Maanantai 15.7.2019

Juha Sipilän lausunto Esperistä kuohuttaa – ”Mitä ihmettä? Olisiko jo aika myöntää ongelmat?”

28.1.2019 09:42
Päivitetty:
29.1.2019 10:21
    ”Se, että Valvira on tähän puuttunut, on hyvä asia ja kertoo sen, että suomalaisessa yhteiskunnassa valvonta toimii”, sanoi pääministeri Juha Sipilä sunnuntaina.

Pääministeri Juha Sipilän (kesk) sunnuntainen kommentti hoivayritys Esperi Caren ongelmista aiheuttaa ihmetystä.

Alan valvontavirasto Valvira sulki Kristiinankaupungissa sijaitsevan Esperi Caren laitoksen Hoivakoti Ulrikan toistaiseksi, koska laitosta epäillään vakavista laiminlyönneistä. Yhden hoivakodin asukkaan epäillään jopa kuolleen virheiden seurauksena, ja virastoon on tullut useita ”välittömään asiakasturvallisuuteen viittaavia” yhteydenottoja lyhyellä aikavälillä. LUE TARKEMMIN: Viranomaisten Esperi-paperit paljastavat: Lääkkeet sekaisin, hoitajat uhkasivat lakolla, hoivakotia johdettiin 200 km:n päästä

”Se, että Valvira on tähän puuttunut, on hyvä asia ja kertoo sen, että suomalaisessa yhteiskunnassa valvonta toimii. Tietooni on tullut se, että myös kyseinen yritys on itse myöntänyt virheensä ja myös sitä kautta on edellytykset sille, että toiminta korjaantuu”, Sipilä kommentoi Ylellä sunnuntaina.

”Meillä on aika paljon Suomessa ollut jo vuosikymmeniä näitä hoivapalveluja tuottavia yrityksiä ja niistä on hyviä kokemuksia. On myös huonoja kokemuksia. On selvä asia, että puutteisiin pitää puuttua.”

LUE SIPILÄN LAUSUNTO: Juha Sipilä kommentoi soten 100-99-asetelmaa Ylellä

Moni ihmettelee Sipilän lausuntoa valvonnan toimimisesta. Asiaan ottaa somessa kantaa muun muassa lähihoitaja ja SuPer-liiton aktiivi, eduskuntavaaliehdokas Hanna Jokinen (vas).

”Miten valvonta on onnistunutta jos tässäkin tapauksessa on valitettu kerta toisensa jälkeen ja Esperin toimista on väännetty jo pari vuotta!? Kuinka monen vanhuksen vielä pitää kuolla, ennenkuin te ymmärrätte todellisuuden”, hän kysyy Sipilään viitaten. Juttu jatkuu twiitin jälkeen.

”Kristiinankaupungissa epäillään useiden vakavien laiminlyöntien johtaneen jopa kuolemantapaukseen, mutta Juha Sipilä sanoo tapauksen osoittavan, että valvonta toimii. Mitä ihmettä? Olisiko jo aika myöntää sote-yksityistämisen ongelmat”, kysyy myös Sdp:n veropoliittinen asiantuntija Lauri Finér.

Häntä tukevat sdp:n puheenjohtajan Antti Rinteen neuvonantaja Dimitri Qvintus sekä sdp:n eduskuntaryhmän lakimies Valtteri Aaltonen.

”Juha Sipilän mielestä Esperi Caren tapaus kertoo, että valvonta toimii. Esperi Caren toiminnan puutteista on kirjoitettu lehdisssä ainakin parin vuoden ajan. Vasta nyt jotain oikeasti tehdään, kun ainakin yksi ihminen on kuollut. Ei. Valvonta ei ole toiminut”, Aaltonen kirjoittaa.

Mediassa on viikonloppuna kerrottu, että valvontaviranomaisille on ilmoitettu Esperiin liittyvistä huolista ensimmäisen kerran jo pari vuotta sitten, vuodenvaihteessa 2016–2017. Yhtiön ongelmia, kuten henkilöstön alimitoitusta on nostanut esiin muun muassa ammattiliitto Tehyn lehti, jonka kyselyssä peräti puolet vastaajista pelkäsi liian kiireen vaarantavan potilasturvallisuuden Esperin vanhustenhoivassa.

