Keskiviikko 19.6.2019

Osmo Soininvaara perkasi Vesterbackan tunnelilaskelmat: ”Olen todella kummissani”

Luotu: 
14.3.2019 12:19
  • Kuva: FinEst Bay Area
    Kuva
    Peter Vesterbackan FinEst Bay Area Developmentin tunneli kulkisi suunnitelmissa Tallinnasta Espooseen ja suunnitelmiin liittyy muun muassa tekosaaria.
|

Kaupunkipolitiikan ja taloustieteen tuntija Osmo Soininvaara (vihr) arvioi, että Peter Vesterbackan tunnelihankkeelle ei löydy hinnoittelua, jolla siitä saataisiin liiketaloudellisesti kannattava ja sijoittajien tuotto-odotuksia vastaava.

Soininvaara käy blogissaan läpi laskelmia, jotka Vesterbacka on julkistanut Tallinnan tunnelihankkeensa talouteen ja matkustajamääriin liittyen.

”Olen todella kummissani”, Soininvaara kommentoi.

Laskelmissa oletetaan, että tunnelilla tehtäisiin 51 miljoonaa matkaa vuodessa vuoteen 2030 mennessä.

”Se on 140 000 matkaa päivässä. Pontta tälle on etsitty siitä, että Helsingin ja Espoon välillä on vuodessa 125 miljoonaa matkustajaa vuodessa”, Soininvaara kirjoittaa epäillen lukuja.

”Jotta päästään 137 000 päivittäiseen matkaan, täytyy huomattavan määrän virolaisia pendelöidä päivittäin Helsinkiin. Ei se ole mahdotonta, vaikka vähän optimaaliselta arvio tuntuu.”

Olennaisempaa kuin matkustajamäärät, on Soininvaaran mukaan matkan hinta. Vesterbacka on jo ilmoittanut, että yhden matkan hinta olisi 50 euroa.

”Yhdistelmä 50 miljoonaa matkaa ja 50 euroa on täysin epärealistinen”, Soininvaara toteaa.

”Tuo 50 miljoonaa matkaa on realistinen, jos matka maksaa yhtä vähän kuin HSL-liikenteessä. Jos yhdensuuntaisen lipun hinta on 50 euroa, kannattaa matkustajamäärää verrata lentoliikenteen matkustajamääriin. Matkustajia tulee korkeinaan muutama miljoona, jos sitäkään.”

Hän ei usko, että tunnelissa tehdylle matkalle löytyy sellaista hintaa, että se olisi liiketaloudellisesti kannattava.

”Samalla kun se on mielestäni ehdottomasti kannattava yhteiskunnallisesti. Mutta jos tunnelista halutaan saada koko hyöty irti, matkalipun on oltava halpa ja se taas edellyttää rahoitusta julkisista rahoista.”

Vesterbackan tapauksessa hanke on yksityinen, ja se on kertonut kiinalaisrahoittajan kanssa tekemästään 15 miljardin euron aiesopimuksesta. Soininvaara huomauttaa, että Vesterbackan laskelmien mukaan kiinalaisille rahoittajille on luvattu tunnelista kertyvän 50 miljardin euron ylijäämää vuoteen 2050 mennessä.

”Vaikea uskoa”, Soininvaara toteaa.

Peter Vesterbacka ei tyrmää Soininvaaran laskelmia. Hän kiittää Twitterissä Soininvaaran työtä ja viittaa tunnelihankkeeseen liittyvään muuhun toimintaan talouslaskelmien selittäjänä. Tunnelihankkeeseen liittyy muun muassa suunnitelmia tekosaarista, joihin tulisi asutusta ja muuta.

”Tunneli on tärkeä osa kokonaisuutta, but there's more”, Vesterbacka toteaa.

 

LUE MYÖS:

Sanasota syttyi Vesterbackan Tallinna-tunnelista: ”Onhan noita verorahoja kiva käyttää” – ”Uudenvuodenlupauskin on velvoittavampi”

Virolaisministeriltä piikki Suomeen: ”Ei kannattaisi vielä myydä lippuja” Tallinna-tunneliin

Jaa artikkeli:

Kommentit

Mikko Toivonen

Minkä Westerbacka ja muutkin tunneli intoilijat ovat unohtaneet laskelmissaan on se että käy kuten Doverin tunnelissa, ett' edulliset ja elämykselliset autolauttamatkat ja lautat jatkuvat ja edelleen valtaosa kulkee niillä nimenomaan Helsingin ja Tallinnan tai muun Eestin takia.
Junatunnelin asiakkaat koostuisivat lopulta siis vain niistä jotka ovat matkalla jonnekin pidemmälle ohittaen Tallinnan ja heidän lisäkseen vain murusesta niitä jotka vain Tallinnaan tai Eestiin ovat matkalla.
Uudet junalautatkin olisivat toteuttamiskelpoinen juuri tuosta syystä.
Siitä huolimatta Rail Baltika, jos koskaan valmistuu voi hyvin tulla Tallinnaan ja jatkua siitä junalautoilla Suomeen.
Nykyisellä väkimäärällä ja sen matkustustarpeella mahdollisuudet saada junatunneli kannattavaksi ovat 0%

Timo Virtanen

Miten tämä Helsingin linja olisi parempi ? Tässähän täytyy huomioida, että sen myötä suora yhteys jäämereltä olisi mahdollista Keski-Eurooppaan. Siksi Venäjä sitä vastustaa. Ei sen kannattavuus ole kiinni viinaturisteista. Ja tavaraliikennettä tuskin kukaan kovin tarkasti osaa määrittää. Rekkojahan kulkee Ruotsin kautta ja Itämerta pitkin nykyisin

Risto Jääskeläinen

Ehdottomasti fiksu mieshän Vesterbackakin on, mutta kyllä tässä laskelma-asiassa luottaisin enemmän Soininvaaraan.
Tuskin mahdollinen Jäämeren reitin liikennekään tekee isoa lisää?
Tunnelin hinta on kaiketi samaa suuruusluokkaa hyvän umts-ilman ostaminen Saksasta?

Mikko Toivonen

Eikä siihen tositilanteessa löydy rahoitusta edes Kiinasta. Kiinalaiset saattavat olla mihinkään sitoutumattomalla aiesopimuksella mukana opportunistisesti sondeeraamassa suurta tienestiä sillä ovathan he kansana hyvin materialistisia. Myös hyvin älykkäitä keskimääräisellä älykkyysosamäärällä mitattuna. Lopulta poistuvat tarkasteltuaan taloudellisia näkymiä tarkemmin ja päätyessään niihin realiteetteihin joita me vanhatkin täällä kerromme tosiasioina. Niin muuten katosi Kaidikin kun realiteetit metsiemme eli heille raaka-aineen sisällöstä ja käyttömahdollisuuden lisäämisestä selvisivät