Lauantai 20.4.2019

Tuliko tässä tyrmäys kokoomukselle? Sote-johtaja Nerg: ”Aika mahdotonta”

Luotu: 
18.3.2019 11:08
|

Sote-uudistusta olisi helpointa lähteä rakentamaan 18 itsehallinnollisen alueen varaan, sanoo pääministeri Juha Sipilän (kesk) hallituksen sote-projektijohtajana toiminut alivaltiosihteeri Päivi Nerg. Tällöin päästäisiin hyödyntämään nyt tehty työ ”lähes täysimääräisesti”.

”Helpointa se totta kai olisi, jos halutaan tehty työ lähes täysimääräisesti hyödyntää, rakentaa sote-uudistus 18 alueen mukaan. Se on kaikkein helpoin vaihtoehto”, sanoo Nerg Uuden Suomen ja Alma Talentin Viikon vieras -sarjassa.

Katso videohaastattelu alempaa jutusta.

Nyt käynnistyneissä vaalipaneeleissa kokoomuksen puheenjohtaja Petteri Orpo on perääntynyt aiemmin hallituksessa ajamastaan maakuntamallista. Hän on ehdottanut, että sote-uudistus voitaisiin rakentaa nykyisten kuntien varaan.

Kuntapohjaista mallia Nerg pitää mahdottomana. Nerg huomauttaa, että kuntien joukossa on kuusi isoa kaupunkia ja 21 keskuskaupunkia.

”Sitten on erittäin iso määrä pieniä kuntia, niin on aika mahdotonta nähdä, että 295 kuntaa tai 190 sosiaali- ja terveydenhuollon organisaatiota, jotka ne muodostavat, selviäisivät paineesta”, Nerg sanoo.

”Yksin kuntien varaan sitä ei voida rakentaa. Se vain on tosiasia.” 

(Juttu jatkuu videon alla.)

 

 

Sote-uudistuksen piti hillitä kustannuksia kolmella miljardilla eurolla. Jos mitään ei tehdä, hoivamenot kasvavat niin sanotulla perusuralla noin 25 miljardiin euroon. Se vastaa lähes puolta valtion budjetista.

Kun tavoitellulle säästöuralle piti päästä jo tänä vuonna, mutta sote kaatui, niin pitääkö olla huolissaan?

”Kyllä meidän kaikkien kannattaa nyt olla huolissaan tai ei edes kannata, vaan pitää olla huolissaan. Koska meidän on löydettävä keinot, millä pystymme hillitsemään kustannusten kasvua ja jotka eivät vaikuta palveluiden laatuun tai saatavuuteen, vaan päinvastoin [parantavat niitä].”

”Nyt on iso kysymys, että pääsemme jatkamaan sitä työtä. Me emme voi jäädä siihen tilanteeseen, että annamme sote-menojen kasvaa, koska meidän veroeuromme eivät riitä.”

Olette sote-uudistuksen projektijohtaja. Onko projektissa alkanut nyt alasajon vaihe?

”Kyllähän se alkoi heti sillä hetkellä, kun hallitus ilmoitti erostaan ja todettiin, että siinä mukana meni sitten maakunta- ja sote-uudistuksen lainsäädäntöpaketti. Samanaikaisesti me käymme läpi, mitä hyvää olemme saaneet aikaan, koska me haluamme tehdä tästä aidon välitilinpäätöksen.”

Miten projektijohtajan käy kun projekti ajetaan alta pois?

”Minä olen nauranut, että se on ’toimitusministeristön projektijohtaja’. Vastuu on aina siitä, että kun projekti käynnistyy, niin ei voi käydä niin, että asioita lopetetaan tästä ja nyt. Meillä on velvollisuus koota kaikki yhteen.”

LUE MYÖS:

Nyt sotesta ärähtivät keskusta ja sdp: ”Eiköhän pysytä tosiasioissa, kokoomus - Suurempaa takinkääntöä en kyllä muista nähneeni”

Uusi sote-riita repesi: ”Näyttää uhkaavasti siltä, että halutaan tehdä uusi taso suomalaisten verotukseen”

Näkökulma: Paljastava sote-kommentti – Juha Sipilä ja Antti Rinne löysivät toisensa

Henkilöt: 
Jaa artikkeli:

Kommentit

Pasi Käyhkö

Tämä Nerg tuntuu olevan olevan Sipilän ja Keskustan mielestä kaikkien alojen asiantuntija. Alan todelliset asiantuntijat sanovat viiden sotealueen olevan Suomen oloihin paras ratkaisu.
Tanskassa on ollut kymmenen vuotta samanlainen käytössä mitä Nerg sanoo Suomessa toimivaksi.
Tanska on päättänyt purkaa järjestelmän tehottomuuden ja kalleuden takia.

