Lauantai 25.5.2019

Totuus vanhustenhuollon valvonnasta selvisi: ”Minä olen ainoa, joka tekee tätä koko Suomen osalta”

Luotu: 
5.2.2019 17:38
  • Kuva: Outi Järvinen / Alma Talent arkisto
    Kuva
    Vanhustenhuollon valtakunnalliseen valvontaan on koko Suomessa osoitettu vain yksi henkilötyövuosi. Lisäksi alueellista valvontaa tehdään aluehallintovirastoissa.
|

Koko Suomessa on vanhustenhuollon valtakunnalliseen valvontaan osoitettu yksi henkilötyövuosi ja tehtäväkenttää hoitaa Valvirassa ylitarkastaja Elina Uusitalo. Lisäksi vanhustenhuollon valvontaa tehdään aluehallintovirastoissa, eli aveissa.

”Onhan se selvä asia, että toiminta on ollut aliresursoitua pitkään, jos minä olen ainoa, jonka tehtäviin kuuluu erityisesti vanhustenhuollon valvonta ja ohjaus koko maan osalta”, Uusitalo sanoo Uudelle Suomelle.

”Meillä on tietenkin ammattihenkilövalvontaa, jossa on paljon vanhustenhuoltoa koskevia asioita, mutta siitä huolimatta onhan tämä tosi aliresursoitua, kun yksi henkilötyövuosiresurssi on osoitettu tekemään koko Suomen vanhustenhuollon valvontaa.”

”Kun on nyt kysytty, että miksi valvonta ei tee, niin ei yhden ihmisen voimin voi kaikkea tehdä.”

LUE LISÄÄ: ”Sehän on käsittämätöntä” – Tieto vanhustenhoidon valvonnasta veti puoluejohtajan sanattomaksi, Saarikko puuttuisi heti

LUE MYÖS: Viranomaisten Esperi-paperit paljastavat: Lääkkeet sekaisin, hoitajat uhkasivat lakolla, hoivakotia johdettiin 200 km:n päästä

Uusitalo kuitenkin korostaa, että omassa tiimissään Valvirassa sosiaalihuollon valvonnan yksikössä hän saa tarvittaessa tukea muilta kollegoiltaan, jotka pääasiassa on nimetty muiden alojen kuten vammaispalveluiden valvojiksi. Näin kävi esimerkiksi kohutussa Esperi-tapauksessa.

Miltä tuntui, kun pääministeri Juha Sipilä (kesk) totesi, että on hyvä, kun valvonta toimii?

”Niin. No jos hän viittaa tähän Ulrika-päätökseen [Esperi Caren hoitokoti Kristiinankaupungissa], joka täällä on tehty, niin kovasti sen eteen työtä tehtiin ja jouduttiin miettimään jälleen resurssejakin. Hyvähän se on, että tunnustetaan, että valvonta ainakin tässä on toiminut”, Uusitalo toteaa.

”Tietenkin toivoisi, että mietittäisiin näitä resursseja ja kuinka vähän niitä on.”

Esperi-tapauksessa Valviran päätös keskeyttää Esperi Caren toiminta Ulrika-hoivakodissa syntyi noin vuorokaudessa sen jälkeen, kun aluehallintoviraston valvojat oli tehnyt yksikköön tarkastuksen.

”Meitä oli täällä pieni porukka ja meillä oli hyvät yhteistyökumppanit avissa. Tosi ketterästi Skypellä olimme ajan tasalla toinen toistemme tekemisestä. Kyllä siinä joustettiinkin ja pitkää päivää tehtiin 2–3 päivää niin aveissa kuin meilläkin”, Uusitalo kertoo.

LUE MYÖS: Kokoomuksen hoitajalinja hämmentää – Tätä tarkoittaa ”mitoitus joka ei ole numero”

Valvontatyötä tehdään Valviran lisäksi manner-Suomen kuudessa eri aluehallintovirastossa eli aveissa. Uusitalo arvioi, että kaikkinensa aveissa vanhustenhuollon valvontaa tekee reilut 20 ylitarkastajaa, joista osa toimii esimiestehtävissä. Toiminta on eri aveissa organisoitu eri tavoin ja osa virkamiehistä tekee valvontatyön ohella myös lupakäsittelyä. Yksityistä vanhustenhoidon yksikköä kun Suomessa ei voi perustaa ilman lupaa.

”Mitä isompi aluehallintovirasto, sitä enempi valvontaa on eriytetty lupakäsittelystä, ja mitä pienempi, niin kaikkien on pakko tehdä kaikkea, kun on niin vähän väkeä”, Uusitalo sanoo.

Koko sosiaalihuoltoa valvoo 8,4 henkilöä

Uusitalon esimiehenä Valvirassa toimiva ryhmäpäällikkö Eine Heikkinen kertoo, että sosiaalihuollon valvontaan on osoitettu 8,4 henkilötyövuotta.

