Torstai 27.6.2019

USA:n laivasto maksoi Super Horneteista alle puolet Suomen kaavailemasta hinnasta: ”Merkittäviä säästöjä veronmaksajille”

  • Kuva: EPA / All Over Press
    Kuva
    Super Hornet on tarjolla Suomen ilmavoimien uudeksi hävittäjäksi tarjouskilpailussa, joka kestää vielä pari vuotta. Uuden hallituksen on määrä valita vanhojen Hornetien seuraajat vuonna 2021.
|

Faktakulma

Suomi on korvaamassa uusilla monitoimihävittäjillä vuosina 1995–2000 käyttöön otetut Hornetit, joiden 30 vuoden elinkaari on täyttymässä vuoteen 2030 mennessä. Hävittäjähanke kulkee nimellä HX, missä ensimmäinen kirjain tulee korvattavasta koneesta (Hornet) ja kirjain X toimii seuraajaehdokkaan tunnuksena.

Hävittäjähankinnan kustannusarvio on 7–10 miljardia euroa. Luvussa ei ole mukana ylläpito- ja kehityskustannuksia tulevan 30 vuoden aikana. Hankintapäätös tehdään 2020-luvun alussa. 

Kilpailussa mukana olevat hävittäjät:

Boeing F/A-18 Super Hornet (Yhdysvallat)

Dassault Rafale (Ranska)

Eurofighter Typhoon (Iso-Britannia, yhteiseurooppalainen)

Lockheed Martin F-35 (Yhdysvallat)

Saab Gripen (Ruotsi)

Uuden Suomen jutut HX-hankkeesta: https://www.uusisuomi.fi/aiheet/hx-hanke

Yhdysvaltain laivasto vahvisti tällä viikolla 78:n uuden F/A-18 Super Hornet -torjuntahävittäjän tilauksen siviili-ilmailun puolella vaikeuksiin joutuneelta Boeing-yhtiöltä.

Uudet, kolmanteen valmistuserään kuuluvat Super Hornetit ovat osa laivaston hävittäjäkaluston uusimishanketta, johon kuuluu myös 450:n vanhan Super Hornetin päivitys ja lentoajan pidentäminen 6 000:sta 10 000 tuntiin.

Boeingin tiedotteen mukaan uusi tilaus ajoittuu budjettivuosille 2019-2021 ja se on kokonaisuus, joka säästää laivastolle ”vähintään 395 miljoonaa dollaria (350 miljoonaa euroa) kaupassa, jonka kokonaisarvo on neljä miljardia dollaria (3,5 miljardia euroa).”

Karkeasti laskien yhden koneen hinnaksi tulee 45 miljoonaa euroa, joka on alle puolet siitä, mitä Suomen puolustusvoimat on suunnitellut maksavansa uusista torjuntahävittäjistä. USA:n laivastolle hinta on alhaisempi, koska sillä on ennestään valmiina F-18-koneiden tarvitsema huoltojärjestelmä. Kauppaan ei myöskään kuulu aseita, joten hintavertailu on vaikeaa.

Boeingin ja USA:n laivaston sopimukseen kuuluu myös varaus 36 koneesta, jotka on tarkoitus toimittaa vuosina 2022-2024. Uusien Super Hornetien tilauskanta on nyt 166 kappaletta, jos mukaan lasketaan Kuwaitin tilaamat 28 konetta.

Boeingille tilaus on tärkeä, koska Indonesian hallitus peruutti juuri lähes viiden miljardin dollarin arvoisen, 49:n Boeing 737 Max -matkustajakoneen tilauksen kahden tuoreen lento-onnettomuuden vuoksi.

Super Hornetien kolmas valmistuserä parantaa Boeingin mukaan koneen toimintakykyä tehostamalla sen viestintä- ja verkoistoitumiskykyä, pidentämällä kantomatkaa, pienentämällä tutkapoikkiprofiilia ja päivittämällä ohjaamon laitteistoa.

”Tämä monivuotinen sopimus tuo merkittäviä säästöjä veronmaksajille ja laivastolle”, Boeingin F/A-18 -ohjelman varajohtaja Dan Gillian sanoi tiedotteessa.

Piikki kilpailijalle

Hänen mukaansa tilaus varmistaa Super Hornetien tuotannon kolmeksi vuodeksi, sen sijaan että toimituksista pitäisi neuvotella joka vuosi erikseen. 

