Lauantai 20.4.2019

Tutkimusjohtaja ällistyi: ”Valtava määrä ihmisiä valmiita luopumaan omasta autosta – järisyttävää”

Luotu: 
19.3.2019 08:08
  • Kuva: Petteri Paalasmaa / Alma Talent
    Kuva
|

Liikenne- ja viestintäministeriön ilmasto- ja ympäristöyksikön tutkimusjohtaja Johanna Särkijärvi kirjoittaa eilen maanantaina julkaistusta Ilmastobarometristä ministeriön blogissa.

”Ensin järisyttävimmät uutiset. Ilmastobarometrin mukaan oman auton käyttäjistä jopa joka viides ilmoittaa, että aikoo luopua seuraavan viiden vuoden aikana omasta autosta ja siirtyy kestävien liikkumispalvelujen käyttäjäksi! Autoton elämäntapa ei muuta ainoastaan liikkumisen tapaa, vaan vaikuttaa esimerkiksi asuinpaikan ja -muodon valintaan”, Särkijärvi kirjoittaa.

”Vaikutukset ovat huimia, jos viidennes oman auton käyttäjistä todella luopuu omasta autosta. Vaikka vain puolet toteuttaisi aikeensa, kyseessä on valtava määrä ihmisiä”, hän jatkaa.

LUE MYÖS: Ministeriöiden kysely paljastaa: 48% suomalaisista voisi hyväksyä lihan verotuksen noston

Ilmastobarometrin yhteydessä esitettiin vastaajille seuraava väittämä: ”Aion seuraavan 5 vuoden aikana luopua omasta autosta ja siirtyä kestävien liikkumispalveluiden käyttäjäksi (esim. joukkoliikenne, yhteiskäyttöpyörä tai kimppakyyti).”

Vastaajista 48 prosenttia sanoi tämän kuvaavan heidän tilannettaan erittäin huonosti ja 22 vastasi melko huonosti. 12 prosenttia vastasi ”kuvaa melko hyvin” ja 6,4 prosenttia ”kuvaa erittäin hyvin”. Noin 11 prosenttia ei osannut sanoa.

Tilastokeskuksen mukaan vuoden 2017 lopussa rekisterissä oli 3,4 miljoonaa henkilöautoa, joista liikennekäytössä oli 2,7 miljoonaa.

Särkijärvi toteaa, että vielä suurempi osa eli noin 40 prosenttia henkilöauton käyttäjistä kertoi kyselyssä jo vähentäneensä autoilua ja lisänneensä esimerkiksi pyöräilyä tai joukkoliikenteellä kulkemista.

LUE MYÖS: Professorilta ikävä totuus: ”Yksikin kaukomatka vuodessa tekee arjen ekoteot lähes merkityksettömiksi”

Särkijärvi muistuttaa, että kyselystä ilmenevä kestävien liikkumispalveluiden kysyntäpotentiaali ei realisoidu automaattisesti.

”Lähitulevaisuudessa saatavilla pitäisi olla houkuttelevia joukkoliikennepalveluja, niitä tukevia uusia liikkumispalveluja ja hyvät olosuhteet kävelyyn ja pyöräilyyn joko itsenäisinä kulkumuotoina tai yhdistettyinä erilaisiin liikkumispalveluihin. Tässä on tekemistä niin yrityksillä, valtiolla kuin kunnillakin”, hän kirjoittaa.

LUE MYÖS: ”Tämä ei voi olla vallankumous, sähköautot eivät vain ilmesty tänne” – Autoliitosta suorat sanat puolueille aamu-tv:ssä

Jaa artikkeli:

Kommentit

Jaakko Aalto

Kyselytutkimuksilla vaidaan saada sellaisia tuloksia ku8in halutaan ja ne voidaan vielä tulkita tarkoitushakuisesti. Näin tässä tapauksessa myös tehtiin. Tutkimuksen kysymykset olivat vahvasti ohjaavia. Vastaajista 73 % asui kaupungeissa. Vastaajista 26 % ei ollut autoa, joten jos vain alle 20 % ilmoitti aikovansa asettua "kestävien liikuntapalvelujen" varaan (huomaa vahvasti ohjaava ilmaisu) ja näistä vai runsaat 6 % oli kannassaan vahvoja, luku on pikemminkin matala kuin korkea.

