Keskiviikko 24.7.2019

”Anne Berner sysää kaaoksen muiden syliin” – Sdp:n kansanedustaja lyttää taksien ”markkinamallin”

Luotu: 
6.3.2019 13:58
  • Kuva: Petteri Paalasmaa / Uusi Suomi
    Kuva
|

Suurimman oppositiopuolueen sdp:n kansanedustaja Katja Taimela kritisoi voimallisesti tiedotteessaan taksiuudistusta. Taimelan mukaan ”taksien markkinamalli johti kaaokseen”.

”Palaute on ollut murskaavaa: tilattua taksia ei näy eikä kuulu, hinnat ovat nousseet ja taksista riippuvaiset erityisryhmät kuten liikuntavammaiset, näkö -ja kuulovammaiset kokevat turvattomuutta. Tärkeitä lääkäriaikoja on mennyt sivu suun”, Taimela sanoo.

”Kilpailu- ja kuluttajavirasto kertoi eilen tutkivansa ovatko Kelan kilpailutuksen voittaneet välityskeskukset jakaneet tilauksia takseille tasapuolisesti. Tästäkin asiasta on tullut palautetta runsaasti yrittäjiltä”, Taimela jatkaa.

LUE MYÖS: Yksi kuva näyttää: Taksien hinnat räjähtivät yhtäkkiä

Taimela huomauttaa liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin (kesk) todenneen toistuvasti, ettei liikennepalvelulain uudistuksessa säädetty mitään Kela-kyydeistä ja kilpailutus on Kelan vastuulla. Lain tuoma uudistus kuitenkin sekoitti yhdessä yössä markkinat, joita Kela kilpailuttaa, Taimela jatkaa.

Berner sanoi eilen tiistaina, että jos viraston epäilemä välityskeskusten harjoittama taksiyritysten syrjintä ja epätasapuolinen kohtelu pitää paikkansa, on vakavasti pohdittava pitääkö taksivälityskeskukset ottaa tiukemman sääntelyn piiriin.

”Normienpurusta ja markkinoiden vapauttamisesta alkanut uudistus näyttää päätyvän lisäämään normeja entisestään, jotta kilpailun tasapuolisuus voidaan varmistaa. On mielenkiintoista kuulla, että ongelmat ovat saaneet ministeri Bernerinkin loputtomalta tuntuvan markkinauskon horjumaan”, Taimela piikittelee.

”Ongelmat olivat nähtävissä jo taksien markkinamallista säädettäessä. Vaihtoehtoja lakiuudistuksen kertarysäykselle oli, uudistuksen olisi voinut tehdä vaiheittain ja hallitusti. Se kuitenkin vietiin väkisin läpi hallituspuolueiden toimesta. Nyt ministeri sysää kaaoksen muiden syliin”, Taimela syyttää.

LUE MYÖS: Taksiliitto: Hallitus yritti salakavalasti poistaa taksamittarit – Eduskunta painoi jarrua

Muut asiasanat: 
Jaa artikkeli:

Kommentit

Seppo Simonen

Odotan nyt tästä samasta aiheesta vielä kolmatta uutista jossa Anne Berneriä Sosialidemokraatti syylistää.
Kuten alemmassa uutisessa sanoin vie aikansa kun opimme käyttämään oikeita sovellutuksia taksin tilauksessa.
Uskoisin että nuoremmalla sukupolvella ei ole vaikeuksia.

Lauri Luomala

Siinä ei Seppo aplikaattiot ja sovellukset paljoa auta vammaista tai muuten liikuntarajoitteista, jos se taksi ei tule vaikka olisi kuinka opeteltu oikeiden toimien käyttö tilauskeskukseen tehdyssä tilauksessa. Niin ja Kelataksin käyttäjäthän ovatkin Sepon mielestä sitä nuorempaa sukupolvea!?

Pasi Anttila

Eiköhän keskustalaiset osaa sitä kielteisyyttä luoda ihan omillakin toimilla. esim perustuslain rikkomista sotevaliokunnassa täydellistä valehtelua muiden puolueiden metsäpolitiikasta etc.

Ai niin upeana asiana lisäisin edustaj Anttilan sopeutumiseläkelain jarruttamisen.