 

”Onnittelemme laivastoa siitä, että se on ryhtynyt tarvittaviin toimenpiteisiin ratkaistakseen toimintakykyynsä kohdistuvat haasteet”, Gillian sanoi.

Lausunnon voi tulkita piikiksi Boeingin kilpailijalle Lockheed Martinille, jolla on ollut vaikeuksia pitää yllä uuden, tutkassa näkymättömän F-35-hävittäjän hinta-laatu-suhdetta. Myös Yhdysvaltain presidentti Donald Trump on julkisesti moittinut F-35:n korkeaa hintaa.

Puolustusministeriö Pentagon ilmoitti aiemmin tällä viikolla, että Yhdysvaltain ilmavoimat supistaa F-35:n tilausmäärää toistaiseksi 54:stä 48:aan vuosittain. Peruttujen koneiden tilalle ilmavoimat hankkii Boeingin uudistettuja F-15X -hävittäjiä, joiden tulivoima on parempi kuin F-35:llä.

Suomen presidentin Sauli Niinistön USA:n-vierailulla toissa syksynä Trump sanoi lehdistötilaisuudessa, että Suomi on jo päättänyt hankkia Super Horneteja Boeingilta. Niinistö korjasi myöhemmin twitterissä, että hankinta on vielä kesken.

Super Hornet ja F-35 ovat molemmat tarjolla Suomen ilmavoimien uudeksi hävittäjäksi tarjouskilpailussa, joka kestää vielä pari vuotta. Uuden hallituksen on määrä valita vanhojen Hornetien seuraajat vuonna 2021.

Lue myös:

Suomen hävittäjäkauppa: Li Andersson erottuu joukosta – Rinne, Halla-aho ja Haavisto väläyttävät joustoa 64 koneesta

Panokset kovenevat Suomen hävittäjähankinnassa – Eurofighter tarjoaa Suomelle lisäominaisuuksia

Suomelle tarjotaan elektronisen sodankäynnin Growler-hävittäjää – HX-hankkeen Puranen: ”Mielenkiintoista”

Asiantuntija: Suomen hävittäjähankinta kahden kauppa – ”Hintaan nähden Gripen on melko vakuuttava kone”

Faktakulma

Suomi on korvaamassa uusilla monitoimihävittäjillä vuosina 1995–2000 käyttöön otetut Hornetit, joiden 30 vuoden elinkaari on täyttymässä vuoteen 2030 mennessä. Hävittäjähanke kulkee nimellä HX, missä ensimmäinen kirjain tulee korvattavasta koneesta (Hornet) ja kirjain X toimii seuraajaehdokkaan tunnuksena.

Hävittäjähankinnan kustannusarvio on 7–10 miljardia euroa. Luvussa ei ole mukana ylläpito- ja kehityskustannuksia tulevan 30 vuoden aikana. Hankintapäätös tehdään 2020-luvun alussa. 

Kilpailussa mukana olevat hävittäjät:

Boeing F/A-18 Super Hornet (Yhdysvallat)

Dassault Rafale (Ranska)

Eurofighter Typhoon (Iso-Britannia, yhteiseurooppalainen)

Lockheed Martin F-35 (Yhdysvallat)

Saab Gripen (Ruotsi)

Uuden Suomen jutut HX-hankkeesta: https://www.uusisuomi.fi/aiheet/hx-hanke

Jaa artikkeli:

Kommentit

Wild Fire

Toden totta.

Steve Jobs pölli suomalaisen insinöörin kehittämän kosketusnäyttö käyttöliittymän ellei jopa markkinapuheet ensimmäisten i-uskovaisten laitteeseen. Microsoft puhalsi itselleen nokian (joka olisi alunperinkin voitu vielä pelastaa androidilla).

Kyllä jenkit osaa suomipojalta eurot viedä ilman sen suurempaa moraalista tuskaa.

Tuomas Sikander

Jenkkilän vallassa oleva äärioikeisto on niin arvaamatonta, vastuutonta ja Eurooppa-vihamielistä ettei kannata jättää isänmaan ilmatilaa niiden armoille.
Kannattaa muistaa että Yankee Doodlella on ainakin lehtijuttujen mukaan mahdollisuus pitää jonkinlaisella elektronisella systeemillä koneet maassa jos on sellainen poliittinen tarve olemassa.
._.

