Lauantai 25.5.2019

Tällainen poliisin panssariauto tulee Suomen kaduille – ”Näkyvää partiointia katukuvassa säännöllisesti”

Luotu: 
18.12.2018 19:13
  • Kuva: Poliisi
    Kuva
    Poliisihallitus hankkii tämän ja ensi vuoden aikana poliisiyksiköiden käyttöön 15 kappaletta Mercedes-Benz G280 CDI LAPV 5.4 -ajoneuvoja.
|

Poliisihallitus hankkii tämän ja ensi vuoden aikana poliisiyksiköiden käyttöön 15 kappaletta Mercedes-Benz G280 CDI LAPV 5.4 -ajoneuvoja.

”Kyseiset uudet ajoneuvot ovat kuorma-autoiksi rekisteröitäviä panssaroituja poliisiautoja. Autoissa on Suomen poliisille riittävä suojaustaso. Autot ovat väritykseltään tummansinisiä ja niissä on poliisin hälytysajoneuvojen normaali tekninen varustus. Autojen hankintarahoitus perustuu vuoden 2018 talousarvioon myönnettyyn lisärahoitukseen, jolla osoitettiin rahaa poliisin vaativien tilanteiden kaluston ja varusteiden lisäämiseen, operatiivisen suorituskyvyn parantamiseen sekä terroritekoihin varautumiseen. Hankittavilla panssaroiduilla autoilla parannetaan merkittävästi poliisin omasuojaa, jotta poliisi pysyy toimintakykyisenä ja pystyy suojaamaan kansalaisia äärimmäisissäkin tilanteissa”, poliisihallitus kertoo tiedotteessa.

Poliisihallituksen mukaan ajoneuvot parantavat poliisin toimintaa sellaisilla tehtävillä, joilla tarvitaan luotisuojattua kalustoa.

”Uusilla autoilla tullaan suorittamaan näkyvää partiointia katukuvassa säännöllisesti vuoden 2019 alkukeväästä alkaen. Panssaroidun poliisiauton näkyminen liikenteessä ei yleensä tarkoita sitä, että jotain erityistä tai vaarallista olisi tapahtumassa. Autoja käytetään partioinnin lisäksi muun muassa valtiovierailuiden, yleisötapahtumien ja muiden tilaisuuksien turvaamistehtävissä, poliisin hälytystehtävillä sekä tietyissä erityistehtävissä”, poliisihallitus kertoo.

Panssariajoneuvoja sijoitetaan Suomen kaikkiin yhteentoista poliisilaitokseen.

Autot on hankittu Hansel -sopimustoimittaja Veho Oy:ltä puitesopimuksen mukaisena hankintana.

LUE MYÖS: Suojelupoliisi terrorismista: Kohdehenkilöiden lukumäärä nyt 370

Muut asiasanat: 
Jaa artikkeli:

Kommentit

Ilari Kiema

Olisi kiinnostava tietää, missä suhteessa ja miltä osiltaan kyseiset ajoneuvot KSH-372 ja KSH-373 ovat uusia. Lehtikuvissa näkyvä ratti on noin vuodelta 1993. Mersu ei ole vuosikymmeniin valmistunut tuollaista rattia, jossa ei ole mitään nappuloita ja jossa lukee ”SRS” (tarkoittaa Airbagia). Kuvien kanssa identtinen mittaristo löytyy autopurkaamosta, mutta se on peräisin vm. 1995-2007 Sprinter 208CDI -pakettiautosta.

Ari Myllis

Kenen idea oli ostaa käytettyjä Mersuja Saksasta, kun omaakin teollisuutta on? Sisu GTP 4x4 olisi modulaarirakenteensa avulla erittäin sopiva ajoneuvo ja kotimainen. Sisu voitti juuri pakasta tulleena Latvian armeijan testit, johon osallistui 12 isoa valmistajaa. Latvian tilaus Sisulle on noin 220 miljoonaa euroa, joten tuskin Sisu olisi huono vaihtoehto. Armeijalla on muutenkin ihme politiikkaa, ostetaan Scaniaa vaikka Sisulla olisi vastaava malli. Olisi kiva tietää kuka on tämänkin älynväläyksen takana. Kokonaan toinen juttu on mihin niitä tarvitaan, kun muillakaan Pohjoismailla ei vastaavaa kalustoa ole. Eiköhän nyt ammuta kärpästä tykillä. Sille rahalle olisi varmaan parempaakin käyttöä.

Mikko Järvinen

Juuri näin.
Tuota G280 mallia ei ole käsittääkseni valmistettu viimeiseen reiluun 12 vuoteen, G320 malli korvasi sen jo vuonna 2006 ja vuonna 2010 G350 malli korvasi G320 mallin.
Ostettiin reilusti yli 12 vuotta vanhaa tekniikkaa kuudella miljoonalla eurolla.