”Haamutyöntekijät, lääkepoikkeamat ja tes-rikkomukset ovat arkea Esperin vanhusten hoitolaitoksissa. Tehy on selvittänyt jäsenkyselyllä, millaiset työolot Esperi-konsernissa on”, Tehy-lehti kertoi alkuvuodesta 2018.

LUE MYÖS: Näkökulma: Antti Rinne ja Li Andersson saivat Esperistä vaaliaseen

Vielä Tehy-lehden kyselyn julkistuksen aikaan Esperi Caren toimitusjohtaja Marja Aarnio-Isohanni kiisti ongelmat. Toisaalta hän selitti henkilöstön huolia sillä, että ”kunnat sijoittavat yhä huonokuntoisempia asiakkaita, jotka tosiasiallisesti vaatisivat korkeampaa henkilöstömitoitusta. Tämä on omiaan kuormittamaan henkilöstöämme”. Palvelut ulkoistava kunta vastaa toiminnan kriteereistä.

Valviran toimien jälkeen Aarnio-Isohannin sävy muuttui. Hän myönsi lauantaina, että epäkohtia – henkilökunnan huolia ja viestejä johdolle – ei ole otettu yhtiössä riittävän vakavasti. Hän pahoitteli asiaa tiedotteessa ja vakuutti yhtiön hoitavan asian kuntoon.

Feministipuolueen varapuheenjohtaja Tuuli Kamppila uskoo, että Esperin tapaus on ”viimeinen varoitus siitä mitä hallituksen sote tuo mukanaan”. Tämä on yleinen näkemys opposition piirissä.

Ei vain terveysyritysten ongelma – kunnilla suuri vastuu

Pääministeri Sipilä linjasi Ylen lähetyksessä, etteivät yksityiset terveysyritykset itsessään ole pahasta, sillä niin yksityisiä kuin julkisiakin palveluntuottajia koskevat samat säännöt. Suuri vastuu on kunnilla, jotka palvelut ulkoistavat ja kilpailuttavat.

”Kuntien pitää olla äärimmäisen huolellisia, kun ulkoistuksia tehdään”, Sipilä sanoi.

LUE MYÖS: Li Anderssonilta kova tylytys Juha Sipilälle: ”Arvoisa pääministeri, ei! – Esperi Care on jäävuoren huippu”

Samaa kirjoittaa kunnanvaltuutettu Piia Aallonharja (ps) Puheenvuoron blogissaan.

”Kunta oli kilpailuttanut yritykset ja valinnut Esperi Caren tietyillä kriteereillä ja tietyllä hinnalla pyörittämään Hoivakoti Ulrikaa eli periaatteessa antanut eräänlaisen monopoliaseman kyseisen hoivakodin pyörittämiseen. Esperi Care oli mahdollisesti lähtenyt tarjouskilpaan liian halvalla tarjouksella ja joutunut kiristämään toiminnan vaarallisen pieneksi, jotta saisi maksimoitua katteet. Tai mahdollisesti Esperi Care oli lähtenyt tarjouskilpaan mukaan ihan sopivalla tarjouksella, mutta kiristänyt toiminnan vaarallisen pieneksi maksimoidakseen omat voittonsa”, Aallonharja pohtii.

”Kunta on luottanut siihen, että Esperi Caren omavalvonta toimii, mutta tämä ei vapauta kuntaa ostajan vastuusta tarkastaa ostamansa tuotteet ja palvelut. Kunnan olisi pitänyt tarkastaa tilanne ja valvoa hoivakodin palvelun laatua jo ennen kuin valituksia alkoi tulla ja vaatia hoivakotia toimimaan sopimuksen mukaisesti”, hän jatkaa.

Lisäys 29.1.: Kristiinankaupungin tapauksessa Hoivakoti Ulrikan palveluita ei ole varsinaisesti kilpailutettu, sillä Esperi Care on tuottanut palvelut palvelusetelimallilla.

