Maanantai 27.5.2019

Kokoomus lopettaisi autoveron kokonaan – ”Siirrytään auton hankinnan verotuksesta päästöjen verotukseen”

Luotu: 
8.1.2019 18:12
  • Kuva: Kimmo Haapala / Alma Talent
    Kuva
    Kokoomuksen ministerit esittelivät puolueen ympäristö- ja ilmasto-ohjelmaa tiistaina.
|

Kokoomus haluaa lopettaa kokonaan nykyisen autoveron. Kevään eduskuntavaaleihin valmistautuva puolue linjaa uudessa ympäristö- ja ilmasto-ohjelmassaan, että uuden auton hankinnan yhteydessä perittävästä autoverosta luovutaan kokonaan, jotta uusien ja muita kuin bensiinillä ja dieselillä kulkevien autojen käyttö yleistyisi.

”Meidän pitää mahdollistaa, että kuluttajat valitsevat ja heidän kannattaa valita muu kuin fossiilisella polttoaineella kulkeva auto”, toteaa sisäministeri Kai Mykkänen (kok).

”Vapautetaan päästöttömät ja vähäpäästöiset autot kokonaan autoverosta eli ostettaessa maksettavasta verosta, kun auto hankitaan. Se jos joku tuo silloin vähäpäästöiset ja päästöttömät autot tavallisen suomalaisen keskituloisen palkansaajan ulottuville. Silloin pystytään nopeastikin uudistamaan meidän autokanta”, sanoo kokoomuksen puheenjohtaja, valtiovarainministeri Petteri Orpo.

Nykyinen Juha Sipilän hallitus on linjannut, että Suomen liikenteessä fossiilisten öljyn käyttö puolitetaan vuoteen 2030 mennessä, eikä tavoitteeseen päästä ilman nykyisten autojen polttoaineen vaihtamista.

Tämä ei kokoomukselle kuitenkaan merkitse pelkästään sähköautoihin siirtymistä, vaan puolue haluaa tukea myös biokaasuautoja. Ympäristö- ja ilmasto-ohjelmassaan puolue linjaa, että biokaasu on ”erinomainen vaihtoehto varsinkin, kun se tuotetaan maatalouden ylijäämälannasta”. Samalla kokoomus kuitenkin tunnustaa, että ”vahvin kandidaatti kestävän liikenteen pääasialliseksi käyttövoimaksi on sähkö”.

Konkreettinen tuki biokaasuautoiluun olisi määräaikainen konversiotuki, jolla nykyisiä fossiilisia polttoaineita käyttäviä ajoneuvoja käännettäisiin biokaasuautoiksi. Kokoomus myös luopuisi kokonaan biokaasu- ja sähköautoilta perittävästä käyttövoimaverosta.

Liikenteen verotuksen suuri muutos olisi autoverosta luopuminen. Nykyistä autoveroa maksetaan valtiolle vuosittain runsaat 900 miljoonaa euroa.

”Uusien autojen verotus siirretään kokonaan auton hankinnan verotuksesta autoilun päästöjen verotukseen. Tavoitteena on, että sähköä tai biokaasua käyttävä ajoneuvo on suomalaiselle aina fossiilista polttoainetta käyttävää autoa kilpailukykyisempi vaihtoehto viimeistään 2030-luvulla”, kokoomus linjaa ohjelmassaan.

LUE MYÖS: Sdp heittäisi hallituksen autoveroalen roskiin – Suomi pikavauhtia sähköautojen aikaan

Päivitys: Täsmennetty Petteri Orpon sitaattia: päästöttömät ja vähäpäästöiset autot vapautetaan autoverosta kokonaan.

Jaa artikkeli:

Kommentit

Tuomas Kulmala

Eikö sekä resurssien käytön että päästöjen kannalta optimitilanne olisi se, että liikennettä verotettaisiin vain polttoaineen hinnan kautta?

