Maanantai 25.3.2019

Juha Sipilän kiky-lausunto hämmästyttää: ”Tulee iso myrsky”

13.2.2019 19:05
Päivitetty:
13.2.2019 19:21
    ”Mitä enemmän kikyä haikaillaan, sitä varmemmin tulee iso myrsky seuraavissa sopimusneuvotteluissa, joissa poliitikoilla ei pitäisi olla osaa eikä arpaa!” sanoo Jukon toiminnanjohtaja Maria Löfgren.

Pääministeri Juha Sipilän (kesk) lausunto kilpailukykysopimuksesta eli kikystä hämmentää työmarkkinajärjestöjen kentällä.

Sipilä sanoi politiikan toimittajien lounaalla tiistaina, että 24 tunnin vuotuinen työajan lisäys eli kiky jatkuu tästäkin eteenpäin. Sipilän lausunnosta sai kuvan, että pääministeri pitää kilpailukykysopimusta pysyvänä ratkaisuna. Nyt on kuitenkin ilmennyt, että työmarkkinakentällä kaikki eivät jaa tätä tulkintaa.

”Olisiko mitenkään mahdollista että Sipilä lopettaisi jatkuvan työmarkkinapolitiikkaan sotkeutumisen? Kiky -tunnit eivät esim. Teknolgiateollisuuden pääsopimuksessa jatku”, tviittaa Teollisuusliiton ulkoisen viestinnän päällikkö Ville Kopra.

”Mitä enemmän kikyä haikaillaan, sitä varmemmin tulee iso myrsky seuraavissa sopimusneuvotteluissa, joissa poliitikoilla ei pitäisi olla osaa eikä arpaa!” tviittaa Juko ry:n toiminnanjohtaja Maria Löfgren.

”Niilläkin aloilla, joissa kiky-tunnit on viety osaksi sopimusta, tämä herättää vain lisää voimaa ja tahtoa pyrkiä niistä eroon. Todella näköalatonta puhetta poliitikolta”, Löfgren myös kommentoi.

LUE MYÖS: Kiky-sopimukselle kovaa hehkutusta: ”6–7 % nousua – puolet kikyn ansiota”

Korkeasti koulutettujen työmarkkinajärjestö Akavan puheenjohtaja Sture Fjäder sanoo Iltalehdessä, että Sipilän tulkinta on väärä.

”Minun mielestäni Sipilän tulkinta on väärä, nämä asiat määritellään aina kulloinkin neuvoteltavassa työ- ja virkaehtosopimuksessa”, Fjäder sanoo.

”Oma arvioni on, että aika moni liitto yrittää alkaneella neuvottelukierroksella ottaa tavoitteekseen kikyssä sovitun työajan pidennyksen poistamisen”, sanoo työmarkkinakeskusjärjestö STTK:n puheenjohtaja Antti Palola IL:lle.

Kuitenkin Kuntatyönantajat KT on asiassa puolestaan Sipilän linjoilla ja tulkitsee kikyn pysyväksi.

LUE MYÖS:

Yleisö räjähti nauruun – Sanna Marin hämmästyi Juha Sipilän heitosta

”Lomarahaleikkaus tuntuu kohtuuttomalta – Kiky arvioitava uudelleen”

Seppo Simonen
Vastaus kommenttiin #13

Aika typerää sanomista Käyhköltä maanviljelijä ovat meillä olleet kikytettyjä jo vuosikymmeniä. Kun nyt astut ruokapöytään niin muista että täytät kupusi EU tuella tuotetulla ruualla. Kansallinen maatalustuki on 325,4 miljoonaa € v jos nyt vertaa vaikka asumistukiin 2 miljardia € siinä sitten voi tutkia moniko maanviljelijä saa asumistukea.
Maatilojen määrä vähenee 3 % vuodessa ollen 2018 50500 joten 10 vuoden päästä maatiloja on noin 35000 tosi ongelmat on vasta alullaan.

Seppo Simonen
Vastaus kommenttiin #18

Kansallinen maatalaoustuki 325,4 miljonaa vuodesa tämä maksetaan suoraan valtionbudjetista. Muut välillset tuet on eri juttu.
Yleensä enempi ajatteleva ymärtää mutta joillakin on vaikeuksia ymmärtää ruuanguottajia. Laita Pasi autosin takalasiin teippaus että "maanviljelijä on tukijussi ja elää tuilla". sitten vain reilusti ostareiden parkkihalliin.

