Tiistai 23.7.2019

Taksilain piti laskea hintoja – Ministeriö myöntää: Mahdollistikin hintojen nousun

Luotu: 
7.3.2019 17:23
Päivitetty: 
7.3.2019 17:33
  • Kuva: Teppo Ovaskainen / Uusi Suomi / Alma Talent
    Kuva
    Taksiuudistuksen mainostettiin alentavan kyytien hintoja, mutta toistaiseksi on käynyt toisin. Arkistokuvassa takseja Helsingin Vuosaaressa.
|

Liikenne- ja viestintäministeriö on vastannut taksien hintojen nousun herättämiin kysymyksiin.

Tällä viikolla on uutisoitu, että Tilastokeskuksen julkaiseman hintaseurannan perusteella taksien hinnat nousivat useita prosentteja pian uuden taksilain tultua voimaan. Heti uudistuksen jälkeen hinnat laskivat hieman, mutta kääntyivät parin kuukauden jälkeen nousuun. Nyt taksien hinnat ovat nousseet noin seitsemän prosenttia uudistuksen voimaantulosta. Lue lisää: Yksi kuva näyttää: Taksien hinnat räjähtivät yhtäkkiä

Johtuuko hintojen nousu taksiuudistuksesta, ministeriö kysyy tiedotteessaan ja vastaa:

”On totta, että enimmäishintasääntelystä luopuminen mahdollistaa hintojen nousemisen.”

Kun enimmäishintojen ja taksilupien määrän sääntelystä on luovuttu, taksialan toimijat voivat nyt vapaasti hinnoitella taksipalvelujensa tarjonnan.

”On tyypillistä, että aluksi esiintyy hintavaihtelua, kun yrittäjät uudistavat toimintatapojaan ja uusia yrittäjiä tulee markkinoille. Myös kuluttajat kokeilevat markkinoille tulevia uusia taksipalveluja”, ministeriö toteaa.

Liikennepalvelulain ja taksiuudistuksen keskeisenä tavoitteena oli ”lisätä yritysten välistä kilpailua ja mahdollistaa erilaisten kilpailukeinojen, kuten hinta- ja laatukilpailun, aiempaa vapaampi käyttö”.

Taksialan kilpailun uskotaan lisääntyneen, sillä lain voimaantulon jälkeen Liikenne- ja viestintävirasto on myöntänyt yli 3500 uutta taksilupaa. Taksilupien määrä on lisääntynyt kaikissa maakunnissa ja lähes kaikissa kunnissa.

Jos kilpailu lisääntyy, missä ovat edulliset taksit?

Lisääntyvän kilpailun tarkoituksena on kuitenkin lisääntyvä hintakilpailu eli hintojen lasku. Missä sitten ovat edullisemmat taksit, ministeriö kyselee itseltään.

”Kyllä, edullisemmat hinnat olivat yksi uudistuksen tavoitteista. Tarkoitus on, että asiakas saa parempia palveluja, eli edullisempien hintojen lisäksi monipuolisempaa palvelutarjontaa.”

Ministeriön mukaan Tilastokeskuksen tilastot seuraavat suurten, markkinoilla jo olleiden taksiyritysten hintatasoa.

”Tarjolle on voinut tulla myös edullisempia ja esimerkiksi kiinteähintaisia palveluja, mutta tätä ei välttämättä havaita Tilastokeskuksen hintaseurannassa.”

”Jos markkinoilla on kilpailulain vastaista toimintaa, voi se vaikuttaa palvelujen hintoihin.  Siksi on tärkeää, että valvova viranomainen puuttuu tilanteeseen ja selvittää taksimarkkinoiden toimivuutta. Näin KKV on tehnyt ottaessaan taksimarkkinan tehotarkkailuun.”

KKV eli kilpailu- ja kuluttajavirasto on kertonut seuraavansa taksien hintakehitystä tarkasti ja selvittävänsä taksien välityskeskusten toimintaa. Ministeriön mukaan tämä ei välttämättä tarkoita, että taksiuudistus olisi epäonnistunut, sillä ”markkinoiden avautuessa taksialan toimijat ovat uudenlaisen tilanteen edessä ja toimintatavat vasta muotoutumassa”.

