Perjantai 19.7.2019

Raidehankkeet: Petteri Orpo torjuu yksityiset sijoittajat – Ei laittaisi sentin senttiä Tallinna-tunneliin

Luotu: 
2.4.2019 13:52
  • Kuva: Petteri Paalasmaa
    Kuva
    Petteri Orpo ei laittaisi senttiäkään valtion rahaa Tallinna-tunneliin.
|

Kokoomuksen puheenjohtaja Petteri Orpo ei huolisi yksityisiä sijoittajia mukaan raideliikenteen hankeyhtiöihin. Lainaa ulkomaisilta pääomasijoittajilta voitaisiin kuitenkin nostaa, kunhan ”ehdot ovat kohdillaan”.

”Mutta omistaminen on oleellista. Omistaminen pitää olla valtion, kaupunkien tai julkisesti omistettujen suomalaisten yhteisöjen käsissä”, sanoo Orpo Uuden Suomen, Kauppalehden ja Talouselämän yhteishaastattelussa.

Suomeen perustettiin helmikuussa liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin (kesk) johdolla kaksi uutta hankeyhtiötä tunnin junayhteyksien rakentamiseksi Turkuun ja Tampereelle. Hankeyhtiöiden tavoitteena on hankkia raideyhteyksien rakentamiseksi rahaa valtion budjettirahoituksen ulkopuolelta.

Yhtiöiden enemmistöomistus on valtiolla, mutta liikenne- ja viestintäministeriön mukaan ”suunnittelun edetessä neuvotteluiden perusteella sovitaan yhtiön pääomituksesta ja uusista omistusosuuksista”.

”Minä haluan, että ne on suomalaisittain omistettuja. Mutta se mistä lainan ottaa ja millä ehdoilla, se päätetään erikseen. Siinä täytyy katsoa suomalaisen veronmaksajan etua, koska suomalainen veronmaksaja – raiteiden käyttäjä – viime kädessä maksaa aina”, Orpo toteaa.

”Emmekä me tee sellaista ratkaisua, joka kokonaistaloudellisesti olisi huonompi kuin se, että valtio ottaisi lainan ja rakentaisi sen”, hän tähdentää.

Kaavaillun Tampereen ja Turun ratojen lisäksi Orpo painottaa myös uutta ratahanketta itään. Minkä kaupungin kautta se kulkisi, ei Orpo vielä halua sanoa.

Tiukkaa talouslinjaa vetävän Orpon mielestä raideinvestoinnit olisivat merkittäviä piristysruiskeita koko Suomen taloudelle nyt, kun ennusteiden mukaan talous on hiipumassa runsaan prosentin vuosikasvuun.

”Minä ihan oikeasti uskon näihin kansallisiin jättihankkeisiin, eli nopeat junayhteydet Helsingistä, pääkaupungista, pohjoiseen, itään ja länteen”, Orpo aloittaa.

”Syntyisi valtava buusti koko Suomen kansantaloudelle. Se olisi ilmastoteko ja rakentaminen olisi sitä elvyttämistä, jos näissä päästäisiin liikkeelle”, hän jatkaa.

Tallinna-tunneliin Orpo ei sen sijaan laittaisi sentin senttiä.

”Minusta se on puhtaasti yksityinen hanke, enkä minä olisi siihen valtion rahaa laittamassa yhtään. Jos se on toteutuakseen – toivotan onnea ja menestystä – valtio voi tehdä kaavoituspuolella yhdessä maakuntien ja kaupunkien kanssa tehtävänsä. Mutta se on niin valtava investointi, ettei meillä ole siihen julkisia varoja laittaa. Jos se onnistuu, se on tietysti hieno asia.”

