Torstai 25.4.2019

Selvitys paljastaa taksilain hyötyjen jääneen pieniksi – Kansanedustaja: Totaalinen fiasko, jota ei voi perua

Luotu: 
21.3.2019 19:23
Päivitetty: 
21.3.2019 19:31
  • Kuva: Sarita Piipponen / Alma Talent arkisto
    Kuva
    Taksien suurkuluttajista eli vähintään viikoittain taksia käyttävistä enemmistö, 55 prosenttia, piti uuden taksilain vaikutusta kielteisenä. Vain 11 prosenttia kaikista vastaajista katsoi taksien saatavuuden parantuneen.
|

Taksiuudistuksen hyödyt ovat jääneet vaatimattomiksi niin asiakkaiden kuin taksiyritystenkin näkökulmasta, ilmenee Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin torstaina julkaisemista kysely- ja tutkimustiedoista.

Virasto kertoo, että kyselytutkimukseen vastanneista kansalaisista lähes 90 prosenttia oli tyytyväisiä taksipalvelun laatuun kokonaisuutena – tyytymättömiä oli vain neljä prosenttia – ja myös taksien saatavuutta enemmistö piti hyvänä. Sen sijaan mielipiteet lakiuudistuksen tuomasta muutoksesta olivat kriittisempiä.

Vähintään viikoittain taksia käyttävistä enemmistö, 55 prosenttia, piti muutosta kielteisenä. Kun ennen lain voimaantuloa 60 prosenttia kansalaisista odotti taksien saatavuuden paranevan markkinoiden vapautuessa, katsoi vain 11 prosenttia vastaajista näin todella tapahtuneen. Kolme neljästä arvioi, ettei saatavuudessa ole tapahtunut muutosta, ja 17 prosenttia arvioi saatavuuden heikentyneen, virasto kertoo.

Virasto toteaa, että saatavuusongelmat sekä pitkät jonotusajat korostuvat taksipalveluita tarvitseville erityisryhmille tehdyssä kyselytutkimuksessa. Erityisryhmiin kuuluvista vastaajista 47 prosenttia on tyytyväisiä laatuun ja noin 40 prosenttia on tyytymättömiä.

Myöskään taksiala ei koe hyötyjä suuriksi. Viraston selvityksen mukaan taksiliikenteen yrittäjät suhtautuvat taksimarkkinoiden vapautumiseen pääasiassa kielteisesti: lain voimaantulon jälkeen 40 prosenttia pitää markkinoiden vapautumista erittäin huonona ja 23 prosenttia melko huonona asiana. Taksiliikenteen yrittäjistä 27 prosenttia arvioi taksien saatavuuden heikentyneen merkittävästi ja 31 prosenttia jonkin verran uudistuksen myötä.

Myöskään hinnat eivät pääosin ole kehittyneet toivottuun suuntaan, vaan päinvastoin uutisissa on kerrottu taksien hintaindeksin kääntyneen nousuun. LUE LISÄÄ: Yksi kuva näyttää: Taksien hinnat räjähtivät yhtäkkiä

Traficom julkaisi torstaina myös täydentäviä hintatilastoja, joita kerätään välityskeskuksilta. Nyt julkaistussa Traficomin täydentävässä hintaseurannassa tiedot ovat vuoden 2018 viimeiseltä neljännekseltä.

”Tämän hintaseurannan perusteella taksiliikenteen hinnat ovat lokakuussa 2018 koko maassa keskimäärin 3,6 % korkeammat kuin enimmäishinnat ennen liikenteen palveluista annetun lain voimaantuloa”, virasto kertoo.

Seurannan mukaan hinnat ovat laskeneet kuudessa maakunnassa, eniten Kanta-Hämeessä (-2,3 %). Toisin sanoen enemmistössä manner-Suomen 18 maakunnasta taksien hinta on noussut.

