Maanantai 20.5.2019

Nyt löytyi maailman tehokkain hävittäjä – Suomen hävittäjäehdokkaiden joukossa todellinen yllättäjä

Luotu: 
27.12.2018 18:31
Päivitetty: 
28.12.2018 08:30
  • Kuva: All Over Press / EPA
    Kuva
    Sotilasilmailun erikoislehti valitsi maailman tehokkaimmaksi hävittäjäksi F-22 Raptorin, joka on myös maailman kallein hävittäjä. Konetyypin valmistus on lopetettu liiallisten kustannusten vuoksi.
|

Faktakulma

Suomi on korvaamassa uusilla monitoimihävittäjillä vuosina 1995–2000 käyttöön otetut Hornetit, joiden 30 vuoden elinkaari on täyttymässä vuoteen 2030 mennessä. Hävittäjähanke kulkee nimellä HX, missä ensimmäinen kirjain tulee korvattavasta koneesta (Hornet) ja kirjain X toimii seuraajaehdokkaan tunnuksena.

Hävittäjähankinnan kustannusarvio on 7–10 miljardia euroa. Luvussa ei ole mukana ylläpito- ja kehityskustannuksia tulevan 30 vuoden aikana. Hankintapäätös tehdään 2020-luvun alussa. 

Kilpailussa mukana olevat hävittäjät:

Boeing F/A-18 Super Hornet (Yhdysvallat)

Dassault Rafale (Ranska)

Eurofighter Typhoon (Iso-Britannia, yhteiseurooppalainen)

Lockheed Martin F-35 (Yhdysvallat)

Saab Gripen (Ruotsi)

Uuden Suomen jutut HX-hankkeesta: https://www.uusisuomi.fi/aiheet/hx-hanke

Yhdysvaltain ilmavoimien F-22 Raptor on maailman tehokkain hävittäjäkone, katsoo sotilasilmailuun erikoistunut verkkolehti Hush-Kit. Lehden vertailussa painotetaan koneen toimintakykyä näkökentän ulkopuolella olevaa vihollista vastaan.

Kaikki Suomen puolustusvoimien HX-hävittäjähankkeen tarjokkaat selvisivät vertailussa kymmenen parhaan joukkoon. Parhaiten pärjäsi Eurofighter Typhoon FGR.4, joka oli toisena heti Raptorin jälkeen.

Vertailussa ei otettu huomioon koneiden hinta-laatu-suhdetta. Raptor on maailman kallein hävittäjä; sen yksikköhinta oli noin 400 miljoonaa euroa. Koneen valmistus lopetettiin 187 koneen jälkeen 2010, koska Yhdysvaltain liittohallitus piti sitä liian kalliina. Raptoria ei koskaan myyty ulkomaille.

Lockheed-Martin-yhtiön valmistaman Raptorin etuja ovat sen lento-ominaisuudet sekä häiveominaisuus eli hyvin pieni tutkapoikkiprofiili, jonka ansiosta se pystyy toiminaan viholliselta näkymättömissä kauemmin kuin mikään muu hävittäjä. Koneen huonoja puolia ovat sen vikaherkkyys, pitkät huoltoajat ja maailman kallein lentotunnin hinta.

Eurofighter Typhoonin puolesta puhui vertailussa sen kyky kantaa taistelukentälle muita tehokkaampi asekuorma. Kone on myös muita nopeampi, mikä tuo sen ohjuksille lisätehoa. Erityisen tärkeänä Hush-Kitin arviossa pidetään sitä, että uusimmat Typhoonit voidaan varustaa pitkänmatkan Meteor-ohjuksilla.

Typhoonin ongelmia ovat lehden mukaan AESA-tutkan puute ja suuri tutkaprofiili, joka tekee siitä haavoittuvaisen ilmataistelussa häivekoneita vastaan. Koneen uusimpiin versioihin on kuitenkin tulossa AESAa vastaava CAPTOR-tutka. Eurofighterin erinomaiseksi sanottuja lento-ominaisuuksia rajoittaa sen suuri polttoaineenkulutus.

