Lauantai 19.1.2019

Näkökulma: Ostan sähköauton heti kun minulla on varaa uuteen

Jaa artikkeli:
Luotu: 
18.12.2018 10:44
  • Kuva: EPA / All Over Press
    Kuva
    Arkistokuva.
|

Perheemme ajelee tällä hetkellä pari vuotta vanhalla pikkuautolla, jonka hankintahinta oli selvästi alle 20 000 euroa. 

Katsomme, että sellaiseen meillä on varaa – tai sellaisen rahamäärän haluamme ja pystymme panostamaan yksityisautoiluun.

Olen sen verran vakuuttunut kansainvälisen ilmastopaneelin IPCC:n raportin johtopäätöksistä, että jo seuraavan auton pitäisi olla sähköauto. Kyse on enää hinnasta.

Verkosta löytyi kiinnostava MTV Uutisten juttu, jossa kerrottiin myynnissä olevista täyssähköautoista. Teslat ja Jaguarit sivuutin, mutta esimerkiksi Renaultilta ja Nissanilta löytyi kansanmalleja 30 000–35 000 euron maailmasta.

On toki myös sähkö-Smarteja, joiden hinnat alkavat kakkosella, mutta ne näyttävät tarpeisiimme liian pieniltä. 

Ei tilanne ole kuitenkaan mahdoton. Kun mukaan lasketaan valtion tarjoama 2 000 euron hankintatuki täyssähköisen auton hankintaan, on välimatka 20 000 euron budjettirajoitteeseemme enää pienimmillään kymppitonni.

Kun hinnat laskevat, ja pidämme nykyistä autoamme vielä esimerkiksi viisi vuotta, on seuraava automme ehkä sähköauto. Aina parempi tietysti, jos mitään valtiontukiaisia ei hintariman alitukseen tarvittaisi.

Lainsäädäntö ja markkinatalous hoitavat sen, että polttomoottorit syrjäytyvät vähin erin yksityisautoilussa. Niin tapahtuu maailmalla jo julkisessa liikenteessä.

Yhdysvalloissa Kalifornian osavaltiossa päätettiin viime viikolla, että julkisten linjojen operointiin saa hankkia vuodesta 2029 alkaen vain sähköllä käyviä linja-autoja.

Kalifornia ei ole suinkaan tässä edelläkävijä. Sellainen löytyy Kiinasta, missä yli kymmenen miljoonan asukkaan Shenzhenin kaupungin bussiliikenne toimii jo nyt sähköllä käyvin moottorein. Kohta toimivat myös taksit.

Helsinki tulee kaukana perässä, vaikka on HSL täällä jo testivaiheeseen päässyt.

Peräpeiliin tuijottavilla poliitikoilla on suuri houkutus kosiskella kansan syviä rivejä morkkaamalla sähköautotavoitteita. Polttomoottoriäijät ovat äänekkäitä. 

Rohkeammat poliitikot voivat katsoa asiaa toisin muistuttamalla, että Suomi voi hyötyä maailman autoilun muuttumisesta sähköiseksi. Täältä kun löytyy akkuihin tarvittavaa kobolttia, mikä voisi edesauttaa myös akkutehtaan tai vaikka useammankin pystyttämistä. 

Sähköautoilun ympäristöystävällisyyttä taas tukee tuulivoimatuotannon muuttuminen markkinaehtoiseksi ja aurinkosähköteknologian kehittyminen. Eikä lisäydinvoimakaan pahitteeksi ole.

Kirjoittaja on Uuden Suomen päätoimittaja. Kirjoitus on julkaistu kolumnina Kauppalehdessä 18.12.2018.

Keskustelua aiheesta Uuden Suomen blogeissa: 
Jaa artikkeli:

Kommentit

Janne Pohjala

Kerrotaanpa miten tämä tulee menemään jos ehdotus toteutetaan

1) Kansalainen ajaa keskimäärin 3600€ autolla
2) Kansalaislla ei ole missään tavalla varaa 40 000 ei edes 30 000 paristoautoihin
3) Koska polttomoottoriautoista halutaan tehdä arvottomia uusia sellaisia ei osteta
4) Vaan tuodaan Euroopasta koko ajan vanhempia autoja, joilla käyttöiän loppu kohtaa luvatun bensan myynnin kanssa
5) Muuhun ei ei ihmisillä varaa, koska bensan hintaa nostetaan
6) Käytettyjä sähköautoja ei juuri ole ja 8 vuoden iässä ne ovat arvottomia (akkujen uusinta)
7) Sähköautot eivät tule pelastamaan mitään koska valmistaminan / 8v käyttöikä akulle (Tesla)

Kun asian osoittautuu mahdottomaksi, jos tätä edes käydään ajamaan, niin 2025 paikkeilla alkaa vetäytyminen ja käsien pesu, samalla tavalla kuin öljykriisin aikaan.