LUE MYÖS:

Esperi takoo nyt naismiljonäärejä Suomeen – Toimitusjohtaja ei enää pysy laskuissa mukana

Juha Sipilältä vaaditaan kriisiohjelmaa: ”Esperi Caren tilanne on vain jäävuoren huippu”

Kohuttu Esperi Care ja Valvira ovat riidelleet jo kaksi vuotta – ”Kuntien kanssa tehdyt sopimukset eivät aina ole ajan tasalla”

Tapaus Esperi Care järkyttää – SuPerin edustaja varoittaa: ”Sote toisi meille valtavan määrän uusia vastaavia”

Keskustelua aiheesta Uuden Suomen blogeissa:
Yritykset:

Arvo Tammela

Mattsson, kun tapaus ei tullut sinulle yllätyksenä kysyn, oletko sattunut kuulemaan, miten hyvin yhteiskunnan sääntöjä noudatetaan kaupunkien ja kuntien ylläpitämissä vanhusten ja vammaisten palveluissa, esim. Helsingissä ja muissa suurissa kaupungeissa. Se ei ilmeisesti ole mielestäsi minkäänlaista sikailua tai edun tavoittelua.

Risto Nikander

Välinpitämättömyys ja huoplimattomuus on eri asia kuin uskomattoman röyhkeä oman edun tavoittelu vanhusten kustannuksella. VAi eikö aivosi näe niissä mitään eroa. Lopeta kommentointi, jos järkesi ei riitä eron näkemiseen.

Kaarlo Kunnari

Väittääkö Sipilän haukkujat, ettei Esperin tyyppisiä tapauksia ja laiminlyöntejä ole kunnallisella ja kuntainliittojen puolella vanhusten ja avuttomien hoidossa? Uskoakseni on, niistä vain ei puhuta, koska niiden esille otto saa aikaan joutumisen poliittiseen paitsioon. Tämä ei ole mikään Esperin puolustuspuhe, vaan aikojen kuluessa todettu havainto. Ruokkivaa kättä ei purra.

Jarkko Mynttinen

Nyt on kyse yksityisestä toimijasta/palveluntuottajasta ja siinä havaituista ongelmista. Pysytään siis asiassa ja rajataan ongelmasta keskustelu siihen, missä se on nyt havaittukin. Ei ole mitään tarvetta "hämätä" ja yrittää johdattaa ongelmasta keskustelua nyt muuaalle kuin sinne missä ongelma on nyt havaittukin. Varmasti siellä julkisellakin puolella on ongelmia ja vastaavia/samanlaisiakin laiminlyöntejä, mutta eivät ne tätä keskustelua yksityisten toimijoiden ongelmista muuksi muuta tai mitenkään oikeuta yksityistä palveluntuottajaa toimimaan ko. tavalla. Tuotteen laadulle on oltava samat vaatimukset riippumatta siitä, onko kyseessä julkinen vai yksityinen toimija.

Teppo Raininko

Nyt on kyse yksittäisestä toimijasta/palveluntuottajasta ja siinä havaituista ongelmista. Pysytään siis asiassa ja rajataan ongelmasta keskustelu siihen, missä se on nyt havaittukin. Ei ole mitään tarvetta "hämätä" ja yrittää johdattaa ongelmasta keskustelua nyt muualle kuin sinne missä se on nyt havaittu.

Sipilän hallituksen toiminnassa on ollut toivomisen varaa ja varmasti hallituksen SOTE-esityksessä on ollut puutteita, mutta eivät ne mitenkään liity siihen, että joku ykstityinen yritys on rikkonut lakia tai toiminut muuten epäeettisesti. Se on yhtä absurdia kuin syyttää rattijuopon aiheuttamasta liikenneonnettomuudesta Alkoa ja liikenneministeriä.

Matti Kouri
Vastaus kommenttiin #38

Teppo hyvä!

Kun joku hakee pullon Alkosta, niin tuskin se johtaa suoraan rattijuoppouteen.

Mutta, kun Sipilän sote siirtää toimintoja yksityiselle sektorille, niin kun yksityisen yrityksen ainoa tavoite on voiton tuottaminen omistajilleen, niin se jo sellaisenaan luo houkutuksen toteuttaa tehtävät mahdollisimman pienillä resursseilla. Siis tämän tietää jo ennakkoon!

Tämä Esperi Care on siitä malliesimerkki. Veroja ei makseta ja voitot siirretään 15 % korkokuluina kv-sijoittajalle veroparatiisiin (v. 2017). Mitä yhdestä kuolleesta vanhuksesta. Niitähän riittää:-(

Vastaus kommenttiin #38

Eikä minun juttuni liity mitenkään siihen, että olisin väittänyt jonkun yksityisen yrityksen lain rikkomista tai epäeettistä toimintaa Sipilän hallituksen syyksi.

