Lauantai 20.4.2019

Antti Rinteen junakommenteista hämmennys – Li Andersson: Raideyhtiömalli voi olla järkevä

Luotu: 
25.3.2019 15:48
  • Kuva: Petteri Paalasmaa / Alma Talent
    Kuva
    Vasemmistoliiton puheenjohtaja Li Andersson näkee raideinvestointeja varten perustettavat hankeyhtiöt "ihan järkevänä" työkaluna, mutta yksityistä rahaa hän ei mukaan haalisi.
|

Vasemmistoliiton puheenjohtaja Li Andersson ei tyrmää erillisten hankeyhtiöiden perustamista uusille ratainvestoinneille. Sen sijaan yksityisen rahan mukaan tulemisen suhteen hän on selvästi kriittisempi.

”Suhtaudun varauksella tähän yksityiseen rahoitukseen ennen kaikkea siksi, että yksityisellä rahalla on kovempia tuottovaatimuksia. Siinä helposti käy niin, että jos tuottovaatimukset ovat kovia, se näkyy lippujen hinnoissa, jolloin ei saada ehkä niin suurta siirtymää matkustajamääriin kuin oli tarkoitus”, Andersson sanoo.

STT:n haastattelussa sdp:n puheenjohtaja Antti Rinne totesi aiemmin maanantaina olevansa ”ihan tyytyväinen” siihen, että Juha Sipilän hallituksen ajama ”ratayhtiöiden valmistelu pysähtyi hallituksen eroon”. Rinteen mukaan se olisi mahdollistanut julkisen omaisuuden siirtymisen ”bisneksen teon puolelle”. LUE TARKEMMIN: Antti Rinteen junapuheista ihmetys – Sdp tyrmää Anne Bernerin yhtiömallin

Vasemmistoliiton Andersson taas näkee, että hankeyhtiöillä voi olla oma paikkansa raideyhteyksien rakentamisessa.

”Mikäli käytetään tätä hankekohtaista yhtiömallia siihen, että kerätään yhteen kuntien ja EU:n julkista rahoitusta, niin pidän sitä ihan järkevänä”, Andersson toteaa.

Tämä kuulostaa ihan samalta, mitä Helsingin pormestari Jan Vapaavuori (kok) sanoi Helsingin Sanomien haastattelussa. Vapaavuori sanoi, että ”[…]yksityinen sijoittaja haluaa aina rahansa takaisin ja tuoton kanssa. Viime kädessä on vain kaksi maksajaa: veronmaksaja tai käyttäjä”.

”Great minds think alike”, Andersson vastaa.

Julkisuudessa esillä ovat olleet etenkin ratahankkeet ”Tunnin juna” Helsingistä Turkuun, ”Suomi-rata” Tampereelle sekä Helsingin ratapihan alle rakennettava Pisara-rata, joka mahdollistaisi nykyistä tiheämmän liikennöinnin.

LUE MYÖS: ”Ottakaa time out, puolueen paketti on oikeasti hajoamassa” – Sdp:lle kova ryöpytys ex-puoluesihteeri Mikael Jungnerilta

Turkulainen Andersson aloittaisi Turun Tunnin junasta, mutta korostaa puolueen kannattavan kaikkia raideinvestointeja ja niiden volyymien kasvattamista.

”Tunnin juna on kaikista pisimmällä ja ikään kuin investointipäätöstä vaille valmis”, hän perustelee.

”Me tarvitsemme myöskin junayhteyden, joka sitoo yhteen koko Etelä-Suomen työssäkäyntialueen, minkä Tunnin juna käytännössä tulee tekemään. Sillä on hirveän isot vaikutukset koko Länsi-Uudenmaan, pääkaupunkiseudun ja lounais-Suomen talous- ja työllisyyskasvun näkökulmasta”, Andersson toteaa.

”Suurimmat hyötyjät eivät siis ole [ainoastaan] turkulaiset, vaan kaikki, jotka asuvat Etelä-Suomen työssäkäyntialueella. Matkat lyhenevät, asuntorakentaminen vauhdittuu”, hän päättää.