Martti Kauppala

HX-hanke on huolellisesti ja hyvin rakennettu kokonaisuus. Ammattilaisten työtä. https://www.defmin.fi/puolustushallinto/strategiset_suorituskykyhankkeet...

Lähes viikoittain olemme nähneet eri valmistajien uusia avauksia sekä esityksiä. Valmistajat käyvät kovaa kilpailua keskenään ja tämä on Suomen etu. Tuleeko tilanne jossa olisi ostajan markkinat ? Onhan HX-hankkeen 7-10 miljardia euron panostus kohtuullisen suuri EU-mittakaavassakin?

Yhdysvaltalaiset asevalmistajat Lockheed Martin ja F-3 Lightning II, sekä Boeing ja F/A-18 Super Hornet pyrkivät myymään Suomelle tarpeisiimme nähden ylihintaisia tai jo valmiiksi vanhentuneita tuotteitaan! Paikatakseen omaa talouttaan sekä säästääkseen yhdysvaltain veronmaksajien rahoja? Erikoista toimintaa?

Onneksi HX-hankeessa on vaihtoehtoina myös yleiseurooppalainen Eurofighter Typhoon sekä ruotsalainen Jas Gripen 39 E/F monitoimihävittäjä.

Päätös monitoimihävittäjistä tehdään Helsingissä vuonna 2021. Ei Washingtonissa tai Moskovassa, vaikka asia epäilemättä sielläkin kiinnostaa. Eikä vähiten ”Nato-option” osalta. https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000006045163.html , https://maavoimat.fi/harjoitukset

Valtioneuvoston turvallisuuspoliittinen tilannekatsaus, ”Voiman Venäjä” löytyy tästä. http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/161438/Voiman_..

Eduskuntapuolueiden puheenjohtajien Antti Rinne sdp, Jussi Halla-aho ps, Pekka Haavisto vihr, Paavo Väyrynen tl, ja Li Anderssonin vas. kannanotot sekä turvallisuuspoliittiset näkemykset joutuvat hieman kumman valoon? Kansakunnan turvallisuudesta voidaan kevyesti populismin ja vaalihuuman höyryissä päästellä ihan mitä tahansa suusta ulos tulee? Miksi nämä viisi puolueidensa puheenjohtajaa ovat vaalien kiimassa ja populismin huumassa ajamassa alas maamme puolustuskykyä?

Mikko Toivonen

Minustakin näitä hankintojakin suuresta mielenkiinnosta hyvin tarkoin seuraavana tuoksahtaa vähän siltä, että F-35 on ihan liikaa, ja samalla liian keskeneräinen, meidän ilmapuolustuksemme uskomiini tarpeisiin. Meillä ei ole mitään käyttöä F 35 hyökkäysominaisuuksille, jotka muodostavat suuren osan sen hintaa ja toimintaa.
Super Hornet versio lienee käyttökelpoinen kuten edeltäjänsäkin, mutta onko se lopulta vain eräänlainen myyntipäivitys?
Luotan kuitenkin puolustusvoimiemme asiantuntijoiden kykyyn valita tarjokkaista juurikin sen sotilaallisen tarpeen täyttäjä mahdollisimman edulliseen hintaan.
Päätöksen kuitenkin tekevät lopulta poliitikot, joilla on muitakin intressejä valvottavanaan kuin ihan puhdas suorituskyky.

Itse alan vähän kerrassaan kallistua 100 Gripenin hankintaan :)

Korvetit kyllä edelleenkin ratkaisisin ihan eri tavalla eli useammalla ohjusveneellä ja parilla EU fregatilla käytettynä hankittuna ilmatorjunta ohjuksineen ja järjestelmineen ja sitoumuksella saada aseistukseen täydennystä ja päivitystä.
Se on tietysti hienoa, että Rauman telakka saisi töitä, mutta niitä valmiiksi suunniteltuja "Nato" Fregatteja ostavat kaikki muutkin maat esimerkiksi Espanjassa rakennettuna.
Rauman Telakka voisi rakentaa niitä saaristoomme sopivia nopeita ohjus ja monitoimi "veneitä" , vaikka niitäkin saa halvalla ja halutulla aseistustasolla melkein mistä vaan, vaikka "Kreikasta" joka sekin rakentaa erinomaista merivoimien kalustoa kaiken kokoisena