Kolmanneksi vertailussa selvisi Lockheed-Martinin Suomelle HX-hankkeessa tarjoama F-35 Lightning II, jonka suunnittelussa on otettu mallia Raptorista. F-35 on F-22:n tapaan häivekone, eli sen pitäisi pysyä muita pidempään viholliskoneiden tutkalta piilossa.

F-35:n etuja ovat lehden mukaan myös sen tehokkaat sensorit ja viestiliikenne, joiden ansiosta se pystyy ampumaan muita tarkemmin, vaikka onkin lento-ominaisuuksiltaan keskinkertainen huippuhävittäjien joukossa. Sotaharjoituksissa F-35 on pärjännyt ylivoimaisesti muihin koneisiin verrattuna.

F-35:n ongelmista osa on samoja kuin Raptorilla. Sen toimintavarmuus on alle keskiarvon, vain 55 prosenttia. Se tarkoittaa, että melkein puolet koneista on koko ajan huollossa. Hush-Kitin mukaan luku on "karmean" huono. F-35 menetti pisteitä myös siksi, ettei sen integrointi keskimatkan AMRAAM-ohjuksiin ole vieläkään toiminut hyvin.

"Kone voi olla vaikka miten hyvä teoriassa, mutta sen on päästävä lentoon voidakseen taistella", lehti kirjoittaa arviossaan.

Yllättäjä: "Ilkeä uhka" Ruotsista

Seuraavana listalla on yllättäjä, ruotsalaisen Saabin Gripen, joka ei viisi vuotta aiemmin edes mahtunut kymmenen parhaan listalle. Syy Gripenin sijoituksen paranemiseen on Saabin menestys pitkän matkan Meteor-ohjuksen käyttöönotossa.

Eurooppalaisen MBDA-yhtiön valmistamaa Meteoria pidetään ilmasodan tehokkaimpana ohjuksena, jota pidetään sen nopeuden vuoksi melkein mahdottomana väistää. Ohjuksen käyttöönotossa on kuitenkin ollut ongelmia kaikilla lentokonetehtailla.

"Pieni ruotsalainen hävittäjä on ilkeä uhka mahdollisille vihollisille", Hush-Kit kirjoittaa.

Erityisen hyvin Gripenin ja Meteorin yhdistelmä sopii lehden mukaan hyvin pelotteeksi "pienehkölle maalle, joka ei tavoittele maailmanherruutta".

Vertailussa käytetty Gripen on koneen vanhempi C-malli. Suomelle Saab tarjoaa Gripen E:tä, joka on toistaiseksi koelentovaiheessa. Ruotsin ilmavoimat saa ensimmäiset uuden mallin Gripenit käyttöönsä ensi vuonna.

Sijalla seitsemän on taas eurooppalainen HX-tarjokas, ranskalaisen Dassault-yhtiön Rafale F3R. Myös sen eduiksi lasketaan Meteor-yhteensopivuus, vaikka ohjuksen käyttöönotto ei ole vielä samalla tasolla kuin Eurofighterin Typhoonilla ja Saabin Gripenillä.

"Kun Rafale saa Meteorit, se nousee listalla todennäköisesti kolmen kärkeen", Hush-Kit kirjoittaa.

Kahdeksantena listalla on venäläinen MiG-31BSM, joka tunnetaan Nato-maiden koodimellä Foxhound. Tämä maailman nopeimmaksi hävittäjäksi sanottu kone on suunniteltu ennen muuta pommikoneiden ja risteilyohjusten tuhoamiseen. Suomi ei pyytänyt HX-hankkeeseen tarjouksia venäläisiltä eikä kiinalaisilta valmistajilta.

Kymmenentenä listalla on USA:n laivaston peruskone, Boeingin F/A-18 Super Hornet, jonka edeltäjä Hornet on ollut Suomen ilmavoimien hävittäjä 90-luvun puolivälistä lähtien.

