Perjantai 18.1.2019

Yleisradiolta kova jyrähdys Helsingin Sanomille: ”Väite on vakava ja väärä”

Jaa artikkeli:
Luotu: 
9.1.2019 09:47
Päivitetty: 
9.1.2019 10:02
  • Kuva: Ossi Ahola
    Kuva
|

Faktakulma

Näin Päivi Happonen kirjoitti Etusivun uutiset -kirjassa:

 

”Saan eräältä Ylen uutistoimittajalta sähköpostin. Siinä lukee, että ’Pääesikunnassa ei tunneta juttusi firmaa’. Sähköpostissa myös sanotaan, että Leijona Cateringiin – armeijan ravintolatoiminnasta vastaava yhtiöön – palkataan vain suomalaisia ja kaksoiskansalaisia.

Päättelen sähköpostista, että Pääesikunta ja minulle sähköpostin lähettänyt Ylen uutistoimittaja ovat olleet yhteydessä Jelenasta kertovan uutisjutun julkaisun jälkeen. Tämä ihmetyttää minua suuresti, koska kyseisellä uutistoimittajalla ei ole mitään tekemistä uutisjuttuni kanssa.”

 
”Ylen uutistoimittaja ei luovuta. Hän soittaa illan aikana useita kertoja tuottajalle ja vaatii tätä poistamaan Jelenan jutun pääuutislähetyksestä.” 
 

”Minulle tulee käsitys, että minua yritetään säikäyttää, että tekemäni uutinen ei pitäisi paikkaansa.”

 
Lähde:

Yleisradion vastaava päätoimittaja Jouko Jokinen on julkistanut voimakassanaisen ulostulon koskien Helsingin Sanomien uutisointia.

Mediassa muhinut kohu lähti liikkeelle HS:n Etusivun rikokset -kirja-arviosta, jossa tulkittiin Ylen lähteneen mukaan Puolustusvoimien vaikuttamisoperaatioon uutistilanteen yhteydessä vuonna 2017. Kyseinen uutisaihe koski kaksoiskansalaisia. Etusivun rikokset -kirjassa Ylen toimittaja Päivi Happonen kertoi tapauksesta, jossa toinen Ylen toimittaja olisi vaatinut poistamaan Happosen jutun Ylen pääuutislähetyksestä.

Yle on kiistänyt julkisuudessa tulkinnan, että Puolustusvoimat olisi vaikuttanut Ylen journalismiin.

Jokinen toteaa, että Ylen kanta on myös saatettu HS:n tietoon.

”Tästä huolimatta Helsingin Sanomat on jatkanut vahingollisen tulkinnan esittämistä, väittäen muun muassa, että Puolustusvoimilla olisi ollut niskalenkki Ylen toimittajasta (HS 8.1.2019). Väite on vakava ja väärä. Yle kiistää ehdottomasti, että toimituksessa olisi työskennellyt Puolustusvoimien ohjailtavissa ollut toimittaja. Sellaisia epäilyksiä Ylessä ei ole ollut. On erittäin vahingollista koko vastuullisen journalismin kannalta esittää tällaisia tulkintoja faktoina. Yle ei ole antanut, eikä anna jatkossakaan ulkopuolisten intressien vaikuttaa journalismiinsa”, Jouko Jokinen sanoo lausunnossaan.

Ylen toimittaja Päivi Happonen on sanonut Twitterissä, että jälkikäteen ajateltuna sisäisten asioiden puiminen kirjassa oli virhearvio.

”HS:n kirja-arviossa esitettiin näkemys, että entinen kollegani olisi toiminut Puolustusvoimien ohjauksessa. Tällaista en ole kirjoittanut Etusivun rikokset -kirjassa olevassa kirjoituksessani. Enkä ole muuttanut näkemystäni”, Happonen tviittasi.

HS kirjoitti eilen tiistaina, että Happosen viesti on muuttunut, sillä HS:n mukaan Happonen vahvisti HS:n tulkinnan ennen Etusivun rikokset -kirja-arvion julkistamista.

Jokisen ulostulo lienee jatkoa juuri tälle HS:n eiliselle jutulle.

LUE MYÖS:

Huoli kohudirektiivistä: Facebook estää kaikki uutislinkit? – ”Valemediat enemmän näkyville”

Sauli Niinistöltä täysin poikkeuksellinen kannanotto

Faktakulma

Näin Päivi Happonen kirjoitti Etusivun uutiset -kirjassa:

 

”Saan eräältä Ylen uutistoimittajalta sähköpostin. Siinä lukee, että ’Pääesikunnassa ei tunneta juttusi firmaa’. Sähköpostissa myös sanotaan, että Leijona Cateringiin – armeijan ravintolatoiminnasta vastaava yhtiöön – palkataan vain suomalaisia ja kaksoiskansalaisia.

Päättelen sähköpostista, että Pääesikunta ja minulle sähköpostin lähettänyt Ylen uutistoimittaja ovat olleet yhteydessä Jelenasta kertovan uutisjutun julkaisun jälkeen. Tämä ihmetyttää minua suuresti, koska kyseisellä uutistoimittajalla ei ole mitään tekemistä uutisjuttuni kanssa.”

 
”Ylen uutistoimittaja ei luovuta. Hän soittaa illan aikana useita kertoja tuottajalle ja vaatii tätä poistamaan Jelenan jutun pääuutislähetyksestä.” 
 

”Minulle tulee käsitys, että minua yritetään säikäyttää, että tekemäni uutinen ei pitäisi paikkaansa.”

 
Lähde:
Henkilöt: 
Yritykset: 
Jaa artikkeli:

Kommentit

Timo-Pekka Mustakallio

Hesarihan on nykyään roskalehti, linjauskollinen "fake news"-aviisi, jota tulee kenties silmäiltyä mikäli sellainen lojuu sattumalta vastaanottotiloissa. Ikimaailmassa en enää tilaisi tuota kallista paperi- tai digisaastetta. Mutta näinhän maailmankin wanhat kunnianarvoisat aviisit, vaikkapa NY Times, on valjastettu räksyttäviksi sylikoiriksi, jotka eivät enää täytä kunniallisen journalismin perustehtävää. YLE ei tosin ole sen parempi, mutta kun sitä ylläpidetään verorahoilla sen blokkaamisessa ei ole mieltä. Nykyisen "tiedonvälityksen" tila on järkyttävä.

Seppo Kurvinen

Yle pitäisi ajaa alas. Se on turvapaikka kaikille puoluesidonnaislle toimittajille jotka eivä oel ammattitaitoisia. verovaroilla ylläpidettävä organisaatio nille jotka eivä pärjäisi yksityisellä sektorilla. Kaiken maailman päälliköitä jotka ovat puolueiden käskyläisiä. Ohjelmista suurin osa vanhoja joita uusitaan, kun omatuotanto on aivan ala-arvoista. Todella surkeaa.