Torstai 25.4.2019

Sipilän hallituksesta toimitusministeristöön: 3 asiaa, joita se ei saa tehdä

Luotu: 
8.3.2019 17:29
  • Kuva: Petteri Paalasmaa / Alma Talent arkisto
    Kuva
    Juha Sipilä pyysi hallitukselleen eroa perjantaina. Presidentti myönsi eron ja pyysi hallitusta jatkamaan toimitusministeristönä.
|

Sipilän hallitus jäi tänään historiaan, mutta hallitus jatkaa presidentin pyynnön mukaisesti toimitusministeristönä uuden hallituksen nimittämiseen saakka. Vasta tällöin väistyvä hallitus saa virallisesti eron, valtioneuvosto kertoo tiedotteessaan.

Valtioneuvoston mukaan toimitusministeristön asemasta ei ole nimenomaisia säännöksiä.

”Sillä on muodollisesti sama toimivalta kuin hallituksella ennen sen eronpyyntöä. Sen asemaa määrittävät valtiosääntötulkinnat ja -käytännöt”, valtioneuvoston viestintä toteaa.

Toimitusministeristön katsotaan voivan hoitaa ”välttämättömät juoksevat rutiiniasiat ja sellaiset kiireelliset asiat, joiden ratkaisua ei voida siirtää uudelle hallitukselle”.

Sen sijaan toimitusministeristö ei enää toteuta hallitusohjelmaa ja sen edellytetään pidättäytyvän ”uusista tai laajakantoisista poliittisista aloitteista, jotka vaikuttaisivat uuden hallituksen toimintamahdollisuuksiin”.

Kolmas seikka, johon toimitusministeristö ei voi ryhtyä, ovat korkeat virkanimitykset.

”Vakiintuneesti katsotaan, että se ei voi päättää nimittämisestä korkeimpiin valtion virkoihin”, valtioneuvosto kertoo.

Toimitusministeristö voi antaa esimerkiksi valtioneuvoston asetuksia ja tehdä hallintopäätöksiä, joihin ei liity merkittävää yhteiskunnallisen tarkoituksenmukaisuuden harkintaa.

Toimitusministeristön toimivallan rajat on jokaisessa yksittäistapauksessa erikseen harkittava asiaa valmistelevassa ministeriössä, tiedotteessa todetaan.

LUE MYÖS:

Antti Rinne tyrmää Sipilän tarjouksen: ”Tuntuu jotenkin oudolta”

Näkökulma: Juha Sipilän onneton info – ”Räikeä tyylirikko”

Juha Sipilän ratkaisu tuli puskista – Kokoomus: ”Ei ollut perusteltua”

Kansanedustaja: ”Juha Sipilältä härski vaalitemppu – Vastaavaa ei ole ikinä nähty Suomen historiassa”

Juha Sipilä: ”Minulle valtava pettymys – Kannan oman vastuuni”

Henkilöt: 
Jaa artikkeli:

Kommentit

Teuvo Järvis

OKV on pyytämättä ja yllätyksenä antanut 5.3. lausunnon toimitusministeriön elintilasta. Oleellista on edellisten kohtien lisäksi tämä: "Toimitusministeristön toimivaltaa rajoittaa kuitenkin se, että toimitusministeristön asema ei perustu parlamentarismin periaatteiden mukaisesti uuden, vaan aikaisemman eduskunnan luottamukseen."

Tuo jo mikään on tiukka päällystakki ja rajaa liikkumavaran kapeaksi. Vain ne isot asiat, jotka jo ovat eduskunnassa valmiina mietintöinä suureen saliin vietäviksi, voidaan viedä maaliin.

Uskon kuitenkin, että Sipilän hallitus koettelee noitakin annettuja raameja ja yrittää viedä yksityistämisiä, hankeyhtöitä ja muita rakkaita hankkeita läpi asetuksilla ja ministerien päätöksillä.

Jukka Mikkola

Toimitusministeriölle ei voi antaa epäluottamuslausetta eduskunnan taholta. Se toimii itse asiassa Tasavallan presidentin antamalla mandaatilla. Näin ollen se pääsee hoitamaan kaikessa rauhassa juoksevia asioita. Uskon, että mandaatista tulee varsin pitkä.
Vaalien jälkeen edessä on samanlainen hallituksenmuodostamistilanne kuin taannoin oli Ruotsissa. Asiat ovat nyt sen verran ”Gordionin solmussa.” Siinä voi kesä vierähtää varsin pitkälle kesälomat mukaan lukien ennen kuin maassa on uusi parlamentaarinen hallitus. Uuden hallituksen syntymistä tulee pitkittämään Perussuomalaisten nousujohteessa oleva kannatus ja sitä kautta mahdollinen vaalimenestys.