Mistä lienet tällaisia analyyseja, johtopätöksiä ja ajatuksia päähäsi saanut? Olet keksinyt ja sanonut tuon nyt ihan itse, en minä ainakaan.

Eli jos nyt vielä kerran yritän vääntää rautalangasta, niin kyse on nyt yksityisten palveluntuottajana/-jien ongelmista, ei julkisen (kunnat ja kaupungit), niistä voidaan puhua sitten erikseen (niissäkin on varmaan ongelmia), mutta ei pidä yrittää nyt hämätä ja kääntää keskustelua julkisiin toimijoihin, kuten pääasiassa (artikkelissa) yksityisen Esperin laiminlyönnit ovatkin yhtäkkiä käännetty julkisen viranomaisen Valviran valvonnan puutteista johtuviksi ja kääntää koko keskustelu siten pois varsinaisesta ongelmasta.

Ja sitten jatkossa jos näitä vastaavia ongelmia vielä esiintyy, niin kyllä kai tästä kehityssuunnasta on silloin vastuussa myös tätä ajanut hallituskin, siinä en näe kyllä mitään absurdia.

Teppo Raininko
Vastaus kommenttiin #49

Sote-uudistusta ajanut hallitus on vastuussa niistä ongelmista, joita mahdollisesti toteutuva uudistus ehkä joskus aiheuttaa. Tuskin se uudistus mitään aiheuttaa ennen voimaan tuloa, paitsi vihervasemmistolle henkistä ummetusta.

Raimo Hakala

Koettakaa ymmärtää, että, kun lantti kolehtiin kilahtaa niin sielu taivaaseen vilahtaa on vanha totuus ja uskon miesten bisnes. Ja se on todella tuottava "liiketoimi" joka on suojattu kaiken anteeksi antavalla "korkeimman vallan käyttäjän" siunauksella. Toinen vanha totuus on, että turha on potkia tutkainta vastaan. Ellei vaaleissa vaihda näitä tutkaimia parempiin. Siinä on vain pieni ongelma. Nimittäin mistä löydetään paremmat? Kun kaikki tarjoavat samoja agendoja eli verotuksen kiristystä ja palveluiden leikkauksia. Tarkoittaa sitä, ettei kenelläkään ole tarjota työtä ja toimeentuloa. Ainoa keino on valtion varoista annettavat erilaiset tuet kaikille. Asiantuntijat todistavat, että ainoa keino talouden hoitoon on köyhän kansan uhrautuminen omistavan luokan etujen puolesta. Eihän yhteisten varojen siirto yksityisille lisää kansan saamia palveluita. Ja omaisuuden siirron jälkeen kansa on vuokralaisena omassa maassaan.

- - "Eduskunnan oikeusasiamies on yhdessä Ihmisoikeuskeskuksen ja sen ihmisoikeusvaltuuskunnan kanssa riippumaton kansallinen rakenne, jonka tehtävänä on YK:n yleissopimuksen (CRPD) täytäntöönpanon edistäminen, suojelu ja seuranta (yleissopimuksen 33 artiklan 2 kohdan mukainen tehtävä). Tästä uudesta erityistehtävästä säädetään laissa eduskunnan oikeusasiamiehestä (19 f §). Se on ensimmäinen Suomen kansalliselle ihmisoikeusinstituutiolle yhteisesti osoitettu lakisääteinen tehtävä. Suomi ratifioi vammaisten oikeuksien yleissopimuksen ja yleissopimuksen valinnaisen pöytäkirjan 11.5.2016 ja ne tulivat voimaan 10.6.2016." - -

PS. vammaisen määritelmä ei ole lääketieteellinen tässä kohdin, vaan yksilön toimintakykyä suhteutetaan ympäröivään yhteiskuntaan, siksi ryhmään kuuluvat kaikki joiden toimintakyky on heikentynyt

Airi Pulkkinen

Ongelmia on jokapuolella nimenomaan siitä syystä ettei palkata riittävästi työntekijöitä säästösyistä. Kaikkialla säästetään ja maksamme maailmanluokkaa korkeimpia veroja, silti mikään ei riitä. Suomi velkaantuu edelleen. Maailmanparantamiseen aina löytyy rahaa, olisikohan syytä keskittyä vihdoin oman maan ja kansalaisten asioiden hoitoon.