Timo-Pekka Mustakallio

Yhä vahvemmin haiskahtaa, että hillittömästi hypetetty F-35 on raakile ellei fiasko: Saksa sanoi taannoin "Nein Danke" ihmekoneelle (voi toki uumoilla valitsematta jättämistä silkaksi politiikaksi, kun transatlanttiseen ystävyyteen on alkanut tulla kurttua kurtun perään), mutta nyt siis myös Yhdysvallat vaihtavat takaisin 4. sukupolven koneisiin - koska ne sentään toimivat, eivät ole ikuinen buginen lupaus.

HX-hankkeessa ilmeinen ykkönen, Suomen "no brainer"-valinta on Gripen E/F... mutta vielä on pitkä aika vuoteen 2012, jolloin hankkeesta lupailtiin päätöstä. Maailmantalous jarruttaa juuri voimakkaasti (siis reaalitalous, kun taas kasinon valomainokset kirkuvat yhä entiseen tapaansa): kysymys kuuluu mihin nesteeseen EU/Euro joutuvatkaan (ja Suomi sen mukana, ettei julma totuus unohtuisi), sillä Eurooppa ei ole toipunut Finanssikriisistä, puskureita ei ole taantuman saatika laman varalta, ja EU on jo nyt muuttunut poliittisesti epävakaaksi. You connect the dots...

Plan B voisi olla liukuva välivaihe kahden konetyypin kanssa (olihan meillä Draken + MiG 21 rinnakkain), jossa wanhojen Hornetien käyttöaikaa jatketaan ja Gripen (ja/tai Gripen-yhteensopivat UCAV:t) korvaa ne liukuvasti. Nykyinen Euroopan ja USA:n erilleen ajautuminen (jäljempihän ajautuu erilleen jo muistakin liittolaisistaan) jatkunee, joten voi jo ekstrapoloida sotaliitto-NATO:n päivien käyvän vähiin: olemme selkeästi suuren murroksen kourissa, kenties historiallisen murroksen kuten enteistä on voinut aavistaa jo pitkään, ja katseen pitää olla eteenpäin... ei menevään tai jo menneeseen maailmaan.

Vanhakantaiset sotaherrat ovat tyypillisesti, ja monet kerrat historiassa, jääneet kehitysten jälkijunaan, "behind the curve". HX-koneen ei siis tarvitse olla NATO-yhteensopiva: Suomen olisi mielestäni viisasta etsiytyä yhteistyöhön vakaiden Pohjoismaiden kanssa, ja tehdä eri valintojaan tuohon riskittömämpään suuntaan. Kahden koneen ratkaisussa Hornetteihin hankittujen aseiden/kykyjen voisi antaa vanhentua omia aikojaan, ja Gripeneihin hankkia tulevaan tähtääviä kykyjä/aseita: juuri nythän nuokin ovat väistyvän ja uuden teknologian hyvinkin epäselvässä välivaiheessa. Kyllä meitä pian harmittaisi, jos olisimme hosanneet HX-valinnassa, ja platat täynnä vanhentunutta kamaa... johon meillä ei oikeastaan ollut varaa ensinkään. Vaikuttaisi, kun Yhdysvalloillekin kelpaa yhä C/D-Hornet, että voisimme ihan hyvin pitää tupakka- ja harkinta-tauon mekin HX-projektissa?!

Martti Kauppala

Lisää ongelmia Jenkkilästä. Nyt kaivetaan jo vanhoja piirustuksia uudestaan työpöydälle!F-35 Boeing suunnittelee seuraajaa F-15-hävittäjälle. https://www.tekniikkatalous.fi/tekniikka/boeing-suunnittelee-seuraajaa-f...

Kun surkuhupaisa F-35A ei kanna tarpeeksi asekuormaa haetaan ”vanhukset” töihin?