LISÄÄ AIHEESTA: 

Petteri Orpo löi talousluvut tiskiin ja avautui sdp:stä: ”Uutta velkaa tulossa 12mrd€ – ilman yhtäkään vaalilupausta”

Antti Rinteen junapuheista ihmetys – Sdp tyrmää Anne Bernerin yhtiömallin

”Antti Rinteen suunnitelma tulisi liian kalliiksi veronmaksajille” – Tiilikainen: Pisararata vanheni, tehdään Lentorata keskustaan asti

LUE MYÖS:

Osmo Soininvaara perkasi Vesterbackan tunnelilaskelmat: ”Olen todella kummissani”

Virolaisministeriltä piikki Suomeen: ”Ei kannattaisi vielä myydä lippuja” Tallinna-tunneliin

Sanasota syttyi Vesterbackan Tallinna-tunnelista: ”Onhan noita verorahoja kiva käyttää” – ”Uudenvuodenlupauskin on velvoittavampi”

Keskusta linjasi: Tallinna-tunneli rahoitettava yksityisellä rahalla – Valtion rahat käännettävä ”alemman asteen tiestöön”

Henkilöt: 
Jaa artikkeli:

Kommentit

Veikko Hintsanen

Raideliikenne on vain osa Suomen liikennepolitiikkaa.

Olsiko aika katsoa kokonaisuutena mitä liikenneinfraa Suomeen kannattaa rakentaa ja ylläpitää.

Ylläpitokin on aikamoinen panostus ja eriarvoisuuden luoja kun esim. raideliikenne km vaatii lähes 60 000 euron ylläpidon kilometriä ja vuotta kohden kun maantie vain alle 8000 euroa ja vesiväylät vain noin 5000 euroa/km / vuosi.

Tästäkin syystä pitäisi tarkkaan harkita minne kannattaa raiteita rakentaa ja missä taas voidaan samat toiminnot suorittaa tehokkaimmin vesiliikenteellä.

Ongelma on siinä että meillä ei tutkita vaihtoehtoja. Kun on tehty poliittinen hallintohimmeli mikä estää liikenteen EU :ssa sovittujen mallien esiintuomisen ja tutkimisen http://bionavigaattori.puheenvuoro.uusisuomi.fi/272854-lvmn-uusi-verkko-...

siksi voidaan ja

Panostetaan "silmät ummessa" raiteisiin koko poliittisen puolueliitin voimalla.

http://bionavigaattori.puheenvuoro.uusisuomi.fi/272907-hyvasti-sipila-mu...
vrt vaikka Ruotsin malliin panostaa infraan.
https://trafikverket.ineko.se/Files/en-US/31316/Ineko.Product.RelatedFil...
sivu 14

” Viktiga farleder utvecklas ” : ” För att främja överflyttningen av godstransporter från väg till sjöfart behövs bland annat åtgärder i farleder. ”

Markku Lehto

Hyvä ulostulo vihdoin Orpolta. Orpolla on jalat maassa ja Suomen etu ensimmäisenä.

Radat kuntoon, niin saadaan ihan oikeasti niitä päästöjä vähennettyä. Junat kulkee sähköllä ja 80 % sähköstä tehdään Suomessa hiilidioksidivapaasti. Myös rekkoja voidaan kuljettaa junilla, niin kuin Suomessa tehtiinkin 90-luvulla ja 2000-luvun alussa. Siinä säästyy kuljettajaresurssit, tiestö ja onnettomuusriskit pienenevät.

Ratojen kunnostukseen käytettävät rahat pyörittävät kotimasita bisnestä sekä työllistävät kun osataan ottaa urakat kotiin. Ratoihin investointi maksaa itsensä takaisin, kun saamme matkustamisen ja rahtiliikenteen jälleen toimivaksi, niin että junat kulkevat nopeasti ja pysyvät aikatauluissa.

Tunnelihankkeesta olen Orpon kanssa täysin samaa mielä. Tallinna - Helsinkin tunneli tulee maksamaan 20 - 25 miljardia. Eiköhän niille rahoille ole muuta käyttöä, varsinkin kun tunnelin raideleveyden on kaavailtu olevan Keski-Euorooppalainen ( 1 435 mm) eikä sitä saa sovitettua ilman kalliita erikoisjärjestelyitä meikäläiseen raideleveyteen ( 1 524 mm ) . Kanaalin tunneli jonka pituus ( 50 km ) on puolet Tal - Hel -tunnelista ( 100 km) tuli maksamaan vuoden 2015 hintatasossa 14 miljardia euroa.
https://en.wikipedia.org/wiki/Channel_Tunnel#Construction

Suomelahden yli on toimiva lauttaliikenne, miksi pitäisi kaivaa kallis tunneli ?