Kokonaisuutta vääristämästä poistuisivat sekä epämääräiset päästömittaustavat ja autojen omistaminen olisi hinnanmuutostenkin osalta paljon paremmin ennakoitavissa.

Ammattiliikenteelle voisi antaa kulutuksen mukaan laskevan progression, joka vastaavasti kannustaisi käyttämään autoihin sijoitetun pääoman tehokkaasti ajamalla ammattiliikenteen autoilla mahdollisimman paljon. Autoverotuksessa olisi siis yksi veropohja ja yksi vähennys nykyisen pirstaloitumisen sijaan. Samalla liikenteeseen saataisiin uudempaa autokantaa.

Jukka Mattsson

Orpo onkin aloittanut vaalilupauk... eikun vaalivalehtelut puolueensa äänestysinnon nostattamiseksi.

Samaan aikaan Hjallis rakentaa uutta Nuorsuomalaista ... eikun Liike Nyt liikettä josta voi sitten myöhemmin vaalilupaukset pettäneenä joustavasti loikata takaisin Kokoomuksen riveihin.

Vielä kun hölmöyksissään palkkaisivat R.E.J Penttilän kestohymyilemään Kokoomuksen mannekiiniksi niin loputkin viisaat äänestäjät näkisivät mitä populismia Orpo oikein harjoittaa.

Loiskiehuntaa koko Kokoomus.

Pekka Makkonen

Ei taida kovin helppo olla laskea kun ei taida pystyä sanomaan väheneekö autoilu kuinka paljon jos hintoja nostetaan. Ja sitten sekin kuinka paljon näitä sähkö ja voi autoja hankitaan. Jos ajaminen paljon vähenee ja polttomoottoriautotkin vähenee niin lisää pitää nostaa. Siinäkin tulee raja vastaan niin pitää alkaa verottaa sähköautoilla ajella.

Kai Häppölä

Sinänsä hyvä alku poliittiselle keskustelulle tarvittavista strategisista linjauksista ajoneuvojen käytölle liikkumisen ja logistiikan osalta, kun halutaan vaikuttaa ilmastomuutokseen.
Ajoneuvoveroverotus on oivallinen työkalu vaikuttaa ilmastomuutokseen kun pidetään mielessä, että keskustellaan avoimen rehellisesti myös päästöistä riippumatta polttoaineen tuotantotavasta. Vältetään turhaa hypetystä uusiutuvasta fossiilisesta dieselistä tai biokaasusta ja hyväksytään mitä päästönä tuottamistavasta riippumatta saadaan.
Teknologia muuttuu ja päästöihin voidaan vaikuttaa panostamalla tutkimukseen. Sähkö on päästötöntä, mutta kaikkeen sähkön tuottamiseen liittyy käytettävän teknologian osalta päästöjä. Niin myös vetyautojen vedyn tuottamisen osalta!
Infran osuus on jäänyt vähäiselle, mutta on oleellinen kysymys tarvittavia ratkaisuja, riippumatta siitä asutaanko taajamissa tai etäänpänä!

Elis Aspelin

Punavihreä Mykkänen on äärimmäisen kallis ja vaarallinen Suomen veronmaksajille. Esimerkkejä ei kuluvan vaalikauden ajalta tarvinne esittää.
Toivottavasti Uudenmaan äänestäjät jättävät tuommoisen vätyksen valitsematta.

Juha-pekka Naukkarinen

Polttoaine verot ylös,paras keino hillitä liikenteen kasvua,eikä tarvitse luoda Bernerin ehdottamaa 500 miljoonan euron kaltaista paikannusjärjestelmää,jolla seurattaisiin ihmisten liikkumista,veron korotuksiin on systeemi valmiina ja sillä korvattaisiin autovero,joka on täysin epäoikeudenmukainen muihin EU maihin verrattuna!

