Tiistai 25.6.2019

Virolaisministeriltä piikki Suomeen: ”Ei kannattaisi vielä myydä lippuja” Tallinna-tunneliin

  • Kuva: EPA / All Over Press
    Kuva
    Virossa uskotaan, että Helsinki-Tallinna-tunnelilla on mahdollisuuksia vain, jos Baltian suuri raidehanke Rail Baltica toteutuu.
|

Virossa ei uskota, että Helsinki-Tallinna-tunneli voitaisiin saada kannattavaksi ilman Rail Baltica -yhteyttä, Kauppalehti kertoo. Rahoituksen pelastajaa toivotaan Suomesta.

Viron talous- ja rakenneministeri Kadri Simson kertoi joulukuussa talouspäivälehti Äripäevin radiohaastattelussa, ettei ole järkeä valmistella tunnelia ennen kuin Rail Balticasta saadaan varmuus – ja sitä varmuutta ei ole.

”Ei kannattaisi vielä myydä lippuja”, Simson ironisoi viitaten siihen, miten Peter Vesterbacka pani jo matkaliput myyntiin omaan tunnelijunaansa.

”Tunnelia ei voi koskaan saada kannattavaksi millään laskutavalla, jos sen jatkeena ei ole Rail Balticaa.”

Lue myös: Vesterbacka paljasti jo: Helsinki-Tallinna-junalippu 50 €

Rail Baltican tarkoitus on yhdistää Baltian maat Euroopan raideverkostoon.

Virolle ja Baltialle ratayhteys Rail Baltica on ”vuosisadan rakennushanke” ja äärettömän paljon tärkeämpi kuin Suomenlahden tunneli. Marssijärjestys on selvä: Ensin rata ja sitten mahdollisesti Suomenlahden tunneli. Kuten Kadri Simson totesi, ei radastakaan ole varmuutta siitä huolimatta, että sitä on puuhattu jo ainakin 20 vuotta.

Rail Baltica on kuin Baltian sote-uudistus, mutta estänyt kauemmin. Virallisen tavoitteen mukaan Rail Baltica on valmis 2026, mutta se ei ole. Etenkin Latviassa myönnetään, että hanke on reippaasti jäljessä aikataulusta. Vesterbackan suunnitelmissa tunneli olisi valmis jo 2024.

Virossa tunneliin suhtaudutaan penseästi siksikin, etteivät Viron rahat riitä kuin yhteen tämän kokoluokan infrastruktuurihankkeeseen – jos edes siihen. Rail Balticakaan ei toteudu, jos EU ei maksa sitä.

Penseästi tunneliin suhtaudutaan Virossa myös mahdollisen kiinalaisen rahan vuoksi. Se ei ole oikean väristä.

Tämän kokoluokan hankkeet ovat Virolle turvallisuus- ja maanpuolustushankkeita, joita pohditaan Nato-kenraalien kanssa. Rail Baltican linjaukset, laiturialueet ja kaikki muukin on optimoitu sen varalle, että itärajalla alkaa rytistä ja paikalle tarvitaan Naton tankkeja.

Tärkeimmän liittolaisensa USA:n etuja Viro ei loukkaa. Jos USA antaa pakit Kiinalle, Virokin antaa.

Rail Baltican ympärillä on eripuraa enemmän kuin tarpeeksi. Sen taustayhtiön RB Railin toimitusjohtaja Baiba Rubesa erosi ja haukkui balttiyhteistyön pataluhaksi: Baltiassa ei ole tahtoa eikä osaamista. Rubesan seuraaja on Timo Riihimäki.

Baltia on anonut pelastajaa Suomen valtiosta. Maaliskuun alussa Suomi lopulta päättikin lähteä mukaan Rail Balticaan, mutta Suomen osallisuus herättää vain kysymyksiä. Edes Suomen liikenne- ja viestintäministeriössä ei tiedetä, mitä se tarkoittaa.

”Neuvottelut on tarkoitus käynnistää lähiaikoina. Näin ollen emme vielä osaa vastata muun muassa siihenkään, milloin Suomi lähtee mukaan”, kertoo ylijohtaja Sabina Lindström liikenne- ja viestintäministeriöstä.

Sekin on auki, mitä vastuita Suomi ottaa. Rail Baltican kustannusarvio on 5,8 miljardia euroa. Vaikka EU:sta lopulta saataisiinkin 85 prosenttia, lankeaa kunkin mukana olevan maan maksuosuudeksi satoja miljoonia euroja.