Kyllä kaikki nämä kertoo kansalle enemmän kuin teidän valheelliseksi väittämät uutisoinnit.

Petri Ollila

Tällaisen julkaisin US:n blogissani 15.4.2016:

Aika ajoin vaaditaan taksialalle lisää kilpailua. Ûberin pyrkiessä Suomeen asia on taas noussut esille.

Vaatimuksissa on jäänyt vähälle, mistä hyödykkeestä taksipalveluissa oikein on kysymys? Jos taksipalvelu on vain siirtotapahtuma, niin pelkkä €/km riittäisi, ja tällaiset markkinat voitaisiin helposti avata kilpailulle.

Minulle taksipalveluun kuuluu muutakin. Kun tilaan taksin edellisiltana lentokentälle saan olla aika varma, että taksi tulee ja ehdin koneeseen. Taksikuskit yleensä myös löytävät perille. Suomessa voi muutenkin luottaa taksiin. He palvelevat vanhuksia ja vammaisia. Lapsen voi ilman huolta lähettää taksilla ja olla varma, että hänet viedään turvallisesti perille. Syrjäkylillekin saa yleensä taksin. Ja onhan mukavaa istua hyväkuntoisissa autoissa ja useimmiten kohteliaan ihmisen kuljettamana. Tällaiselle palvelukokonaisuudelle onkin jo sitten vaikeampaa saada markkinahinta kilpailun kautta.

Kilpailun parantavaa vaikutusta vaikeuttaa edelleen, että tilattua taksia ei yleensä voi valita. Hyvän palvelun tarjonnutta ei välttämättä voi ostaa uudelleen ja huonoa ei voi jättää valitsematta. Huonon ja ehkä kustannuksiltaan halvemman taksipalvelun tarjoajan ei siis tarvitse itse kärsiä asiakkaan pettymyksestä seuraavassa palvelutilanteessa. Pettymys menee kaikille takseille. Markkinoiden periaate, jossa hyvästä työstä palkitaan ja huonosta rangaistaan ei tässä tapauksessa toimi.

Kilpailun lisääminen ei välttämättä myöskään alenna hintoja. Näin ei ole käynyt Ruotsissa. En myöskään usko, että asiakkaat pitävät siitä, että joutuisivat taksitolpalla tinkimään ja kilpailuttamaan takseja keskenään. Vapaa markkinoilletulo tekisi vastuukysymysten käsittelyn vaikeaksi.

Toimiessaan kilpailu pitää toimijat vetreinä. ”Vapaa” kilpailu voi romahduttaa taksien palvelutason ja julkisella tuella toimiva niiden taloudellisen pohjan. Kilpailijoita taksipalveluille ilmestyy varmaan vielä muitakin. Kilpailun lisääminen täytyy kuitenkin tehdä todella taiten.

Veikko Hintsanen

Seppo – olkoon tämä Annen muistolle -hänen liikenneministerikaudestaan:

+++
Anne on työnsä tehnyt ja Anne saa mennä.

Anne teki sen mitä Annelta Annen palkanneet odottivat :

Annen tuli pitää Suomen metsäteollisuuden tarvitseman liikennejärjestelmän, sille politiikkojen lupaaman ja luvatun Suomi on Saari liikenne mallin. Se on primääri tavoite. Kaiken muun Anne sai sooloilla miten Anne parhaaksi näki, toimeen valittuna yritysjohtajana : Eli kilpailutus ja valtion varannon siirtäminen ilman rajoituksia yksityisille voitiin suorittaa siinä laajuudessa kuin suuri yleisö sen salli..

Anne sai em tavoitteiden turvaamiseksi ministeriön määrärahat käyttöönsa ja vallan jakaa kriittisimmille -suurimmille- medioille(MTV ja STT) ja valtion tukirahaa niin että media levittää sitä tietoa mitä ministeriöstä sille syötetään ,ilman kritiikkiä . Ja mikäli Yle sitä esittää niin se voidaan hoitaa yle hallintoneuvostossa.

