Keskiviikko 17.7.2019

Antti Rinteen junapuheista ihmetys – Sdp tyrmää Anne Bernerin yhtiömallin

Luotu: 
25.3.2019 14:01
Päivitetty: 
25.3.2019 14:12
  • Kuva: Petteri Paalasmaa / Alma Talent
    Kuva
    ”Olen ihan tyytyväinen, että ratayhtiöiden valmistelu pysähtyi hallituksen eroon”, Antti Rinne sanoi STT:n ja Aamulehden jutussa.
|

Sdp:n johto on kiirehtinyt oikomaan uutisointia siitä, että puolue haluaisi jäädyttää Tampereen ja Helsingin välisen tunnin junan valmistelun. Antti Rinteen mukaan sdp on sitoutunut tunnin junaan, mutta Sipilän hallituksen ratayhtiöitä puolue ei edistäisi.

Tunnin juna Tampereelle on yksi ratahankkeista, joita Sipilän hallitus ja liikenneministeri Anne Berner (kesk) halusivat edistää perustamillaan ratayhtiöillä eli Pohjolan Rautatiet -konsernilla. Hankeyhtiöiden kehitystyö jouduttiin kuitenkin osin jäädyttämään, kun hallitus muuttui toimitusministeristöksi.

LUE MYÖS: ”Ottakaa time out, puolueen paketti on oikeasti hajoamassa” – Sdplle kova ryöpytys ex-puoluesihteeri Mikael Jungnerilta

”Olen ihan tyytyväinen, että ratayhtiöiden valmistelu pysähtyi hallituksen eroon. Mielestäni se olisi mahdollistanut sen, että julkista omaisuutta siirtyy bisneksen teon puolelle”, Rinne sanoi STT:lle.

LUE LISÄÄ: Näin Sipilä perusteli Anne Bernerin jatkoa – Nyt Sipilän ero jäädyttää jättihankkeen

Tamperelainen Aamulehti otsikoi lausunnon perusteella, että Rinne haluaa tunnin junan jäihin. Rinne nostaa haastattelussa tärkeimpinä ratahankkeina esiin Helsingin Pisararadan sekä Kouvolan ja Kotkan välisen hankkeen.

Rinne ja sdp:n tamperelainen varapuheenjohtaja Sanna Marin kiirehtivät korjaamaan otsikon luomaa käsitystä.

”‏Aamulehdessä täysin virheellinen otsikko. Sdp kannattaa pääradan kehittämistä ja tunnin junaa. Sdp ei kannata Bernerin mallista yhtiökuviota”, Rinne selventää tarkoittamaansa viestiä Twitterissä.

 

”SDP on sitoutunut pääradan ja muiden keskeisten raideyhteyksien kehittämiseen. Ei tästä ole kahta sanaa”, Marin kirjoittaa.

Moni tamperelainen poliitikko oli ehtinyt hämmästellä Rinteen suhtautumista tunnin junaan. Muun muassa keskustan Jouni Ovaska syytti, että ”‏demarit hylkäsivät Tampereen”‏. Toisaalta tamperelainen vihreä kansanedustaja Olli-Poika Parviainen huomauttaa Rinteen oikomisen jälkeenkin, että hallituksen kaatuminen kaikesta huolimatta pysäytti myös Tampereen tunnin junan valmistelun.

”Tunnin junan valmistelun viivästyminen hallituksen hajoamisesta johtuen on todella ikävää. Asiaan palattava viipymättä vaalien jälkeen”, Parviainen kirjoittaa Twitterissä.

Myös Tampereen kaupunginvaltuuston varapuheenjohtaja Iiris Suomela (vihr) kyseenalaistaa Rinteen ratahankkeille asettaman tärkeysjärjestyksen.

”Jutussa Rinne nostaa esiin pisararadan ja Kotkan mutta ei ainuttakaan panostusta päärataan. Missä ovat SDP:n prioriteetit”, hän kysyy.

Alle aiheeseen liittyviä poliitikkojen Twitter-viestejä. Juttu jatkuu twiittien alla.

