Tiistai 21.5.2019

Tästä ilmiöstä S-ryhmä ei tiedota – Näin ruokaa nyt ”kalleutetaan”

  • Kuva: Outi Järvinen / Alma Talent arkisto
    Kuva
    Kaupparyhmä tiedottaa mielellään ruoan hinnanalennuksista, mutta hintojen korotuksista ollaan hiljaa.
|

S-ryhmä on viime päivinä näkyvästi markkinoinut uusia elintarvikkeiden hinnanalennuksia. Joidenkin tuotteiden hintoja on samaan aikaan korotettu, koska ruoan hinta on yleisesti nousussa, Kauppalehti kertoo.

S-ryhmä julkisti viime viikolla listan tuotteista, joiden hintaa on laskettu.

Valppaat kuluttajat ovat huomanneet, että jotkut tuotteet ovat aiempaa kalliimpia, muun muassa Valion litran jogurtti. Lisäksi joissain tuotteissa pakkaukset ovat pienentyneet, mutta hinta on pysynyt entisellään.

Korotuksista ei listoja julkisteta.

”Hintamuutoksia tapahtuu ruokakaupassa koko ajan, ylös ja alas. Ruoan hintataso on ollut nousussa. Esimerkiksi kesän ja syksyn heikot sadot realisoituvat nyt elintarviketeollisuuden hinnankorotuksina”, selvittää S-ryhmän kaupallinen johtaja Ilkka Alarotu.

”Tekemämme 50:n volyymiltaan suuren tuotteen hinnanalennus on merkittävä panostus. Se on tekomme hintatason nousua vastaan. Koska hintataso on nousussa, korostuu halpuuttamisen merkitys asiakkaiden arjessa entisestään.”

Pakkauskoot ovat pienentyneet ainakin tonnikalatuotteissa.

”Tonnikalatuoteryhmässä pienemmät pakkauskoot ovat olleet jo pidemmän aikaa nouseva trendi. Hintaan vaikuttavat tällä hetkellä ennen kaikkea raaka-aineen kohonneet hinnat”, Alarotu sanoo.

Suurin syy ruoan hintojen vaihteluun selittyy maailmanmarkkinahintojen muutoksilla.

”Maailmanmarkkinoilla tapahtuvista muutoksista johtuvat hintojen korotukset tai laskut ovat asia erikseen”, Alarotu toteaa.

Päivittäistavaroiden hinnat nousivat Tilastokeskuksen mukaan viime vuoden tammi-joulukuussa 2,4 prosenttia vuoden 2017 vastaavasta ajanjaksosta. Elintarvikkeiden ja alkoholittomien juomien hinnat nousivat 1,9 prosenttia. Tänä vuonna elintarvikkeiden hinnat nousevat Pellervon taloustutkimuksen laskujen mukaan 2,2 prosenttia viime vuoteen verrattuna.

Lue laajempi juttu Kauppalehdestä.

Henkilöt: 
Yritykset: 
Jaa artikkeli:

Kommentit

Pasi Käyhkö

Esimerkiksi S-ryhmän halvennukset ovat pelkkää hämäystä. Kun he nyt ovat ns. halpuuttaneet tuotteitaan vuosikausia niin muutaman tuotteen ei pitäisi enää maksaa mitään.
Vaikuttaa siltä, että saksalainen Lidl on kauppahuoneista hinnoittelultaan selkein ja järkevin.

Helena Solin

Huomasin saman ilmiön jo useamman kerran. Kummasti vakio- ostosteni hinnat olivat nousseet jopa yli 10% juuri samaan aikaan, kun muutamien tuotteiden halpuuttamista mainostettiin isosti.
Tuosta jää jotenkin tosi paha maku - jonkun broilerituotteen halpuuttaminen ei perusarjessa paina mitään, mutta kunnon leivän kallistuminen kyllä.

Lauri Kinnunen

Se on ihmeellistä osuuskaupan menestys. Satojen tuotteiden hintoja on alennettu mutta yrityksen voitta kasvaa vuosi vuodelta.
Halpuutusesta yksi esimerkki. Kristallipulla maksoi 1,69, nyt 0,99 ja paino putosi puoleen. Joidenkin tuotteiden myynti loppui kun tuottajat/tukku eivät suostuneet alentamaan hintoja. On siinä keskustan kannattajamaanviljelijöille sulattamista

Matti Kauppinen

Tuottajilla on pahin ahdinko ja kukaan ei vieläkään välitä siitä mitään!!!
Tuottajan ahdinko ei parane ilman tiloilta kuluttajalle tapahtuvaa myynti/jakelua eli lähiruokakaupankäyntiä ja torikaupan elpymistä. Ja osuus on saata yli 25%;n markkinoista.
Myös Lidl on nostanut hintoja viimeisen hintavertailun jälkeen, kuten muutkin..

Jari Siili

Vertaa Seppo L. hintoja! Oikeasti!

S ryhmä nostaa järjestelmällisesti menekiltään myyvimpien tuotteiden hintoja.

Perus tavaran hinta nousee enemmän kuin indexit!

Kaikkien "lavalta" ja omalta hyllyltä myytävien tuotteiden hintaa hivutetaan ylöspäin!

Halpuutus koskee oikeasti vain marginaalissa myytäviä tuotteita.

Perusruoka maksaa S kaupassa enemmän kuin K ja L kaupoissa.

Entisenä s-market miehenä sanon että ketut s-ryhmästä.!!!

Seppo Leppänen

Jos tarkoitit minua, niinj lueppa tuo teksti uudestaan. En väittänytkään, että ruoka olisi s-ryhmässä halvempaa, vaan, että mikään kaupparyhmä ei ilmoita hintojen korotuksista. Kyllä lidlissä ja k-kaupoissakin hinnat ovat määrättyjen tuotteiden kohdalla nousseet. Oikeasti.

Teemu Heino

S-ryhmä tekee ainoastaan kustannusneutraaleja muutoksia mutta markkinoi niitä hintojen/etuuksien paranemisina. Ikinä ei voida puuttua siihen voittoon että se edes vähän pienenisi jonkun toimenpiteen seurauksena. Jotkut alueosuuskaupat halpuuttivat paikallisia tuotteita sen jälkeen kun lopettivat preemion maksamisen. (Veikkaan että jäätiin jopa plussalle) Hok-elanto mainosti antavansa entistä enemmän bonusta, mutta samalla osuusmaksulle ei makseta enää korkoa.