Keskiviikko 19.6.2019

”Suhoin tuhoamisessa meillä on musta vyö” – Ruotsin ilmavoimien komentaja hehkuttaa hävittäjäehdokas Gripeniä

  • Kuva: Alma Media arkisto / Joel Maisalmi
    Kuva
    Arkistokuvassa Saab Gripen E.
|

Faktakulma

HX-hanke?

Suomi on korvaamassa uusilla monitoimihävittäjillä vuosina 1995–2000 käyttöön otetut Hornetit, joiden 30 vuoden elinkaari on täyttymässä vuoteen 2030 mennessä. Hävittäjähanke kulkee nimellä HX, missä ensimmäinen kirjain tulee korvattavasta koneesta (Hornet) ja kirjain X toimii seuraajaehdokkaan tunnuksena. Hävittäjähankinnan kustannusarvio on 7–10 miljardia euroa ja hankintapäätös tehdään 2020-luvun alussa.

Ruotsin ilmavoimien komentajan Mats Helgessonin mukaan heillä on ”musta vyö” venäläishävittäjä Suhoin tuhoamisessa.

Ruotsalaisen puolustusvälinekonsernin Saabin Gripen E on ehdolla Suomen seuraavaksi hävittäjäksi. Ruotsin ilmavoimien komentajan Mats Helgessonin mukaan Gripenin valinta nostaisi Suomen ja Ruotsin puolustusyhteistyön uudelle tasolle.

Hänen mukaansa Gripen-kauppa veisi pitkäaikaisen kumppanuuden jopa niin pitkälle, että mailla olisi periaatteessa yhteiset ilmavoimat: samat koneet, yhteiset tukikohdat ja toimintaa johdettaisiin yhdessä.

Helgessonin mukaan Suomella ja Ruotsilla on samat uhkakuvat. Niiden kampittamiseen Gripen soveltuisi täydellisesti, komentaja sanoo.

”Ruotsin ilmavoimat harjoittelee samaa Venäjä-uhkaa vastaan kuin Suomi on tehnyt vuosikausia. Erityisesti Gripen E on suunniteltu tuhoamaan (venäläishävittäjä) Suhoita. Siinä meillä on musta vyö.”

(Juttu jatkuu videon jälkeen.)

 

 

Ruotsin puolustusministerin Peter Hultqvistin mukaan Ruotsin ja Suomen puolustusyhteistyön syventäminen jatkuu huolimatta siitä, mihin hävittäjään Suomi päätyy. Sama kone olisi kuitenkin etu yhteistyön tiivistämisessä.

”Tavoitteenamme on kehittää puolustusyhteistyötä Suomen kanssa. Se koskee meri-, ilma- ja maapuolustusta. Jos meillä olisi sama hävittäjä, niin se toimisi alustana, joka helpottaisi ja syventäisi yhteistyötä.”

LUE MYÖS: Hävittäjähankinta: Vasemmistoliitolta painava ehto Suomelle – Vain ruotsalainen Gripen kelpaa?

Helgessonin mukaansa yhteistyössä ei ole ollut mitään säröjä, vaikka Suomi on käyttänyt amerikkalaisia Hornet-hävittäjiä.

”Yhteistyö on erittäin hyvää. Rehellisesti sanoen, sillä ei ole mitään väliä, mitkä koneet ovat.”

Vertailu kiinnostaa: kumpi voittaisi hypoteettisessa taistelussa, jos Helgesson nousisi ilmaan Gripenillä ja suomalaiskollega tulisi vastaan nyky-Hornetilla?

”Ilmasota on hyvin monimutkaista. Ei ole helppo sanoa, että miten siinä tulisi käymään. Kyse on taistelun kokonaisluonteesta”, Helgesson vastaa.

Myöskään Saabin konsernijohtaja Håkan Buskhe ei syty Gripenin ja Hornetin vertailuun.

”Emme tee sellaisia vertailuja. Puhumme omista laitteistamme. Eroamme siinä monista kilpailijoistamme, jotka saattavat käyttää suurimman osan ajastaan toisiin vertaamiseen.

LUE MYÖS: 

”Minua kammoksuttaa, ei päätöksenteko voi tällaista olla” – Kokoomuksesta jämäkkä viesti hävittäjähankinnoista Ylellä

Sdp:n Kari: HX-hankinnassa lukkiuduttiin lukumäärään – vaatii lisää kertausharjoituksia

Faktakulma

HX-hanke?