Anne sai peruslahjaksi edellisiltä ministereiltä sen, että liikenne infra tutkimuksia(mukaan luettuina liikenne infran korjausvelka tutkimukset) ei tarvinnut suorittaa kaikkia liikenne moodia mukaan ottaen vaan tutkimukset voitiin tilata ja välittää kansanedustajille oman harkinnan mukaan kuitenkin niin että vain neljän liikennemoodin järjestelmää voitiin maassa edelleen kehittää ja ylläpitää.

Annella oli jo Kyllösen ja vihreitten silloisessa hallituksessa olleiden ministerien perintönä ministeriölle ja liikennejärjestelmälle suotuisa ELYssa alueellisesti hoidettu lupa järjestelmä, jonka avulla teollisuuden uudet luvat voitiin sopeuttaa tavoitteisiin , tarkoittaa että ympäristötutkimukset ja hallinnon päätökset tehdä niin että teollisuus sai mitä se halusi liikenteeltä. Eli liikenneasioita(vertailuja eri liikennemuotojen tehokkuudesta tavaraliikenne kuljetuksissa tehtaalle ja tehtaalta) ei tarvinnut eikä tarvitse selvittää lupamenettelyjen yhteydessa-.

Anne kykeni samaan mitä aiemmat ministerit 2010 luvulla. Virastouudistukseen, jolla vanhat tehdyt virheet sotkettiin niin ettei ketään saada koskaan vastuulliseksi edellä mainituista hallinnon tekemistä selkeistä puutteellisuuksista .

Annen suurin yksittäinen kehittäminen luetaan hänen piikkiinsä, vaikka sen toteutti lobbareitten painostus ja lobbareitten tahtoon sitoutuneet virkamiehet. Jo koko vuosikymmenen ajan on raideliikenteeseen panostettu yli 50% kaikesta maan liikenne infra budjeteista. tarkoittaa joka vuosi lähes miljardi euroa raiteille. Tulot VR:lle raideliikenteestä ovat noin 700 miljoonaa euroa vuodessa.

Annelle kiitos, ettei tätä tulovirtaa kukaan vertaa nyt jo 10 lisämiljardin panostuksiin tunnin radoille. Kiitos tulee liikenteen infra rakentajilta ja rahoittajilta (Ruotsalaiset rahoitusyritykset ?)

Arvoisat lukijat : Tässä alla on lyhyt perustelu siitä miksi raideinfra rakentamista ei olisi tullut aloittaa budjetin ulkopuolisin rahoituksin: Lisä Infra rakentamisen kulut jäävät joko matkustajien maksettavaksi tai valtiolle, ja vähentävät VR:n mahdollisuutta taloudelliseen toimintaan.

Edellämainittu tarkoittaa yksinkertaisesti sitä, että nyt päätettyjen 10 miljardin raideliikenne infra panostukset niiden korko ja lyhennykset ovat lisäkustannuksia Tampere-Helsinki ; Helsinki -Turku ja Helsinki Kouvola linjoille matkustaville ihmisille ja linjalla kuljetetuille tavaroille. Tarkoittaa edelleen sitä että joko lippujen hintoja tulee nostaa todella paljon tai valtion subventoinnit raideliikenteeseen tulevaisuudessa ylittävät nykyiset VR lippu ja tavaraliikenteestä saadut tulot pelkästään tuon 10 miljardin euron rahoituspaketin osalta .

Millä hoidetaan valtion muut liikenne infrat….

Uutta Annea odottaen . ..

Uusi Anne tulee ilman muuta, koska meillä on nyt ollut jo 5 Annea vuoden 2007 jälkeen.

Ja kaikki Annet ovat yksimielisesti tehneet edellä mainitun mahdolliseksi. Edelliset Annet tekivät pohjatyön niin että viimeinen Anne voi tämän viimeistellä ministeriön virkamiesjohto on tosin sama ollut koko ajan....