Ekonomisti Sanna Kurronen on epäillyt nousun johtuvan taksiyritysten havainnosta, että asiakkaat eivät kilpailutakaan kyytejään. Juttu jatkuu twiitin alla.

 

Ministeriön mukaan hintojen nousuun voi vaikuttaa myös taksiliikenteen tuotantokustannusten nousu. Tämä ei kuitenkaan selitä kaikilta osin hintojen nousua.

”Siksi on tärkeää, että KKV tutkii, onko markkinoilla kilpailulain vastaista toimintaa”, ministeriö toteaa.

Ministeriö huomauttaa, että myös vanhan sääntelyn aikana säänneltyjä hintoja olisi nostettu, sillä taksien enimmäishintoihin tehtiin tarkistuksia tuotantokustannusten nousun mukaisesti.

Liikenneministeriön mukaan uudistus oli käynnistysvaikeuksista huolimatta tarpeen, koska taksipalvelujen saatavuus on ollut ongelma jo vuosia. Erityinen ongelma on ollut löytää maaseudulle uusia taksiyrittäjiä, ja taksisääntelyn uskotaan haitanneen alan kasvua.

LUE MYÖS:

Yksi kuva näyttää: Taksien hinnat räjähtivät yhtäkkiä

”Anne Berner sysää kaaoksen muiden syliin” – Sdp:n kansanedustaja lyttää taksien ”markkinamallin”

Jaa artikkeli:

Kommentit

Raimo Laine

Miksi tämmöistä pitää tehdä. Sotketaan koko homma ja hinnat sitten vielä nousevat ? Tallinnassa ja Tukholmassa oli esimerkit valmiina.
Käykö nyt rautateille samoin ? Varottavia esimerkkejä löytyy Virosta ja Englannista.

Veikko Hintsanen

No mitä luulet kun valtio on nyt yksityistänyt noin 10 miljardin investoinnit kolmelle reitille. Ja kun koko VR lippu ja tavaraliikenne tulot ovat noin 700 miljoonan suuruusluokkaa niin on vain kolme vaihtoehtoa. 1) nostetaan muitten reittien hintoja joilla kompensoidaan em 10 miljardin yksityisten investointeja joita VR maksaa yksityisille. 2) Myydään kyseisen 3 linjan linjaliikenne yksityisille ja valtio ottaa maksaakseen infran rakennuskustannus investoinnista suuren osan omaan vuosittaiseen liikennebudjettiinsa ja maksuohjelmaansa. 3) Nostetaan ainoastaan noiden 3 linjan lippuja joilla kustannetaan 10 miljardin raideinfra parannukset ? ei mahdollista koska ei löydy niin suurelle hinnankorotukselle sijaa … joten käytännössä nuo kaksi edellistä ovat ainoita vaihtoehtoja....

Pasi Karlsson

Miksi ei nuo ministeriöiden virkamiehet ja ministerit ala yrittäjiksi kun ovat noin hemmetin osaavia liike-elämässä

Nyt julkisen sektorin palveluksessa keräävät kaikki päivärahat ja muut pennoset, kun noilla radoilla voisivat tehdä satoja miljoonia yrittäjinä.

Irma Asikainen

Onko kukaan selvittänyt, miten paljon tämä KELA-taksitoiminnan onneton tunarointi, vaikutti hintoihin? Nehän voivat laskuttaa nyt mitä vaan, kun niillä on takuut siitä, että ajoa riittää. Seurasin tuossa muutama viikko sitten Päijät-Hämeen keskussairaalan edustalla sitä taksisumpulointia puolisen tuntia ja en voi kuin ihmetellä, mihin "neyvostolandiaan" me ollaankaan menossa. Siinä vanhahko naishenkilö odotti KELA-taksia ja käytiin seuraavanlainen keskustelu. "Oletko sinä nyt se KELA-taksi, no en ole, missähän se nyt viipyy, en tiedä, mutta jos haluat täältä pois, niin voin heittää, eikun minä odotan kela-taksia, no odottele sinä vaan." Menee puolituntia aikaa ja muutama lähtee "oikealla" taksilla ja tämä mummeli odottaa edelleen kela-taksia, jota ei kuulu. Lopulta mummeli ottaa oikean taksin ja hurauttaa sillä kotiinsa ja minä jään ihmettelemään, että mihin minä oikein olenkaan joutumassa tässä maassa. Takseja pörrää ympärillä, mutta niillä ei saa ajaa, kun ne eivät ole KELA-takseja, mutta kun niitä KELA-takseja ei vaan kuulu ei näy. Sairaita ihmisiä pompotellaan tällaisella Breshnevin aikaisilla systeemeillä. en ymmärrä.