"The Driven haltuunsa saamien tietojen mukaan uuden hävittäjän aseistuksesta suunnitellaan järeää. F-15X kykenisi kantamaan siivissään 22 ilmasta ilmaan ohjusta. Tällaisella asemäärällä hävittäjä voisi tukea pienemmällä ohjus- ja pommimäärillä toimivia F-22 Raptor ja F-35-hävittäjiä. Esimerkiksi F-35-häivehävittäjän asemäärää rajoittaa sen häiveominaisuudet, minkä vuoksi aseistus joudutaan piilottamaan koneen runkoon.
Jos F-15X varustettaisiin myös ilmasta maahan pommeilla, se kykenisi kantamaan kahdeksan ilmasta ilmaan ohjusta ja 28 SDB-pommia (Small Diameter Bomb). Mikäli siivistä jätetään pois kokonaan ilmasta ilmaan ohjukset, F-15X kantaa seitsemän noin 900 kilogramman ilmasta maahan pommia”.

F-15X on myös edeltäjiänsä kustannustehokkaampi sotakone. Sen hinta on jäämässä reilusti alle 95 miljoonan dollarin, mikä on F-35A-hävittäjän kustannus. F-15X:n lentotunnin hinnaksi on arvioitu 27 000 dollaria. Esimerkiksi F-35A:n lentotuntihinta on noin 45 000 dollaria. Boeingin mukaan uuden F-15X-hävittäjän käyttöikä on noin 20 000 tuntia. Vertailun vuoksi alkuperäinen F-15 suunniteltiin lentämään vain 5 000 tuntia.
https://www.defensenews.com/air/2019/03/22/industrial-base-consideration...

Typhoonit tai Jassikat, jenkkien kelkassa kävisi tosi nolosti?

Martti Kauppala

Kuka on virkaatekevä Yhdysvaltain puolustusministeri?
Patrick Shanahan. Ennen uraansa valtionhallinnossa hän työskenteli Boeingilla. Kun 54-vuotias Shanahan nimitettiin varapuolustusministeriksi, hänellä ei ollut sotilaallista tai poliittista kokemusta. Hän oli kuitenkin tutustunut asevoimien kalustohankintoihin myyjän ominaisuudessa. https://fi.wikipedia.org/wiki/Patrick_Shanahan

Yhdysvaltain laivaston ilmavoimat ostaa 78 kpl uutta kolmannen valmistuserän F/A-18 Super Hornettia. Samalla Boeing aloittaa nykyisten, vuoden 2005 jälkeen valmistettujen 450 jo käytössä olevan toisen valmistuserän Super Hornettien päivittämisen kolmannen valmistuserän mukaisiksi 2020-luvun alussa. Päivityksiin kuuluu tehostettu verkkokapasiteetti, pidempi kantama, pienempi tutkassa näkyvä pinta-ala, kehittynyt ohjaamon järjestelmä ja parannettu viestintäjärjestelmä. Hävittäjien käyttöikää myös pidennetään 6 000 tunnista 10 000 tuntiin.

Super Horneteille tulee siis keskeinen rooli Yhdysvaltain laivaston ilmavoimien nykyaikaistamisessa? Ilmeisesti ikuisuus projekti F-35 A/B/C ei ole vieläkään valmis, toimiva tai edes riittävän luotettava?

Tämä uusi sopimus hyödyttää USA:n laivastoa ja Boeingia. Sopimus merkitsee myös säästöjä amerikkalaisille veronmaksajille ja USA:n laivastolle. Virkamiehet arvioivat monivuotisen mallin säästävän vähintään 395 miljoonaa dollaria tähän sopimukseen, jonka arvo on noin 4 miljardia dollaria, ilman aseistusta ym.

”Sopimus auttaa Yhdysvaltain laivastoa ratkaisemaan osan sen haasteista. Samalla parantaa osaltaan valmiuttaan”. Näin sanoo Dan Gillian, Super Hornet F/A-18 ja EA-18G-ohjelmien varatoimitusjohtaja Boeingilta. Patrick Shanahan entinen pomo ja työtoveri?

Suomen vuosina 1992-2000 ostamat ja nyt käytössä olevat noin 60 kpl Hornet F-18 A/C ovat siis vanhaa kalustoa ja aivan eri koneita kuin Super Hornet. Suomen Hornetit on jo kaksi kertaa päivitetty. Päivitykset MLU1 2004-2010 ja MLU2 2012-2016, uusimpia päivityksiä ei ole saatavilla. Varaosienkin saamisessa on kohta jo ongelmia.