Arvo Tammela
Vastaus kommenttiin #13

Käyhkö, eikö sinunkin isänmaallisena suomalaiselle ole parempi maksaa maamme maajusseille 400 euroa ( ? )kuin maksaa ainakin sama summa etelä- ja keskieurooppalaisille maajusseille. Voi tietysti olla, että haluat ehdoin tahdoin tukea heitä ja syödä heidän tuottamia "puhtaita" elintarvikkeita ilman omantunnon tuskia.

Ilkka Paananen

Pasi on lutunen. Ei halua pahaa kellekään paitsi kaikille Helsinki-Turku-Tampere kolmion ulkopuolisille suomalaisille. Sitten kun puhutaan Puolasta, Brasiliasta yms kehitysmaista niin sieltäpä sitä pukkaakin laadukasta ävettä ja työvoimaa ja halavalla.

Arvo Tammela
Vastaus kommenttiin #25

Käyhkö, ethän pahastu, mutta ei kukaan kiellä isänmaallista kansalaista muuttamasta sellaiseen läntiseen maahan missä on korkeampi elinajan odote kuin Suomessa. Näin välttyy kaikenlaisten tukien maksamisesta suomalaisille maajusseille. Minkäänlaisia tukia ei tietenkään tarvitse maksaa maajusseille missään läntisessä maassa !!! Näin säästyisi kansalaiselta vähintään 400 euroa käytettäväksi "makeaan" elämään.

Jukka Mikkola

Euroopan keskuspankki EKP omistaa euron, ei Suomi-neito. Se tietää sitä, että kansainvälistä kilpailukykyä voidaan pitää yllä vain sisäisellä devalvaatiolla, jota osaltaan myös Kiky edustaa.

Tuleva vaalien jälkeinen hallitus joutuu huomiomaan tämän tosiasian ammattiliitoista huolimatta. Heikennys kansainvälisessä kilpailukyvyssä lisäisi työttömyyttä ja vähentäisi verotuloja.

Tapani Niittyaro

Kun työmarkkinapuolen edustaja julkisesti lausuu:

niin siitä paistaa totuus läpi. Ay puoli on alkanut kuvitella olevansa demokratian yläpuolella vaikka ei edes suostu osallistumaan sen kustannuksiin kuten me kansalaiset teemme.

Demokratiassahan kansan valitsema parlamentti/eduskunta ja sen luottamusta nauttiva hallitus on kaiken yläpuolella, jopa talous asioissa. Sen sijaan ay porukat ovat samassa asemassa urheilu ja metsästysseurojen ja Marttayhdistysten myötä eli kansalaisjärjestöjä joilla ei ole oikeutta pyrkiä demokratian kumoamiseen.

Nyt pitää saada eduskunta joka kykenee, vaikka itku ja hammasten kiristys saattaakin alkaa hetkeksi, saattamaan ay järjestöt siihen todelliseen asemaan johon ne kuuluvat!

Juha Saari

"Demokratiassahan kansan valitsema parlamentti/eduskunta ja sen luottamusta nauttiva hallitus on kaiken yläpuolella, jopa talous asioissa."
Höpö höpö. Hallitus on hallitusvastuussa, mutta ei se sitä tarkoita, että korvat suljetaan kaikelta muulta. Ja mitä Kikyyn tulee, niin se on selvä, että sen poistaminen on kaikkine palkansaajien listoilla. Sehän säädettiin kolmeksi vuodeksi, joten jos joku haikailee sitä pysyväksi niin asetelmat ovat valmiit. ja poliitikot voivat pysyä ruodussaan eli niissä asioissa mitkä taitavat......

Mika Korhonen

Toivottavasti seuraava hallitus säätää jonkin uuden lain jonka turvin saamattomilta tunariministereiltä voidaan periä palkkiot jälkikäteen takaisin. Sipilän, Lindströmin ja Orpon jälki on kerrassaan kauheaa katsottavaa.

Jari Rusanen

Suomen nostamiseen siitä suosta, johon SDP on sen vuosien saatossa vienyt, ovat eniten osallistuneet eläkeläiset, työttömät, sairaat ja opiskelijat. Heiltä ei asiasta kysytty; vain työssä olevilta kysyttiin - ja syntyi kiky. Nyt työkansa haluaa livetä yhteisestä rintamasta - vaikka nimenomaan heillä olisi varaa pitää Suomi kilpailukykyisenä. Haluavat jättää Suomen nousun pelkästään eläkeläisten, työttömien, sairaitten ja opiskelijoiden kontolle. Moista etuoikeutettujen itsekkyyttä ja lyhytnäköisyyttä ei voi kuin ihmetellä.