Keskiviikko 23.1.2019

Jos autovero loppuisi, bensan hintaan tulisi hurja korotus, laski Soininvaara – Kokoomus: Bensan hintaan ei kosketa

Jaa artikkeli:
  • Kuva: Alma Media arkisto / Pentti J. Rönkkö
    Kuva
|

Kokoomus esittää ympäristö- ja ilmasto-ohjelmassaan autoverosta luopumista. Auton hankinnan sijaan kokoomus verottaisi auton käyttöä. Samalla kokoomus luopuisi sähkö- ja kaasuautojen käyttövoimaverosta.

Osmo Soininvaara (vihr) laski nopeasti, että mikäli auton käytön verot kerätään polttoaineesta, nousisi polttoaineen hinta 50 senttiä per litra.

”Kokoomus haluaa siirtää autoveron auton käytön verotukseen. Sinänsä hyvä periaate. Jos tämä tehdään kustannusneutraalisti ja vain henkilöautoja koskien, menoveden hintaa on nostettava 0,50 €/litra”, Soininvaara tviittasi.

Soininvaaran mukaan laskelma on karkea. Mukana ovat vain henkilö- ja pakettiautot.

50 senttiä per litra kuulostaa hurjalta korotukselta.

”Jos tarkoituksena olisi pelastaa maailma niin tämä on aika vähän" Soininvaara kuitenkin sanoo.

Kokoomuksen mukaan bensan hintaan ei kosketa. Sen sijaan tarkoituksena on katsoa asiaa kokonaisuutena.

Suomi on harvaan asuttu maa. Soininvaaran mielestä bensan hintojen raju korotus on poliittisesti vaikea pala.

”Autoilu on aliverotettua kaupungeissa ja yliverotettua maaseudulla”, Soininvaara sanoo.

Soininvaarankin mukaan käyttöä voidaan verottaa muillakin tavoilla, kuten tietulleilla.

Auton omistajia edustava Autoliitto pitää 50 sentin korotusta hurjana.

”Polttoainevero on sikäli hyvä vero, että verojen nostaminen ei vaadi uutta organisaatiota. 50 senttiä per litra on aivan liikaa. Nyt täytyy miettiä, kuinka paljon liikenteestä voidaan kerätä veroja, jos halutaan, että ihmisillä on tasa-arvoinen mahdollisuus liikkua. Suomessa auto on arjen mahdollistaja eikä mikään luksustuote”, sanoo toimitusjohtaja Pasi Nieminen.

Lue koko juttu Talouselämästä.

Henkilöt: 
Jaa artikkeli:

Kommentit

Jaakko Aalto

On tainnut Osmo laskea tuon korotuksen vähän yläkanttiin. Noin niinkuin varmuuden vuoksi. Viime vuonna polttoaineveron tuotto oli n. 3 miljardia, autoveron tuotto 900 miljoonaa ja polttoaineista perittävien verojen määrä 1 euro/litra. Tuo 900 miljoonaa saataisiin kokoon lisäämällä polttoaineista perittyihin veroihin 30 senttiä/litra.

Mikko Järvinen

Autovero ohjaa tehokkaasti ihmisiä ostamaan vähäpäästöisiä autoja. Autoverosta kärsii kaikkein eniten isopäästöisten luksus- ja urheiluautojen ostajat sillä näissä autovero voi olla jopa puolet auton arvosta kun taas vähäpäästöisissä vain luokkaa 4 prosenttia auton arvosta.
Ymmärrän kyllä että moni vihaa autoveroa mutta rikkain 1% hyötyisi tästä eniten.

Mikko Järvinen

Tieverkon kunnossapitohan rahoitetaan mm. polttoaineverolla, autoverolla ja käyttövoimaverolla. Tällä hetkellä sähköautoilija ei osallistu verojen maksuun juuri lainkaan.. Sitten kun ihmiset siirtyvät sähköautoihin, niin meinaako valtio monikymmenkertaistaa dieselin ja bensiinin verotuksen, korvatakseen verotulonsa? Mistä Neste Oil repii voiton, kun ihmiset siirtyvät sähköautoihin? Sitten kun auto- ajoneuvo- ja polttoaineveron tuotot laskevat, kun ihmiset siirtyvät sähköautoihin ja vähäpäästöisiin niin jostainhan ne verot pitää kerätä.

Juha-pekka Naukkarinen

Polttoaine verot ylös,0.50€ ei ole mitään,liikennettä pitää vähentää,nyt autot ja polttoaineet ostetaan velaksi,sitten tuprutetaan ne savuna taivaalle,todella paha asia kansantaloudellisesti,kun vertaan 20v takaiseen liikenteeseen,niin nyt tiet ovat autoja täynnä,köyhässä Itä-Suomessakin ja silloinkin elettiin hyvin!

Marko Kukkonen

Keskituloiset asuntovelalliset "työläisporvarit" toki varmasti rientävät tähänkin ansaan, kun pitäähän sen lainarahoitteisen omakotitalon pihalla seistä myös uusi lainarahoitteinen autokin. Ei mahda pienituloisen kannattaa käydä enää niissä palkattomissa töissä tai aktivointitoimissaankaan.
Köyhät siis maksavat tämänkin eliittiedun ja kalliisti. Toki tuo polttoaineen radikaali hinnankorotus nostanee ruoan hinnatkin niin ylös, että tuo köyhyyskin alkaa vähenemään kuin itsestään.

jouko kauppinen

Autojen muuttaminen kaasulla ajettaviksi olisi halvin ratkaisu saastuttamisen alentamiseen, se onnistuu myös vanhemmilla autoilla. Jos valtio haluaisi laittaa rahaa autojen muuttamiseen kaasulla käyviksi niin se olisi halvin ratkaisu, silloin myös ne autoilijat joilla ei ole varaa uusiin autoihin voisivat käyttää auton eliniän loppuun, silloin ei myöskään uusien autojen valmistaminen ja niihin akkujen valmistaminen toisi haitallisia ilmasto päästöjä.
En ole nähnyt laskelmia siitä, miten paljon uuden auton valmistaminen aiheuttaa päästöjä, ja miten paljon siihen kuluu luonnon varoja.