Torstai 22.8.2019

EU:n suunnitelma: Kaikkiin autoihin pakollinen nopeusrajoitin

  • Kuva: Petteri Paalasmaa/Uusi Suomi
    Kuva
    Älykäs nopeudensääntely on tulossa pakolliseksi kaikissa EU:ssa myytävissä uusissa autoissa vuonna 2022.
|

EU:n instituutiot ovat päässeet alustavaan sopimukseen tieliikenteen uusista turvallisuusmääräyksistä. Esimerkiksi nopeutta rajoittavasta teknologiasta on tulossa pakollinen ominaisuus kaikissa uusissa autoissa Euroopassa vuodesta 2022 lähtien.

Euroopan komission suunnitelmaan kuuluu älykkään nopeudensääntelyn lisäksi kehittynyt hätäjarrutus sekä muun muassa teknologiaa, joka auttaa havaitsemaan kuljettajan nukahtelua tai huomion herpaantumista, kerrotaan EU:n tiedotteessa ja BBC:llä.

”Vuodesta 2022 alkaen uudesta turvateknologiasta tulee pakollista eurooppalaisissa liikennevälineissä matkustajien, jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden suojaamiseksi”, EU:n komissio kertoo.

EU korostaa, että uusi teknologia voi suojata ihmisiä kuskien ajovirheiltä.

“Joka vuosi 25 000 ihmistä kuolee teillämme. Valtaosa näistä onnettomuuksista johtuu inhimillisistä virheistä”, sanoo komissaari Elzbieta Bienkowska.

“Uusilla turvaominaisuuksilla voi olla samanlainen vaikutus kuin turvavöiden käyttöönotolla aikanaan.”

Lisäksi henkilö-, paketti-, kuorma- ja linja-autoihin tulisi pakolliseksi tallennin onnettomuustapausten varalta eli niin kutsuttu musta laatikko, Kauppalehti kertoo.

Nyt saavutettu lopputulos on seurausta Euroopan komission, parlamentin ja neuvoston välisistä kolmikantaneuvotteluista. Seuraavaksi Euroopan parlamentin ja neuvoston pitää virallisesti hyväksyä lopputulos ennen kuin se voi tulla voimaan.

LUE MYÖS:

Ajettuun matkaan perustuvat tiemaksut tulossa Suomeen? EU tavoittelee yhteistä järjestelmää

Autoilijoiden erittäin vaarallinen käytös yleistyy Suomessa – Riskiryhmälle varoitus kännykän näpläämisestä

Jaa artikkeli:

Kommentit

Reijo Paunonen

Kun uusi ns turvallisuustekniikka tulee uusiin autoihin, tarkoittaa tämä samalla sitä, että jäsenvaltiot saavat perustellun syyn lisämaksu- ja piilovero-oikeuteen eri menetelmin.
Tämä tapahtuu kurittamalla eritysesti sitä kansanosaa joka kuitenkin haluaa ajaa vanhemmalla autokannalla.
Jos turvatekniikkaa ajetaan, tulisi se kohdistaa niihin autoilijoihin joilla on suurempi riski joutua onnettomuuksiin. Siis mikäli turvallisuudesta on kyse.
Tämäkin osa-alue kuuluu samaan kastiin ilmastovouhkaamisen kanssa. Koska EU;n talous matelee, Saksan veturi yskii ja korot pysyttelvät sinnikkästi alhaalla, on keksittävä mitä mielikuvituksellisimpia tekohengitystapoja EU talouden elvyttämiseksi.
Eurokansalaisen verorahoilla ja heidän jäljellä olevillä säästöillä tietenkin.

Kenneth Ainetdin

Ajan jo nyt nopeusrajoitusten mukaan. Käytän vakionopeudensäädintä jonka laitan ajamaan 3 kilometrin ylinopeudella. Todellinen nopeuteni on navigaattorini mukaan tällöin juuri rajoituksen mukainen nopeus. Autoni nopeusmittarissa on siis 3 kilometrin virhe, ja tämä on vakio eri nopeuksilla. Minulle on ihan sama jos tuo rajoitus tulee kunhan liikkeitäni ei seurata gps-signaalilla. Joka paikkaan ehtii ihan hyvin nopeusrajoituksia noudattamalla.

Parhaiten tämän huomaa silloin, kun auto on korjaamolla ja joutuu käyttämään julkisia.