Torstai 25.4.2019

”Ottakaa time out, puolueen paketti on oikeasti hajoamassa” – Sdp:lle kova ryöpytys ex-puoluesihteeri Mikael Jungnerilta

Luotu: 
25.3.2019 15:28
  • Kuva: Petteri Paalasmaa /Uusi Suomi
    Kuva
    Mikael Jungner.
|

Sdp:n entinen puoluesihteeri ja kansanedustaja, nykyisin Liike Nytissä ja viestintäpuolella vaikuttava Mikael Jungner kritisoi sdp:tä raidepuheista.

Kyse on sdp:n puheenjohtajan Antti Rinteen kommenteista koskien raideyhtiöitä. Sdp:n johto on tänään maanantaina oikonut joukolla uutisointia siitä, että puolue haluaisi jäädyttää Tampereen ja Helsingin välisen tunnin junan valmistelun. LUE LISÄÄ: Antti Rinteen junapuheista ihmetys – Sdp tyrmää Anne Bernerin yhtiömallin

Sdp:n mukaan puolue vastustaa liikenneministeri Anne Bernerin (kesk) aloittamaa raideyhtiömallia, ei itse raideuudistuksia.

Rinteen kommentteihin on reagoinut voimakkaasti esimerkiksi tamperelaispoliitikko Iiris Suomela (vihr), jota kuitenkin Rinteen viestintävastaava Dimitri Qvintus rauhoittelee Twitterissä.

”Mitä ihmettä? Antti Rinne on vetämässä SDP:n tukea Suomen tärkeimmiltä raidehankkeilta - pääradan nopeilta junayhteyksiltä. Tällaisella poukkoilulla ei ainakaan tehdä tiukkoja ilmastotoimia”, Suomela tviittasi tänään.

Qvintus vastaa Suomelalle, että kyseessä on uutisankka.

Keskusteluun osallistuu myös Jungner.

”Ei ollut uutisankka. Luin jutun. Sdp irtautui parlamentaarisesti yhdessä sovitusta ajatuksesta laittaa infrahankkeet liikkeelle. Nyt ei suksi luista. Ottakaa time out, puolueen paketti on oikeasti hajoamassa...”, Jungner vastaa Qvintukselle.

(Juttu jatkuu tviittien jälkeen.)

 

 

Jungnerin mukaan Bernerin malli on tapa, jolla raidehankkeet saa liikkelle nopeasti.

Parlamentaarinen liikenteen rahoitusta arvioiva työryhmä on todennut, että hankekohtaisia yhtiöitä voidaan käyttää mahdollistamaan aiempaa useampien hankkeiden toteutuminen ja tehostamaan ja nopeuttamaan hankkeiden toteuttamista, kuitenkin niin, ettei se aiheuta kohtuutonta ristiriitaa yhtiön voiton tavoittelun ja julkisen edun välillä valtiontalouden kestävyys huomioiden.

Jungnerin mielestä sdp:n pitäisi nyt esitellä oma rahoitusmalli raidehankkeille.

Sdp:n veroasioihin keskittynyt kansanedustaja Timo Harakka kommentoi toisessa Twitter-keskustelussa, että ”on kohtuutonta vaatia ’vaihtoehtoa’ 2 viikkoa sen jälkeen kun hallitus itse keskeytti yhtiönsä valmistelun”.

”Se on joka tapauksessa hallitusneuvottelukysymys”, Harakka jatkaa.

(Juttu jatkuu tviittien jälkeen.)

Kokoomuksen pirkanmaalainen kansanedustaja Sofia Vikman puolustaa ratayhteyksiä tiedotteessaan.

Vikmanin mukaan nyt käynnistynyt, Bernerin aloittama hankeyhtiömalli mahdollistaa Suomi-radan etenemisen nopeasti.

”Tätä kehitystä ei ole syytä jarruttaa, sillä radanvarren kaupungit odottavat nopeampia yhteyksiä”, Vikman linjaa.

LUE MYÖS: Suomen valtiolta jättimäinen panostus raidehankkeisiin – Tunnin juna etenee

Jaa artikkeli:

Kommentit

Kalle Kaskinen

Antti Rinteen missio kestävän kehityksen alv:stä sitten keikahti, takki kääntyi.
Elintarvikkeiden alv toistaiseksi 14%, paitsi jos Rinne ei kohota prosenttiyksikön jolla saisi miljardin lupauksilleen. Ps: eläkeläisten satanen peruttu, ehkä, toistaiseksi, riippuu taloustilanteesta.