Viljo Asikainen

Tämäpä oli minulle uutta tietoa että toimitusministeriön ei tarvitsisi nauttia eduskunnan luottamusta. Jos todella on näin on siinä ammottava aukko valtiosäännössä.

Itse asiassa lienee niin että perustuslaki ei tunne mitään toimitusministeriön käsitettä normaalihallituksesta poikkeavine oikeuksineen ja velvollisuuksineen. Päivän uutisissa on toisteltu mm. sitä mitä toimitusministeriö ei saa tehdä. Se että se ei tällaisia asioita tee perustuukin siihen että muut valtioelimet eivät sallisi sen näitä tehdä. Oikeuskansleri, tasavallan presidentti, eduskunta, koko virkakoneisto, tuomioistuinlaitos kieltäytyisivät noudattamasta luvattomina pitämiään toimitusministeriön määräyksiä. Tämä tapahtuisi hiljaisessa keskinäisessä yhteisymmärryksessä ilman että asiasta olisi mitään kirjoitettuja normeja.

Sillä "toimitusministeriöitä" ei ole olemassa.

Teuvo Järvis

Esimerkiksi Ylen Ari Hakahuhta muistutti, että Ruotsin ja Suomen tilannetta ei voi verrata keskenään ja hallitus saatanee nopeastikin kasaan. Ruotsissa on harjoitettu iänpäivät blokkipolitiikkaa ja rajoja ei ole rikottu. Suomessa on ollut kaiken maailman sateenkaaria ja jopa kaikkien puolueiden hallituksia, joten mitään Gordionin solmua tuskin syntyy. Persujen nousu ei haittaa ketään, koska se ei kelpaa kumppaniksi kenellekään. Sitä "ei ole olemassa" ja piste.

Pentti Westerholm

Soten kaatuminen ei kyllä helpottanut niin kuin moni kuvitteli.Nyt se vasta kivinen polku alkaa.Ensin käydään vaaliuurnilla.Sitten hallituksen kasaaminen.Ketä otetaan mukaan samaan hiekkalaatikkoon.Hyvinkin syksy sen selvittyä.Sitten otetaan uudelleen Sote- ja maakuntauudistus käsittelyyn.Poliittinen muisti ei unohda ja tuleva oppositio pitää siitä huolen .Lisäksi Sipilän talousuudistukset romutetetaan. Sitä saa mitä tilaa.

Pentti Westerholm

Pasi A ei se noin helppoa tule olemaan.Sipilän järjestelyjen purku aiheuttaa välittömästi tuhansien työpaikkojen alasajoa.Täydellisen katastrofin voi estää vain Orpon tai Sipilän myötätunto uudelle hallitukselle.Sen näkee sitten vaalien jälkeen.Nyt tietysti voi iloita Sipilän ulosmenosta,mutta muu onkin sitten hämärän peitossa.

Pasi Käyhkö

Sipilä itse kaatoi sote-maakuntauudistuksen. Ei kertonut siitä etukäteen hallituskumppaneillekaan. Kepu pettää. Hallituksen halvauttaminen on pelkkä vaalitempaus. Ei ainakaan maan etu. Luuleeko Keskusta tosiaan, että kansa unohtaa.
Sipilä vielä pitää itseään jonkinlaisena rehellisyyden perikuvana. Tunnen myötähäpeää.

Viljo Asikainen

Kun Sipilän hallitus oli eronnut syntyi keskustelua toimitusministeristön oikeuksista ja velvollisuuksista. Itseäni hämmästytti muutama sellainen näkemys että eduskunta ei voisi ilmaista epäluottamustaan toimitusministeristöön antamalla sille epäluottamuslauseen. Tämä tarkoittaisi että toimitusministeristön ei tarvitsisi nauttia eduskunnan luottamusta toisin kuin normaalin hallituksen. Eihän asia voi näin olla. Parlamentin luottamusta nauttiva hallitus on demokraattisen parlamentarismin kulmakivi.

Jos eduskunnalla ei olisi mahdollisuutta erottaa toimitusministeristöä voisi sen erottaa vain tasavallan presidentti ja vain pääministerin pyynnöstä. Tämähän tarkoittaisi että toimitusministeristön pääministeri olisi halutessaan käytännössä erottamaton saatuaan normaalihallitukselleen eron. Muuttamalla presidentin avulla hallituksensa toimitusministeriöksi pääministerille avautuisi mahdollisuus erottamattomaksi yksinvaltiaaksi.

Siis voiko eduskunta erottaa toimitusministeristön antamalla sille epäluottamuslauseen? Jollei voi, ei voi kukaan tai mikään muukaan elin ellei pääministeri pyydä eroa tasavallan presidentiltä. Jos pääministeri pyrkii yksinvaltaan asetuksilla ja valtioneuvoston päätöksillä esim. omia tai puolueensa liiketoimia edistääkseen ei hän tietenkään pyydä.