LUE MYÖS: ”Onko sdp nostamassa tavallisten suomalaisten ruokalaskua?” – Kaikkonen ihmettelee Antti Rinteen kannanottoja

Jaa artikkeli:

Kommentit

Veikko Hintsanen

Raideliikenteen eliitti - kuoro on jälleen yksiääninen.

Sointu on sama

Kuoron jäsenet mistään ääniryhmästä eivät kuule eikä näe mitään muuta tai muun liikennemuodon kehittämistarvetta.

Ei kuulla EU liikennestrategiaa, ei tarvetta muuttaa liikenne volyymeja liikennemuodosta toiseen, ei ministerin huomautuksia ottaa kansainväliset sopimukset suunnitteluun mukaan, ei oikeuskanslerin huomautuksia puutteellisista perusteiden esiintuomisista päätöstasolle eduskuntaan, Ei EU tilintarkastustuomioistuimen huomioita puutteellisista päätöksistä jne..... jnee… näillä mennään jälleen....

kyseessähän on "ainoastaan" 50 miljardia kansan panoksia ,tai ainakin kansan tavalla tai toisella maksettavaksi jääviä panoksia. Etu tulee matkustaja liikenteeseen . Etuja ei tule tavara liikenteessä paljoakaan, ei saada pois energian kulutusta eikä pienennetä liikenteen päästöjä, koska raideliikenteen osuus on vain noin 25% tavaraliikenteestä ,ja sen kasvattaminen ei käytännössä ole mahdollista. Maantieliikenteen siirtäminen vesiliikenteeseen toisi murto osa investoinneilla ja vähemmillä panostuksilla enemmän tulosta

Mikko Toivonen

Olen "valitettavasti" Hintsasen kanssa ihan samaa mieltä, että suuren-ja tulevaisuuden mittakaavan liikennepolitiikasta ei yhdelläkään puolueella ole edesa hajuakaan. Ei liioin ymmärrystä miksi Suomea lukuun ottamatta ja aivan poikkeuksetta kaikki ja kaikenlaiset valtiot joilla on edes lievästi meihin verrattava sisävesi ja tavaran vähäpäästöisen vesikuljetuksen, edullisen kuljetuksen, mahdollisuus tekevät niin eli hyödyntävät kaikki vesi kuljetus mahdollisuutensa.

Meillä on monia aivan perustelemattomia poikkeavuuksia rajallisten lobbausryhmien etujen mukaan mutta kokonaisuuden etuja vastaan toimimisesta.

Yksi on tuo melkoisen laiminlyöty sisävesiliikenne infra ja sen käyttö tuhansien ja tuhansien ilmaa ja teitä pilaavien rekkojen eduksi.

Myös polttoaine politiikassa olemme mustimman kehitysmaan tasolla polttamalla palmuöljyä ja öljykasvien sekä prosessointi että tuotantoeriä. Alkoholi esimerkiksi pääosiltaan erittäin pahaa ilmasto ja luonto vahinkoa aiheuttavasta sokeriruo'osta ja jos ei siitä niin syömäkelpoisesta US maissista. Sahanpurusta ja pikkuisista leipomo lähteistä keitetty R85 ei montaakaan ajoneuvoa kuljeta.
Olemme ainoa maa koko Euroopassa missä ei koskaan sallittu LPG ali Autogaz jakelua liikenteeseen vaikka sitä runsaasti, helpolla ja halvalla löytyy kaikkien eurooppalaisten pikku kylistäkin. Ja bensaa ja dieseliä merkittävästi pienemmällä päästöllä.

Kyllä raideliikennettä tarvitaan. Kaikki tarvitsevat ja se on mahdollista voimittaa joko puhtaalla ydinvoimalla tai metaanikaasuilla pienillä päästöillä. Sekin olisi kuitenkin ajateltava osana kokonaisuutta. Joustavasti yhdistettynä muuhun liikenne-ja tavaravirtaan.

Ja lopuksi vielä fakta: Tunnumme olevan kansakunta joka paraiten osaa keittää puuta alkaliliemessä kattilassa, myydä kuivatun liemen siivuina, sahata puuta kun vielä metsistämme joku tukkikin satunnaisesti löytyy tai polttaa sitä ja turvetta hirmuisella kokonaispäästöllä kunnallisissa lämpölaitoksissa