Tiistai 21.5.2019

HUSin ylilääkäri ja professori: ”Sote-valmistelun lähtökohdissa valuvika, jota ei millään pystytä korjaamaan”

Luotu: 
6.1.2019 11:35
  • Kuva: Kimmo Haapala / Alma Talent
    Kuva
    Sote-uudistuksen kilpailuoikeudelliset ongelmat tulivat esiin tällä viikolla. Arkistokuva uudistusta valmistelevan sosiaali- ja terveysvaliokunnan kokouksesta.
|

Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin hallintoylilääkäri, Helsingin yliopiston terveysoikeuden professori Lasse Lehtonen arvioi, että sote-lainsäädäntöön liittyy muitakin kilpailuoikeudellisia ongelmia kuin valtiontuki, jonka Elinkeinoelämän valtuuskunta (EVA) nosti esiin viikolla.

”Pidän itse varsin ongelmallisena ns. valtakunnallisten palvelujen pakkokäyttöön liittyvää sääntelyä. Valtio on perustanut sekä sote-kiinteistöjä (Maakuntien tilakeskus Oy) että maakuntien tietohallintoa (Vimana Oy, SoteDigi Oy) varten yhtiöt, jotka se on pääomittanut. Maakuntien tulee jatkossa käyttää näiden yhtiöiden palveluja, vaikka esimerkiksi lukuisat yritykset tarjoavat sote-toimijoille IT-palveluja ja EU:n hankintadirektiivi edellyttää lähtökohtaisesti julkisten hankintayksikköjen kilpailuttavan palvelunsa”, Lehtonen kirjoittaa Puheenvuoron blogissaan

Hän arvioi lisäksi, ettei myöskään sote-palvelujen laajamittainen siirtäminen asiakassetelipalveluksi ei ole hankintalainsäädännön kannalta ongelmatonta. 

”Yhteismarkkinoiden toimivuuden kannalta hankintamenettelyn avoimuus on hyvin tärkeää ja yksityisiltä toimijoilta hankitut sote-palvelut ovat vuodesta 2016 lähtien kuuluneet hankintadirektiivin mukaan kilpailutettaviin palveluihin. Asiakassetelillä annettuihin palveluihin ei kuitenkaan sovelleta hankintalainsäädäntöä. Käytännössä Suomi hyvin laajamittaisella asiakassetelijärjestelmällä kiertäisi myös hankintadirektiivin vaatimuksia sote-palvelujen kilpailuttamisesta, millä voi myös olla vaikutuksia noiden palvelujen (ylikorkeaan) hintatasoon.”

Pessimistisimmät arvioijat näkevät Lehtosen mukaan hallituksen haluttomuudessa varmistautua sote-lainsäädännön kilpailuoikeudellisesta hyväksyttävyydessä jopa salajuonen, jolla halutaan ajaa uudistuksen valmistelu lopulta tilanteeseen, jossa komissio lopulta toteaa yhteisölainsäädännön edellyttävän Suomen julkisten palvelujen yhtiöittämistä vastoin perustuslain vaatimuksia. Lehtonen itse ei kuitenkaan usko tällaisiin teorioihin. 

”Ennemminkin kyse on siitä, että sote-lainvalmistelun lähtökohdissa on sellainen kilpailuoikeudellinen valuvika, jota ei millään lakiteknisin keinoin pystytä korjaamaan oman perustuslakimme ja EU-oikeuden vaatimukset yhtä aikaa täyttäväksi”, hän sanoo.

EVA arvioi raportissaan, että perustuslakivaliokuntaan edenneessä valinnanvapauslaissa yritetään johdonmukaisesti kiertää Euroopan unionin valtiontukisäännöksiä. EVAn mukaan sote-uudistuksen loppusuoralla haetaan mallia, jossa julkinen tuottaja voisi kilpailla sotessa eri säännöin kuin yksityinen tuottaja.

Näkemys kiteytyy monilta osiin julkisen sektorin käyttämiin liikelaitoksiin, joilla on edullisempi verokohtelu kuin osakeyhtiöillä. Sote-uudistuksesssa liikelaitoksiin siirrettäisiin myös omaisuutta julkisilta toimijoilta veloituksetta. Liikelaitoksella on myös konkurssisuoja. Näitä kaikkia voidaan pitää EU:n valtiontukisääntöjen vastaisina toimina.

Lue lisää: 

EVA: Suomi yrittää kiertää EU:n sääntöjä – Sote-kikkaa ”ei ole tarkoitettu porsaanreiäksi”

Ministeriö: Näin komissio vastasi virkamiehille – myös huippuasiantuntijoilta tukea notifioimatta jättämiselle

Kaatuuko sote sittenkin EU-pykälään? Hallituksella on enää kaksi vaihtoehtoa

Keskustelua aiheesta Uuden Suomen blogeissa: 
 Lasse Lehtonen
Lasse Lehtonen
Henkilöt: 
Jaa artikkeli:

Kommentit

Mikko Toivonen

Kyllä Lehtosen esiin nostamat osat Sote valuvioista pitävät paikkansa, muutta eivät edes ole ainoat.
Koko vapaavalinta sen synnytysmotiiveilla oli suuri rahansiirron yritys kun jo oli olemassa täysi vapaavalinta halutessaan ja maksaessaan.