Näin ollen

1) Jatkan ajamista 400€ 19v vanhalla autollani ja korjaan itse
2) Otan naftaliinista Volvo V70:n, jolla ajettu vasta 250 000
3) En investoi yhteenkään uuteen autoon - ei autoverotuloja valtiolle
4) Kustannussäästöllä maksan nouseet polttoainekulut
5) Kun autot on ajettu loppuun muuta eläkepäivä vietäämään johonkin maahan jossa ei ole näin pösilöä johtoa ja ostan auton
6) Ennen kuolemaani tule näkemään että ilmastohuijaus paljastuu, liivilikkeet kierittävät sitä ajaneet henkilöt tervassa ja höyhenissä kuten Ranskassa jo nyt

PS: IPCC:n raportti joka ei saanut Puolassa aikaan mitään konkretiaa ei muuten sano yhtään mitään sähköautoista.

PPS: Rakentamalla helenille ydinvoimala jolla lämittää ja tehdä sähköä, sekä siirtämällä Raahen terästehdas vaikka Venäjälle / Intiaan ja maksamalla sen joka duunarille palkka eläkkeeseen saakka verovaroista hoidetan Suomen maantieliikenne päästöttömäksi vaikka ajettaisiin kuin nyt. Metsien hiilinielu hoitaa asian

PPPS: Näin ollen kyseessä on puhdas rahastus.

Risto Salonen

Suuri osa suomalaisista asuu kerrostaloissa. Kysymys: miten estetään kaikkien asukkaiden sähkölaskun nousu, kun taloon tulee muutama (vaikka itsemaksettukin) latauspistoke, mikä edellyttää sulakekoon korotusta, mikä nostaa KAIKKIEN sähkön perusmaksua.

Henri Kainulainen

Aiotko Markku romuttaa autosi seitsemän vuoden iässä vai vaihtaa sen uuteen sähköautoon? Mikäli aiot vaihtaa, niin päästöthän vaan lisääntyvät. Vanha autosi jatkaa liikenteessä todennäköisesti vielä ainakin 10 vuotta ja lisäksi tulee sähköauton valmistuksen käytön päästöt. Koska autosi on pieni ja oletettavasti siksi pienipäästöinen, niin kaikista ympäristöystävällisintä on kun ajat autosi ns. loppuun eli niin kauan kun se ei enää mene katsastuksesta läpi ilman auton arvoista remonttia. Siinä vaiheessa autot yleensä romutetaan.

Urho Sormunen

Noinhan se menee, varakkaita palkitaan ja varattomia rangaistaan. Kiinan sähköntuotanto taitaa perustua suurelta osin kivihiileen. Tosin kivihiilivoimaloiden päästöt ohjautuvat laimentuen laajalle alueella ja paikallisesti saasteettomuus hoituu sähköisillä kulkuvälineillä.

Antti Harkila

On se kumma ettei todelliset päästöt vaikuta veroon yhtään mitään. Päästöjä syntyy vain moottorin käydessä! Minun 3-litrainen bensasyöppöni ei ole liikkunut muutamaan vuorokauteen minnekään, muut saman parkkipaikan "pompannapit" näyttävät pörräävän kaiken aikaa. Silti minä maksan enemmän "päästöveroja" (lue: päästöARVOveroja) kuin nuo enemmän päästöjä aiheuttavat pikkupörriäiset! Miksi näin?

Olli Nikkanen

Aika moni ajattelee sähköauton hankkimista samoista lähtökohdista kuin päätoimittaja Markku Huusko. Jos ajatellaan autoilun kuluja kokonaisuudessaan, saa sähköauto olla aika paljon kalliimpikin kuin polttomoottoriauto, johtuen erittäin pienistä käyttökuluista. Jos tekee ns. kuukausierälaskelman perustuen omaan ajosuoritteeseen, saa tarkemman kuvan kustannustasosta. Henkilöille, jotka nyt vastustavat sähköautoja periaatetasolla annan vihjeen: Ei kannata kaivautua kovin syvään taisteluhautaan. Tekniikan kehittyessä ja hintojen laskiessa yhä useampi tulee kääntämään takkinsa.

