Sunnuntai 26.5.2019

Kokoomus tähtää 959 milj.€:n autoveron kuoppaamiseen – Nousisiko bensavero, Kai Mykkänen?

Luotu: 
10.1.2019 18:30
  • Kuva: Kimmo Haapala / Alma Talent
    Kuva
    Sisäministeri Kai Mykkänen kokoomuksen ympäristö- ja ilmasto-ohjelman julkaisutilaisuudessa tiistaina.
|

Kokoomus tavoittelee autoveron poistamista, mutta siitä kerättävää, nykyisin arviolta 959 miljoonan euron pottia puolue ei korvaisi nostamalla polttoaineiden verotusta 50 senttiä litralta. Toistaiseksi suuntana on kuitenkin yhä autoveron alentaminen sekä polttoaineverotuksen pienet korotukset.

Tavoite autoveron poistamisesta löytyy kokoomuksen tiistaina julkistetusta ilmasto- ja ympäristöohjelmasta. Ohjelman valmistelua johtanut sisäministeri Kai Mykkänen (kok) korostaa Uudelle Suomelle, että puolueen tavoitteena on siirtää liikenteen verotusta päästöjen verottamiseen, eikä vuonna 2030 autoveroa enää kerättäisi. Lue lisää: Kokoomus lopettaisi autoveron kokonaan – ”Siirrytään auton hankinnan verotuksesta päästöjen verotukseen”

Vihreiden Osmo Soininvaara laski aiemmin, että jos autoveron poistaminen halutaan tehdä valtiolle kustannusneutraalisti, pitäisi esimerkiksi polttoaineiden verotusta nostaa siten, että nykyiset pumppuhinnat nousisivat noin 50 senttiä litralta. Mykkänen huomauttaa, että jos nykyiset veroprosentit säilytetään, liikenneverojen tuotot olisivat vuonna 2030 ”jotakin aivan muuta kuin nyt”, kun autoista tulee pienipäästöisempiä ja ne kuluttavat yhä vähemmän polttoainetta.

”Siinä mielessä tämä on aikamoista varjonyrkkeilyä”, Mykkänen vastaa.

Liikenteestä kerätään nykyisin merkittävä veropotti. Tämän vuoden budjetissa arvioidaan autoveron tuottavan 959 miljoonaa euroa, 1182 miljoonaa euroa ajoneuvoveroa sekä diesel- ja bensaveroa yhteensä 2637 miljoonaa euroa eli yhteensä runsaat 4,7 miljardia euroa. Tätä pottia ei Mykkäsen mukaan ole helppoa tuntuvasti keventää.

”Puhutaan miljardien merkittävästä osasta valtion budjettia ja kokoomuksen päätavoite on laskea työn ja yrittämisen verotusta. Jostakin niitä veroja on kerättävä myös”, Mykkänen toteaa Uudelle Suomelle viitaten ennen kaikkea kulutuksen ja päästöjen verotukseen.

”Mutta tässä ei tarkoiteta, että autoilijoilta kerättäisiin veroja nykyistä enemmän”, hän tähdentää.

”Jos tällä vaalikaudella on alennettu autoveroa ja polttoaineverotukseen tehty pieniä korotuksia, niin saman tyyppinen suunta on, jota pyritään pitämään”

Kokoomuksen ilmasto- ja ympäristöohjelman valmistelua johtanut Mykkänen korostaa, että kyse on puolueen linjapaperista, eikä siinä linjattuja tavoitteita ”katsota rahakirstun kannalta”. Joitakin suuntaviivoja verotukselle linjaukset kuitenkin tarkoittavat.

”Käytännössä suunta on se, että autoveroa erityisesti keskipäästöjä matalammilta autoilta alas ja sitten vastaavasti ajoneuvovero, polttoainevero hiilidioksidikomponenttia painottaen, ylös. Ja kenties tulevaisuudessa sitten voidaan ottaa liikkumiseen ja ruuhkaisuuteen liittyviä veroja käyttöön, mutta kaikki nämä ovat auki, emmekä tällaisia tavoitteita paaluta”, Mykkänen hahmottelee.

Jos kokoomus tavoittelee autoveron poistamista viimeistään vuonna 2030, voisi tulevalla vaalikaudelle edessä kuitenkin olla autoveron laskeminen, Mykkänen väläyttää.

”Jos tällä vaalikaudella on alennettu autoveroa ja polttoaineverotukseen tehty pieniä korotuksia, niin saman tyyppinen suunta on, jota pyritään pitämään. Tehdään ihmisille mahdolliseksi hankkia halvemmalla vähäpäästöisempi auto – vieläpä Suomesta ostettuna”, hän toteaa.

