Perjantai 24.5.2019

Näin Sipilä perusteli Anne Bernerin jatkoa – Nyt Sipilän ero jäädyttää jättihankkeen

Luotu: 
14.3.2019 15:47
Päivitetty: 
14.3.2019 17:28
  • Kuva: Tommi Parkkonen / Alma Media
    Kuva
    Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk).
|

Pääministeri Juha Sipilä (kesk) käytti ”tärkeitä ratahankkeita” perusteluna, kun hän taannoin puolusti liikenneministeri Anne Bernerin (kesk) jatkoa hallituksessa huolimatta nimityksestään SEB-pankin hallitukseen. Torstaina vahvistui, että Sipilän ja hänen hallituksensa ero pysäyttää osittain ratayhtiön edistämisen.

Valtioneuvosto perusti helmikuussa Pohjolan Rautatiet Oy:n (ent. Oy Suomen Rata Ab) ja pääomitti sitä 100 miljoonalla eurolla. Liikenneministeriö kuitenkin tiedotti torstaina, että Pohjolan Rautatiet Oy:n tytäryhtiöiden perustaminen siirtyy seuraavan hallituksen päätettäväksi.

”Tämä tuli ilmi liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin keskusteltua asiasta 14.3.2019 oikeuskansleri Tuomas Pöystin kanssa”, ministeriö tiedottaa.

Sipilän hallitus on muuttunut toimitusministeristöksi, jonka toimivalta on rajoitetumpaa kuin hallituksen. Oikeuskansleri arvioi tapauskohtaisesti, millaisia hankkeita ja toimia toimitusministeristö voi tehdä.

Oikeuskansleri Pöysti viestittää Uudelle Suomelle, että tällaiset yhteiskunnalliset linjausasiat eivät sovellu toimitusministeristön tehtäväksi. Pöysti viittaa 5. maaliskuuta antamaansa lausuntoon koskien toimitusminiseristön roolia. 

”Toimitusministeristön katsotaan voivan hoitaa välttämättömät juoksevat rutiiniasiat ja sellaiset kiireelliset asiat, joiden ratkaisua ei voida siirtää uudelle hallitukselle. Toimitusministeristö ei enää toteuta hallitusohjelmaa. Lisäksi toimitusministeristön edellytetään pidättäytyvän uusista tai laajakantoisista poliittisista aloitteista, jotka vaikuttaisivat uuden hallituksen toimintamahdollisuuksiin”, Pöysti totesi tuossa lausunnossaan.

Uuden Suomen tietojen mukaan raidehankkeen kohtalo on mietityttänyt hallituspuolueita eron jälkeen. Hankkeiden kokonaisarvoksi on arvioitu ainakin 7,5 miljardia euroa.

LUE MYÖS: Näkökulma: Juha Sipilän ja Anne Bernerin puheet eivät täsmää

Tiedotteen mukaan liikenne- ja viestintäministeriö voi jatkaa Suomi-radan ja Turun tunnin junan mahdollistavien hankeyhtiöiden valmistelua, ”mutta yhtiöiden osakassopimukset hyväksyy seuraava hallitus”. Pohjolan Rautatiet Oy voi puolestaan perustaa Rail Baltica -yhtiön, kalustoyhtiön ja kiinteistöyhtiön.

Kun Bernerin SEB-nimityksestä nousi kohu helmikuussa, pääministeri Sipilä korosti tiedotustilaisuudessaan useaan otteeseen haluavansa, että Bernerin työ tärkeiden ratahankkeiden puolella saatetaan loppuun.

”Minun lähtökohtani on se, että nämä tärkeät ratahankkeet, joita ministeri Bernerin johdolla, hänen toimestaan, on neuvoteltu kuukausikaupalla, saadaan liikkeelle. Nämä kolme hanketta ovat äärimmäisen tärkeitä koko Suomen kannalta”, Sipilä sanoi muun muassa MTV:n mukaan.

”Ennen kaikkea olen huolissani siitä, että saamme keskeneräiset hankeyhtiöt tehtyä”, Sipilä sanoi HS:n mukaan.

LUE MYÖS: Pääministeri Sipilä: Sain tietää Bernerin SEB-ehdokkuudesta tiistaina – Lindtman: ”Kuulinko oikein?”

Hallituksen talouspoliittinen ministerivaliokunta puolsi helmikuun alussa liikenne- ja viestintäministeriön esitystä, jonka mukaan suurten raideliikenneinvestointien edistämiseksi perustetaan valtion kokonaan omistama osakeyhtiö, joka myöhemmin perustaa tytäryhtiöitä. Tytäryhtiöitä ei ole vielä perustettu.

Liikenne- ja viestintäministeriö perusti Pohjolan Rautatiet Oy:n 14.2.2019 valtioneuvoston päätöksen mukaisesti. Valtioneuvosto pääomitti Pohjolan Rautatiet Oy:tä 28. helmikuuta 2019.

Raidehankkeita on jo edistetty myös kaupunkien kanssa. Osakassopimukset, joita ei nyt voida lyödä lukkoon, olivat jo valmiina, Berner kertoo tiedotteessa.

”Suomi-rataa ja Turun tunnin rataa edistävien tytäryhtiöiden osakassopimukset on neuvoteltu jo valmiiksi yhdessä Helsingin, Tampereen, Vantaan, Espoon ja Turun kanssa. Suomi-radan osakassopimus olisi mahdollistanut Hämeenlinnan, Riihimäen ja muiden kaupunkien liittymisen mukaan sopimukseen”, sanoo ministeri Berner tiedotteessa.

”Rahoitus yhtiöiden käynnistämiseen olisi ollut valtiolta ja kunnilta yhteensä 30 miljoonaa euroa Suomi-radan osalta sekä 20 miljoonaa euroa Turun tunnin junan osalta.”

LUE MYÖS:

Professori: Anne Bernerin pitäisi erota – ”Päivämäärät selittelyä”

Yritykset: 
Jaa artikkeli:

Kommentit

Kaarina Leinonen

Tässäpä se näkyy Juha Sipilän "toiminnan" kierous - hän kuvittelee olevansa vielä isosti vallankahvassa ! Siinä on kaksi omaneduntavoittelijaa Sipilä ja Berner löytäneet toisensa. Ei toimitusministeriöllä ole enää minkäänlaista toimivaltaa tämänkaltaisiin asioihin ja päätöksiin. Toinen lukunsa on sitten Petteri Orpon vaikuttamisyritykset - vielä ei ole niistä isommin kertonut - tullevat aikanaan esiin !