Suomi on korvaamassa uusilla monitoimihävittäjillä vuosina 1995–2000 käyttöön otetut Hornetit, joiden 30 vuoden elinkaari on täyttymässä vuoteen 2030 mennessä. Hävittäjähanke kulkee nimellä HX, missä ensimmäinen kirjain tulee korvattavasta koneesta (Hornet) ja kirjain X toimii seuraajaehdokkaan tunnuksena. Hävittäjähankinnan kustannusarvio on 7–10 miljardia euroa ja hankintapäätös tehdään 2020-luvun alussa.

Henkilöt: 
Yritykset: 
Jaa artikkeli:

Kommentit

Henri Järvi

Ruotsi on pitänyt Suomea itäisenä maakuntanaan josta ammennetaan resursseja emämaahan ja nyt meitä tarvitaan turvaamaan oman hävittäjän tulevaisuus. Oma hävittäjä on oire suurvalta traumasta josta Ruotsi ei ole toipunut. Ei ole toipunut siksikään koska ajattelee että Venäjän voi joku aseillaan voittaa. Hitler sitä yritti ja hänellä sentään oli kaikki resurssit käytössään. Peloistaankaan ei ihminen aseillaan pääse. Ihmisen pahin vihollinen taitaa olla se oma mieli, jos sen saisi kuriin niin olisimme jo pitkällä. Siihen eivät aseet auta.

Jaakko Aalto

Ainahan kauppamies omaansa kehuu, olipa perusteita eli ei. Gripen on kuitenkin tarjolla olevista koneista vanhin konstruktio ja sen elinkaari jää melkoisella varmuudellalyhimmäksi. Saabin resurssit niin koneen kehittämiseen kuin kriisitilanteessa tarvittavien täydennysten toimittamiseen ovat joukon heikoimmat.

Edgar Proveis

Ei todellakaan ole vanhin konstruktio. Millä ihmeen perusteella olisi?
Alkuperäinen, eli C-variaatio on toki ollut käytössä jo tovin, mutta nythän on kyse E:stä, suurennettu versio, josta lastentaudit hiottu pois ja uusin avioniikka. Täysin sama asia kuin Horneteissa, tosin F-18 on huomattavasti (yli 10-20v laskentatavasta riippuen) vanhempi, niin nykyinen C kuin ehdokas E.

Eikä tuo mitenkään vanhempi ole kuin Typhoon/Rafale, alkup. versiot kehitetty samoihin aikoihin. Kaikissa vehkeissä on enemmän tai vähemmän sama/hyvin lähelle sama avioniikka ja nelossukupolven rungot ovat jo "täydellisiä" tuohon käyttöön.

Ei nyt puhuta autosta kuitenkaan, jossa parin vuoden ero voi merkitä jotain ja jota ei voi (järkevästi) päivittää vaan lentokoneesta.

Raimo Laine

Jos kriisitilanteessa ruotsin mustan vyön Gripenit olisivat myös mukana olisi vaikutus melkoinen.
30 vuoden kuluttua voi olla, että nykyinen hävittäjätoiminta on vanhanaikaista ja korvattu kaikenlaisilla
ohjuksilla. Tämän johdosta Gripeneitä voisi olla vaikka vain 30 kappaletta ja suurimmat kaupungit
suojattaisiin jo nyt halvemmilla IT-ohjuksilla.

Martti Kauppala

Riitäisikö noin 30 monitoimihävittäjää puolustamaan Suomea? Ohjukset apuun. Eräs tällainen ohjusjärjestelmä olisi Natojoukkojen käyttämä MIM-104 Patriot-ohjus. Siihen että Patriot-ohjuksilla pystytään suojaamaan 30 sotilaallisesti kriittisintä kohdetta, tarvitaan vähintään 30 ohjuspatteria, joissa jokaisessa on 4 ohjusta ja varalla toiset neljä. Yhden patterin torjuntasektori on 360 astetta. Peittoalueen pinta-ala olisi noin 11300 neliökilometriä, maasto-olosuhteet rajoitteena. Ohjuksen korkeatorjuntakyky yltää lähes 24 km. Ilmatorjuntakyvyn lisäksi Patriot-ohjuksella on myös rajallinen kyky torjua ballistisia ohjuksia. Tällaisella ilmatorjunnalla, nykyisen lähi-ja keskimatkan torjuntakyvyn kanssa saataisiin hyvä ilmasuoja lähes koko maahan. Edellyttää että vähintään joka toinen ohjus osuu ja myös tuhoaa kohteen. Kun ohjus kerran on laukaistu, se on mennyt. Ja uusia tarvitaan heti lisää. Patriot-ohjusjärjestelmän toimitusaika ja käyttöönotto kestäisivät 7-10 vuotta. Ohjusten varastointiaika on 15 vuotta. Sitten pitää ostaa uusia. Ylläesitetyn ohjuspatteriston järjestelmän hinta olisi noin 10-15 miljardia euroa. Yksi ohjus maksaa noin 3 miljoonaa euroa. Mielenkiintoinen juttu patriot-ohjuksesta? https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/201703152200086107

