Tiistai 25.6.2019

Taksiliitto: Hallitus yritti salakavalasti poistaa taksamittarit – Eduskunta painoi jarrua

  • Kuva: Kimmo Haapala / Alma Talent arkisto
    Kuva
|

Eduskunta ei niele hallituksen esitystä taksamittareiden poistamiseksi. Eduskunnan liikennevaliokunta hylkäsi hallituksen esityksen, jolla taksamittareista olisi käytännössä luovuttu taksipalveluissa.

Hallituksen ehdotuksessa taksamittareiden käyttö olisi rajattu koskemaan vain sellaisia kyytejä, joissa asiakas ei itse pysty arvioimaan matkan hintaa ennen matkan alkamista.

Valiokunta huomautti, että taksamittariehdotus annettiin juuri ennen taksiliikenteen uudistuksen voimaan tuloa. Uudistuksen vaikutuksista ei ole riittävää selvitystä eikä tietoa, jolle esitetyt muutokset voisi perustaa.

Suomen Taksiliitto oli tyytyväinen valiokunnan päätöksen.

"Kiitämme valiokunnan rohkeutta painaa jarrua ja esittää pikaisesti ja huonosti valmisteltujen taksamittaria koskevien esitysten hylkäämistä", Taksiliiton toimitusjohtaja Timo Koskinen toteaa tiedotteessa.

Koskisen mukaan valiokunnan mietintö on myös erinomainen viesti lainvalmistelijoille ja kansalaisille siitä, että poliittiset päätökset halutaan tehdä läpinäkyvin perustein.

Taksiliitto moitti hallituksen tapaa tuoda ajoneuvolain ja mittauslaitelain muutosesitykset eduskuntaan täysin kokonaisuudesta irrotettuna ja katsastuslain käsittelyyn piilotettuna.

Kauppalehti kertoi tammikuussa, miten hallitus haluaa eroon taksamittareihin perustuvasta hinnoittelusta ja piilotti muutosehdotukset eduskunnalle annetun katsastuslakiesityksen sisään.

Hallitus oli ajoneuvolain muutoksen yhteydessä muuttanut taksamittaria koskevaa pykälää niin, ettei mittarin käyttö koskisi kaikkia taksipalveluita. Lainkohdan tulkinta näytti kuitenkin edellyttävän taksamittarin käyttöä kaikissa taksipalveluissa.

Hallitus katsoi, että tiukka tulkinta on ristiriidassa sen tahdon kanssa edistää uusia teknologioita taksimatkojen hinnan määrityksessä. Siksi se pyrki muuttamaan pykälää.

LUE MYÖS: Anne Berner Helsingin taksiratsiasta: ”Pelisääntöjä on kaikkien noudatettava”

Taksiliiton toimitusjohtaja Koskinen muistuttaa, että taksamittari on ennen kaikkea taksin kassakone, joka rekisteröi ajetut kilometrit ja yrittäjän saamat maksut.

Hänen mukaansa lainsäädäntö mahdollistaa jo nyt sen, ettei taksissa tarvita taksamittaria, jos matkan hinta ei perustu ajan tai matkan mittaamiseen. 

LUE MYÖS: Nyt tuli virallinen ohje taksimatkustajalle: Kysy hinta ennen taksiin astumista – 3 tärkeää toimenpidettä

Eduskunta äänestää tänään valiokunnan katsastuslain muutosta koskevasta mietinnöstä, josta valiokunta siivosi taksamittarimuutokset pois, samoin liikennepalvelulain viimeistä vaihetta koskevan lakiesityksestä.

Taksiliikenteen osalta valiokunta lisäsi mietintöön lausuman, jonka mukaan taksiluvan haltijalla on velvollisuus huolehtia siitä, että taksinkuljettajalla on paikallistuntemus pääasiallisella toiminta-alueellaan.

Lisäksi liikennevaliokunta näpäytti liikenne- ja viestintäministeri Anne Berneriä (kesk) liittämällä mietintöön kaksi lausumaa, joissa toisessa edellytettiin valtioneuvostoa selkeyttämään lakiteknisesti liikennepalvelulakia.

Toinen lausuma koski raskaanliikenteen ammattipätevyysvaatimuksia, joita kevennetään. Valiokunta haluaa raskaan liikenteen ammattipätevyyskoulutuksen jatkovalmisteluun.

LUE MYÖS: Kansanedustajalta tyly arvio taksiuudistuksesta: ”Ei minun talous tietenkään tuohon kaadu, mutta prosentuaalisesti aika mehevä korotus”

Hallituksen esityksen mukaan rekkakuskeja ei enää tarvitsisi kouluttaa. Pelkkä koe riittäisi ammattipätevyyden saamiseksi.

Valiokuntien mietinnöt on tapana hyväksyä sellaisenaan eduskunnan täysistunnossa, jolloin mietinnöstä tulee laki.

Henkilöt: 
Jaa artikkeli:

Kommentit

Mikael Kaasinen

LVM virkakyöstit tätä ajavat. Ovat ajaneet taksialan romutusta jo vuosikymmenet.
Pursiaisella on vakava obsessio saattaa taksiala siihen tilaan että uber ja co voivat korjata potin.
Nää tollot pitäisi saattaa valtakunnanoikeuteen...

Taisto Leinonen

Suomen maine rehellisenä taksimaana ulkomaalaisille perustuu juuri lahjomattomiin taksimittareihin. 1970-luvulla, kun olin Elektroniikkauutiset-lehden päätoimittaja, ihmettelin pääkirjoituksessa, miten hemmetissä Kajaani Elektroniikka Oy sai patentin taksan asettamiseksi DIP-kytkimillä, jolloin Semel Oy (on vielä hengissä, Kajaani ei) joutui aina taksojen muuttuessa juottamaan hyppylangat jokaisessa mittarissa uuteen paikkaan. Kyllä silloin meni usko Patentti- ja rekisterihallituksen pätevyyteen (myöhemmin elämässä olen kääntänyt 1000+ patenttia). DIP-kytkimiä oli jokaisella elektroniikan emolevyllä eikä edes jenkeissä niiden käytölle myönnetty patentteja. Sain porttikiellon Kajaaniin tehtaalle.
Poikani (vaikka on sairaalatekniikan insinööri) ajaa taksia öisin ja päivisin opettaa matematiikkaa ja fysiikkaa. Helsingin taksit ovat parhaasta päästä, mutta samaa ei aina voi sanoa asiakkaista. On "jullikkaa" (asiakas ei tule tilatulle kohteelle) ja muuta, mikä on häpeäksi suomalaisen rehdille luonteelle.