Maakuntahallinnon kytkeminen Soteen oli häikäilemätön Jussi vallan ryöstöyritys.

Siksi ainoa oikea toimenpide onkin perua koko tämän hallituksen Sote sössintä ja aloittaa aivan puhtaalta pöydältä seuraavan hallituksen toimesta ja nyt kerrankin kuunnella asiantuntijoita ja ennekaikkea katsoa malleja Skandinavian ulkopuolelta siitä miten terveyspalveluja kokonaisuudessaan tuotetaan ja millä käyntitiheysteholla lääkäreiden toimesta. Ja miksi niin paljon Suomea korkeammalla teholla.

Yksi avainkysymyksistä on aitojen ammatinharjoittajalääkärien yksityisvastaanottojen palaaminen muun maailman malliin ja muun maailman kohtuu hinta tasoon.

Pasi Käyhkö

Nykyiset Sote-/maakuntauudistussuunnitelmat eivät millään lailla ole Suomen tai kaikkien kansalaisten hyväksi.
Keskusta yrittää saada lisävaltaa maakunnissa ja sotehyöty meneen vain pienelle osalle esim. Kokoomuksen kannattajista.
Suomen sisäinen korruptio toimii tässäkin sulle-mulle-pelissä.

Seppo Simonen

Joku etsii jo uutta puoluetta kuumeisesti kun on pettynyt Kokoomukseen ja Keskustaan jotka kylläkin tarjoaa turvallisen ja vakaan yhteiskunnan kehityksen, muutoin mistä tuo uusi puolue löytyisi olisko Liberaalit mitään.
Punavihervasemmisto ei nyt oikein myöskään diggaa, kyllä tämä on vaikiata.

Erika Keski-Korhonen

Miksi lakia kutsutaan "valinnanvapauslaiksi" kun selkeästi taustalla on taloudelliset intressit? Yksityistämällä rakenteellinen korruptio saadaan piilotettua laillisiksi liikesopimuskuvioiksi.

Kun julkinen sektori tuottaa peruspalvelut virkavastuulla, on lähtökohtana ihmis- ja perusoikeuksien toteutuminen.

Jos palvelut tuottaa yksityinen sektori, niin lähtökohtana on kauppasopimus. Suomessa on sopimuksentekoon vapaus, voidaan tehdä hyviä ja huonoja sopimuksia ja silti ne ovat yhtä sitovia.

Tällaisen infran voi myydä ja tuhota vain kerran. Mieluummin pitäisi keskittyä julkisen sektorin peruspalveluiden vahvistamiseen, kuin yksityistämiseen. Voittoa tavoittelevat yritykset määräävät hinnan vaikka niitä kuinka kilpailuttaisi.

Arto Lähteelä

Sote toteutuessaan hyödyttää pientä Kokoomuksen ja Keskustan hyväveli korruptio piiriä.
Miten veronmaksajia ja kansaa voidaan näin härskisti sumuttaa.
Nykyinen terveydenhoito tarvitsee vain lisää lääkäreitä ja hoitajia.
Riisto hyvinvointiin on torjuttava.

Kaarlo Erjala

Suomen suurimmassa yksityisessä mediassa oli tänään valaiseva kirjoitus Pohjois-Karjalan soteyhtymän päivystyspalvelusta ja valinnanvapauden toimimattomuudesta Ruotsissa. Kirjoituksessa esitetään realistista ratkaisua valinnanvapauden tilalle ja ihmetellään meidän julkisesti tuettua, laajaa työterveyshuoltoamme. Kirjoitus on hyvä mainos kokoomuksen sote-toisinajattelijoille.

Mikko Toivonen

Tuo onm isossa kuvassa täysin totta. Suurin ongelma on ollut samana päivänä kohtuuhintaiselle lääkärille pääsy, mikä taas toteutuu kutakuinkin kauytta maailman Skandinavian ulkopuolella siksi että lähes kautta maailman julkisen tukena toimivat aidot ammatinharjoittajalääkärien vastaanotot joihin pääsee paIkallisjonossa tai aika sopimalla heti ja myös sellaisen lääkärin luokse mihin on oma luottamus.

Ensisijaisesti siis on parannettava lääkärille pääsyä radikaalisti ja tavoitteena samana päivänä. Siihen taas mitään Sote kaltaisia hallintahimmeleitä ja terveysrahojen ohjausta pörssirahastajille ei tarvita.

Siis korjattakoon toimivaa systeemiä vain siltä osin kuin siinä on selkeää korjattavaa

Vallu Novanto

Kyllä se taitaa nyt niin olla, ettei tästä mitään tule.
Lääkäreitä ei olisi tulossa lisää, niin ei sen lääkärin luo nopsemmin pääsisi jatkossakaan. Vaikka kuinka monet rinnakkaiset systeemit rakennettaisiin, mistä valita.