Veikko Hintsanen

ei vaan jossain ajatellaan että maassa saatetaan alkaa ajattelemaan että 50 miljardia pelkästään tuottamattomaan raideliikenteeseen voitaisiin käyttää jotenkin toisin mitä Sipilän hallitus esitti : esimerkiksi professori MVirenin(Turun yliopisto) huomio raideliikenteen yksipuolisen kehittämisen vaaroista.
http://meeviren.puheenvuoro.uusisuomi.fi/269803-populismia#comment-4099308 . ja vaihtoehdot raideliikenteen investoinneille tulisi aloittaa lukemalla EU liikennestrategia https://ec.europa.eu/transport/themes/strategies/2011_white_paper_en -myös parlamentaarisille komiteoille ennen tai raportin teon aikaan . Nyt sitä yritetään edelleen kun kaikki raportit ovat tehdyt joilla perustellaan pelkkää raideliikenne infra kehittämistä suomeen. Maamme kokonaisvaltaisesta liikenneinfran kehittämistutkimuksista on jätetty tietoisesti pois vaihtoehto : www.sisavesi.fi

Veikko Hintsanen

Tapio , Suomi jakautuu käytännössä maantieteellis logistisesti kolmeen eri kuljetusvyöhykkeeseen. Rannikko alueisiin noin sata km rannikoilta sisämaahan, joihin ulkomaankaupan kuljetukset lähimpään satamaan rekka autot tehokkain jakelu ja keräily . Toinen on Järvi Suomi jonne tehokkain ulkomaan kaupan kuljetusväline ,erityisesti 2000 luvun alun jälkeen muuttuneen maailman meriliikenteen uuden järjestyksen jossa euroopan valtameriliikenne volyymit kuljetetaan aluksilla jotka eivät mahdu itämerelle, on Suomen sisävesi-itameri alueelta tapahtuva laivasuoraliikenne jolla jaellaan ja kerätään lastit niin suoraan europaan satamiin kuin joki alueille ilman kalliita rannikkovarastointeja ja lastauksia . ma . Ja kolmas on juuri mainitsemasi Kolari alue -pohjois Suomi ja alueet joihin 2 ensimmäistä ei yllä - sinne raideliikenne yhteydet ovat must.

Tältä pohjalta valtion suunnittelut eroavat täysin EU tavoitteista joilla pyritään niin energian säästöön kuin päästöjen pienentämisiin raskaan maantieliikenne volyymien siirroilla vesiliikenteeseen.

Se ei säästä käytännössä mitään mikäli Suomi on Saari järjestelmän mukaan lastataan raiteille ,ja siitä edelleen varastoon rannikkosatamissa. kun tuontantopaikan ja laituripaikan keskimääräinen matka 200 km voidaan pudottaa kahteenkymmeneen kilometriin. Sillä on merkitystä. Kun Järvi Suomen ulkomaan tavaraliikenne on noin 30 miljoonaa tonnia vuodessa.

https://docplayer.fi/33929349-Suomen-satamien-takamaatutkimus.html
http://www.sisavesi.fi/?page_id=271

Veli Takanen

Yllä kirjoitetaan: ”Tätä kehitystä ei ole syytä jarruttaa, sillä radanvarren kaupungit odottavat nopeampia yhteyksiä”, Vikman linjaa.

Tämä Sofia se vasta on ajatusten Tammerkoski. Tunnin juna jyskyttää kahtasataa ohi radanvarrenkaupunkia. Siksihän Berrnerin mallissa siihen ei otettu Hämeenlinnaa mukaan.

Jos juna pysähtyy kerrankin välillä, se ei ole enää tunnin juna.

Heikki Paananen

Sama pisti silmään. Toivottavasti tuo Sofian syvällisen pohdinnan tulos ei ole edustava otos kansanedustajien tavasta analysoida asioita. Tunteella eteenpäin, faktoista viis. Radanvarren kaupungeilta kannattaisi ensin käydä kysymässä, näkevätkö ne ohi porhaltavan tunnin junan hyödyllisenä, ennenkuin sellaisia väitteitä esittää.

Toki sen voi kokea hyödylliseksi siten, että tampereelaiset eivät sitten tunge samaan junaan radanvarsikaupunkilaisten kanssa (esim. hygieniasyyt). Sitäköhän tässä tarkoitettiin?

Pentti Westerholm

Antti Rinne lupasi paljon oikeudenmukaisuutta ja hyvää kansalaisille TV-tentissä.HIntalappukin oli 1 -3 miljardin välillä.Kustannukset katetaan veroilla "robin hood" tyyliin.Unohtuiko häneltä kuka ne 100000 uutta työpaikkaa järjestää.

Irja Hirsivaara

Kukahan sen demarien vaaliohjelman oikein on tehnyt, kun pj:n piti lukea toimittajien kysymyksiin vastauksia siitä kolmen miljardin veroläjästä, pj yleensä puolueensa ohjelman osaa.
Ja ainahan se on ollut niin, että kun demari sanoo 1-3 miljardia, se tarkoittaa 3 miljardia.
Ja satanen köyhille eläkeläisille tarkoittaa, että jos talous sallii eli ei tule .

Rinne mureni täysin tentissä. Jos ylen toimittajat olisivat tentanneet yhtä suurella jankutuksella kuin Sipilää muutama päivä sitten, olisi pian Rinne taas sairauslomalla.

Karl Hummi

Vaikka Kokoomus olisi suurin puolue, kukaan ei halua sen kanssa hallitukseen ei demarit ei kepu ei vihreät ei vassarit ja Persuja ei kukaan ota hallitukseen.
Kok, KD, RKP, ja siniset ei riitä.
Kyllä se niin vain on, että virhreää punamultaa pukkaa.