”Suurimmat hintojen nousut ovat tapahtuneet Kymenlaaksossa (9,2 %), Uudellamaalla (7,7 %), Kainuussa (7,2 %), Päijät-Hämeessä (6,0 %) ja Pirkanmaalla (3,3 %). Hintojen nousu johtuu Kainuussa perusmaksun korotuksesta ja Pirkanmaalla kilometrihinnan korotuksesta. Päijät-Hämeessä, Uudellamaalla ja Kymenlaaksossa muutos johtuu minuuttiveloituksen käyttöönotosta. Todelliseen hintaan vaikuttaa tällöin myös matkan kesto”, virasto kertoo.

”Totaalinen fiasko, joka jää muiden siivottavaksi”

SDP:n kansanedustaja, liikenne- ja viestintävaliokunnan jäsen Suna Kymäläinen kommentoi Traficomin tietoja tiedotteessaan. Hän toteaa, ettei ole yllättynyt tuloksista.

”Uudistus toteutettiin lupaillen hintojen alenemista, mutta hyötyjien joukko on jäänyt vähäiseksi. Myös alan epävarmuus on käsin kosketeltavaa. Yli viidesosa taksiyrittäjistä sanoo, että ei aio jatkaa kahden vuoden päästä töitä. Se on vakava viesti”, Kymäläinen sanoo.

”Tässä on käynyt juuri niin kuin olemme koko ajan varoittaneet, eli tavallinen suomalainen joutuu maksajaksi Sipilän ja Bernerin idealistiselle taksileikille. Lokakuussa hinnat olivat Traficomin mukaan koko maassakin keskimäärin 3,6 prosenttia korkeammat kuin ennen liikennepalvelulain voimaantuloa”, hän jatkaa.

Erityisesti Kymäläinen suomii uudistuksen Kela-kyyteihin tuomaa epävarmuutta. Hänen mukaansa selitys siitä, että kyytien kilpailutus on Kelan vastuulla ei riitä, koska ”lain tuoma uudistus kuitenkin muutti yhdessä yössä markkinat joita Kela kilpailuttaa”.

”Taksiuudistus on ollut totaalinen fiasko. Mikäli poliittista tahtoa olisi ollut, olisi lakiuudistus voitu toteuttaa vaiheittain ja seurata samalla sen vaikutuksia. Sipilän hallitus ministereineen jätti taksisotkunsa jäljet muiden siivottavaksi ensi vaalikaudella. Paluuta vanhaan ei valitettavasti ole, joten tehtäväksi jää etsiä tavat vahinkojen minimointiin”, Kymäläinen sanoo.

Traficomin mukaan nyt julkaistu kysely tehtiin heti uudistuksen jälkeen elo-syyskuussa 2018, ”jolloin aikaisempi käytäntö oli tuoreena mielessä ja mahdollisti spontaanin vertailun”. Ensimmäisen kerran kysely tehtiin noin vuosi ennen lakiuudistuksen voimaantuloa.

LUE LISÄÄ:

Taksilain piti laskea hintoja – Ministeriö kertoo miksi kävikin toisin

”Anne Berner sysää kaaoksen muiden syliin” – Sdp:n kansanedustaja lyttää taksien ”markkinamallin”

Henkilöt: 
Jaa artikkeli:

Kommentit

Topi Rantakivi

Mitä olen seurannut erityisryhmien taksikyydityksistä ympäri nettiä ja järjestöissä sekä Facebookissa. Niin todellisuudessa suurin osa pitää tätä taksiuudistusta fiaskona ja se pitää palauttaa entiselleen.

Väite, että ei voi perua ei pidä paikkaansa.

Seppo Simonen

Hyvin osui tämä selvitys näin vaalien aluspäiviin. Saattaapi olla että me emme ole kypsiä vielä vapaaseen yhteiskuntaan jossa ei ole meillä valmista polkua vaan polun teemme itse jotenkin.
Niin hullua kun se onkin näyttää siltä että pitää olla myös max hintaluokka kuten oli ennen. Siinä on vain se ongelma että siitä tulee vakio taksat.

Risto Salonen

Vaikka joskus olen Seppo Simosen kanssa samaa mieltä, niin nyt täytyy ihmetellä. Taksiuudistus on pahimmin purrut peruskepulaisen ydinaluetta eli harvaanasuttua maaseutua. Kuinka jaksat puolustaa kokoomusmielistä Anne Berneriä.

