Tiistai 25.6.2019

Vanhusten hoiva: Ex-ministeri Maria Guzenina nosti vanhan hallitusriidan esiin – ”Olisi ihanaa sanoa, että olin vuonna 2012 väärässä, en ollut”

Luotu: 
29.1.2019 09:30
Päivitetty: 
29.1.2019 10:05
  • Kuva: Alma Talent / Petteri Paalasmaa
    Kuva
    Sdp:n kansanedustaja Maria Guzenina.
|

Sdp ja kokoomus kävivät hallituksessa kiistaa vanhainkotien ja tehostetun palveluasumisen hoitajamitoituksesta vuonna 2012, muistuttaa entinen peruspalveluministeri, sdp:n kansanedustaja Maria Guzenina.

”Jos pääministeripuolue kokoomus olisi vuonna 2012 suostunut kirjaamaan sdp:n ehdottaman vanhusten hoiva-asumisen minimihoitajamäärän lakiin, olisivatko vanhustemme asiat nyt paremmin”, Guzenina kysyy blogikirjoituksessaan.

Sdp vaati tuolloin vanhuspalvelulakiin kirjausta sitovasta hoitajamitoituksesta. Vaatimus hankasi tuolloisen pääministeripuolue kokoomuksen ja valtiovarainministeripuolue sdp:n välejä. Vuoden 2012 kuntavaalien alla tuolloinen sosiaali- ja terveysministeri Paula Risikko (kok) katsoi hoitajamitoituksen vievän vanhustenhoidon painopistettä kotihoidosta laitoshoitoon.

Guzenina vastasi syyttämällä kokoomusta ”epä-älyllisestä argumentoinnista” ja ”älyvapaan” viestin levittämisestä.

”Ihan älykkään oloisetkin ihmiset alkoivat hokea yksityisten palveluntuottajien mantraa siitä, että henkilöstömitoitus ei ratkaise hoivan laatua, kunhan hoivalaitosten johtaminen on kunnossa.”

”Vaadin mitoitusminimiksi 0,7 hoitajaa hoidettavaa kohden. Se on taso, jonka myös SuPer katsoi riittäväksi. sdp:n hallituskumppani ja pääministeripuolue kokoomus ei tähän suostunut. Olisi ihanaa saada sanoa nyt vuoden 2019 alussa, että olin silloin väärässä. En valitettavasti ollut”, Guzenina kirjoittaa.

LUE LISÄÄ VUODEN 2012 KIISTASTA:

Riita repesi hallituksessa: kylmä hyökkäys ”älyvapaata propagandaa” vastaan

Vanhusten 0,7 hoitajaa: Onko +67 €/vuosi liikaa?

Hoitajamitoitus on noussut esiin Esperi Caren hoivakotijupakan myötä. Valvira määräsi yhtiön Kristiinankaupungin hoivakodin toiminnan keskeytettäväksi vedoten muun muassa liian vähäiseen henkilöstöön. Ammattiliitto SuPer on kertonut, että työvuorolistoilla olisi ollut ”haamutyöntekijöitä”. Esperi Care kertoi eilen, että jatkossa esimiesten työpanos merkitään jatkossa yli 50-prosenttisesti hallinnon puolelle.

”Esperi Caren tapaus osoittaa, että markkinavoimille pitää osoittaa selkeät rajat. Ahneus on valitettavasti moraalia vahvempi voima. Näyttää siltä, että vanhuspalveluiden korjaamisen osalta on edessä taas uusi taistelu. Tapaus Esperi Caren pitää näkyä eduskuntavaaleissa ja puolueiden pitää kertoa äänestäjille todelliset kantansa vanhusten palveluiden korjaamiseen”, Guzenina vaatii.

Sipilän hallitus kumosi vuonna 2017 edellisen hallituksen tekemät vanhustenhuollon parannukset. Vanhuspalveluista kumottiin muun muassa kohta, joka edellytti kunnalta vastuutyöntekijää hoitamaan vanhuksen asioita niin hoitoon kuin etuuksiin liittyvissä asioissa.

Guzeninan blogikirjoituksesta kertoi ensimmäisenä sdp:n äänenkannattaja Demokraatti.

LUE LISÄÄ:

Viranomaisten Esperi-paperit paljastavat: Lääkkeet sekaisin, hoitajat uhkasivat lakolla, hoivakotia johdettiin 200 km:n päästä

Tutkija varoittaa tuomitsemasta yksityisiä hoivakoteja – julkisella puolella rämmitty jopa pahemmin

Pääministeri Sipilän lausunto Esperistä kuohuttaa – ”Mitä ihmettä? Olisiko jo aika myöntää ongelmat?”

