Sunnuntai 19.5.2019

”Kuka tahansa voi sellaisen myöntää” – KL: Attendon ja Esperin ”laatutodistukset” kyseenalaistetaan

Luotu: 
12.2.2019 07:41
  • Kuva: Lauri Rotko / Alma Talent arkisto
    Kuva
    Arkistokuva.
|

Hoivayritys Esperi Carelle myönnettiin laatusertifikaatti viime vuoden keväällä. Syksyllä hoivayritys Attendo sai saman laatutodistuksen.

Sertifikaattien uskottavuus on Kauppalehden mukaan koetuksella, kun molempien hoivayhtiöiden toiminnassa on havaittu vakavia puutteita. Julkisuudessa on puitu Esperi Caren ja Attendon vanhustenhoidossa ilmenneitä vakavia laiminlyöntejä.

Kysymyksessä on ISO 9001:2015 laatusertifikaatti. Sertifikaatin tarkoitus on olla tae siitä, että yrityksen organisaation toiminta on laadukasta ja että se tavoittelee korkeaa asiakastyytyväisyyttä.

Esimerkiksi kunnat kiinnittävät kilpailutilanteissa huomiota yritysten laatusertifikaatteihin.

Esperille laatusertifikaatin myönsi Labquality -niminen yritys. Attendolle laatusertifikaatin puolestaan myönsi Bureau Veritas Certification SAS.

”Labquality Oy:n mukaan Esperin erityisenä vahvuutena on johtamisjärjestelmän mukaisten toimintatapojen sekä kehittämistoimenpiteiden jalkauttaminen ja vahvasti arvojohdettu toiminta.” Näin Esperi tiedotti viime keväänä, kun Labquality oli myöntänyt sille laatusertifikaatin.

Labqualityn toimitusjohtaja Mia Lindströmin mukaan Esperi Caren toiminnan laaduttomuuden vuoksi yrityksen laatusertifikaattia arvioidaan nyt uudestaan. Lindström korostaa, että Labquality ei ole viranomainen, vaan palveluntuottaja.

Attendolle todistuksen myöntäneessä Bureau Veritas Finlandissa tiedostetaan, että laatusertifikaatin uskottavuus on nyt kyseenalaistettu.

Laatusertifikaatit ovat bisnestä, eli sertifikaatin haluava yritys maksaa siitä. Laatusertifikaatteja myöntävät yritykset voivat halutessaan hakea arvovaltaa toiminnalleen Finasilta, joka on Suomen kansallinen akkreditointielin.

Finasin ryhmäpäällikkö Tuija Sinervo sanoo, että sertifikaatteja myöntävän yrityksen voi periaatteessa perustaa kuka tahansa.

”Sertifiointitoiminta on vapaata, eli kuka tahansa voi perustaa yrityksen, joka myöntää sertifikaatteja. Se ei siis ole viranomaisten säätelemää tai luvanvaraista toimintaa”, Sinervo sanoo.

Sinervon mukaan on ymmärrettävää, että ilmi tulleet laiminlyönnit heittävät varjon laatusertifikaattien pätevyyden ylle.

Hän ei kuitenkaan ole valmis heittämään laadunarviointiprosesseja romukoppaan niiden takia.

”Tietenkin on herännyt kysymys, mikä on sertifikaattien luotettavuus. Uskon silti menettelyyn ja järjestelmään. Suomessa ja maailmalla laatusertifikaatteja on myönnetty niin paljon ja niiden saaneissa kohteissa toiminta on pääosin hyvällä tolalla.

Yritykset: 
Jaa artikkeli:

Kommentit

Hannu Rautomäki

Miksi laatusertifikaattien, standardien, todistusten ja normien kanssa puuhastellaan vaikka todellisuus on jotain muuta?
Itse olin ammoin työn puolesta tehtailemassa EU-vaatimustenvastaavuustodistuksia ja en lakannut ihmettelemästä, miksi papereita piti tehtailla, vaikka niiden pykälälabyrinttia ei kyennyt tarkastamaan kukaan.

Jarkko Mynttinen

ISO 9001 on latujärjestelmästandardi (johtamisjärjestelmä). ISO 9001 sertifikaatti osoittaa, että kyseinen yritys täyttää ISO 9001 vaatimukset. Vaatimukset edellyttävät mitä asioita toiminnassa tulee ottaa huomioon, mutta ei oteta mitään kantaa siihen kuinka hyvin yritys ne täyttää. Kyse on siis siitä, että standardi edellyttää MITÄ pitää tehdä, mutta ei siihen MITEN/ miten hyvin se tehdään. Jokainen yrityshän itse päättää kuinka se parhaiten organisoi ja järjestää toimintansa asiakasvaatimusten täyttämiseksi. Standardin vaatimusten oleellisin lähtökohta on asiakasvaatimusten tunnistaminen ja niiden täyttäminen. Laatupalkintokipailu on eriasia ja sekin on vapaaehtoinen, siinä toiminta arvioidaan ja pistetytetään, mutta se ei kuulu ISO 9001 vaatimuksiin.
Asiakasvaatimukset asettaa asiaks itse ja niihin luonnollisesti kuuluvat myös viranomiasten (lainsäädännön) asettanmat vaatimukset toiminnalle.

Jarkko Mynttinen

ISO 9001 on latujärjestelmästandardi (johtamisjärjestelmä). ISO 9001 sertifikaatti osoittaa, että kyseinen yritys täyttää ISO 9001 vaatimukset. Vaatimukset edellyttävät mitä asioita toiminnassa tulee ottaa huomioon, mutta ei oteta mitään kantaa siihen kuinka hyvin yritys ne täyttää. Kyse on siis siitä, että standardi edellyttää MITÄ pitää tehdä, mutta ei siihen MITEN/ miten hyvin se tehdään. Jokainen yrityshän itse päättää kuinka se parhaiten organisoi ja järjestää toimintansa asiakasvaatimusten täyttämiseksi. Standardin vaatimusten oleellisin lähtökohta on asiakasvaatimusten tunnistaminen ja niiden täyttäminen. Laatupalkintokipailu on eriasia ja sekin on vapaaehtoinen, siinä toiminta arvioidaan ja pistetytetään, mutta se ei kuulu ISO 9001 vaatimuksiin.
Asiakasvaatimukset asettaa asiakas itse ja niihin luonnollisesti kuuluvat myös viranomiasten (lainsäädännön) asettanmat vaatimukset toiminnalle.