 

 

 

Ratayhtiöt perustettiin, jotta ratahankkeisiin saataisiin budjettirahoituksen ulkopuolista pääomaa niin kaupungeilta ja kunnilta kuin sijoittajiltakin. Ilman uudenlaisia rahoitusjärjestelyjä ratahankkeiden toteuttaminen ei ole mahdollista, Berner on perustellut yhtiömallia.

Rinne ei tarjoa STT:n haastattelussa ratkaisuja rahoitusongelmaan. Sen hän toteaa, että ”velkaraha on yksi, mitä joudumme käyttämään”.

LUE LISÄÄ: Suomen valtiolta jättimäinen panostus raidehankkeisiin – Tunnin juna etenee

Yritykset: 
Jaa artikkeli:

Kommentit

Veikko Hintsanen

Ja kun luulin jo että SDP olisi tullut järkiinsä ja alkanut toteuttamaan oikeasti kestävän kehityksen liikennepolitiikkaa kun laitoin Kaakkois Suomen kansanedustaja ehdokkailleen vaihtoehdon raideliikenne investoinneille, niin tuleekin Jungner ja "tyrmää kaiken" ....:

Arvoisat SDP:n Kaakkois-Suomen kansanedustaja ehdokkaat.
cc : SDP liikenne vastaavat ja liikenteen tulevaisuuden suunnittelijat

Puolueohjelmissanne sekä vuodelta 2014 Seinäjoelta, että Lahdessa 2017 mainitaan sisävesiliikenteen huomioimisen tarve valtion liikennepolitiikassa (päätös no 130)

Päätöksen käytäntöönpano on kuitenkin jäänyt kokonaan tekemättä eli puoluekokouksen päätöstä ei ole huomioitu vielä lainkaan harjoitetussa liikennepoliittisessa toiminnassa ei liikennepolitiikan suunnittelussa ei päätöksenteossa ei eduskunnassa eikä eduskunnan valiokunta ja parlamentaarisesti muodostetuissa liikenne suunnittelu komiteoissa.

Huomioin arvoista kuitenkin on että olette jättäneet varauksen eduskuntavaaliohjelmaanne tavaraliikenteen liikenneverkkojen kehittämisiin mahdollisuuden lausumalla ”Pidetään huolta teollisuuden toimintaedellytyksistä varmistamalla sähköenergian ja kuljetusten kohtuulliset kustannukset ja kilpailukyky.”

Mutta panostatte saman https://sdp.fi/fi/eduskuntavaalit/ ohjelman mukaisesti ainoastaan maantie ja raideliikenne kehittämisiin. Mikä on käytännössä vastoin sitä mitä EU:ssa ollaan jo vuonna 2011 sovittu mm. maantieliikenne volyymien siirroista vesiliikenteeseen. (ks linkit alla.)

josta syystä pyydän Teitä SDP kansanedustaja ehdokkaat tutustumaan alla olevaan Teitä lähinnä olevaan Kaakkois Suomen vaali-aluetta koskevaan liikenne kirjoitelmaan.

ASIA : Kaakkois Suomi, LVM , Kaikkien puolueiden puolueohjelmat vs faktat ja todellisuus

Kaakkois- Suomi koostuu kahdesta osasta, jakaen vaalipiirin liikenteellisesti
Eteläiseen osaan ,mikä kuuluu Suomenlahden rannikkoliikenne alueeseen( ks kuva alla) . Ja pohjoiseen liikenne osaan mikä on Järvi Suomen liikennealuetta .
Hyvin moni nyt eduskuntaan pyrkivä poliitikko on laittanut liikenteen joko tärkeimmäksi kehittämiskohteeksi tai yhdeksi tärkeimmistä.

