Tiistai 21.5.2019

Uusi asetus voimaan tänään – Viranomainen varoittaa yleistyvästä ilmiöstä Suomen teillä: ”Kannattaa ottaa jalka heti pois kaasulta”

  • Kuva: Petteri Paalasmaa / Uusi Suomi
    Kuva
    Uudet yli 30-metriset rekat vaikuttavat muun muassa ohitus- sekä risteystilanteisiin, ja autoilijan täytyy ymmärtää varautua niihin. Arkistokuva.

Liikenneturva muistuttaa, että tänään on astunut voimaan uusi asetus, joka kasvattaa ajoneuvoyhdistelmän maksimipituutta.

Suomi sallii yli 30-metriset rekat tieliikenteessä Euroopan maista ensimmäisenä. Tänään maanantaina voimaan astunut asetus kasvattaa ajoneuvoyhdistelmän maksimipituuden 34,5 metriin, kun se tähän saakka on ollut 25,25 metriä.

”Pitkät ajoneuvoyhdistelmät ovat uusi ilmiö, joka voi tien päällä aiheuttaa yllätyksiä. Muutos kannattaa tiedostaa, ja varautua siihen ennakoimalla. Lähes kymmenen metrin lisä pituuteen vaikuttaa esimerkiksi ohittamisen vaatimaan tilaan ja aikaan sekä risteysajoon”, Liikenneturva toteaa tiedotteessaan.

Esimerkiksi ohittamistilanteessa 100 km/h nopeusrajoitusalueella 80 km/h kulkevan rekan ohittamiseen kuluva aika pitenee noin kahdella sekunnilla ja sen vaatima matka kasvaa noin viidelläkymmenellä metrillä. Yli 30 metrisen ajoneuvoyhdistelmän ohittaminen vaatii siis jo aika paljon ohitussuoralta ja -tilanteelta. Ohitustarve tulisi miettiä aina ennen ohittamiseen lähtöä.

Ennen asetuksen voimaantuloa on voinut kokeilla pidempiä tai raskaampia HCT-kuljetuksia poikkeusluvin vuodesta 2013 lähtien. Liikenneturvan koulutusohjaaja Pentti Tervo arvelee, että valtaosa rekoista on vielä pitkään vanhan normin mittaisia.

"Yhdistelmän takana oleva pitkän kuljetuksen kyltin pitäisi toimia herätteenä jokaiselle autoilijalle. Liikennetilanteeseen pituudella on kuitenkin merkitystä”, hän sanoo tiedotteessa.

"Kun havaitsee edessä kääntymässä olevan ajoneuvoyhdistelmän, kannattaa ottaa jalka heti pois kaasulta ja tarvittaessa alkaa jarruttaa.”

Vaikuttaa myös risteysajoon

Ajoneuvon pituudella on merkittävä vaikutus myös risteysajoon. Tervo huomauttaa, että kääntyminen voi katkaista tien yllättävän pitkäksi aikaa, useiksi kymmeniksi sekunneiksi.

”Yli kolmekymmentämetrinen kuljetus ei luikahda risteyksistä kovin sukkelasti. Kääntyvyysvaatimukset ovat myös aiempaa heikommat. Pituudesta ja heikommasta kääntyvyydestä johtuen monissa risteyksissä tulee hankaluuksia, ja kuljettajan on ajettava risteys hitaammin ja tarkemmin.”

”Ajoneuvoyhdistelmä voi myös huonolla kelillä jäädä kiinni tai sutimaan, tai pysähtyä esimerkiksi antamaan tietä suojatiellä kävelevälle jalankulkijalle. Näihin tilanteisiin tulisi aina varautua niin, että oman ajoneuvon saa tarvittaessa pysähtymään."

Tervo painottaa, että päätiellä kulkevien pitää ymmärtää ottaa huomioon, että jos erikoispitkä ajoneuvoyhdistelmä kääntyy sivutieltä päätielle, yhdistelmän vauhti on hyvin alhainen.

"Kun havaitsee edessä kääntymässä olevan ajoneuvoyhdistelmän, kannattaa ottaa jalka heti pois kaasulta ja tarvittaessa alkaa jarruttaa.”

Joissain tiukemmissa risteyksissä kääntyvä yhdistelmä voi joutua kaartamaan hieman kävelijöiden ja pyöräilijöiden kulkuväylälle. Kuljettajan onkin havainnoitava risteysajossa erityisen tarkkaan suojaamatonta liikennettä. Tervo korostaa muutenkin ennakoivan ajon merkitystä myös ison yhdistelmän ratissa. Jokaisen kuljettajan tulisi perehtyä pidemmän yhdistelmän ajo-ominaisuuksiin.

”Ajoreitit suunnitellaan etukäteen, ja silloin voi ongelmallisimpia kohtia, kuten tiukempia tai huonon näkemän risteyksiä, pyrkiä välttämään. Pääsääntöisesti erikoispitkillä yhdistelmillä ajetaankin terminaalista terminaaliin runkotieverkostolla, kylille ei ole tarvetta mennä pyörimään. Ajo tulisi suhteuttaa myös olosuhteiden mukaiseksi”, Tervo sanoo.

Jaa artikkeli:

Kommentit

Raimo Hakala

Miksi eduskunta ei ole ottanut käsittelyyn raideliikenteen lisäämistä? Sehän on ilmaston muutoksen vuoksi ylivoimaisesti puhtain kuljetusmuoto. Sekä omalla raiteella kulkevana se ei ole maanteillä vaarallista kuljetusta.