Jarkko Mynttinen

Varmasti on ongelmia julkisellakin puolella, mutta eivät ne oikeuta yksityistä palveluntuottajaa yhtään enempää laiminlyönteihin. Nythän Esperin aiheuttama ongelma jutun mukaan onkin kohta saatu näyttämään ja käännettyä Valviran syyksi. Näinhän seon aina perinteisesti mennyt, voitot yksityiselle tappiot valtiolle.

Parempi olisi jättää nyt ideologiat sivummalle, tunnistaa ja tunnustaa tosiasiat ongelmineen ja vahvuuksineen ja siltä pohjalta sitten eteenpäin julkisilla ja/tai yksityisillä palveluntuottajilla.

Kenneth Ainetdin

Vanhustenhoidon ongelmat nostetaan esiin AINA ennen vaaleja. Olen 63v. enkä muista yksiäkään vaaleja joissa vanhustenhoito ei olisi ollut yksi pääteemoista. Vanhuksille on luvattu kymmenen hyvää jne... mutta tosiasia on se, että asia unohtuu HETI kun vaalit on käyty ja tulos on selvillä. Näin tulee käymään tälläkin kertaa.

Mikään ei ole muuttunut auringon alla. (Sinuhe egyptiläinen)

Erkki Malinen

Tämä vanhusten hoidon kilpailuttaminen on samaa kun pestuumarkkinat aikanaan, sille annetaan joka halvimmalla ottaa. Nämä jotka sitä kilpailutusta hoitaa, niillä on sydämmen paikalla kivi. Sen sai serkku kokea kun isänsä halvaantu, hänen isällä kävi tuuri ehti kuolla ennenku nämä kivisydämmet ehti asialle.

Seppo Simonen

Näyttää Sosialidemokraateilla olevan pasmat sekaisin kun laittavat lakimiehensä kommentoimaan pääministerin lausumaa jota väärin ymmärretään.

Tuleva uusi sote ja maakuntamalli korjaa tämän tilanteen isommilla hartioilla. Nyky systeemissä kuntien ostamissa palveluluissa on sanomista ja valvontaa myöten mutta mitä Valvira on tehnyt nämä vuodet kun tilanne on päässyt tällaiseksi.

Matti Kouri

Kepun "kaksospojat" Tammela ja Simonen jaksavat rohkeasti puolustaa mm. Sipilän hallituksen sotea. Siitä sitkeydestä hatunnosto.

Mutta ainakin allekirjoittanutta pelottaa se, että kun koko soten alkuperäiset tavoitteet on haudattu valinnanvapauden ja maakuntahallinnon alle, niin näemme yhä useammin näitä tapauksia.

Malli valinnanvapaus = Esperi Care: Tappiota kotimaassa; veroja Suomeen 0 euroa; voitot veroparatiisiin 15 % korkokuluina.

Kiitos vaan Juha Sipilä ja kumppanit valoisasta tulevaisuudesta hoivapuolella!

Vastaus kommenttiin #46

Mattsson, nyt sinä vasta vitsin murjaisit. Ahneen Sipilän, mitä sillä sitten tarkoitatkin, charmi ei ole ole aivopessyt minua. Olen tähän ikään ehtinyt kokea ja nähdä elämää niin monelta kantilta, että se on opettanut minut ajattelemaan täysin itsenäisesti omilla aivoillani. Kirjoituksiesi sisällöistä päätellen sinulta on jäänyt kokematta ja näkemättä jotain sellaista, mikä paljastuu mm. Juha Sipilään jatkuvasti kohdistamillasi syytöksillä. Niiden perusteella voisi ajatella, että juuri sinut on aivopesty Sipilän syyttäjäksi.

Arvo Tammela

Kouri, vai että oikein "kaksospojat" Tammela ja Simonen. Täytyy ilmeisesti tehdä sukuselvitys. Kouri lähdetkö avustajaksi. Korvausta en lupaa kuitenkaan maksaa.
Kouri ei aihetta minkäänlaiseen pelkoon. Nuku rauhassa yösi, kyllä sote-uudistus voimaan tullessaan palauttaa sinunkin horjahtelevan uskosi pelottamalle uralle.