Jyrki Uotila

Kyllä Nergille heti potkut. Vei tietoisesti lainvastaista sotea eteenpäin. Sipilän juoksutyttö. Annetaan kuntien hoitaa perusterveydenhoito ja sosiaalihuolto omilla tavoillaan, mutta siirretään kallis erikoishoito valtiolle sairaanhoitopiirien vastuulle.

Nita Hillner

hoh, hoh jaa, en enää tiedä mitä sanoisin. Vai että esim. Kainuuseen maakunta + kaikki pienet kunnat päälle(väestömäärä 70 000)

Mikäli poliitikot eivät tyydy itsenäisten kuntien tekemään yhteistyöön, on valittava toiseksi optimaalisin järjestelämä - viisi maakuntaa/lääniä/sote-aluetta, millä nimellä alueita sitten kutsutaankin. Joka alueella olisi tällöin yliopistollinen sairaala eli kaikki lääketieteellinen osaaminen on silloin saatavissa. Tämä on optimaalisin vaihtoehto asiantuntijoiden mukaan. Mutta poliitikot hännystelijöineen politikoivat ja ajavat omiensa etua. Eikö tämä ikinä lopu?

ilmari schepel

Hei, halloo ja anybody home? Niin Ahvenanmaalla, Kainuussa kuin Etelä-Karjalassa on PITKÄAIKAISIA kokemuksia tuosta "Nergin mallista". Homma todella toimii, aivan oikeasti.. Miksei sama malli kopioida koko maahan (lukuunottamatta pääkaupunkiseutua)?

Nita Hillner

Hetkinen, olen ymmärtänyt että malli Kainuussa on kuntayhtymämalli - Eli kunnat tekevät yhteistyötä keskenään. Näin voidaan siis jatkaa ja kehittää systeemiä edelleen.

Mihin tarvitsemme uutta hallintoporrasta? Pienet kunnat voivat olla hyvinkin kekselijäitä ja yhteistyön turvin selviävät vaikeistakin tilanteista.

ilmari schepel
Vastaus kommenttiin #12

Alunperin Kainuun maakuntakokeilu muuttui Kainuun kuntayhtymäksi (aivan kuten Ahvenmaalla ja Etelä-Karjalassa) ja homma toimii. Kyse on nyt vaan siitä, että vastaava itsehallintokuvio kopioidaan rohkeasti koko maahan (kuten alun alkaen olisi pitänyt tehdä). Sitä Päivi Nerg tarkoittaa ja minusta hän on täysin oikeassa. Kokoomus saa katsoa peiliin sekä olla hiljaa.

Minulle käy ihan hyvin 10-18 itsehallintoaluetta. Viisi olis aivan liian suurta..

Seppo-Juha Pietikäinen

Asia on päinvastoin. Kokoomus julkistaa tällä viikolla oman sote -mallinsa, johon puolue on suoraan saanut lapaan syötön niin SDP:ltä kuin kepulta.

Suurenten kaupunkien johdossa on ollut maakuntamallia ollut vastustamassa näkyviä kaupunginjohtajia myös SDP:stä. On Tamperetta ja Vantaata ym. Hoi SDP:n A Lindtman Vantaaalla, kaupunginjohtajasi ei lämpene maakuntamallille.

Jussi Kärki kirjoittaa osuvasti, että Kokoomuksen suurten kaupunkien puolustaminen aiheuttaa vielä harmaita hiuksia SDP:lle ja Vihreille

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/jussi-karjen-kommentti-kokoomuksen-p...

Tämä ryhmä on kuin valmiina Kokoomuksen ajatuksia edistämään ilman
makuntamallia.
https://www.hel.fi/helsinki/fi/kaupunki-ja-hallinto/hallinto/organisaati...