Matti Hytölä

Onhan viimeaikoina ollut tutkimuksia joiden mukaan kansa haluaa lisää veroja ja että USA on vakavin vaara maailman rauhalle jne. Jos ilmasoskeptikoilla olisi varaa voisivat teettää tutkimuksen jossa kysyttäisiin "oletko valmis alentamaan 10% ansiotasoasi ja luopumaan autoilusta ja lomamatkailusta jotta EU voi jatkaa tuloksettomia ilmastotoimiaan?" tai "Tuleeko Suomen joka on huolehtinut hyvin omasta luonnostaan uhrautua jotta Kiina voi jatkaa saastuttamista?".
Voisi muuten olla verottajalle melko järisyttävä kokemus jos 20% suomalaisista autoilijoista heittäisi ajohanskat tiskiin. Otettaisiinko vastaava säästö hallinnosta esim. Traficomilta?

Pasi Käyhkö

Nämä autoasiat alkavat mennä aivan "överiksi". Suomi on vielä niin hajallaan asuttu ja vähäväkinen kansa, että autolla ajelu ei tule loppumaan moneen vuosikymmeneen. Eikä vielä vuonna 2030 täällä tule olemaan 300 000 sähköautoa..

Kaarlo Kunnari

Tämä auton ja sen aiheuttaman ilmaston saastumisen ongelma on liioiteltu juttu. Etyylipolttoaineella 85% pirtua ja 15% bensaa on auto lähes saasteton. Uudet dieselit antavat myös jo mittauksissa 0% lukemia. Jos etyylibensan tilalla käyttää maakaasua tai biokaasua tulee pakoputkesta vain vesihöyryä. Sama juttu jos polttoaineena on vety. Sähköauton markkinoinnista taitaa olla kyse, eikä saastumisen ehkäisystä. Muutenkin tulee mieleen että kyse ei ole saasteiden ehkäisystä vaan ajattelemattomien ihmisten manipuloinnista ja huijaamisesta. Meillä ei kyseisissä ongelmissa ole vaikeuksia, jos hitaasti kiiruhtaen katsotaan vuoteen 2030. Vanhat 1900-2000 luvun autot ovat silloin pois liikenteestä ja vain museoajoneuvoina käytössä. Olkiluoto 3 toimii ehkä jo silloin ja toivottavasti Pyhäjoen voimalakin käy (sitä ei tee ranskalaiset). Toivottavasti myös ydinvoimaloiden lauhdelämpöä silloin hyödynnetään myös lämmityksessä, ettei siihenkään tarvita silloin enää fossiilisia polttoaineita. Tekemättä mitään muutoksia nykyiseen kehitykseen olemme silloin päässeet pelotelluista ongelmista. Mitähän te punavihreät kaupunkilaiset nyt keksitte uusiksi kauhutarinoiksi?

Marko Kukkonen

Aika rohkeaa propagandaa on nyt jokainen "totuusmediamme" pullollaan. Kaikki tilastotutkimuksin selvitetyt mielipiteet tuntuvat kääntyvän päinvastaisiksi nyt näin maahanmuuttovaalien alla.
Kaikesta voi huomata sen epätoivon vimman, millä näiden vaalien teema yritetään edelleen kääntää pois haittamaahanmuuton ehkäisemisestä. Jopa lapsiamme on alettu törkeästi hyväksikäyttämään viherideologian puolesta mouhuamiseen. Kohta varmasti näemme ensimmäisen joukkoitsemurhankin, johon äärimmäisyyteen asti kiihotetut ilmastonmuutosuskovaiset päätyvät maapalloamme suojellakseen. Toivottavasti tässä ei sitten olisi lapsia mukana.

Timo Virtanen

Mikseivät sitten ole jo luopuneet ? Nyt pitäisi jatkohoitona kysyä vuoden kuluttua ( sitten kahden vuoden jne) kysyä samoilta "luopujilta" , miten tuo luopuminen on edennyt. On helppo jossain kyselyssä sanoa sitä ja tätä kivaa, jos ei sitä todellisuudessa joudu tekemään. Siis ei joudu vastuuseen puheistaan.

