Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen vaatii realismia puolueiden ilmastopoliittisiin linjauksiin. Sekä Nieminen että Sitran ilmastoratkaisujen projektijohtaja Janne Peljo sanoivat Ylen aamu-tv:ssä tiistaina, että ilmastopolitiikassa pitäisi olla selkeää ja johdonmukaista pitkän linjan politiikkaa.
Suurin oppositiopuolue sdp julkisti viime viikolla ilmasto-ohjelmansa, jossa puolue linjaa, että seuraavalla hallituskaudella tulee laatia aikataulu uusien polttomoottoriautojen kieltämiseksi henkilöliikenteessä. Kokoomus kertoi jo aiemmin tammikuussa, että poistaisi ensi vaalikaudella päästöttömien ja vähäpäästöisten autojen autoveron.
LUE MYÖS:
Kokoomus tähtää 959 milj.€:n autoveron kuoppaamiseen – Nousisiko bensavero, Kai Mykkänen?
Sitran Peljo pitää hyvänä erityisesti verotuksen painopisteen muuttamisen ajatusta.
”Suomen nykyinen verotushan ajaa voimakkaasti nimenomaan siihen, että meille tulee vanhoja, käytettyjä diesel-autoja muista maista. Kyllä meidän pitäisi laajemmin verotusta siirtää nimenomaan siitä hankinnan verottamisesta siihen päästöjen verottamiseen. Kun päästöt aiheutuu ajamisesta, niin se olisi se keskeinen verotuksen kohde. Tämän pitäisi tapahtua myös niin, että meillä olisi laajempi verosiirtymä ylipäänsä: alkaisimme verottaa enemmän päästöjä, eli sitä mitä me ei haluta, ja vähemmän sitä mitä me halutaan eli työtä ja yrittämistä. Jos kansalaisten ostovoima tätä kautta kasvaisi, niin se mahdollistaisi myös ehkä suuremmat investoinnit autoihin mitä tällä hetkellä. Sitä kautta se saattaisi kiihdyttää uusien, vähäpäästöisten autojen omaksumista”, Peljo sanoi aamu-tv:ssä.
Nieminen puolestaan latasi, ettei äkkimuutosta voi tehdä, eivätkä sähköautot vain ilmesty tyhjästä Suomeen. Nieminen kritisoi sitä, että julkisuudessa esitetään lukumääräisiä tavoitteita sähköautojen määrälle ilman konkretiaa.
”Tässä pitää olla aimo annos realismia mukana. Pitää muistaa, että kun meillä Suomessa myydään yksi uusi auto, niin meillä myydään kuusi käytettyä autoa. Suomalaiset ajavat käytetyillä autoilla. Siinä mielessä käytettyjen autojen tuonti voi myöskin korvata niitä vähän huonompia käytettyjä niillä vähän paremmilla käytetyillä. Sitä kautta askel askeleelta tässä pitäisi edetä. Tämä ei voi olla vallankumous, meillä ei kerta kaikkiaan ole siihen varaa eikä mahdollisuutta, ei suomalaisilla eikä Suomen valtiolla, vaan tämän pitää olla evoluutio, jossa mennään askel askeleelta eteenpäin. Tarvitaan realistinen suunnitelma. Ne sähköautot ei tule pelkästään sillä, että me päätetään, että niitä pitää sinä ja sinä vuonna olla niin ja niin monta sataa tuhatta. Ne eivät vain ilmesty tänne, vaan jonkun pitää ne maksaa ja jonkun pitää ne hankkia. Silloin tarvitsee olla sellainen suunnitelma, että se on suomalaisille kotitalouksille kestävä tie, että he pystyvät myös sen oman liikkumisen tarpeensa hoitamaan”, Nieminen sanoi.
Sdp linjaa ilmasto-ohjelmassaan tukevansa 750 000 vähä- tai nollapäästöisen auton tavoitetta vuodelle 2030. Liikenteen ilmastopolitiikan työryhmä on linjannut tavoitteeksi noin 670 000 sähköautoa ja noin 130 000 kaasuautoa vuonna 2030 ja noin 2 miljoonaa sähköautoa ja noin 250 000 kaasuautoa vuonna 2045. LUE LISÄÄ: Hurja laskelma Suomelle: Jättimullistus alkaa 2025, ja sitten menee koko autokanta uusiksi
Juha Sipilän (kesk) hallitus on aiemmin ilmoittanut tavoitteekseen ainakin 250 000 täyssähköautoa sekä 50 000 kaasukäyttöistä autoa vuoteen 2030 mennessä.