Mikko Toivonen

Täytyypä vain jäljittää syyllinen tuohon pieleen menneeseen taksiuudistukseen. Eiköhän se jostain Kempele-Korso linjalta löydy! Samalta linjalata löytyvät muuten kaikki virheelliset tai väärät liikenneinfrahankkeet. Onneksi niille tuli nyt vähintäin tilapäinen pysäytys hallituksen kaaduttua mielettömään maakuntahallinto ja julkisen varat ahneille pörssiyrityksille yritykseen

Pasi Käyhkö

Juuri näin Mikko. Taasen tyriminen ja tämäkin veronmaksajien piikkiin.
Ei pelkästään asiakkaat vaan suuri osa taksiyrittäjistä ovat myös pettyneitä muutokseen.
Itse käytän jonkin verran myös taksia liikkumiseen ja kuunnellut heidän kertomuksia.

Seppo Simonen

Haetaanko täällä Leonid Brezneviläistä taantumuksellisuutta uskoisin ettei haeta.
Anne Berner tuo loistava visionääri näkijä toi paljon uutta ja älykästä yhteiskuntaamme.
Olisi ollut valittavana uudistunut autoverotus käytön mukaan ei kelvannut nyt maksamme naapurin ajoita aiheutuneita kustannuksia.
Tämä taksilaki vaatii päivitystä niinkuin muutkin lait joten on apsuridia vedellä nyt syyllisiä.
Oliko se jokin vasemmistolainen liikenneministeri joka toi meille ylepakkoveron miksei siitä nyt puhuta.

Jaakko Aalto

Toisaalta, noista kommenteista ei vielä voi paljoa päätellä, jos ylipäätään mitään. Kun tiedot kertovat, että hyödyt ovat jääneet tähän mennessä pieniksi, eikös joku möykkää, että totaalinen katastrofi. Tuollaisella ymmärryksellä ja suhteellisuudentajulla varustetun kommentoijan jutuista ei kannata paljoja johtopäätöksiä vedellä.

Raimo Hakala

En tiedä miksi jotkut sanovat visioinniksi sitä, että kaikki yksityistetään? Ehkä se kertoo siitä, että hyväksytään köyhyys ja köyhyysrajan alle joutuminen omaksi syyksi, kun ei ole omaa yhtiötä jota valtiovalta tukee. Sillä totuushan on, että omat erikoisosaajat (poliitikot) ovat päätöksillään tuhonneet teollisuuden, työpaikat ja pankkien taloudet sekä aiheuttaneet pienyrittäjien, asuntovellisten ja heidän takaajiensa taloudellisen tuhon. Ennen 1990 luvun lamaa oli suomessa innovointia ja työtä sekä osaamista. Minne se on kadonnut? Miksi kaikki entiset yhtiöt ovat kadonneet suomalaisesta omistuksesta? Eihän siihen voi olla kuin yksi syy. Osaamisen katoaminen ja siksi on myyty kaikki ulkomaisille sijoittajille. Heillä on osaamista ja tulokset kertovat että kansalaiset oppivat tekemään työn, kun on osaavia opettajia. Ja heillä on myös myyjiä joilla on asiakassuhteet ympäri maailman. Nyt ei suomessa ole enää mitään muuta kuin valtion tuilla tuettavaa ulkomaista työllisyyttä. Jopa niin, että työntekemisestä maksetaan erilaisia tukia sekä tietysti vientitukia ja kerrotaan loistavasta markkinataloudesta? Minne kaikki on kadonnut? Pian on edellisten sukupolvien säästämät omaisuudet verotettu pois, kun ei ole uutta tuottavaa teollisuutta joka viennillä toisi rahaa valtion kassaan. Jäljelle jää vain maan ja kansan myynti jollekin joka himoitsee hiilinieluja ja maassa olevia maametalleja. Kansa joutuu etsimään pakolaispasseilla paikkaa, kun "isänmaa" on vaihtanut omistajaa.