Juha-pekka Naukkarinen

Täällä Aasian maissa ei kukaan puhu autosta luopumisesta,vaan päinvastoin,toinen on verotus,ei täällä juurikaan ole veroja,eikä kukaan niistä puhu,Suomi meinaa pelastaa yksin maailman luopumalla autoista ja nostamalla veroja,jotenkin tuntuu helpommalta elää,kun ei tarvitse miettiä kumpaakaan!

Timo Hietanen

MIksi ihmiset eivät tutustu omakohtaisesti ja uhraa hieman aikaa kaiken tämän
ilmastohysterian ja sen sivuraiteiden perussyyhyn ja alkulähteeseen eli IPCC:n
ilmastopaneelin raportin taustoihin ja sidonnaisuuksiin ? On tehty apuvälineeksi
valtioiden hallituksille, on jatkuvasti jäänyt 1988 lähtien kiinni vääristelyistä,
ratsastaa pelottelulla, luo uhkakuvia ja kertoo tulevaisuuden tapahtumista
kuin Keskiajan kirkko tai 1930-luvun Natsi-Saksan johto. Ei korjaa havaittuja
virheitä, vaan seuraavassa raportissa puuhastelee uuden ilmastomallin,
on jäänyt kiinni vahingossa ( tietovuotona ) puhtaasta valehtelusta ja
ilmastomalliensa sopivista kalibroinneista, sama sisäänlämpiävä "tiede-
yhteisö" siteeraa omia tutkimuksiaan, poikkeavat vastaväitteet vaietaan
ja niitä ei oteta loppulausuntoihin. Lista on loputon, kuin piilovikoja täynnä
oleva käytetty auto tai homeen raiskaama päältä kaunis omakotitalo joka on
myynnissä kaikille sinisilmäisille ostajakandeille.

IPCC ei nauti missään nimessä koko tiedemaailman luottamusta, sen tuotoksia
ja toimintaa voi hyvällä syyllä pitää "epätieteellisenä" puuhasteluna. IPCC ei
ole vapaan tieteen harjoittamisen tunnusmerkkejä käyttävä totuuskomissio
tai Paavin istuin, Raamattu tai Koraani, jonka sanoma on uskottava sellaisenaan.
Monien ansioituneiden tutkijoiden mielestä, jopa täällä kotimaassa koko IPCC
pitäisi lakkauttaa kaikkia tieteen pelisääntöjä monin tavoin väistelevänä mutta
mediahuomion aallonharjalla vuodesta toiseen ratsastavana uskontokuntana !

Mauri Lindgren

Enemmän ihmeteltävää on siinä, kun Saksan autoteollisuus on luomassa autonkäytön malleja, mitkä ohjaavat omistajuudesta luopumiseen.Ainakin autojen määrä tulee laskemaan.Tosin ajetut kilometrit eivät ihan samassa suhteessa.

Tommi Virkkula

2vuotta sitten kokeilin julkisia. Ei tarvi kokeilla enää. Ennen lopetan työnteon ja alan yhteiskunnan elätiksi ku että käytän tunnin bussin otteluun ja siinä istumiseen vartin matkalla. Saa viherpiiperöt ajaa bussilla kehä3 sisäpuolella niin paljo ku haluaa

Jukka Mikkola

IPCC ”omistaa” maapallon ilmaston, mutta ei Aurinkoa. Mitä pitempänä jatkuu Auringon aktiivisuuden heikentyminen, sitä todennäköisemmäksi tulee esille se, että itse IPCC:n raportti joutuu ennen pitkää ns. ”korttitaloilmiöön.” Siihen ei auta tasajalkahyppelykään, jonka myös tämän päivän tilanne Auringosta osoittaa:

https://sohowww.nascom.nasa.gov/

Meillä on uusi ”virustauti”, joka tarttuu kuin influenssa. Se on ”ilmastonmuutostauti”. Tartunnalle ovat alttiita ennen kaikkea hyväuskoiset henkilöt. Heille voidaan syöttää mitä pajunköyttä tahansa.
Ihmettelen sitä, että korkeasti koulutetut ihmiset professoreja myöten ovat menneet mukaan tähän vouhotukseen. Se tulee esille tässä taannoin julkaistussa tukikirjeessä lakkolaisille. Luulisi nyt heidän kielitaitoisina perehtyvän asioihin syvällisemmin. Tietoa Auringosta on helposti saatavilla netissä.