Muutokset kulminoituvat nyt tuohon 10 miljardiin euroon. Kaikilla poliittisilla puolueilla on jo tulevat Annet-ryhmissään, he vain ovat nyt odottamassa (ks puolueiden liikennepoliittiset tavoitteet) oman liikennepoliittisen raami tavoitteensa toteuttamista seuraavassa hallituksessa. Virkamiehet tietävät sitten miten yksityiskohdat hoidetaan suopean hyvin tuetun median avustuksella …

eli keinot ja virkamiehet , joilla tavoite toteutetaan… ovat takuuvarmasti samat mitä edellisillä monella Annella ennen häntä, koska ketään ei kiinnosta-virkamiehiä vähiten- vaihtoehtoinen liikennestrategia : se kuitenkin on olemassa ja löytyy tarvittaessa : www.sisävesi.fi

Lauri Kiiski

Briteissä taksipalvelut toimivat aivan tavattoman hyvin, vaikka toiminta onkin täysin vapautettua ja yksityistä.

Suomen ongelma on kai pitkälti se , että takseja käytetään enimmäkseen verovaroin a' la Vihreät ja vähemmän yksityisesti.

Pekka Hautaa

En kyseenalaista tuota asiaasi Englannista kun en tiedä tarkemmin. Ei se kuitenkaan ihan vapaata ole kun kaikki ajavat ainakin Lontoossa sillä mustalla koppiauatolla. Ainakin joku vuosi sitten luin jutun kuinka kovan koulun ainakin Lontoon kuskit joutuvat käymään. Kaupunkituntemustesti oli tosi vaativa.

Jukka Mattsson

Ranskassakin toimii myös hyvin. Ikkunoissa tarra jossa kerrotaan että tätä taksia ei kannata ryöstää kun käteiskassa on alle 20€.

Itse asiakas voi kyllä tulla ryöstetyksi kun takseja pyörittävät muun maalaiset ihmiset kuin ranskalaiset.

Mikko Toivonen

Kyllä Berner oli kansakunnalle kovin vahingollinen kertakäyttökokeilu jolla kepulit uskoivat ääniä voittavansa, mutta kansa on läpivalaissut.
Berner on hyvä yksityisyritysjohtaja. Toivotan hänelle menestystä sillä missä hänen osaamisensa ja "vastuunsa" on omillaan ja omimmillaan eli yrityksissä joiden päämääränä on voiton maksimoiminen eikä yhteiskunnallinen vastuu tai motiivi

Seppo Simonen

Mikko Toivonen toivonmukaan samme jatkossakin konsulttiapua Anne Berneriltä jolla on todelliset visiot liikenneinfran kuntoon panemiseksi. On vain niin että tämä huomataan usein liian myöhään kun muut ovat tumpeloineet asias kuralle.

Veikko Hintsanen

Seppo voitko täsmentää noita mainaitsemiasi " todellisia Annen liikenneinfra visioita. Minusta Anne toteutti ihan systemaattisesti samaa visiota, ja samaa "Suomi on Saari" neljän liikennemuodon yksityistämistä , digitalisaatiota, automaatiota, robotisaatiota ja sähköistämis liikennejärjestelmä kehittämistä, mitä neljä muuta liikenneministeri "Annea" ennen häntä. ja ilmeisesti myös hänen jälkeensä....ellei sitten muuteta ja aloiteta alusta lukemalla EU liikennestrategia vuodelta ja tekemällä siitä johtopäätöksiä kun on katsottu Suomen karttaa ja löydetty 9500 km sisä vesiväyliä.

Topi Rantakivi

Seppo Simonen sun muut ylistävät taksiuudistuksia olevat taukit.

Ymmärrättekö te ollenkaan, että Kelan taksikuljetukset eivät toimi ja vammaisia on jätetty tien varsiin?

Vanha järjestemä toimi täysin oikein ja varmemmin, nykyään se ei toimi enää. Liian paljon näkee valituksia ja täälläkin taannoinen blogikirjoitus kritisoi järjestelmää ja se on menossa nyt oikeuteen muutamien tapauksien kera.

Simo Tamminen

Omat kokemukseni uudistuksen voimaantulon jälkeen tehdyistä matkoista eivät ole aiheuttaneet harmeja. Ne muutamat kerrat kun olen käyttänyt taksia ovat toimineet kuin aiemminkin. Myös yksi ennakkotilaus seuraavalle päivälle. Hintakaan ei ole pahemmin muuttunut. -Jos se sitten on ollut sitä "hullun"tuuria.