”Ja von Döbeln ratsasti joukkojaan tarkastaen, ol aukkoja ohjus-puolustukses.” Edellä esittämässäni ohjuspuolustuksessa on hävittäjien, saatika ohjuksien vaatimia aukkoja vaikka kuinka paljon. Ajatelkaa kolmea nurin käännettyä laakeaa kahvikuppia joista muodostatte kolmion pöydälle, sen sotilaallisesti tärkeän kohteen ympärille. Jokaisen kahvikupin pohja on noin 24 km korkeudessa (torjuntakorkeus) ja kupin suuaukon halkaisija on 120 km. Kolmen patterin ympärille muodostuu kehä, jonka halkaisija on noin 400-600 km. Jos tai kun torjuntahävittäjiä ei ole riittävästi, vihollinen hyökkää kahdella koneella 8 -12 km korkeudelta, 1300 km tunnissa, ylhäältä alaspäin. Kumpikin kone valitsee oman linjan kahvikuppien eri saumaan. Jassm-ohjuksen kantama on 370 km. Noin kaksisataa kilometriä ennen kupin keskellä olevaa patteria, kumpikin kone ampuu omaan kuppiinsa jassm-ohjukset 2 kpl ja perään kaksi liitopommia. Tiukka kaarto ja jälkipoltin jyristen äkkiä karkuun. Sankarilliset ohjuspatterit tekevät ihmeen! Kaikki neljä jassm-ohjusta sekä neljä liitopommia torjutaan! Tulee toinen hävittäjäpari joka toistaa tempun. Kiitos ja hyvästi sankarilliset ohjuspatterit! Yhteishinta oli yli 2 miljardia euroa! Tyhjästä on paha nyhjästä. Kaikki ohjukset meni jo. Noin 15 minuuttia ja ovi itse kohteeseen on auki. Seuraaville jo perässä tuleville monitoimihävittäjille. Avatun oven leveys on noin 240 km. Ei se tämän vaikeampaa ole, parvitaktiikka monitoimihävittäjille? Kuis kävi ”von Döbelnin” ?

Pitämällä käytössä tällä hetkellä olevat noin 50 Hornet-18 A/F konetta 2030-luvun puoliväliin asti, ehditään saada 100 kpl Jas Gripen 39 E/F käyttöön, niin tilanne muuttuu. Suomi tarvitsee puolustukseen kolme toimivaa lennostoa, nykyisten kahden Karjan lennoston ja Lapin lennoston tilalle. Lennostoissa tulisi olla 30 konetta käyttövalmiina. Kriisitilanteen uhatessa lennostot voitaisiin joko lentueina tai laivueittain hajauttaa ympäri Suomea. Jas Gripen 39 E/F toimii varmasti väliaikaisilta kentiltä käsin. Nousuun ja laskuun riittää 800 metriä tienpätkää. Päämekaanikko ja neljä mekaanikkoa tarkastavat, tankkaavat ja aseistavat koneen noin 15 minuutissa. Meteor-ohjus, ilmasta-ilmaan on tehokas. Jassm-risteilyohjus, ilmasta maahan täytyy tosin saada ”Jassikoiden” mukaan. Hinnaltaan ja käyttökustannuksiltaan Jas Gripen 39 E/F on erittäin kilpailukykykyinen. Lentäjien on saatava lentokokemusta ja harjoittelua vähintäänkin 180 lentotuntia vuodessa. Hävittäjiä ei hankita halleissa seisomaan joten käyttötunnin hinta on eräs merkittävä seikka muiden ominaisuuksien mukana. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005973206.html
Meillä on oma armeija. Suomen Puolustusvoimat, joka jakautuu kolmeen puolustushaaraan, maavoimiin, merivoimiin ja ilmavoimiin. Ilmavoimamme tarvitsee riittävästi, mielummin sata monitoimihävittäjää joilla puolustetaan maata ja torjutaan mahdollista vihollista, yhteistyössä maa-ja merivoimien kanssa. https://www.defmin.fi/puolustushallinto/strategiset_suorituskykyhankkeet...