Uusinta tietoa löytyy täältä:

https://www.nasa.gov/content/goddard/parker-solar-probe

IPCC:n 1189-sivuista raporttia lukiessa pitäisi syttyä ”lamppu päässä” ja todeta, että astrofyysikot jätettiin kokonaan tämän raportin ulkopuolelle. Astrofyysikot tutkivat mm. Aurinkoa ja heillä on käytössään siihen huippuluokan välineitä avaruusteleskoopit mukaan lukien. Kehitys on mennyt tällä alalla viimeisen kolmenkymmenen vuoden aikana huimasti eteenpäin. Kyllä nämä tutkimukset pitäisi näkyä raportissa, mikäli siinä pyritään rehelliseen tieteelliseen totuuteen.
Sama koskee Valtioneuvoston 107-sivuinen raportin ”Sää- ja ilmastoriskit Suomessa – Kansallinen arvio.” Siitäkään ei löydy astrofyysikkojen tutkimuksia.

Antti Harkila

Maapallolla on ollut 2 tai 3 liki kaikkien elollisten sukupuuttoaaltoa ennen ainoankaan ihmisen olemassa oloa! Ihminen pystynee oman elinmahdollisuutensa tuhoamaan mutta ei itse maapalloa. Miljardi vuotta viimeisen ihmisen kuoleman jälkeen ei maapallolta löydy meistä merkkiäkään?

Martti Nurmi

Tutkimuksen toteutus
Kyselytutkimuksen kansalaisten ilmastonäkemyksistä toteutti Kantar TNS valtionhallinnon ilmastoviestinnän ohjausryhmän tilauksesta. Tutkimukseen osallistui 1013 iältään 15–74-vuotiasta vastaajaa eri puolilta Suomea lukuun ottamatta Ahvenanmaata. Kantar TNS keräsi tutkimuksen aineiston Gallup Forum -vastaajapaneelissaan 1.–7.2.2019. Tutkimuksen virhemarginaali on noin 3 prosenttiyksikköä suuntaansa.

Mistä tutkimusjohtaja hämmästyi? Oliko tulos toimeksiannon mukainen?

Harri Ikonen

Asiathan ovat hyvin! Kysely on tehty ja todettu, että suuri joukko lupaa luopua autoista. Ilmastovouhotus voidaan poistaa huolenaiheista.
Parin vuoden kuluttua huomataan, että tuosta joukosta tuskin monikaan toteutti lupaustaan.

Markku Lehto

Niin, jos aitoja päästöjä vähentäviä toimia pitäisi tehdä, niin silloinhan lasketaan huoneiston sisälämpötila +10 - +15 C asteeseen, rajoitetaan lämpimän veden käyttö puoleen ämpärilliseen/henki x vuorokausi, käydään suihkussa vain kaksi kertaa viikossa. Näin saadaan energian kulutusta vähenemään ihan oikeasti. Moniko tähän on valmis ? Esimerkiksi näistä viime perjantaina mieltään osoittaneista koululaisista.

Tiedän kyllä, että PKS:lla on yleistynyt se malli, että auto vuokrataan kännykkä-APS:lla jostakin lähikorttelin kadun varresta ja jätetään auto kadun varteen, kun sitä ei enää tarvita. Se näyttää toimivan hyvin.

Markku Lehto
Vastaus kommenttiin #42

Joo, olen tuosta samaa mieltä. Eihän tuo PKS:lla hyvin pyörivä "ota auto kadunvarresta ja palauta se johonkin kadunvarteen" toimi haja-asutusalueilla. Kyllä siellä tarvitaan jatkossakin dieselillä tai bensalla toimivia autoja.