Sekä Nieminen että Peljo ovat sitä mieltä, että sähkö- ja hybridiautojen latausinfrastruktuuri on laitettava ensi tilassa kuntoon Suomessa.
”Latausinfraa pitäisi ruveta miettimään, että millä tavalla me näitä ladataan. Tarvitaan myöskin poliittisia linjauksia niin, että meillä on se tarina kerrottavana ihmisille, että miten tästä mennään eteenpäin. Oma auto on pitkäaikainen investointi ja merkittävä hankinta kotitalouksille. Pitää olla vastauksia, että ihmiset pystyy tekemään päätöksiä. Jos päätöksiä pantataan, niin silloin me mennään ojasta allikkoon”, Pasi Nieminen sanoi.
LUE MYÖS:
Painava lausunto Suomelle: Tiemaksut kaupunkeihin, polttoainevero ylös – raju sähköautolukema
Kommentit
Totta tuo kaikki mitä Nieminen sanoo jotan kyllä on näiltä ns. populisti poliitikoilta kadonnut suhteellisuus taju tuossa ilmasto vouhotuksessa.
Nehän menee kuin sopulilauma saaliin perässä.
VOI RISTUS KUN TULEE RANAATTIA.
Tämä sdp höpinä kyllä pudottaa kannatusta aika lailla.
Kokoomuksen sähköauto se vasta keuliikin! Homma liikahtaisi eteen päin, kun kaikki kokoomuslaiset ostaisivat sähköauton. Latausyrittäjääkin alkaisi ilmestyä. Teslankaan ei tarvitsisi irtisanoa väkeä.
Elä nyt, eikä sitäpaitsi Teslaa suomessa tehä saatikka akkuja. Orpon porukka nyt vähän
tämän kanssa "keulii"
Tekstistään päätellen herra Tulkki ei ole lukenut ainakaan SDP:n ilmastopoliittista ohjelmaa. Tai sitten herra Tulkki tulkitsee omalla tavallaan.
Tavoite uusien polttomoottoriautojen myynnin kieltämisestä 2030 alkaen ei ole mikään uusi keksintö. Euroopassa tämä on kuuma peruna parhaillaan ja mm Tanska ja Norja ovat tällä linjalla, Norja tosin jo 2025. Ruotsin uusi hallitus otti tämän kiellon 2030 ohjelmaansa. Mikäli autoteollisuus saa sähköautotuotantonsa viritettyä kuntoon, on täysin mahdollista että edellä esitetyn evoluutiomallin mukaisesti hyvin harva enää 2030 haikailee polttomoottoriautojen perään. Sähköautotekniikka kehittyy siihen mennessä merkittävästi samoin kuin latausverkostokin. Ei siihen mitään kieltoja tarvita.
"Sekä Nieminen että Peljo ovat sitä mieltä, että sähkö- ja hybridiautojen latausinfrastruktuuri on laitettava ensi tilassa kuntoon Suomessa."
http://seppoviljakainen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/240085-sahkoautoilu-ei-...
Poliitikot elävät omissa maailmoissaan.
Mitä sähköautoilla tekee, kun maassa ei ole kaikkialla pikalatausasemien verkostoa?
Pelkässä kaupunkiajossa yön yli kestävä tavallinen lataus sopii, mutta ei matka-ajossa.
Poliitikot, eivät kyllä läheskään kaikki heistä, ovat kuin sopulilauma joka reagoi toistensa liikkeisiin ja toistensa puheisiin. Parhaiten julkisuutta heistä saava ne, joilla suu toimii nopeimmin ja aivot hitaimmin.
Poliitikon tärkein ominaisuus onkin se, että puhe jatkuu vaikka ajatus katkeaakin. Tämä on moneen kertaan koettu asia.