Samy Arling

Yhtä tyhmää kun Merkelin ydinvoimasta kivihiileen siirtyminen.Yksikään uusi auto ei ole ympäristöystävällisempi kun 1970 luvun Datsun 100A, kun ottaa huomioon että nykyiset autot on suunniteltu n.5v. elinkaarelle ! Siihen taas on syynä mm. EU:n virhevastuulaki : "Valmistajalla on virhevastuu niin pitkään kun kuluttajalla on oikeus olettaa tuotteen elinkaareksi".Puoluetuki ja avustukset pois edesvastuuttomalta Konnajengiltä !

Seppo Simonen

Kokoomus kerää rusinoita pullasta sillä pari vuotta sitten liikenne ja viestintäministeri Anne Bernerillä oli suunnitelma km pohjaiseen autoveron maksuun.
Tästäkös somemedia riemastui täysin tuli aiheetonta törkyä Berneriä päälle. Etukelkassa oli IL-n partaniekat toimittajat.
Nyky systeemillä maksat naapurin puolesta veroa. Autovero voitaisiin kerätä boksin lukemilla ja olisi sinällään aika yksinkertainen toimenpide.

Risto Jääskeläinen

Autoilijaan ja hänen henkilöautoonsa kohdistetaan niin monia veroja, ettei Kokoomuksen Orpokaan kyennyt nimeämään niitä oikein. Kutsui myös ajoneuvoveroa autoveroksi.

Elinkaareltaan melko runsaspäästöisten sähköautojen verotuksellinen suosiminen saattaa vielä johtaa yllättäviin veromuutoksiin tai sitten Suomi siirtyy ensimmäisenä maailmassa hiekkapintaisiin moottoriteihin.

Erkki Malinen

Tämä tietäis paluuta 5-60 luvun liikkumiseen, pienipalkkaiset ajais mopoilla ja polkupyörillä, kun bensa ja dieseli olis niin kallista. Mitenhän se vaikuttais matkailuun jos meidän polttoaineet olis tuplahintasia naapureihin nähden, eikö tuohon sekoomukseen löytys yhtään järkevää ihmistä.

Ari Tähti

Diipadaapa. Tällaisia päätöksiä voisi harkita huvittelutuotteille, mutta eihän auto ole mikään normi kulutustuote. Se kuljettaa tavaroita / ihmisiä / palveluita, ja jos autoilun hintarakenne yhtäkkiä muuttuu joksikin toiseksi, muuttuu myös tavaroiden ja palveluiden hinta joksikin toiseksi, jolla taas on vaikutusta kaikkialle yhteiskuntaan.

Muutokset pitäisi tehdä n. 20 vuoden siirtymäajalla jolloin uuteen kustannusrakenteeseen siirrytään hyvin hitaasti, jotta muut kustannukset sopeutuu mukana. 20v aikana ehkä sähköautoistakin tulee käyttökelpoisia, ja saadaan aikaa myös rakentaa uusi ydinvoimala, joka tarvitaa sähköautojen sähköistykseen (ehkä 20v riittää ydinvoimalaan, riippuu mistä tilaa).

Kari Ahonen

Vaalipuheet alkavat taas. Muistan vielä, kuinka erään autolehden keskustelupalstalla julistettiin autoveron pikaista poistumista vuonna 2007. Olipa Ilkka Kanerva henkilökohtaisesti tämän luvannutkin eräälle keskustelijalle :)

Mielenkiintoista olisi kuulla, mistä Kokoomus keräisi tuon 900 miljoonaa, mikä valtion verotuloista jäisi uupumaan.

Aeh Kiik

Kokoomus huutaa autojen päästöjen verottamisen puolesta, mutta päästöjä aiheutuu myös autojen valmistuksessa, joten kyllä se auton ostaminenkin aiheuttaa päästöjä??
Joten tästä syystä täytyy verottaa myös autojen valmistusta ja myyntiä! Entistä raskaammin!
Ja poistaa polttoaine vero kokonaan, ja myös auton käyttö verot ja lisätä ne auton valmistukseen ja uuden auton ostamiseen! ja alkaa valmistamaan vety autoja, jotka on päästöttömiä!