Ohjuksista lisää täältä. http://aripesonen1.puheenvuoro.uusisuomi.fi/269232-venajan-mannertenvali...

Ilkka Paananen

Samaa mieltä. Suomen kohtalo ratkaistaan kolmiossa Helsinki-Turku-Tampere (siteeraus täällä toistuvista kommenteista). Suoritetaan poltetun maan taktiikalla vetäytyminen tuohon kolmioon. Vapaavuoresta keisari tynkävaltiolle.

Jari Siili

Olisiko tässä se viimehetki???

Tarvitsemme NYT, kriisien syventyessä, rohkeita päättäjiä,
jotka osaavat laittaa Suomen ja Suomalaisten edun ensimmäiseksi.
Ajat ovat vaikeutumassa .
Olemme selvinneet ennenkin vaikeista ajoista.
Se on vaatinut kansalta ja poliitikoilta valintoja, päätöksiä ja uhrauksia.

Nyt asioiden tärkeysjärjestys on hukassa.

Omavaraisuutta meillä on liki nolla !
Tänäänkin vanhusten hoito ja sisäpolitiikka mättää.
Isänmaallisuus on huonossa huudossa.
Soini matkustelee.
Eikä Rytin laista ulkopolitiikan todellista johtajaa ja
silloisen suursodan kulun tarkkavainuista ennakoijaa meillä ole.

Kyllä!
Vertaan kriisiytyvää maailmantilannetta alkavaan sotatilaan.
Ilmaston muutokset, kansainvaellus ja sukupuuttoaalto...

Eikä kukaan oikeasti tiedä mitä Putinin Venäjän uusiutuminen tuo tullessaan.
Sen tiedämme että kun Venäjä muuttuu niin meillä maa tärisee.

Kriisiä varten ne uudet koneet hankitaan.

Jaa ja kyllä;
nyt on aika lentää yhdessä Svedujen kanssa samoin siivin.

Martti Kauppala

Kuljen ajatuksissani Moskovassa. On kevät, toukokuun puoliväli. Jokavuotinen sotilasparaati on pidetty. Pysähdyn Punaiselle torille ja katson karttaa. Kaukaa kaakosta alkaen on Kazakstan, valtava maa ja alue. Etelässä Kaukasuksella ovat pienet maat Azerbaidžan ja Georgia (Gruusia). Lännessä on Ukraina, Valko-Venäjä, Puola, Venäjän Kaliningrad, sekä pienet maat Liettua, Latvia ja Viro. Loikkaan Suomenlahden yli. Luoteessa Suomi, jolla on yhteistä maarajaa Venäjän kanssa yli 1300 km. Pohjoisimpana, pohjoisen Jäämeren rannalla, on Natoon kuuluva Norja. Norjan maarajan pituus on 196 km Venäjän kanssa ja Varanginvuonossa on 23 km merirajaa, Kuolan niemimaa ja Muurmanskin kanssa. Katso karttaliite.
https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000005986953.html

Hyvin on Venäjä geopoliittiset korttinsa jakanut. Puskurivyöhykkeitä riittää. Vain Norjan, Latvian ja Viron kohdalla Natolla on suora rajayhteys Venäjään. Jos sotilaallinen kriisi kärjistyy äärimmilleen Naton ja Venäjän välillä, ovat läntisen sotilaspiirin rajanaapurit ensimmäiset häviäjät, Ukraina, Valko-Venäjä ja Suomi. Kremlissä on historia ja varsinkin sotilashistoria tarkkaan tutkittu. Kriisi pyritään ja ratkaistaan, Äiti Venäjän rajojen ulkopuolella. Tämä sotilasdoktriini löytyy varmasti Moskovasta. Geopolitiikkaansa Venäjä ei yritäkään salata. http://aripesonen1.puheenvuoro.uusisuomi.fi/251205-myos-venajan-strategi...

Tosiasiat on tunnustettava. Kilpavarustelukierrettä ei pidä aloittaa ainakaan Suomen toimesta. Se hävitään ja samalla häviää Suomi. Suomen ilmavoimille ja puolustuksemme kannalta haastaviin sekä vaativiin olosuhteisiin sopii hyvin Jas-Gripen 39 E/F . Äärimmilleen viety sotilaallinen ”hifistely” ja yltiöoptimistinen luottamus kaikkein hienoimpaan sotilasteknologiaan voi kostautua. Pahimmassa tapauksessa kalustosta kriisitilanteessa on poissa käytöstä puolet. Tulee suru puseroon jos huolto on Atlantin toisella puolella tai Italiassa, silloin kun ”hifistely-sotilasteknologia” sanoo toimintasopimuksen irti. Kriisin keskellä jollain korpikentällä tai sillä 800 metrin tienpätkällä joka toimittaa kiitoradanvirkaa. Njet-hjyva. Ei auta edes ”Nato-Optio”.
Mielenkiintoinen juttu ”hifistelystä” sotilasilmailussa. https://yle.fi/uutiset/3-10452736
Uutisia Valko-Venäjältä, Minskistä https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000005991023.html