Lisänä vielä hytin lämmitys 30 asteen pakkasessa. Miten hyvin lämmitys mahtaa toimia täys-sähköautossa?
"Nieminen puolestaan latasi, ettei äkkimuutosta voi tehdä, eivätkä sähköautot vain ilmesty tyhjästä Suomeen. Nieminen kritisoi sitä, että julkisuudessa esitetään lukumääräisiä tavoitteita sähköautojen määrälle ilman konkretiaa."
Näinhän se on.
Poliitikkomme heittelevät Sitran tutkijoiden säestämänä jos jonkinlaista visiota. Kuvitellaan, että siirtymnen sähköautoihin tapahtuu sillä, että hehkutetaan otsa rypyssä vaalien alla idelistisia mielikuvia.
Ja sitten aletaan värkkäämään erilaisia toimintaa "ohjaavia" verotuksellisia ja pakkomaksu-lakeja ja -asetuksia. Että näillä saadaan sähköautoihin ja niiden akkuihin sekä latausjärjestelyihin liittyvät tekniset ja taloudelliset ongelmat ratkaistua alta-aika yksikön "hokkus-pokkus". Että pieni Suomi omalla lainsäädännöllään ja esimerkillään saa maailman autotehtaat muuttamaan tuotantolinjojaan. Hei hulinaa.
Sen sijaan, että mielikuviin, idealismeihin ja pikavoiton tavoitteluun jämähtänyt poliittinen eliitti vihdoinkin ryhtyisi todellisiin päästöjä vähentäviin toimiin. Yksi sellainen on Suomen rataverkon saattaminen sellaiseen kuntoon, että rautatierahdin kuljetuksesta ja matkustamisesta tulisi kilpaileva vaihtoehto kumipyöräliikenteelle ja lentomatkustamiselle. Junat kulkevat sähköllä ja Suomessa vuonna 2018 79 % sähköstä tuotettiin hiilidioksidivapaasti. Jos rata on kunnossa, Oulu - Helsinkin matkustusaika supistuu 4 - 4,5 tuntiin ja rekkoja voidaan taas kuljettaa aikatauluissa pysyen junissa. Näin osa 500 - 600 hv dieselmoottoreilla varustetuista rekoista saadaan pois kuluttamassa päätiestöämme ja samalla saadaan lisättyä liikenneturvallisuutta.
Vertailuksi voi mainita, että Saksassa , tuuli- ja aurinkovoiman ihmemaassa, jossa sähkön hinta kuluttajalle on tuplat verrattuna Suomen hintoihin, 37,5 % sähköstä tuotettiin rusko- ja kivihiilellä.
https://www.energy-charts.de/energy_pie.htm?year=2018
https://energia.fi/ajankohtaista_ja_materiaalipankki/materiaalipankki/en... ,
sivu 12/29 ja sivu 24 / 29
Usein vedotaan siihen, että rataverkon kunnostamiseen ei löydy miljardeja. Mutta miljardeja on löytynyt tuulisähköfirmojen tuoton takaamiseksei. Vanhasen ( kesk ) II -hallituksen silloisen elinkeinoministeri Pekkarinsen ( kesk ) ja työmininsteri Cronbergin ( vih ) junailema ja eduskunnan v. 2010 hyväksymä Tuulimyllytukiasiet I:n ( tuulisähkön syöttötariffi ) tulee maksamaan julkiselle sektorille 12 vuoden jaksolta sähkön markkinahinnasta riippuen 3 500 - 4 000 miljoonaa euroa. Silllä rahalla voisi rakentaa paljon junarataa.
Ps.
Juuri tällä hetkellä, kun maassa pakkanen paukkuu, Suomessa kuluu sähköä 14 3255 MW teholla. Siitä kulutuksesta 3 542 MW tulee lähinnä Ruotsista. Suomen tuulivoiman n. 1 800 MW nimellistehosta saadaan irti "peräti" 378 MW.
Lähde: https://www.statnett.no/for-aktorer-i-kraftbransjen/tall-og-data-fra-kra... , 22.1.2019 klo 09:25
Bernerin juna meni jo, ei voi muuta sanoa.