Sehän tässä onkin huvittavaa, että Kehä III:n sisäpuolella ideoidaan polttomoottoriautojen käytön verorasitteen lisäämistä. Moni demariduunarikin tulee Suomessa melko kaukaa 50 - 100 km päästä tehtaalle töihin. Siitäkös duunari kiittää, jos hänen työmatka-autoilulle lätkästäisiin viherveroa. Nyt näyttää, että äänten kalastelussa Rinnekin on lähtenyt tuolle linjalle. Johan joku aika sitten Rinne hehkutti tuulimyllyjenkin puolesta.

Markku Lehto

Jos halutaan vähentää henkilöautoilua ja rekkaliikennettä pitkillä matkoilla, Suomen rataverkko on laitettava kuntoon. Pääratojen tulee olla tuplaratoja ja ratainfra sellaiseksi, että junat voivat käyttää maksiminopeuksia ja maksimi akselipainoja. Junat kulkevat pääosin sähköllä. Suomessa 79% sähköstä tuotetaan hiilidioksidineutraalisti.

Jos Pohjanmaan ja Tampere - Hesa rata olisi kunnossa, niin junamatka Oulusta Hesaan kestäisi 4 - 4½ tuntia. Miksi silloin lähtisin omalla autolla ajamaan omalla autolla 7 - 8 tuntia huonoissakin keleissä, kun voisin istua mukavasti junassa ja lukea, olla netissä, nukkua tai istua ravintolavaunussa. Junamatka olisi tällöin houkuttelevampi vaihtoehto myös lentämiselle, johon liittyy matkusaminen kentälle ja kentältä, jonottaminen turvatarkastuksissa sekä matkalaukkukuljettimen luona sekä ahtaasti istuminen lentokoneessa.

Jouni Särkijärvi

Noin puolet suomalaisista on valmiita toimimaan luonnonsuojelujärjestöissä, viimeksi tarkistaessani neljä prosenttia toimii. Joskus vastaukset kuvaavat sitä, mikä on sosiaalisesti hyväksyttyä, joskus vastaajan omaa kantaa. Tästä saa hyvän pitkävetokohteen.
Pääkaupunkiseudulla on selvitetty matkojen ilmastojalanjälkeä. Kävi ilmi, että reilusti yli puolet siitä tulee lentomatkoista. Paikallisen liikenteen osuus on 5...25 prosenttia riippuen siitä, missä päin yhdyskuntarakennetta asuu, ja sekin jää pienemmäksi kuin muiden maan sisäisten matkojen vaikutus. Eli jos tämä viidennes, joka on luopumassa autostaan, puolittaisi lentomatkustamisensa, olisi jälkimmäisellä paljon suurempi vaikutus. Jostain syystä keskustelu kuitenkin painottuu henkilöautoihin.

Jukka Laine

Miten maalla liikuttiin ennen autoja? Hevoskärryillä tietysti.

Mutta ei siirrytä takaisin heppoihin, vaan kyllä maalaisetkin siirtyvät sähköautoihin ja tilaustakseihin, kuten kaikkialla muuallakin. Silloin vielä tullaan ihmettelemään miten vanhanaikaisia nuo bensalla kulkevat hyrysysyt olivatkaan. Ne ovat välivaihe.

Mutta aina löytyy väkeä joka vastustaa kehitystä, eikä koskaan mitään kehitystä ole peruttu änkyröiden vastustamisen takia.

Juha Ilpala

Omistamani premium tason velaton autoni aiheuttaa kuluja kaikki kulut huomioden 300 €/kk, kilometrejä tulee vuodessa 18000. Jos siitä luopuisin ja käyttäisin vain julkisia, paljonkohan jäisi säästöön, jos en samalla rajoittaisi elämäntapojani? Oikein, hyvin vähän, jos ei mitään. Jos siis autosta luopumiseen liitetään rajuja elämäntapamuutoksia ja todennäköisimmin muuttoa suotuisimmille seuduille mitä julkisten kanssa liikkumiseen tulee, merkittävän tason säästöjä voinee saavuttaa.