Eräänlaisena välikauden ratkaisumallina liikenteen päästöjen laskemiseksi kokoomus näkee ympäristöohjelmassaan biokaasun. Se kannattaakin erillistä ”konversiotukea” bensiiniautojen muuttamiseksi kaasuautoiksi. Mykkäsen mukaan tätä tavoitellaan tulevalla vaalikaudella.

”Kyllä. Silloin ei puhuta mistään valtavista summista biokaasuautojen tai etanoliautojen osalta. Ehkä satasista tai sen luokan summista. Se on täsmätuki siihen tilanteeseen, että meillä aika halvalla voitaisiin tukea sellaisten vanhojen autojen muuntamista vähäpäästöisemmiksi, jotka tulevat vielä olemaan liikenteessä”, Mykkänen toteaa.

LUE MYÖS:

Jos autovero loppuisi, bensan hintaan tulisi hurja korotus, laski Soininvaara – Kokoomus: Bensan hintaan ei kosketa

Sdp heittäisi hallituksen autoveroalen roskiin – Suomi pikavauhtia sähköautojen aikaan

Jaa artikkeli:

Kommentit

Risto Jääskeläinen

Kauniina ajatuksena tuossa on vähäpäästöisempien autojen saaminen liikenteeseen. Näistä kuitenkin esim. sähköauto on elinkaareltaan melko runsaspäästöinen, joten niidenkin vaikutus on alkuunsa päästöjä lisäävää. Toisesta päästä olisi mahdollista jatkaa vanhempien autojen käyttämistä biopolttoaineilla (E85), jolloin valmistuksen päästöissä säästettäisiin. Samalla sähköautoistuminen Suomessa hidastuisi, jolloin lopulta tänne tuodut sähköautot myös pääsisivät "Jumalan selän taakse" ja takaisinkin, koska toimintasäde olisi Suomeenkin riittävä.

Harri Kovala

Toimintasäteen kasvattaminen nykyisestä 300-400 kilometristä on hyvin haasteellista. Nykyinen lithium-pohjainen akkuteknologia on jo 25 vuotta vanhaa, eikä näillä näkymillä jopa 15 vuoteen olisi tulossa teolliseen valmistuskapasiteettiin skaalattavaa teknologiaa.

Toimintasädettä voidaan siis kasvattaa vain akkuja lisäämällä. Tässäkin tulee mielenkiintoisia haasteita vastaan.

Tekniikan Maailmassa on Audin uusin sähköauto testissä, sen tyhjäpaino on yli 2600 kg, josta akkupaketin paino 700 kg, toimintamatka testissä noin 300 km.

Jos siis haluaisimme vastaavan mutta 1000 km toimintasääteellä olevan sähköauton, tarvittaisiin kuljettamiseen C-kortti.

Kalevi Kivelä

Kumma juttu kun miljoonat on eriarvoisia .
Antti RInteen eläkelupaus +100€ alle 1400 € saaville eläkeläisille ammuttiin äärettömän kalliina alas.
Orpo pistää paljon paremmaksi n.miljardi ja tälle moni kommentyoija taputtaa karvaisia käsiään.
Autoveron alennus johtaisi rahojen menoa ulkomaisille autotehtaille,siis pos Suomen kulutuksesta .
Eläkeläisille +100 € menis suurin piirtein ruokaan..tms päivittäismenoihin rahna jäis omaan maahan pääosin.

Marko Nissinen

Sinällään ihan positiivinen suuntaus. Pikkuhiljaa autot halvemmiksi, bensan hinta nousee mutta kulutus laskee. Väylämaksut käyttöön kun suhautetaan motareita pitkin Suomea ja sitten isoissa kaupungeissa jonkinlainen ruuhkamaksu. Työkseen autoa käyttävät ja pienillä paikkakunnilla autoja käyttävät säästävät ja PK-seudulla sitten porukka siirtyy julkisiin enemmän. On aika selvää, että pitkässä juoksussa autoilun verotulot valtiolle tulevat pienentymään.

Sami Rinta-Mänty

Käytännössä nykyisten vanhojen autojen omistajille muutoksista ei koituisi kuin lisää kuluja. Vanhan auton arvo romahtaa ja samalla sen käyttökustannukset nousevat. Kun joskus mahdollisesti haluaa vaihtaa uuteen vähäpäästöisempään kulkuneuvoon olisi kaupassa tarvittava väliraha aivan sama elli suurempi kuin nyt. Kuka tässä voittaa? Autokauppa? Ilmasto? Tuskin kumpikaan.