Mikael Nygård

Minusta Nerg leimasi itsensä virkamiehenä pahasti Sote-sopassa ajaessaan yhtäältä nyt kyseessä olevaa mallia ja toisaalta notifikaatiovedätystä.

Virkamiehiä tarvitaan totta kai, mutta heille ei pidä antaa -edes vahingossa- mielipidevaikuttajan roolia. Se kuuluu politiikoille eikä kaiken maailman Nergeille.

Jos minä saisin päättää niin jäädyttäisin kaikki puheet sotesta siihen asti kun vaalit on pidetty ja tulos on tiedossa. Sen jälkeen nostaisin asian uudestaan pöydälle ja katsoisin millä eväillä mennään eteenpäin.

Raimo Kehusmaa

Tuo keskustelu SOTE´sta alkaa olla loppuun käyty. Nyt sitä on eri poliittisten tahojen kesken 14 v "hinkattu" , ja mitään lopulliseen viittaavaakaan ei ole saatu aikaan. Nyt
sen osalla politikointi olisi loputtava ja siirryttävä parlamentaariseen, kaikkien puoluei-den yhteiseen "SOTEUUDISTUSKOMITEAAN", jossa kaikki puolueideologiat haudataan
ja ryhdytään todenteolla valmistelemaan todellista SOTE-ratkaisua /-mallia.
Tavoitteena tulee olla, että kaikkialla Suomessa ihmiset saavat yhdenvertaisen kohte-lun sosisaali- ja terveydenhuollossa, kuten alkujaan on tavoitteeksi määritelty. Ko. ratkaisuun ei tarvita mitään uusia "hallintohimmeleitä", vaan "leveämmät hartiat" vas-
taamaan tavotteiden toteutumisesta.
Sanotaanhan, ettei niin huonoa, ettei siinä olisi jotain hyvääkin. Näin varmaan on kaikkien esillä olleiden SOTE-mallienkin osalla, jos vain halutaan ja osataan etsiä ne
"jyväsetkin akanoista". Muuta, kuin töihin niitä toimivia ja "leveämoiä hartioita" muo-dostamaan.

Arto Lähteelä

Suomen terveydenhoidon korjaamiseen tarvitsee palkata lisää lääkäreitä ja hoitajia.
Hyvä hallinto on olemassa. Kunnat, kuntayhtymät ja sairaanhoitopiirit.
Uusi maakuntahimmeli söisi hoitoon tarvittavia resureesja huikean suuren osuuden.
Miksi aina uudistuksissa täytyy päästä rahastuksen apajille ihan luihuissa aikeissa.
Kokoomus on tullut järkevälle linjalle tässä kysymyksessä.

Jukka Kivimäki

Entäpä jos otettaisiin pohjaksi noin 70 - 100 asukkaan yhteistoiminta -alueet. Jos siihen tarvitaan koko maakunnan väestö, niin olkoon se sitten nimeltään maakunta. Väestöpohja olisi toki kaupunkiseudulla suurempi, jos alueella on yksi kokoluokkaa suurempi peruskunta. Silloin yhteistoiminta-alue ei olisi koko maakunta, vaan esimerkiksi seutukunta.

Seppo Simonen

Nyt on hyvä jatkaa valmiin maakuntamallin sovellutusta uudelta pohjalta elikä maamme jakautuu 18 itsehallintoalueeseen.
Tämä tuo uudenlaisen mahdollisuuden sote palvelujen uudistamiseen ja itsehallintoalueiden modernisoimiseen digitalisaation avulla.
Parasta tässä on aikaamyöten subjektiivisen verotaakan keventyminen meille veronmaksajille.
Päivi Nerg on tehnyt valtavan hyvää työtä ja on palkittava seuraavana itsenäisyyspäivänä sopjvalla mitalilla.

Seppo Simonen

Nyt on hyvä jatkaa valmiin maakuntamallin sovellutusta uudelta pohjalta elikä maamme jakautuu 18 itsehallintoalueeseen.
Tämä tuo uudenlaisen mahdollisuuden sote palvelujen uudistamiseen ja itsehallintoalueiden modernisoimiseen digitalisaation avulla.
Parasta tässä on aikaamyöten subjektiivisen verotaakan keventyminen meille veronmaksajille.
Päivi Nerg on tehnyt valtavan hyvää työtä ja on palkittava seuraavana itsenäisyyspäivänä sopjvalla mitalilla.