Urho Sormunen

Käytön edullisuuteen ei kannata luottaa. Sähköverkkoyhtiöt ja verottaja tulevat kyllä huolehtimaan siitä, että myöskään sähköautoilu ei tule olemaan halpaa. Jos taas sähköautot tulevat kovin edullisiksi, niiden lisääntymisellä ei olisi äärtä ei rajaa, mikä edelleen kuormittaisi luontoa. Liioin ei kannattaisi hirttäytyä vain yhteen energiamuotoon. Itse olisin kyllä valmis jossain vaiheessa harkitsemaan kohtuuhintaista hybridiä.

Seppo Viljakainen

"Henkilöille, jotka nyt vastustavat sähköautoja periaatetasolla annan vihjeen: Ei kannata kaivautua kovin syvään taisteluhautaan. Tekniikan kehittyessä ja hintojen laskiessa yhä useampi tulee kääntämään takkinsa."

Eihän kukaan täyspäinen " vastusta" sähköautoilua , yhtä vähän kuin tuulivoimaakaan ( unohdetaan terveyshaitat) : kysymys on aivan yksinkertaisesti luonnonlaeista .

Kymmenisen vuotta täyspäiset tekniikkaa joten kuten hallinneet ovat saaneet selittää , ettei tuulivoimalla voi ratkaista energiaongelmiamme , ja mikä on ollut hyvää tarkoittavien idealistien vastaus : ootappas kun tekniikka vähän kehittyy.

Ja nyt vuonna 2018 yleisesti hyväksytään Wärtsilän kohinalla esille tuoma tosiasia : tuulivoiman juurelle kaasuvoimala . Tämän totuuden ´hyväksymiseen´meni kymmenisen vuotta.

Sähköauto : Jos autossa on vaikkapa vaatimaton 40 kWh:n akku, menee sen lataamiseen kotikonstein ( 16 A:n pistorasia) n. 15 tuntia ja jos rakennuttaa tuhansilla euroilla pikalatauspaikan ( 22 kW..tähän ei omakotitalon normisyöttöteho edes riitä ) voi päästä noin kolmeen tuntiin.

Tämä on se sähköautoilun akilleenkantapää, johon - ikävä kyllä ei ole luonnonlakien aiheuttamien esteiden vuoksi - ratkaisua...vaika me kaikki niin kovasti sitä toivommekin....

Olli Nikkanen

Oletko huomannut uutisen, minkä mukaan Volkswagen lopettaa polttomoottoreidensa kehittämisen lähivuosina ja panostaa jatkossa sähköautotekniikan kehittämiseen? VW on yksi maailman suurimmista autonvalmistajista. Heille sähköauto ei ole illuusio. Ehkä he tietävät jotain, mitä sinä et tiedä?

Mikko Toivonen

Tottakai huomaamme mitä kukin, mukaanlukien VW sanoo.
Sanomisiin on vain suhtauduttava markkinointina jos se poikkeaa rationaalista ymmärryksestä ja todellisuudesta kuten VW markkinointilausunto poikkeaa.
VW tulee pikemminkin panostamaan polttomoottoreidensa kehitykseen sillä tulevaisuudessa ajoneuvot liikkuvat entistä enemmän kaasu polttoaineilla ja lisäksi enemmän ja enemmän teolliseen valmistukseen tulevilla synteettisillä nestemäisillä polttoaineilla.

Sen sijaan akuille ja riittävän puhtaalle riittävästi autojen saatavilla olevalle sähkölle ei ole edes näköpiirissä kuin se triviaali mahdollisuus.

Veikkaan että pelkästään maailman nykyisen triviaalin sähköautokannan kaksinkertaistaminen mutta edelleen triviaalimäärä, johtaisi akku materiaalien niin suureen pulaan että valmistus lakkaisi. Tätä ongelmaa taas ei ole metaanilla eikä etenkään vielä alkuvaiheessa olevilla synteettisillä polttoaineilla.

Taas biopolttoaineilla ei ole edes sähköauton vertaa jakoa auto polttoaineena sillä ne kaikki saastuttavat ilmaa ja tuhoavat luontoa enemmän kuin turve ja kivihiili potenssin 2. Ensimmäisenä tulee kansainväliseen kieltoon menemään palmuöljyn ja öljypalmu tähteiden äärimmäisen saastuttava polttoainekäyttö.