Jukka-Pekka Kukkonen

Taksin kate sääntelyn alla oli jo olematon. Enimmäishinnan poisto, paremmat palvelut ja laadukkaampi palvelu laskisi hintoja ja olematon kate olisi vieläkin olemattomampi? Suomessa oli jo halvin taksi Pohjoismaissa. Sääntelyn jälkeen selvästi halvin? No ei. Nää ekonomistit kertoo juttuja silmät kiinni, uskoen omaan automaattiseen mantraansa ”kilpailu laskee hintoja”. No ei se automaattisesti niitä laske. Miksi laskisi? Taksi käytetään kyydin tarpeen takia.

Alalla on jo vuosia ollut myös halpataksiyrittäjiä, jotka tarjoavat ties minkälaisia palveluja ja innovaatioita. Ne ovat toimineet 0-3 vuotta ja toiminta on lopetettu kannattamattomana.

Harmaan talouden luvut olisi kiva tietää. Kuinka paljon LVM uusi laki on edesauttanut harmaata taloutta. Veikkaan isoa nousua.

Ministeriö sen sijaan on ollut jo vuosia täysin tuuliajolla. Siellä ideologia ajaa faktojen edelle. Nyt sitten alkaa selittely. Ongelma löytää takseja maaseuduille? Kuinka paljon uusi laki on tuonut lisää takseja maaseuduille? 0 tai jopa viennyt.

3000-4000 uutta taksilupaa ei kerro vielä mitään. Liikennelupa ei velvoita enää mihinkään. Se ei velvoita edes aloittamaan liiketoimintaa. Erään arvion mukaan aloittaneita olisi vain satoja. Myös ilmoitus siitä missä taksit toimivat on muodollisuus. Asemapaikkoja ei enää ole. Taksi voi siis ilmoittaa toimivansa Rovaniemellä, vaikka fyysisesti ajaa Helsingissä.

Liikennepalvelulaki oli iso katastrofi. Tämä katastrofi on vasta alkanut.

Jukka-Pekka Kukkonen

Hotellit muuttaa hintojaan miten haluaa, kukaan ei valita. Parturit muuttaa hintojaan miten haluaa, kukaan ei valita. Laskettelukeskukset muuttaa hintoja miten haluaa, kukaan ei valita.

Taksit muuttaa hintojaan niin että pärjäävät edes jotenkin, LÄHES KAIKKI VALITTAVAT ja jopa viranomainen alkaa tutkia toimintaa.

Mitä en nyt ymmärrä?

Henri Järvi

Valitus takseista ei lopu koskaa. Taksit ovat ikäänkuin ihmisen tyytymätyömyyden huipentuma. Mailman paras taksijärjestelmä ajettiin alas ja saatiin mitä tilattiin. Eikö siihen pitäisi olla nyt tyytyväisiä? Saatiin mitä tilattiin. Mutta ei, valitus vaan jatkuu. Ilmaiseksi pitäisi saada ilmeisesti. Ihminen on kumma olento.

Uudistus myytiin sillä että hinnat tulevat laskemaan. Mutta kun maassa oli pohjoismaiden halvimmat hinnat jo valmiiksi niin miten muka ne voisivat liikkua muuhun suuntaan kuin ylös? Jos joku väitti että jostain tulisi taho joka rakentaisi välitysjärjestelmän riittävällä kapasiteetillä ja rupeaisi myymään vielä halvemmalla, niin väittäisin että hän ei ymmärrä kapitalismista mitään.

Ja jos joku tekee sen ostaa hän pian kilpailijat markkinoilta ja hintaruuvi alkaa kiristymään.

Sitä odotellessa saamme nauttia monikulttuurisesta kuljettaja materiaalista esim Helsingin  rautatieasemalla ja toivoa että asiakkaat kykenevät opastamaan kuljettajan perille.