Oletteko ajatelleet että :

Liikenne voidaan ja tulee jakaa tarvittavan kaluston, liikenneinfran ja toimintojen perusteella periaatteessa kahteen pääryhmään:

Henkilö ja tavaraliikenteeseen

Henkilöliikenteen osalta kehittäminen tapahtuu liikennevälineiden ja liikenneinfran osalta päästöjen pienentämisten ja liikenneväylien tehokkaammiksi tekemisten avulla. Tähän valtio käyttää ja on viimeisten kolmen vaalikauden ajan käyttänyt noin 98% liikennebudjetteihin myönnetyt varat. Samoin liikenteen tulevaisuuden tutkimus on perustunut pelkästään maaliikennekehittämisten tutkimisiin henkilöliikenne ja tavaraliikenteen maaliikenne osuuden ehdoilla. Tästä esimerkkinä viimeisin LVM blogi impulssi viime viikolta

https://impulssilvm.fi/2019/03/21/liikenteen-paastovahennystoimet-tulisi...

Liikenteen päästövähennystoimet tulisi toteuttaa sosiaalisesti oikeudenmukaisella tavalla | Impulssi
Johtava asiantuntija, dosentti Outi Ampuja (Kuva: Liikenne- ja viestintävirasto / Nina Karvinen) Vuosien ajan työni puolesta olen kirjoittanut sähkö- ja kaasuautoista ja antanut niihin liittyviä haastatteluja.

impulssilvm.fi

Ja Valitettavasti; Tavaraliikenteen osalta maahan on rakennetut pelkästään maantie ja raide liikenneverkot, jotka eivät tue edellämainittua johtavan asiantuntijan Outi Ampujan näkemyksiä Järvi - Suomen liikennejärjestelyjen sosiaalisesta tasa-arvosta.

Ei edes Kaakkois Suomen osalta, koska olemme yhä 1600-1700 luvun ajatusten (ks edelliset email jotka liitetty mukaan) ja mahdollisuuksien rajaamina liikenneinfran kehittämisen osalta sisämaan tavaraliikenteen tavoitettavuuden osalta .

Meillä on edelleen vain ja ainoastaan huomioitu budjeteissa maantie ja raideliikenne mahdollisuudet viennin ja tuonnin tavaraliikenteessä. Ja tämä tavaraliikenne on kuitenkin Järvi Suomessa hyvin suuri , se on noin 30% osuus koko maan viennistä ja tuonnista. (viite 1)

Edellä mainitusta syystä meillä Suomessa ja erityisesti Kaakkois Suomessa on erittäin suuri Muutoksen tarve Liikenteen tutkimusten ja liikenneinfra kehittämisen suhteen.

Pelkän henkilöliikenteen ja maaliikenteen kehittämisen ohelle tulee ottaa mukaan tavaraliikenteen osuus mikäli halutaan sosiaalista oikeudenmukaisuutta Järvi Suomeen ja sen Kaakkois Suomen alue osuudelle.

Edellä mainittu sosiaalinen epäsuhde rannikon ja sisämaan tavaraliikenteen osalta ja välillä voidaan korjata ainoastaan aloitamalla Suomessa EU liikennestrategian mukaisesti mukaanottamalla vesiliikenne mahdollisuudet ja vaateet maantieliikennevolyymien siirroista vesiliikenteeseen , eli panostamalla sellaisiin tutkimuksiin( viite 2) joissa otetaan huomioon uuden vesiliikenteen kestävän kehityksen ja EU liikennestrategian ja sen EU tuki mahdollisuus(liite 3) Kymi joen ottamisella tavaraliikenteen käyttöön Järvi Suomen vesiliikenne verkon oleellisena osana ( liite 4) .

Jolla muuttuneessa maailman kaupassa ja sen edellytyksenä olevassa eurooppalaisessa kontti liikenne jakelussa ja keräilyssä EU satamiin ja sisämaahan tapahtuva liikenne voidaan järjestää sisämaasta (Kaakkois Suomi mukaan luettuna) ilman kalliita rannikkosatama pysähdyksiä suoraliikenteenä välille Järvi Suomi -itämeri-eurooppa.