”Ja minut on siihen ryhmäpäällikkönä luettu lukuun mukaan, enkä käytännössä kuitenkaan näitä valvonta-asioita tee. Sitten meillä on jokaiselle sektorille jaettu niin, että vanhustenhuoltoon on yksi henkilötyövuosi, lastensuojeluun yksi, kehitysvammapalveluihin yksi sekä päihde- ja mielenterveyskuntoutujien palveluihin yksi”, Heikkinen havainnollistaa.

Suuren osan resursseista vie sosiaalihuollon ammattihenkilövalvonta, johon on osoitettu kaksi lakimiestä ja yksi ylitarkastaja.

Tämähän kuulostaa aika vähältä…

”Aika pahalta.”

Miten tällainen tilanne on päässyt syntymään?

”Kyllähän me koko ajan olemme esittämässä lisäresursseja ja tarpeita olisi paljon enempää. Mutta ei ole saatu. Sittenhän me joudumme tekemään niin, että vaikka vanhustenhuollon valvontaan on yksi henkilö osoitettu, niin aina kun tulee akuutti tilanne kuten nyt tämä Esperi, niin joudutaan satsaamaan siihen resursseja koko porukasta”, Heikkinen toteaa.

LUE LISÄÄ:

Super: Esperi Care ”yritti pimittää” ongelmat – Yksityisten jättien hoitajilta tulee ilmoituksia jatkuvalla syötöllä

Yksityiset hoivapalvelut korostuvat Avin valvontatilastoissa – Nyt alkavat tarkistukset 21 kunnassa

Jaa artikkeli:

Kommentit

Raimo Laine

Ainoa valvojakaan ei tunnu tietävän onko se hänen hommansa. Viranomaisvalvonta on tunnetusti tehotonta ja rajoittuu vain raporttien ja muiden paperien keräilyyn arkistoitavaksi.
Paras valvonta on potilaiden. heidän omaistensa ja henkilökunnan puolelta, joiden tulisi suojatusti kannella
viranomaiselle, jonka velvollisuus on sitten hoitaa asia tavalla tai toisella.

Marjatta Vehkaoja

Valvonnan resurssit ovat olleet aina heikot. Hyvä perustelu sille on, että valvonta ei ylipäätään ole tehokasta ja se on jälkijättöistä. Millään määrällä valvontaa ei voida taata hyvää hoitoa. Kyllä tämä lähtee eettisistä arvoista, koulutuksesta ja johtamisesta - nyt ja jatkossakin. Henkilökunta pitää mitoittaa hoivantarpeen mukaan. Se vaihtelee hoivakotien välillä ja hoivakodin yksiköiden välillä. Sen vuoksi on todella vaikea rasti määritellä yhtä ja samaa hoitajamitoitusta kaikille hoivakodeille. Jos taas lähdetään luokittelemaan hoitajamitoitusta em. perustein, johtaa se vaikeasti hallittaviin tulkintoihin ja byrokratiaa. Vanhushuolto on kokonaisuus. Kotihoidon monet puutteet ovat jääneet aivan varjoon. --- Kaiken kaikkiaan on järkyttävää lähestyä vanhushuollon tarpeita siten kuin poliitikot ovat kautta linjan nyt tehneet. Anteeksi vain - meno alkaa näyttää hullujen huoneelta.

Pentti Westerholm

Jokaisessa kunnassa on terveystarkastajat .Heidän vastuualueeseen kuuluu seurata hygieniamääräyksien noudattamista ja terveysvaarojen poistoa julkisista ja muista ympäristöistä.Sote uudistuksessa kuntien määräksi on ehdotettu 16.Nyt niitä on n 310 .Kyllä siitä joukosta uudistuksen myötä jokusen voi irroittaa valvomaan tarkemmin vanhusten huoltoa.Nykyisin toiminta ei ilmeisesti kuulu toimenkuvaan tai muuten vaan ei ole kiinnostusta.

Arja Nikali

Ei asiaan tarvitse eikä voikaan sotkea terveystarkastajia - heidän koulutuksensa on ihan eri suuntainen. Ainakin suurimmissa kunnissa toimii vanhusasiamiehiä (joissain ikäihmisten palvelualueen valvontakoordinaattorikin). Omainen voi valittaa myös Avi:iin tai kysyä apua Valvirasta.