Esperi Caren toimitusjohtaja irtisanoutuu – ”Henkilöstöasiat jääneet liian vähälle huomiolle”

Keskustan johtaja Esperi Caresta: ”Nyt on vallalla markkinamalli, jonka sote-uudistuksen vastustajat haluavat jatkuvan”

Henkilöt: 
Jaa artikkeli:

Kommentit

Arto Lähteelä

Hoivakotien valvonnassa Valvira on ehkä pukki kaalimaan vartijana.
Valvonta tulisi siirtää suoraan kantelujen kautta käräjäoikeudelle.
Rikosnimike kidutus ja ehdottomat vankeustuomiot.
Ministeri Saarikko syytti Mtv uutisissa kuntaa hoivajätin virheestä.
Tässä halutaan suojella järkyttävää riistoa.

Raimo Laine

Ehdottomat vankeustuomiot ? Voisi olla vaikeaa henkilökuntaa löytää. Hyvä hoito ei ole riistoa. Kun yhteiskunnan rahkeet eivät riitä, on parempi ottaa yksityiset pääomat mukaan eikä jättää koko toimintaa heitteille.

Erkki Laitinen

Saapa nähdä millaisia hyviä selityksiä kokkarit ja siinä sivussa kepulaiset keksivät tämän mädän silottamiseksi. Sotesta on tulossa, jos se hyväksytään, oikein laillistettu vanhusten riistoautomaatti. Käytännöt on valmiiksi hajoiteltu Esperi Caressa. Valtion rahoittama maakuntahallinto niukkoine resursseineen ei voi mihinkään muuhun johtaa.

Kari Aaltonen

Muistan hyvin kuinka sitkeästi Guzenina yritti tätä lakialoitta viedä läpi, mutta sitä pidettiin täysin utopistisena ajatuksena ja nyt tässä ollaan ja tehtyjä virheitä ei tekemättömäksi.
Sipilän hallituksen aikana on mennyt ihmisten ja karjan hoito sekaisin, vaikkei eläimetkää ansaitse näi huonoa kohtelua.

Erkki Malinen

Täytyy Melkonen taulapää olla joka uskoo ,että kansainväliset sijoittajat on kiinnostunut meidän hyvinvoinnista ja terveydestä. Ainoa mikä niitä kiinnostaa on ne miljardit. Mutta henki on että, yksityinen firma on ainut oikea tapa toimia, muu on komnismia.

Meillä on jo säädetty laissa hoitolaitoksien omavalvonnasta näin:

47 §
Omavalvonta

Sosiaalihuollon toimintayksikön tai muun toimintakokonaisuudesta vastaavan tahon on laadittava omavalvontasuunnitelma sosiaalihuollon laadun, turvallisuuden ja asianmukaisuuden varmistamiseksi. Suunnitelma on pidettävä julkisesti nähtävänä, sen toteutumista on seurattava säännöllisesti ja toimintaa on kehitettävä asiakkailta sekä toimintayksikön henkilöstöltä säännöllisesti kerättävän palautteen perusteella.

Omavalvontasuunnitelman sisällöstä, laatimisesta ja seurannasta voidaan säätää tarkemmin sosiaali- ja terveysministeriön asetuksella.

48 §
Henkilökunnan ilmoitusvelvollisuus

Sosiaalihuollon henkilöstöön kuuluvan tai vastaavissa tehtävissä toimeksiantosuhteessa tai itsenäisenä ammatinharjoittajina toimivien henkilöiden on toimittava siten, että asiakkaalle annettavat sosiaalipalvelut toteutetaan laadukkaasti.

Edellä 1 momentissa tarkoitetun henkilön on ilmoitettava viipymättä toiminnasta vastaavalle henkilölle, jos hän tehtävissään huomaa tai saa tietoonsa epäkohdan tai ilmeisen epäkohdan uhan asiakkaan sosiaalihuollon toteuttamisessa. Ilmoituksen vastaanottaneen henkilön on ilmoitettava asiasta kunnan sosiaalihuollon johtavalle viranhaltijalle.

Ilmoitus voidaan tehdä salassapitosäännösten estämättä.

Kunnan ja yksityisen palveluntuottajan on tiedotettava henkilöstölleen ilmoitusvelvollisuudesta ja sen käyttöön liittyvistä asioista. Ilmoitusvelvollisuuden toteuttamista koskevat menettelyohjeet on sisällytettävä 47 §:ssä tarkoitettuun omavalvontasuunnitelmaan. Ilmoituksen tehneeseen henkilöön ei saa kohdistaa kielteisiä vastatoimia ilmoituksen seurauksena.