Arja Nikali

Mielestäni on aika ironista sanoa tässä vaiheessa, että valvonta toimii (kuten Sipilä sanoi). Jos valvonta toimisi hyvin, eivät puutteet olisi päässeet lehtien palstoille jo parin vuoden ajan. Kunnilla on vanhusasiain koordinaattoreita ja vanhusasiamiehiä, jotka tekevät säädetysti vuosittain valvontakäyntejä näihin vanhusten hoitopaikkoihin. Kun käynnit ovat etukäteen tiedossa, hoitopaikka voi halutessaan valmistautua käynteihin niin, että epäkohdat eivät käynnillä helposti paljastu.

Juhani Iivari

Kommentoin jo asiaa "Tapaus Esperi Care järkyttää"-jutun yhteydessä. Kommentin pääpointti oli, ettei viranomaisvalvonnan toimiakseen tule perustua valvottavan yrityksen työntekijöiden ilmiantoon niin kuin Juha Sipilä tuntuu näkevän. Kyllä se, etteivät valvovat viranomaiset havaitse muuten puutteita, osoittaa aivan päinvastaista.

Erkki Malinen

Tässä yksityisessä hoivapisneksessä on kyse pelkästään rahasta. Nämä yrityskaupoilla miljonääriksi tulleet perushoitajat, saa alalle monenlaisia onnenonkijoita, siinä se hoidokki on pelkkä pelinappula. Ei se markkinatalous joka alalle sovi.

Arvo Tammela

Malinen, miten sinä nyt moitit kivisydämmisiksi kaupunkisi johtoa. Kaupunginjohtaja on pesunkestävä demari ja hänen jos kenen luulisi toimivan niiden puheidensa mukaisesti, mitä on voinut lukea Keskisuomalaisesta. Hippoksen jättihanke on kaupunginjohtajalle kunnia-asia ja sen rinnalla mm. vanhusten asianmukainen hoivapalvelu jää kirkkaasti toiseksi.

Kaarlo Erjala

Asuinpaikkakunnassani vanhuksia hoidetaan sekä kunnallisessa että yksityisissä hoitoyksiköissä. Minulla on kokemusta molemmista, sillä vaimoni on ollut viimeisten 6 vuoden aikana hoidettavana molemmissa pitkälle edenneen muistisairauden takia. Olen ollut hoitoihin tyytyväinen eikä hoitojen laadussa ole ollut olennaisia eroja. Olen ollut näköalapaikalla käydessäni syöttämässä lounaan vaimolleni päivittäin jo yli kahden vuoden ajan. Olen huomannut, että mediassa hoito-ongelmat paisuvat todellisuutta suuremmiksi. Olisi myös hyvä muistaa, että meidän kaikkien elämä on rajallista.

Timo Lindholm

Nyt kannattaa demareidenkin olla rehellisiä ja tunnustaa tosiasiat - en ole keskustalainen, mutta miten on mahdollista, että ongelmat ovat olleet kaupungin johdon tiedossa jo syksyllä - mitään näkyvää ja vaikuttavaa ei ole tehty, ja nyt tästä syytellään pääministeriä.
Oli pääministerinä sitten Antti Rinne tai Pekka Haavisto, niin ei tämä liene suoraan pääministerin asia eikä hänen vastuulla. Tässä mielessä on kaupungin ja Valviran valvonta pettänyt, koska asiat ovat olleet tiedossa.
Pitääkö Valvira ja kaupungin sosiaalitoimi lopettaa, elleivät ne toimi - käyttävät kuitenkin veronmaksajien rahoja ilmeisen turhaan näennäiseen valvontaan?

Kari Aaltonen

Sipilän kerhossa useat miehet puuhastelee jonkin rakentamiseen liittyvän yrityksen kassa ja vaimo väki hoiva nisneksen parissa ja kumpikaan ei kestä päivänvaloa, mutta oman kerhon rikkeitä ei myönetä, nyt mennään näillä ja ensi suvena seuroilla keksitään uudet kujeet.

Tapio Mäkeläinen

Joka toiselle viikolle osuu asia joka saa maan jokaisen poliitikon tai sellaiseksi itsensä luulevan avautumaan. Nyt se on Esperi. Taannoin Rva Koiviston kaltoinkohtelu mikä on jo ollut tiedossa vuosikymmeniä. Ja näitä piisaa Oulut , lihansyönti sun muut.
Yhteistä on että vika on hallituksessa tai aikakin Kokoomuksessa.
Mikään ei kuitenkaan muutu. Ei kiinnosta pätkääkään.