Kysymykseen Suomen mahdollisesta rahoitusosuudesta Lindström ei halua vastata.

Suomen veronmaksajille voi olla vaikea syöttää ajatus siitä, että ulkomailla sijaitsevaan väylähankkeeseen panostetaan jopa enemmän kuin kotimaan väyliin. Tai ehkä kiinalaiset olisivat valmiita maksamaan myös Rail Baltican?

LUE MYÖS: Sanasota syttyi Vesterbackan Tallinna-tunnelista: ”Onhan noita verorahoja kiva käyttää” – ”Uudenvuodenlupauskin on velvoittavampi”

Jaa artikkeli:

Kommentit

Pasi Karlsson

Viro vedättää tässäkin suomalaisia, jos rata Tallinnaan joskus valmistuu, ei viroa kiinnosta jatkoyhteydet Suomeen.
Virolaiset tietää, kun antaa prenikan "hyödyttömälle idiooteille" se tekee mitä tahansa viron puolesta.

Markku Lehto

Kun haluat blokata pois toimitajan mediasta venäläismielisenä provokaattorina, niin eiköhän niin raju toimenpide-ehdotus vaadi hieman syvällisempää tarkastelua ja perusteluita. Mikähän tässä jutussa oli sitä venäläismielistä provokaatiota ?

Jouni Snellman

No ainakin tuo, ettei Baltiassa olisi tahtoa ja osaamista Rail Baltican rakentamiseen. Kyseessä taitaa olla Lotilan oma johtopäätös. Venäjä vastustaa Baltian infrastruktuurihankkeita kynsin hampain, koska ne lähentäisivät Baltiaa (ja Suomea) Eurooppaan. Lotilasta voi lukea vaikka Wikipediasta.

Markku Lehto
Vastaus kommenttiin #6

Joo, kyllähän tuo Wikipedian juttu Lotilasta oli kieltämättä mielenkiintoinen. Täyttypä seurata tarkemmin millä mielellä Viro, Latvia ja Liettua ovat tuossa RailBalticassa mukana ja miten sitä ollaan liittämässä Vesterbackan tai Suomen valtion tunnelihankkeeseen ... tai myöskin toisin päin.

RailBaltican projektiaikataulun mukaan töiden pitäisi alkaa konkreettisesti tänä vuonna ja valmista pitäisi olla vuonna 2026.

ks. http://www.railbaltica.org/about-rail-baltica/project-timeline/

Missähän hankkeessa nyt mennään ? Joko lapion pistoja on tehty ja monttua alettu kaivamaan ?

Toisaalta en minä nytkään Viroa ja Suomea kovin kaukaisina näe, vaikka matkustustapana on nämä lautat. Paremmin siellä lautalla tulee tavattua virolaisia, kuin ahtaassa junassa, joka kulkee tunnelissa.

Mutta mielenkiintoinen tapaushan tämä tunnelihomma on, ja siinä on monenlaisia intressejä näköjään mukana sekä suuret rahat kyseessä. Sekin mielessä pyörii, että kenen kymmenet miljardit ovat viimekädessä kyseessä ?

Jouni Snellman
Vastaus kommenttiin #7

Mielestäni Baltian rata on Tallinnan tunnelia realistisempi ja tarpeellisempi suomalaistenkin kannalta. En oikein ymmärrä, miksi ne pitäisi yhdistää toisiinsa muuten kuin fyysisesti.

Baltian rataan tulee käsittääkseni eurooppalainen raideleveys, Suomessahan on tuo venäläinen.

Veikko Hintsanen

Kirjoitin Jaakko Loikkaselle tänä aamuna seuraavanlaisen kirjeen:

Jaakko Hyvä

Kiitos hyvistä ohjelmista.

Viimeksi eilen Vesterbackan haastattelu. https://www.mtv.fi/sarja/asian-ytimessa-jaakko-loikkanen-33001049

Ydinkysymys Sinun mielestäsi oli ”Kumpi Tallinna tunneli voidaan rakentaa ja millä linjauksella ? ”