Minäkin olen kyllästymyt idealismiin, jossa ei ole katetta. Tulee todellakin mieleen, että teot perustuvat oman viiteryhmän voitontavoitteluun. Pekkarisen sukulaisia on mukana tuulivoimabisneksessä ja Cronbergiltä puuttuu realismia. Monet tahtovat kyllä hyvää,mutta teot aiheuttavat enemmän haittaa kuin hyötyä. Päättäjien pitäisi tutustua kokonaiskuvaan aina ennen päätöksentekoa. Heillä on suuri vastuu maastamme ja sen kansalaisista, mutta he eivät välttämättä hahmota sitä. Myös ns. luotettava media on jossain määrin muuttunut epäluotettavaksi - vähättelevät tiettyjä asioita ja paisuttelevat toisia. Tämä on lyhytnäköistä koska se luo epäluottamusta yhteiskuntaan. Ellemme voi luottaa päättäjiimme ja mediaan on pelimme hyvinvoivana kansakuntana menetetty.
Onko sähköautoista maailman ilmaston pelastajaksi? Entäs akkujen ilmasto- ja saaste- ongelmat. Kun tehdään päätöksiä, on kokonaiskuvan oltava selkeä. Katson että autojen päästöjä voidaan vähentää huomattavasti kejhittämällä edelleen vähäpäästöisiä autoja. Tätä kehitystyötä on tehty ainakin Aasiassa. Esimerkiksi Mazda on kehittämässä näitä huippuvähäpäästösiä autoja. Kannatan tätä :)
Suomen väkiluku oli 5 520 535 henkeä 30. syyskuuta 2018.
YK:n raportin mukaan Maapallon väkiluku oli 7550 miljoonaa ihmistä vuonna 2017. Näistä esimerkkeinä Kiinan väkiluku oli 1409 miljoonaa ihmistä (256 x Suomen väkiluku) ja Intian 1339 miljoonaa ihmistä (243 x Suomen väkiluku).
Kannattaisi mitä ilmeisemmin näitä lukuja tarkasteltaessa ”laittaa jalat maahan ja älli päähän” tässä ilmastonmuutosvouhotuksessa.
On täysin turhaa vaikeuttaa entisestään ihmisten elämää tässä tasavallassa. Se heijastuu jo nyt syntyvyyden suoranaisena romahtamisena kantasuomalaisten keskuudessa.
Varakkailla ihmisillä on varaa ostaa ja ajaa sähköautolla, josta Sipilä on esimerkkinä.
Vanha kansa tuntee sanonnan ”rahalla saa ja hevosella pääsee.” Uusi sanonta voisi kuulua ”rahalla saa ja sähköautolla pääsee.”
Tässä sähköautovouhotuksessa on hyvä huomioida, että akuilla on tapana heikentyä kovilla pakkasilla. Autojen sähkölaitteet eivät pidä muutoinkaan kovista pakkasista. Silloin on vaarana jäädä "tien poskeen."
https://esa.un.org/unpd/wpp/Publications/Files/WPP2017_KeyFindings.pdf
Kuinka vähällä tiedolla päästään asiantuntijaksi? Sitran Janne Peljolle tiedoksi, että Suomessa polttoainevero on jo EU:n kolmanneksi korkein, eli maksamme aneveroa päästöistämme jo runsaasti.
Jos polttomoottoriautot kielletään, kuinka monta sataa tuhatta uutta työtöntä hyväksytään ideologian maksajiksi?
Miksi Suomessa mopo keulii, kun Eestin hiilidioksidi päästöt ovat 7-kertaiset Suomeen verrattuna?
Töölössä on kadunvarsilla 10 000 arvoautoa asukaspysäköinnissä. Millä ihmeen mekanismilla niistä saadaan sähköautoja, kun latauspaikat puuttuvat. Asennetanko joka kadunvarsi täyteen lataustolppia
Puolentoista vuoden takaisessa T&T-lehden artikkelissa (8.10.2017) Norjan viranomaiset olivat huolissaan sähköverkon kestävyydestä sähköautojen lataamisen vuoksi. Sähkön laatu vaihteli paikallisesti.