Super Hornetin etuja ovat lehden mukaan erittäin tehokas tutka, pieni tutkapoikkiprofiili, erinomainen ohjaamo, toimiva viestiliikenne ja hyvä aseistus. Kone putoaa kuitenkin listalla kymmenenneksi, koska sillä ei ole riittävästi "potkua" hienojen järjestelmiensä hyödyntämiseksi.

Suomen hallitus tekee hävittäjäkoneen valintapäätöksen vuonna 2021 puolustusvoimien esityksen pohjalta. Sitä ennen koneiden järjestys erilaisilla listoilla voi vielä muuttua monta kertaa.

Lue laajempi juttu Hush-Kitin vertailusta Talouselämästä.

Korjaus 28.12.2018 kello 8:30. Eurofighter Typhoonin vanhojen mallien tutka ei ole ”vanhanaikainen AESA”, kuten jutun ensimmäisessä versiossa virheellisesti sanottiin. Kaikki AESA-tutkat ovat nykyaikaisia, ja AESAa vastaava tutka on tulossa Typhoonin uusiin versioihin.

LUE LISÄÄ AIHEESTA:

Saabilta uusi lupaus Suomen hävittäjäkisaan: ”Kukaan ei voita meitä hinnassa”

Suomen hävittäjäehdokkaalle 500 000 lentotuntia – ”Naton ilmapuolustuksen selkäranka Euroopassa”

”64 hävittäjää on itse asiassa minimi” – Kokoomuslainen kommentoi HX-väitteitä

Suomen hävittäjähankinta: ”Entä jos ostettaisiin vain 47? Tämä ei ollut vitsi”

Faktakulma

Suomi on korvaamassa uusilla monitoimihävittäjillä vuosina 1995–2000 käyttöön otetut Hornetit, joiden 30 vuoden elinkaari on täyttymässä vuoteen 2030 mennessä. Hävittäjähanke kulkee nimellä HX, missä ensimmäinen kirjain tulee korvattavasta koneesta (Hornet) ja kirjain X toimii seuraajaehdokkaan tunnuksena.

Hävittäjähankinnan kustannusarvio on 7–10 miljardia euroa. Luvussa ei ole mukana ylläpito- ja kehityskustannuksia tulevan 30 vuoden aikana. Hankintapäätös tehdään 2020-luvun alussa. 

Kilpailussa mukana olevat hävittäjät:

Boeing F/A-18 Super Hornet (Yhdysvallat)

Dassault Rafale (Ranska)

Eurofighter Typhoon (Iso-Britannia, yhteiseurooppalainen)

Lockheed Martin F-35 (Yhdysvallat)

Saab Gripen (Ruotsi)

Uuden Suomen jutut HX-hankkeesta: https://www.uusisuomi.fi/aiheet/hx-hanke

Jaa artikkeli:

Kommentit

Tuomas Sikander

"häiveominaisuus eli hyvin pieni tutkapoikkiprofiili, jonka ansiosta se pystyy toiminaan viholliselta näkymättömissä kauemmin kuin mikään muu hävittäjä. "

Käsittääkseni ne ei ole tutkassa näkymättömiä, infrapuna-alueella ne näkyy siinä kuin muutkin .
._.

Markku Lehto

Tuolla tutkaprofiililla tarkoitetaan kohteen tutkaheijastuspinta-aloja ( Radar Cross Section, RCS ) eri kulmista tarkasteltuna. Sen laatuna käytetään neliömetriä ( m^2 ).

Niin laivoilla kuin lentokoneilla on oma tutkaheijastus profiilinsa.