49 §
Toimenpiteet ilmoituksen johdosta

Edellä 48 §:n 2 momentissa tarkoitetun ilmoituksen vastaanottaneen henkilön tulee käynnistää toimet epäkohdan tai ilmeisen epäkohdan uhan poistamiseksi. Henkilön on ilmoitettava asiasta salassapitosäännösten estämättä aluehallintovirastolle, jos epäkohtaa tai ilmeisen epäkohdan uhkaa ei korjata viivytyksettä.

Aluehallintovirasto tai Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto voi antaa määräyksen epäkohdan poistamiseksi ja päättää sitä koskevista lisätoimenpiteistä siten kuin erikseen säädetään."

https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2014/20141301

---

Miksi näin ei ole kuitenkaan toimittu?...

Pasi Käyhkö

Kysyt, miksi näin ei ole tehty? Syynä on juurikin se ns. "omavalvonta".
Toinen syy on poliittisella mandaatilla istuvat kynänpyörittäjävirkamiehet - ja naiset.
Jos maakuntauudistus toteutuu niin niitä on tulossa vähintään 1500 kynänpyörittäjää lisää.

Jari Ikonen

Saarikko ja kumppanit vetoavat nyt hädissään siihen että uusi uljas SOTE ratkaisee asian kun tulee "levemmät hartiat". No miten ihmeessä se ratkaisisi kun koko homma perustuu valtion rahoitukseen, joka takuulla on kitsas, eli valtionvarainministeriö ihan suoraan antaa rahan minkä milloin hyväksi katsoo. VM ei takuulla osoita mitään priorisointeja. Kun ei ole verotusoikeutta niin minkäs maakunta tekee.

Se omavalvonta on ihan vitsi jota komistaa myös se että arvoisat valvojat ilmoittelevat etukäteen milloin ovat tulossa katsastamaan yksittäistä hoitopaikkaa. No varmaan juuri silloin asiat saadaan näyttämään kohtalaiselta. Sehän on sama kun poliisi ilmoittelisi etukäteen ratsioiden ajat ja paikat ja mitä on tarkoitus ratsata, kysykääpä arvon AVI-porukka poliisilta miksi ne eivät etukäteisilmoituksia tee jollette itse älyä syytä.

Sekin on kummallista että valvonta reagoi vasta jos sinne tulee kansalaisilta ilmoituksia, mitä virkatoimintaa se sellainen on. Mukavahan se on ns. "puhallella muniin" väliajat.

Nythän sitä taas porutaan kovasti mutta vaalien jälkeen unihdetaan koko homma.

Arvo Tammela

Karlsson, en puhu. Et taida tietää, kuinka monta kaupunkia ja kuntaa maassamme on. Sitä myöskään et näytä tietävän, kuinka monta tuhatta "kynänpyörittäjää" soteasioita niissä pyörittää. Vertaa lukuja 18:sta maakuntaan ja laske. Eiköhän sinullekin sitten selviä, kuka puhuu pehmeitä.

Airi Pulkkinen

Vanhusasiavaltuutetun virkaa ei millään ole saatu aikaiseksi. Siitähän kerättiin jopa kansalaisaloitteella. Vanhusten asioista ei ole muodikasta puhua, mutta Eu-asioiden perässä juostaan tämän tästä. Hirveä säästörumba on päällä kaikessa. Orpohan hehkutti että nyt on jopa lyhennetty valtionvelkaakin. Niin, rahaa jaettiin Kreikkaan jne. kuka vaan kehtasi pyytää. Arvasin jo silloin, ketkähän laitetaan lopulta laskun maksajiksi.

Timo Virtanen

Ei määrä, vaan se laatu. Ostajissa ( kunnat ) on kyllä myös vikaa. Useimmat nyt suurinta ääntä pitävistä kansanedustajista istuu oman kuntansa valtuustoissa ja hallituksissa. On ollut siellä siunaamassa "mistä halvimmalla saadaan sieltä ostetaan" päätökset. Valvonta on näköjään ollut myös huteraa. Vanhusten hoito laitoksissa on kallista puuhaa. Tämä 0,5 suositus merkitsee sitä, että hoitajia pitää olla 30 paikan laitoksessa 15. Ja muu henkilökunta sen lisäksi. Siis ainakin 20-25 henkilöä tarvitaan. Lomittajat päälle. Yhden työntekijän hintahan on 30-40.000/vuosi. Sen lisäksi ruoka, lääke, kiinteistö, väline ym kulut, joten 5.000 euroa/kk/hoidokki velotus tuskin riittää. Nyt puhutaan osittain asian vierestä, koska kansanedustajan taloudellinen päättelykyky ei ole kovin korkealla tasolla. Se keskittyy pääosin omien taloudellinen etujen ajamiseen.