Ratkaisuksi esitettiin paksumpia kaapeleita. Suomessa siis juuri maahankaivetut kaapelit nostetaan ylös ja asennetaan paksumpia tilalle. Kuluttaja saa siis jatkossakin nousevia siirtomaksuja. No tämähän tarkoittaa vain Helsinkiä, koska muualla sähköautokeskittymiä ei ole.
Eikä Töölö ole kuin yksi kaupunginosa. Koko maa täynnä Töölöjä autoineen kadunvarsiparkeissa.
On selvää, ettei niille autoille ole mitenkään latausinfraa rakennettavissa, eivätkä muutamat ostoskeskuksien latauspisteet riitä kuin muutamille autoille.
Vähänkään järjissään ollut objektiivinen asioiden puntaroija on tuosta kaikesta selvillä, mutta erittäin suuri osa poliitikkoja ei. Mitä vihreämpään ja naissuuntaan mennään punaisesta, sitä vähemmän
Kymmenessä vuodessa määrä muutamasta tuhannesta 750 000:een. Vuonna 2017 rekisteröitiin 118 000 henkilöautoa. Tuon tavoitteen saavuttamiseksi pitäisi vuosittain myydä 75-80 000 sähkö-tai vähäpäästöistä autoa eli noin 70% kaikista vuosittain myytävistä autoista.
Siitä voi päätellä esityksen realistisuuden.
https://www.fingrid.fi/sahkomarkkinat/sahkojarjestelman-tila/
mistä sähkö? Ja paljonko on varaa vientitasetta sotkea, noin kokonaisuudessaan?
Kukaan ei varmaan enää muista, että SDP:llä oli reilut 10 vuotta sitten visiossa öljyvapaa Suomi 2030. https://www.ts.fi/mielipiteet/aliot/1074226535/Ruotsin+tavoitetta+oljyva...
Mitään toimenpiteitä ei asiasta kuitenkin seurannut.
PS. Jos Ruotsi meinaa saavuttaa öljyriippumattomuuden ensi vuonna, niin niillehän taitaa tulla asian suhteen hiukka kiirus.
Ruotsihan teki jo 1980 -luvun puolessa välissä päätöksen luopua kokonaan ydinsähkön tuotannosta. Jostain syystä sen päätöksen toimeenpano on "hieman" viivästynyt. Juuri tällä hetkellä Ruotsissa jauhetaan ydinsähköä 8 196 MW teholla, kun Suomessa ydinsähkön tuotannon teho on nyt 2 795 MW. Mikähän on saanut Ruotsin lykkäämään päätöstään luopua ydinsähkön tuotannosta jo reilut 30 vuotta ?
ks. https://www.statnett.no/for-aktorer-i-kraftbransjen/tall-og-data-fra-kra...
Saahan sitä poliitikot visioida vaalikiimassaan. Kyllä meno taas tasaantuu kun arki ja realiteetit törmäävät 'ihanteisiin'. Näissä suomalaisten poliitikkojen ilmastotalkoissa on samaa hurmahenkeä kuin aikoinaan koko maailman pakolaisongelman ratkaisemisessa kotimaisin voimin. Eikä se sotekaan valmistu seuraavankaan hallituksen aikana.
Nyt kannattaa ostaa sähköauto, ensimmäinen versio ja ryhtyä tehtaan koeajajaksi.
Ja ei siis kannata uskoa, että ensimmäiset versiot ovat vielä valmiita. Ja nythän on mukava kokeilla kun on 20 C pakkasta, miten lämmitys pelaa ja miten pitkälle pääsee.
Onko mahdotonta suunnitella akustot sillai että ne pystyi liuttaan ulos ja vaihtaan minuuteissa?
Olisi ikäänkuin huoltoasemia jotka latais ja pitäisivät vaihtoakkuja vähän kuin kaasupullon vaihto systeemi.
Polttokennoautojen latausinfraksi sopivat nykyiset huoltoasemat.
Teknologioita on kaksi: vety ja metalli-ilma -akut.
Ensimmäiseen saisi saasteettonta polttoainetta tuulivoimaloiden ylimjäämäsähköstä elektrolyysillä.
Metallivaihtoehdot ovat sinkki ja litium. Sinkki on toimivaa teknologiaa.