Minun mielestäni ydinkysymys on ”Miksi LVM ja kaikki poliittiset puolueet ovat myöntyneet siihen että, Helsinki, Uudenmaan lääni, investoijat, media ja raideliikenne lobbarit kaikki tahtovat tutkia, analysoida, spekuloida ja raportoida ainoastaan Uudenmaan ja Helsingin raideliikenne yhteyksien kehittämisistä Tallinna Helsinki tunnelin yhteydessä , kun koko Suomen etu olisi tutkia ja ottaa huomioon viiden liikennemuodon kokonaisuuden kehittäminen näinkin ratkaisevassa ja rahallisesti mittavassa hankkeessa. Hanketta arvioidessa ei sovi unohtaa että nyt viime kymmenen vuoden ajan maassa on 100% tehty liikenneinfraa neljälle liikennemuodolle vaikka maantieteemme antaisi mahdollisuuden viiden liikennemuodon liikenne järjestelmän kehittämisen ,jota EU liikennestrategiassaan tavoittelee ja tukee.”

tuloksena mikäli edellä oleva huomioidaan, tulee ydinkysymyksen lisäkysymykset, joita ei vielä media ole tämän hankkeen osalta tehnyt lainkaan:

Miksi ja mihin tutkimuksiin perustuen valtio panostaa ja tukee ( jo tehdyt valtion panostuslupaukset -syöttöliikenne Helsinki-turku/Hämeenlinna/Lappeenranta) yhden alueen ja kaupungin liikennejärjestelyihin 30-50 miljardin hankkeeseen ilman, että selvityksissä olisi selvitetty ,mitä EU liikennestrategian mukaisia liikenneinfra selvityksiä jätetään tekemättä.
On hyvin todennäköistä ja ilmeistä että nyt tehtyjen ja edelleen tehtävien raideliikenne panostusten takia ja sen perusteella muut maahan tarvittavat liikenneinfra panostukset jäävät tekemättä, koska Tallinna Helsinki raideliikenne hanke edellyttää(ja on edellyttänyt tarvittaviin perusliikennemääriin) neljän liikennemuodon ns Suomi on Saari liikennejärjestelyjä ja jättää viidennen liikennemuodon - sisävesiliikenne vaikutukset analysoimatta. ( viite: liitteet ja alla olevat emailit ) . vrt kaksikymmentä vuotta sitten tehdyn Vuosaari Sataman silloiset perustelut vastaavanlainen media käsittely http://www.sisavesi.fi/wp-content/uploads/2018/04/5.1-LIIKENNE-VERKOT-SU...ÄMINEN.pdf

ja faktiset silloiset tarkastelut ja vuoden 2018 tehty uudelleen arvioitu tulos mitä on Vuosaaren panostukset aiheuttaneet muun Suomen /Järvi Suomen tavaraliikenne logistiikalle
http://www.sisavesi.fi/wp-content/uploads/2018/04/15.1-Kotkan-satama-ja.pdf mm sivut 9-12 käsittelee Vuosaaren vaikutusta Suomen viennin ja tuonnin tavaraliikenteeseen.

Veikko Hintsanen
merikapteeni,EMLog
www.sisävesi.fi

ps. asiaan kuuluva ekonomi-professoritason huomio suomen raideliikenneinfra ”kiimasta”:
http://meeviren.puheenvuoro.uusisuomi.fi/269803-populismia#comment-4099308

Markku Lehto

"Baltia on anonut pelastajaa Suomen valtiosta. Maaliskuun alussa Suomi lopulta päättikin lähteä mukaan Rail Balticaan, mutta Suomen osallisuus herättää vain kysymyksiä. Edes Suomen liikenne- ja viestintäministeriössä ei tiedetä, mitä se tarkoittaa."

Joo, että Suomen pitää lähteä mukaan RailBalticaan ja se kyteketään Tallinna - Helsinki -tunnelihankkeeseen,, rakentaa sen sitten Vesterbackan hanke tai valtion hanke. Ja että RailBalika sekä tunnelirata tulevat olemaan raideleveydeltään 1435 mm kun Suomen radat ovat raideleveydeltään 1524 mm. Toisin sanoe radat eivät sovi yhteen, jolloin jouduttaisiin käyttämään vaihtuvalla akselileveydellä varustettuja erikoisvaunuja tai tekemään telin vaihdot vaunuihin ( = erikoisvaunuja ) tai siirotkuormaamaan niin matkustajat kuin myös rahti.

Ja samaan aikaan meillä Suomessa tuskaillaan sitä, että rahat eivät riitä oman rataverkon kunnostamiseen ja päivittämiseen. Voi hyvää päivää....

Mitä jos sittenkin laitettaisiin ensin kuntoon Suomen koko rataverkosto ja nitkuteltaisiin hyvin toimivalla Tallinnan ja Helsingin välisellä lauttayhteydellä.