Tiistai 23.7.2019

Kansanedustajalta tyly arvio taksiuudistuksesta: ”Ei minun talous tietenkään tuohon kaadu, mutta prosentuaalisesti aika mehevä korotus”

Luotu: 
26.12.2018 10:06
  • Kuva: Kimmo Haapala / Alma Talent arkisto
    Kuva
    Paavo Arhinmäen mukaan saatavuus on heikentynyt, hinnat ovat nousseet ja kuljettajien kaupunkituntemus huonontunut taksiuudistuksen jälkeen.
|

Vasemmistoliiton kansanedustaja Paavo Arhinmäki kyselee Twitterissä ihmisten kokemuksia taksiuudistuksesta. Hänen omat kokemuksensa ovat huonoja.

”Oman kokemukseni perusteella saatavuus on heikentynyt, hinnat ovat nousseet ja kuljettajien kaupunkituntemus huonontunut entisestään. En muista lain perusteluissa olleen näitä vaikutuksia lueteltuina. Mutta muistanen väärin.”

Tviitistä syntyneessä keskustelussa Arhinmäki kuvailee saman matkan maksaneen aikaisemmin 5-10 euroa vähemmän. 

”Ei minun talous tietenkään tuohon kaadu, mutta prosentuaalisesti aika mehevä korotus.”

Arhinmäen saamien vastausten perusteella valtaosa on tilanteeseen tyytyväisiä, mutta osa valittaa, että pikkukylillä on vaikea saada taksia.

”Päivystysvelvollisuutta ei enää ole. Jos haluaa pikkupaikkakunnnalla taksin, täytyy sopia etukäteen esim. vuorokautta aiemmin. Hinnat ovat nousseet”, Pekka Heikura vastaa Arhinmäelle.

Taksien hinnoittelu vapautui liikennepalvelulain voimaantulon myötä heinäkuussa.

Lue lisää:

Taksilupia yli 1000 enemmän kuin takseja – lupien määrä noussut

Nyt tuli virallinen ohje taksimatkustajalle: Kysy hinta ennen taksiin astumista – 3 tärkeää toimenpidettä

”4,69 €/h käteen” – Kansanedustaja ryhtyi taksikuskiksi ja löi luvut tiskiin

Henkilöt: 
Jaa artikkeli:

Kommentit

Marko Lilja

Katsoin kirjanpidosta kun meillä tulee paljon matkoja lentokentälle ja takaisin. Lähtömaksun suuruus selittää pienet erot hinnoissa. Käytännössä ei ole mitään eroa hinnoissa ennen ja jälkeen uudistuksen.

Pertti Yritys

Arhinmäen kostea uni on,että vain valtio harjoittaa taxi toimintaa silloin toiminta on sujuvaa eikä kukaan pääse tienaamaan enempää kun joku toinen koska taxikuskit ovat kuukausipalkalla!Toveri eliitillä on tietenkin omat kuljettajat valtion autoissa ja omat kaistat joille ei tavallisilla autoilijoilla ole mitään asiaa! Vielä kun toverit saisi Venetzuelan Marudon liisattua tänne järjestämään toveri eliitin asiat kuntoon,hänellä voi olla pian aikaa koska tavalliset kansalaiset ovat muuttaneet pois ja aseistetut punakaartit ryöstävät ja ahdistavat sitkeimmätkin muuttamaan pois!

Danie LStenberg

Naen painajaisia siita, etta vihreat paattavat Helsingissa. Nuoret aanestavat haaveillessaan jostain utopiasta, eivatka mielelellaan edes toimi mitenkaan johdonmykaisesti. Tassa alkuviikosta olimme menossa kaupunkiin ja ilmoitin etta menemme julkisella menopelilla, tahan tuli pettynyt kysymys, miksi ei voida menna autolla.... mita nuoriso puhuu ? Asoista joista heilla ei ole mitaan muuta kasitysta kuin mita haaveita vihreat puhuvat ja heidan puheistaan on 90 taytta puppua. Kuuntelin muuten sitten koko matkan kuinka luontoa pitaa saastaa......

Josde Ma

Ainakin pk-seudulla todella positiivinen kehitys pikkujoulukauden taksin saannissa. Kerrankin ei tarvinnut jonotella taksia ja hintakin oli sovittuna hieman aiempaa alhaisempi. Seuraavaksi vaan ja vihdoinkin apteekkimonopolin kimppuun!

Juha Kuikka

Eikös taksiajelu omalla kustannuksella mielletä yleensä elitistiseksi? Miksi Arhinmäki haluaa vaalia hyväosaisten etua pienituloisten taksikuskien sijasta? Heille ei siis pitäisi suoda toimeentuloa tai palkankorotuksia, vaan tulojen vähentämistä?

Danie LStenberg

Olen samaa mielta kirjoittajan kanssa. Palvelu heikentyny ja kallistunut. Nykyaan maksan 12.50 viiden minuutin matkasta, ennen sama matka maksoi alle 10 euroa. Lentokentalle menin ennen alle 40 euroa nyt 45 euroa. Maksoin yhden matkan kateisella, kuljettaja ei osannut laskea paljonko taytyy antaa takaisin ja pyysi apua. Onko Suomessa toimivilla taxi yhtioilla kartelli ? Toivonbtodellakin, etta suomeen tulee uusia toimijoita kuten Yandex.