Järvi Suomen alueen liikenteellisin Yhteistyöterveisin

Rannikko alueet :noin 100km rannikosta satamien takamaat / kuorma auto liikenne
Järvi Suomi = sisävesiliikenne -suora vesiliikenne eurooppaan kehittäminen / lopettaminen rannikko satamien takamaa alueina olo
Raideliikenne kehittämis alue em alueiden ulkopuoliset alueet

viitteet:

1) LVM tutkimus Suomen rannikko satamien takamaista.
https://docplayer.fi/33929349-Suomen-satamien-takamaatutkimus.html

2) Radikaali vesiliikennetutkimus
http://www.sisavesi.fi/?page_id=21

3) EU liikenne strategia ja liikennemuodot (5 liikennemuotoa vs Suomen 4 liikennemuotoa)
https://ec.europa.eu/transport/themes/strategies/2011_white_paper_en
https://ec.europa.eu/transport/modes_en

4) Kymi joen saattaminen Järvi Suomen tavaraliikenneväyläksi ; edellinen yritys 20 vuotta sitten
http://www.sisavesi.fi/wp-content/uploads/2018/04/5.1-LIIKENNE-VERKOT-SU...ÄMINEN.pdf
5) Tehdyt ja aloitetut tutkimukset raskaan maantieliikenteen tavaravolyymien korvaamiseksi vesiliikenteellä
https://www.merikotka.fi/projects/infuture-future-potential-of-inland-wa...
INFUTURE – Merikotka
Suurin osa kansainvälisestä rahtiliikenteestä kulkee maanteitä pitkin. Myös Suomen ja Pietarin välinen reitti on vilkkaasti liikennöity.
www.merikotka.fi

http://www.sisavesi.fi/wp-content/uploads/2018/04/2.3-LVM-visio-2050-ja-...
Kommentit raporttiin : Veikko Hintsanen
Kasvaako tavaraliikenne - väheneekö se mikä osa on murroksessa – vai normaalia kehittymistä /kehittämistä ? Miten tavaraliikenne miten ja missä lastit ...
www.sisavesi.fi

professori MVirenin(Turun yliopisto) huomio raideliikenteen yksipuolisen kehittämisen vaaroista.

http://meeviren.puheenvuoro.uusisuomi.fi/269803-populismia#comment-4099308

Kaarina Leinonen

Katelkaapa kaikki ihmiset Timo Harakan twiitit Hesarissa - voisi pikkusen aukasta silmiä. Ex-hallitus Sipilöineen, Bernereineen, Orpoineen + kumppaneineen "yrittää yhä"huijata suomen kansaa jättämällä kertomatta perimmäiset tavoitteensa ja Berner on tottakai pääosassa - Sipilä ja Orpo et kumppanit tietoisena tai höynäytettynä Suomen kansan velkaantumiseen ja lujasti. Tämä koskee erityisesti Suomen nuoria.

Tapio Lehtimäki

Eli kun Sipilän hallitus onnistui lyhentämään valtionvelkaa ensimmäisen kerran vuosikymmeneen ja siinä samalla syntyi yli 100.000 uutta työpaikkaa - sinulla on otsaa esittää hallituksen höynäyttäneen nuoria.

Kommunisti Harakka voi työntää twiittinsä pyrstöönsä. Mitä maan taloudenpitoon tulee, se mies ei ole keksinyt eläessään ensimmäistäkään tolkullista ajatusta.

Ilkka Salo

ScanMed Suomen TEN-T pääradan eli EU:n pohjoisen kasvukäytävän Skandinavia-Suomi-Pietari (Turku-Espoo-Helsinki-Vantaa-Lahti-Kouvola(Mikkeli/Kuopio)-Lappeenranta(Joensuu)) osuuden vaikutuspiirissä tuotetaan lähes 70% Suomen BKT:stä ja asuu yli 55% suomalaisista.

Euroopan pohjoisen TEN-T ScanMed kasvukäytävän suunnitelmat Tunnin junasta ovat olleet valmiina jo vuodesta 2014 Espoon kaupunkiradan osalta ja loput eli Lohja-Salo-Turku väli valmistuu loppuvuodesta. Lohjan yli 70 000 asukkaan talousalue on kytkettävä raideverkon piiriin ja nopealla aikataululla.

Tunnin junan Helsinki - Espoo - Turku rakentamispäätös on tehtävä välittömästi ja rahoitushakemus jätettävä EU:lle viipymättä, sillä kaikki tarvittavat suunnitelmat ovat jo lähikuukausina valmiita EU-rahoituksen anomiseen.