Irmeli Eklund

Saarikko puuttuisi heti. No miksi hän ei puutu heti? Kun hän noin sanoo, tuntuu siltä, kun hän ymmärtäisi, että vanhustenhoitoon tarvitaan muutos heti mutta, kun hän ei pistä toimeksi niin, koko lausahdus on pelkkä poliittinen temppu.
Maassamme on vanhustenhoidon annettu olla pitkään ihmisiä kiduttavalla tasolla, kansalaiset ovat välillä keränneet nimiä adresseihin vanhustenhoidon puolesta, mikään ei ole merkinnyt mitään, vanhustenhoito ei ole paremmaksi muuttunut. Miten maassa, missä kansalaiset saavat vapaasti valita mitä koulua he käyvät, kansalaiset voi olla niin sivistymättömiä, etteivät osaa arvostaa ikäihmisiä niin paljoa, etteivät hyväksyisi omia kansalaisia kidutettavan? Sitä paitsi, jokainen huono ihmistenhoitotapaus on lain rikkomus. Maassamme kun on voimassa laki, joka määrää sen, että jokaisen kansalaisen on saatava hyvä hoito ja hoiva. On vaan kummallista, ettei tämän lain rikkomuksista langeteta rangaistuksia?

Seppo Penttinen

Tarvitaanko todellavalvovia pääkaupungin ”kenraalikuvernöörejä”?
Eikö tilaajalla ole mitään vastuuta? Onko todella nin, että tilaajat eli kunnat kilpailuttavat ja tilaavat hoivapalveluja valtin piikkin ja valvontaa hoitaa Aluehallintovirasto.
Kyllä ostajallekin on vastuu ”Caveat emptor”
Tulevaisuudessa tilaaja olisi sotemaakunta. Valvontaa hoitaisi sama taho.

Ky

Arja Karhuvaara

Hoivatyöntekijöiden koulutus, ammattihenkilöiden työtehtävät, hoivattavien fyysinen ja kognitiivinen status,hoivattavien sairaudet ja niistä johtuva toimintahaitta tai hoitoisuuden raskaus pitäisi olla henkilöstömitoituksen perusta.
Koko hoivahenkilöstöllä pitäisi olla tieto ja ymmärrys sairauden aiheuttamista vaatimuksista itse hoivatyöhön. Nyt joissakin asumisyksiköissä asukastietoihin pääsevät vain sairauden hoidosta vastaavat ja osalta työntekijöistä sairauden aiheuttamat ja hoitoon vaikuttavat asiat jäävät kokonaan pimentoon. Mikäli hoito olisi oikeasti nk. kuntouttavaa hoitoa, kevenisi myös työnteon raskaus, vähenisi rauhoittavien lääkkeiden käyttö ja hoidettavien vireystila edesauttaisi myös aktivoivien toimintojen onnistumista päivän aikana.
Oikeat ammattilaiset koulutustaan vastaaviin töihin, lisää liikkumisen edistämistä, edes seisomatelineiden avulla, ammattikoulutuksen asenne havaitsemaan, tukemaan jäljellä olevia voimia ja taitoja, osallisuus hoivapaikan perustöihin voimien mukaan ja jäljellä olevan, yksilöllisen arkielämisen tukeminen pitäisi olla hoiva-ajan perustana. Kuntohoitajat ja geriatrisen hoivan ammattilaiset takaisin, hoitoavustajat ja keittiöhenkilökunta takaisin. Sairaanhoitajat vastaamaan hoi5otoimista ja lääkkeistä, fysio- ja toimintataterapeutteja lisää palauttamaan toimintakykyä ja liikkumiskykyä, vapaa- ajanohjaajat takaisin. Lisäksi osasto ei saisi avaamislupaa ennenkuin vuosittainen hoitoisuustarkastus on tehty ja " miehistölista" seinällä näkyvillä tarkastuksen merkiksi. Lisäksi tarvittaisi erilaisille ikääntyvien ryhmille lisää erikoistuneita hoivayksiköitä dementikotien tapaan. Perhehoito- ja pienet hoivakoditpitää myös hyväksyä palvelutuottajiksi ja yhteisiin koulutustapahtumiin helpottamaan hoivatarpeen painetta. Maakuntien järjestämismahdollisuuden uskon olevan nykyistä kuntapatriotismia yksilölähtöisempää.

Pertti Yritys

Kun Arhimmäen ja muiden osapäivä kommareiden märkä uni toteutuu ja vanhusten ja lasten hoito on saatu kuntien ja valtion hoitoon! Enää ei valituksia tule koska kaikki on lailla säädetty hoitohenkilökunnan määrä siis kaikki on luettavissa sääntö ja laki kirjasta! Jos joku valittaa niin joku johtajista joita on useita näyttää lakikirjasta ,että ei voi olla totta koska henkilökuntaa on lain määräämä vahvuus! Valittajalle annetaan sakko herjauksesta ja väärästä ilmiannosta,toverit huutaa hurraata kun kaikki on lainmukaan tehty paitsi ASENNE puuttuu lakitextistä!