Kohteen tutkaheijastuspinta-alalla on oma roolinsa siinä, kuinka kaukaa maali on vastapuolen tutkalla havaittavissa ja tutkaseurantaan otettavissa. Pienempi tutkaheijastuspinta-ala vaikuttaa myös siihen, kuinka helposti vastustajan maalinetsintä- ja seurantatutkaa voidaan häiritä harhauttamalla tutka seuraamaan harhamaaleja tai irrottamaan harhautuksella ja häirinnällä kohteeseen lukitun tutkan seuranta kohteesta.

Mitä pienempi tutkaheijastuspinta-ala kohteella on, sitä lähemmäksi se pääsee ilman että vastustaja havaitsee sitä.

Lentokoneen tai laivan tutkaheijastupinta-alaa voidaan pienentää muotoilulla, jolla suunnataan takaisin heijastuva tutkasignaali poispäin vastustajan lähteeämästä tutkan vastaaottimesta ja myös pintamateriaaleilla, jotka vaimentavat takaisinheijastuvan signaalin tehoa ( absorvoivat, imevät, tutkasignaalia ).

Lisää asiasta voi lukea Lontoon murteella oheisesta Wikipedian , Radar cross-section, linkistä:

https://en.wikipedia.org/wiki/Radar_cross-section

Sivun oikeassa ylälaidassa on esimerkki erään lentokoneen tutkaprofiilista tarkasteltuna ylhäältä päin 360 asteen kulmista.

tom brunila

Voi kyllä havaita, mutta ohjuksen ohjaaminen on jo toinen juttu! Eikä se infrapunalla havaitseminenkaan mikään helppo juttu ole, huomattavasti vaikeampaa kuin tutkalla! Ja ideahan on ampua kone alas eikä vain havaita sitä!

Eero Pekonen

Timo, toisen maailmansodan lopputulos olisi ollut aivan erilainen ilman amerikkalaisia. Sama koskee myös ensimmäistä maailmansotaa. Eurooppalaiset eivät todellakaan ole hoitaneet omia asioitaan. Setä Samin varassa on nytkin lähes koko Euroopan puolustus. Jospa Trumpin politiikka tarkoittaisi myös sitä, että Venäjän reviirin supistamisesta vähitellen luovutaan. Kukahan sitä Ukrainan oranssia vallankumousta rahoitti? Joka tapauksessa Saksan on viimeisttään nyt panostettava armeijan suorituskykyyn.

tom brunila

"Typhoonin ongelmia ovat lehden mukaan AESA-tutkan puute ja suuri tutkaprofiili, joka tekee siitä haavoittuvaisen ilmataistelussa häivekoneita vastaan. "
Tutkaprofiilin koolla on eniten merkitystä ilmatorjuntaohjusten ja valvonta- ja maalinosoitustutkien kannalta. Häiveteknologia kehitettiin nimenomaan niiden takia!
Mainittokoon myös, että Hush-Kitin näkökulma on nimenomaan lentokoneiden välinen ilmataistelu. Ei siis vihollisen maamaaleja vastaan toimiminen ja ilmatorjunnalta suojautuminen.

Tapio Mäkeläinen

Aika mielenkiintoista jos valitaa Saab jota ei edes vielä ole olemassa. Olisi siinä oma järkensä vaikka konehan on ainakin puoliksi jenkki.
Eikö Eurofighteristä ole jo uusi versio suunnittelussa?
Ranskalaista nyt ei ainaskaan, pls.piisaa kyvykkyydestä toi Olkiluoto3.

Jouni Lehmusruusu

F-15X puuttuu listalta, ja F-35 koneesta on kolme mallia jotka poikkeavat varsin paljon toisistaan.

Suomen tarve hävittäjille on koulutus ja tunnistuslennot.

Todelisuudessa on vain kaksi sodan uhkaa, sisäinen politiikasta ja maahanmuutosta johtuva sekä Venäjä.

Venäjän ylivoima on niin suuri että Suomi ei voi siihen vastata. Pelimerkit pitää laittaa ohjuspuolustukseen.

Joten hävittäjissä hinta on ratkaiseva, ei niinkään taistelukyky.