Tiistai 26.3.2019

Keskusta tyrmää autoveron poiston: ”Selkeä tulonsiirto hyvätuloisille”

Jaa artikkeli:
Luotu: 
19.2.2019 14:23
Päivitetty: 
19.2.2019 14:27
  • Kuva: Antti Nikkanen / Alma Talent
    Kuva
    ”Esimerkiksi biokaasuautojen tankkausasemille ja sähköautojen latausasemille voitaisiin myöntää investointitukea”, Katri Kulmuni esittää.
|

Keskusta ottaa kantaa autoverotukseen juuri julkaistussa liikennepoliittisessa linjauksessaan.

Autoverotus pitää keskustan mukaan tulevallakin vaalikaudella toteuttaa niin, että veronalennukset kohdistuvat vähäpäästöisiin autoihin.

Autoveron poistoa keskusta ei kannata. Puolue linjaa, että autoveron poisto ”halpuuttaisi erityisesti kaikista suuripäästöisimpien autojen hintaa, ei juurikaan pienipäästöisten”.

”Autoveron poisto olisi selkeä tulonsiirto hyvätuloisimmille ja varakkaimmille. Sitä keskusta ei voi tukea”, keskustan varapuheenjohtaja Katri Kulmuni sanoo.

Pääministeripuolue keskustassa on jo aiemmin ihmetelty hallituskumppani kokoomuksen autoverolinjaa sisäministeri Kai Mykkäsen (kok) tuoreiden kommenttien valossa. Lue lisää: Autovero: Kai Mykkäsen linjaus tv:ssä kummastuttaa – Keskusta kuumottaa hallituskumppania

Kokoomus on linjannut, että se haluaisi poistaa autoveron kokonaan ja painottaa auton hankinnan sijaan päästöjen verotusta. Lue tarkemmin: Kokoomus lopettaisi autoveron kokonaan – ”Siirrytään auton hankinnan verotuksesta päästöjen verotukseen”

Keskusta haluaa lisätä uusiutuvien polttoaineiden käyttöä.

”Liikenteen polttoaineverotusta ei saa korottaa. Haluamme kuitenkin entistä enemmän uusiutuvaa tankkiin. Päästöjen vähentämistä tuetaan keventämällä kestävien biopolttoaineiden verotusta. On tärkeää, että jokainen pystyy tankilla käydessään tekemään ilmastotekoja, ajaapa hän sitten vanhalla tai tuliterällä autolla”, keskusta linjaa.

”Esimerkiksi biokaasuautojen tankkausasemille ja sähköautojen latausasemille voitaisiin myöntää investointitukea”, Kulmuni esittää.

LUE MYÖS:

Kokoomus tähtää 959 milj.€:n autoveron kuoppaamiseen – Nousisiko bensavero, Kai Mykkänen?

Elina Lepomäki: ”Suomesta tulee käytettyjen autojen loppusijoituspaikka – Autovero on poistettava”

Sininen tulevaisuus luopuisi autoverosta: ”Autoilu on kansalaisoikeus ja suuressa osassa Suomea suoranainen elinehto”

”Tiettyyn ihmisryhmään kohdistuva pakkoverotus” – Kansanedustajalta suorat sanat eduskunnan autoveropäätöksistä

 

Henkilöt: 
Jaa artikkeli:

Kommentit

Jukka Mattsson

No eipä yllätä. Jälleen kerran maalaisten asialla?

Eihän tämän puolueen kuulu kiinnostua niistä ihmisistä jotka asuvat julkisen liikenteen ulkopuolella mutta tärkeintä on ajaa SOTE rahat kansainvälisten yhtiöiden tileille.

Seppo Simonen

Kivikylän kivihiilen mustaamien ikkunoiden takaa katsoen maasedunraikas metsän puhdistama hapekas ilma jossa autokin saa uutta puhtia pumattakaan ihmisen elon henkäyksen nautittavuudesta vain maasedun maisemissa. Josta keskustalainenkin nautii täysin siemauksin.
Keskusta pettää sellasen ihmisen odotuksen joka kuvittelee maaseudun vain kehytmättömäksi taakaksi se on kuitenkin kapunkilaiselle välttämätön elon juuristo.

Pasi Piirainen

Mattsson ja Käyhkö,ettekö ymmärrä lukemaanne????Lukekaa hitaasti ja ajatuksen kanssa."Liikenteen polttoaineverotusta ei saa korottaa. Haluamme kuitenkin entistä enemmän uusiutuvaa tankkiin. Päästöjen vähentämistä tuetaan keventämällä kestävien biopolttoaineiden verotusta. On tärkeää, että jokainen pystyy tankilla käydessään tekemään ilmastotekoja, ajaapa hän sitten vanhalla tai tuliterällä autolla”

Jukka Mattsson

Oho rypsis rapsis... Onko Keskustan biopolttoainetta se minkä puinti pellolta kuluttaa 500 litraa dieseliä ja tuotteeksi saadaan 80 litraa kasvirasvaa? Sitä biopolttoainetta. Ai niin ne maataloustuet!

Tai palmuöljy minkä tuontiin laivalla meille aiheuttaa enemmän päästöjä mitä maamme autokanta tuottaa?

Mutta onhan se kadehdittavaa jos naapureilla on 2000 luvun auto kun itsellä on vielä se -80 lukua edustava euroopan vanhimpaan autokantaan kuuluva saastehirviö eikä autoverokaan näytä laskevan sille tasolle että olisi varaa ostaa uudempi.

PS: Uskotko itsekään noihin hallituskumppanien sähköautolaskelmiin?

Jussi Linjama

Ei halvoissa halvoissa autoissa ole kovin paljoa autoveroa nytkään. Esim Citroen C1 autovero n 970 euroa, arvonlisävero n 2500 euroa. Sama juttu vähäpäästöisten kanssa, ja varsinkin niiden. Vaikkapa 40 000 euron Nissan Leafissa on autoveroa alle tuhat euroa.

Kim Pale

Mikä ihmeen tulonsiirto? Omat tulot ainakin tulevat tehdystä työstä eikä mistään tulonsiirroista. Se, että joku vetää vähemmän välistä ei ole mikään tulonsiirto vaikka se sopivan myyvältä vääryydeltä kuulostaa.

Kepulaisen käsitys reaalimaailmasta eroaa aika paljon palkansaajan näkemyksestä.

Timo Koivusalo

Eli Keskustan logiikkaa käyttäen,

a) Autoveron poisto olisi selkeä tulonsiirto hyvätuloisimmille ja varakkaimmille.

Sen vuoksi

b) Veronalennukset pitää kohdistaa vähäpäästöisiin autoihin.

Eli

c) Teslan pitää saada isot veronalennukset.

Niin, köyhäthän ne Tesloilla vasta ajeleekin.

Juha-pekka Naukkarinen

Ei veron poisto ole tulonsiirto,voisi myös sanoa,että lopettamalla 3 miljardin vuotuinen maataloustuki olisi resurssien siirto tuottavaan työhön ja Suomen vähäosaisille,maanviljelijät eivät maksa veroja,eivät ehkes ajoneuvoveroja,vaikka haittaavat melkoisesti muuta liikennettä kalustollaan ja kuluttavat tiestöä!