Ei tämä uusien polttomoottoriautojen myyntikielto 2030 alkaen ole SDP:n oma keksintö, vaan pikemminkin kopio muista pohjoismaista. Tanskassa tämä suunnitelma julkaistiin jo syksyllä ja Ruotsissa äskettäin uuden hallituksen toimesta. Norjan tavoite on vielä kovempi, jo 2025. Minun mielestä mitään myyntikieltoja ei kuitenkaan tarvita. Tässä voi hyvinkin käydä niin, että mikäli sähköautotekniikka tästä vielä kehittyy, hinnat laskevat ja autotehtaat saavat tuotantonsa rullaamaan hyvin, ei 2030 polttomoottoriautot juurikaan enää kiinnosta uusien autojen ostajia. Tämä siirtymä voi alkaa jopa aikaisemminkin, varsinkin jos latausverkoston kehittämisestä huolehditaan. Kun vanhat polttomoottoriautot saa ajaa rauhassa loppuun, ei tarvitse pelätä mitään keltaliivien mellakoitakaan. Näin asia lutviutuisi kuin itsestään kuntoon, turhia hötkyilemättä.
Eivät vielä kun vaihtoehtoja on niin vähän ja jos niitä on niin ovat kovin pienillä 30-40kWh akustoilla joilla ei tee mitään Suomessa. Toiseksi sähköautojen hinnat pidetään niin kauan korkeina kunnes bensiini autojen infra alkaa heiketä ja bensa kallistumaan. Tähän sähköautojen tulemiseen vaikuttaa suurten maiden hallitukset.
Poliitikoista sais hyvät hävittäjät armeijalle, niin korkealla ilmassa ne tuntuu leijuvan.
Mielestäni ei ole realistista olettaa että poliisi saa poistettua Pasi Niemistä uusien sähköautojen tieltä kun niitä aletaan Suomeen tuoda.
Populistipolitiikkaa hallitukselta. Diesel saastuttaa vähemmän ja kuluttaa vähemmän kuin ydinvoima joka sekään ei riitä jos autot vaihdettaisiin, mutta mikä jätevuori ja tuhlaus jos ne autot vaihdettaisiin ja kenen kukkarolla jos nykyauton omistajalla on jo täysi työpärjätä näillä kuluilla ja monellako työpaikalla on parkkiruutuihin lataussähkö? Sähköä tarvittaisiin sitten myös kauppojen eteen jne.
Kun / jos siirrytään verottamaan päästöjen mukaan niin verotus tulisi sitten olla niiden päästöjen mukaan mikä tulee ajamalla. Ei teoreettisten päästöjen mukaan. Minun autoni ei päästä yhtään mitään seistessään tuossa parkkipaikalla, ei edes öljyä.
Kannattaa muistaa, että valtio tulee tavalla tai toisella keräämään jatkossakin vuosittain ne 8 miljardia, jotka nytkin kerätään autoilijoilta. Näin autojen sähköveroja odotellessa.
Korotan tarjousta. 1 500 000 sähköautoa Suomeen, vuoteen 2025 mennessä. Tällä saadaan jo uusi jääkausi starttaamaan.
Äänestäkää Seppoa, minä olen kova kommunisti ja pirunmoinen porvari.:)
Toyotan USA:n pääjohtaja Jim Lentz piti viime viikolla Detroitin autonäyttelyssä puheen, jonka voisivat Suomenkin hallituksen jäsenet lukea. Lentz sanoi mm. "Teslan toimitusjohtaja Elon Musk on luonut ihmisille illuusion sähköautoilusta ja illuusion, että kaikki ajaisivat sähköautolla huomenna. " Kun kyseessä on kuitenkin yhden maailman suurimman auton valmistajan näkökanta en usko sen olevan tuulesta temmattu. Ihmeen vähälle puhe on jäänyt, ainoastaan se löytyi pienellä nettisurffailulla 4x4 Maailman sivuilta.
Mitä mahtaa miettiä Ay-liikkeen johto näistä puolueen ulostuloista? Saattaa vähän ote kiristyä Skoda Octavian ratista.
Juu, eiväthän kännykätkään ilmestyneet tänne.
Pysyivät vain harvojen ja valittujen kapineena.