Mikko Toivonen

Kun katselee JAS Gripenin esitys ja virallisia suoritus ja hyötylasti specsejäv todennäköiseen hankintahintaan ja operointikuluihin suhteutettuna niin kyllä se hyvä kone on siinä muiden joukossa. Ruotsalaiset tietenkin haluaisivat saman lentokaluston kuin heillä kun kohde ja uhka on puhtaasti sama eli juurikin etupäässä suhoit, migit ja vanjan taisteluhelikopterit jotka muodostavat muihin maihin verrattuna suuren osan heidän ilmahyökkäyskapasiteetistaa, Venäjällähän ei varsinaisia puolustusvoimia olekaan vaan ekspansio ja hyökkäysvoimat
Mitä hävittäjiä valitaankin niin jokaisen on kyettävä operoimaan ilmasta maahan suuren panoksen risteilyohjuksia kuten JASSM tai JASSM_ER. Ne kun ovat juuri ne aseet jotka nostavat hyökkääjän hintaa ja laskevat hyökkäyshimoa. Tosin venäläiset toimivat epäloogisesti jos katsovat että heidän on joku kansa alistettava niin silloin hinnalle viis veisataan. Mannertenvälisiä ohjuksiaan he eivät meihin tuhlaa, ei edes pienempiä kuten iskander sillä Suomi kestää maa alansa vuoksi monta sellaista jois energiatoiminta ja muut kriittiset toiminnot on osattu hajasijoittaa isoista kaupungeita ja voimaloista pois vaikka kiven sisään sijoitetuihin moduuli ydinreaktoreihin pitkin maata.

On se kyllä piru että tällaista on pakko ajatella kun on sellainen naapuri. Rauhassa olisi niin paljon edullisempaa kaikille elää, mutta kuten jo totesin eräillä valla toteuttamisvimma saattaa hetkessä poistaa sen järjen rippeenkin

Martti Kauppala

Kun lentäjällä takana on 17800 lentotuntia kaikenlaisella kalustolla on mielipiteellä painoarvoa. Puolustusvoimien nyt jo eläkkeelle siirtynyt, alun perin lentokoneenrakentamisen diplomi-insinööri ja koelentäjä, insinöörieverstiluutnantti res. Jyrki Laukkasen mielipide. Suora lainaus.
"F-35 on oikeastaan häiverynnäkkökone. Siinä on hyvät tiedusteluominaisuudet, minkä vuoksi koneen on ajateltu lentävän ensimmäisenä taistelupaikalle selvittämään uhkia. Vasta sen perässä tulevat muut hävittäjät, joissa ovat asekuormat. – Tämän vuoksi minä en näe sitä meille sopivaksi."
"F-35 on stealth-kone eli tutkassa näkymätön. Ominaisuus kuitenkin maksaa ja vaatii omaa henkilökuntaansa joka lennon jälkeen, Laukkanen sanoo."

Koneiden tarkkoja hintoja ei vielä tiedetä mutta Laukkanen kiinnittää erityistä huomiota niiden käyttökustannuksiin ja kokoonpanoon. Kun katsotaan nykyisten tietojen valossa käyttökustannuksia ja teollista yhteistyötä, ruotsalainen Gripen E on vahvoilla, Laukkanen sanoo.
– Jos Saab antaa Brasilialle koneen tuotannon, on aika todennäköistä, että Saab antaisi aikamoisen teknologiapaketin Suomelle.
Laukkasen mukaan F-35:llä lentotunnin hinta on 26 000 euroa mutta Gripen C:llä vain 7 000 euroa. Laukkanen arvioi, ettei Gripenin E-mallinkaan tuntihinta kovin paljon nouse C:stä.
Jos nykyisten tietojen perusteella pitäisi veikata Suomen tuleva konemalli, Laukkasen lista olisi tässä järjestyksessä: Gripen, Typhoon tai Super Hornet.
https://yle.fi/uutiset/3-10103487

Ammattina hävittäjälentäjä https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/c247014b-00e4-45cd-b9e4-bc6ebc1c5b73