Maanantai 17.6.2019

Ministeri vastaa syytöksiin likaisesta vaalitempusta: ”Malmin kentän voi tuhota vain kerran”

Luotu: 
6.4.2019 11:00
  • Kuva: Petteri Paalasmaa/Uusi Suomi
    Kuva
    Ympäristöministeriö palauttaa Malmin lentoaseman rakennussuojelua koskevan päätöksen Uudenmaan ELY-keskukselle uudelleen käsiteltäväksi.
|

Toimitusministeristön ympäristöministeri, keskustan eduskuntavaaliehdokas Kimmo Tiilikainen perustelee Puheenvuoron blogissaan ministeriön päätöstä palauttaa Malmin lentoaseman rakennussuojelua koskeva päätös Uudenmaan ELY-keskukselle uudelleen käsiteltäväksi.

”Kyseessähän on valtakunnallisesti arvokas kulttuurikohde. Rakennussuojeluasiat on ratkaistava kokonaisharkinnan perusteella, jossa oikeudellisten seikkojen lisäksi painavat yleisen ja yksityisen edun kannalta merkittävät olosuhteet. Siksi perusteluissa on oltava tarkka. Ympäristöministeriö ei tehnyt päätöstä kentän suojelun puolesta tai vastaan. Se päätös kuuluu ELY-keskukselle. Mutta ministeriö valvoo, että päätökset ovat varmasti lain mukaisia”, Tiilikainen kommentoi. 

Hän ihmettelee Helsingin Sanomien uutisointia asiasta: lehti kysyi perjantaina, onko kyseessä likainen vaalitemppu.

Tiilikainen linjaa, että elävää kulttuuria ja ympäristöarvoja ei pidä uhrata kasvun ja kiinteistöbisneksen alttarille. 

”Rakennuspaikkojen ympäristövaikutukset on arvioitava. Hiilijalanjälki, sulfidisavi, Longinojan taimenpuro ja uhanalaiset lajit ovat merkittäviä kysymyksiä. Siksi ympäristön kannalta kestävät kaupungit on suunniteltava huolella. Esimerkiksi Malmin kentän voi tuhota vain kerran. Siksi lisäaika harkinnalle kannattaisi käyttää viisaasti.”

Hän kertoo, että Malmin ystävien tekemä valitus Uudenmaan ELYn päätöksestä tuli ministeriöön kesällä. 

”Suojeluasioita on vireillä paljon, mutta koska Malmin kysymys on yhteiskunnallisesti merkittävä oli perusteltua priorisoida sitä. Asetin tavoitteeksi ratkaisun jo maaliskuussa ja siihen laadimme prosessiaikataulun, koska valituskäsittelyissä muotoseikat ovat tarkkaan säädellyt. Asian ratkaisu venyi kuitenkin huhtikuulle, koska Helsingin kaupungin lausunto ei tullut määräaikana, vaan jouduimme sitä pariin otteeseen patistelemaan”, Tiilikainen selvittää.

”Päätös on virkatyönä huolellisesti valmisteltu. Valmistelun lähtökohtana on ollut laki rakennusperinnön suojelemisesta sekä tietenkin kaikki muut valitusten käsittelyä koskevat lait. Kun päätös on valmis, ei hyvään hallintotapaan kuulu, että sen antamista vitkuteltaisiin”, hän jatkaa.

Hän huomauttaa myös, ettei ministeriö arvioinut päätöksessään, onko Malmin kentän rakentamisessa järkeä. 

”Omasta mielestäni Malmi pitäisi säilyttää lentokäytössä. Kulttuuri on mielestäni ihmisten ja yhteisöjen elävää toimintaa, ei toiminnastaan irrotettujen yksinäisten rakennusten jököttämistä keskellä muuhun käyttöön kaapattua ympäristöä”, Tiilikainen toteaa.

Keskustan eduskuntaryhmän pu­heen­joh­ta­ja Ant­ti Kaik­ko­nen sanoi perjantaina toivovansa  rat­kai­sua, joka tur­vaa alu­een jat­kos­sa­kin len­to­käy­tös­sä.

”En ole mis­sään vai­hees­sa ym­mär­tä­nyt Hel­sin­gin kau­pun­gin lin­jaa ajaa Mal­mi alas. Olen täy­sin var­ma, et­tä sitä ka­dut­tai­siin myö­hem­min”, hän sanoi Suomenmaalle.

Kaik­ko­sen mie­les­tä ELY:n  uu­den kä­sit­te­lyn li­säk­si oli­si­kin hyvä, et­tä Hel­sin­ki ot­tai­si asi­an uu­teen har­kin­taan.

Keskustan edus­kun­ta­ryh­mä on ot­ta­nut jo pari vuot­ta sit­ten kan­taa Mal­min len­to­ken­tän säi­lyt­tä­mi­sen puo­les­ta.

Myös Helsingin pormestari Jan Vapaavuori (kok) on ottanut kantaa ministeriön päätökseen. Hänen mukaansa oikeuskansleri on ollut ”kovin tarkkana” siitä, että toimitusministerit tekevät vain välttämättömiä riidattomia päätöksiä.

Lue myös:

Perustuslakivaliokunta penseä kuohuttaneesta Lex Malmista: ”Paljon korjattavaa”

Vapaavuori Malmin lentokentästä: ”Asuntotuotanto kuuluu kaupungin perustehtäviin, ilmailu ei”

Keskustelua aiheesta Uuden Suomen blogeissa: 
Jaa artikkeli:

Kommentit

Henri Järvi

Suomi on pelkkää metsää ja peltoa, ja siellä välissä jokunen kerrostalo. Olemme tottuneet väljyyteen. Jos menet kehä 3:n ulkopuolelle on siellä pelkkää metsää. Tai jos laskeudut Helsinki-Vantaalle, allasi pelkkää metsää. Olemme siis tottuneet väljyyteen.

Mutta mitä tekeekään kaupunkisuunnittelu Helsingissä, tiivistää kaupunkirakennetta. Minkä kustannuksella, luonnon ja viheralueiden kustannuksella tietysti. Mitä siitä seuraa? Betonia, betonia, betonia. Entä mitä siitä seuraa? Vierautta, vierautta, vierautta ja  mielenterveysongelmia.

Pasilaan ollaan rakentamassa ennen näkemätöntä betoni-lasi keskittymää jollaista rakennus tehokuutta täällä ei ole vielä nähty, ja vain siksi että rakennusliikkeet voivat turvata voittonsa. Sinne tehdään ilmeisesti myös Suomen suurin ostoshelvetti sillä täytyyhän kuluttajan kuluttaa ja pitää pääoma tyytyväisenä.

Ihmiset pakotetaan pääkaupunkiseudun tiivistämisellä japanilaiseen junaan ja muu Suomi on tyhjä. Fiksua. Ja vain siksi että joku voi kääriä voittonsa. Nuo voitot revitään täällä asuvien mielenterveydestä.

Mikko Toivonen

Kyllä Tiilikainen on Helsinkiläisten ehdokkaana listoilla, mutta kepulaisena eli kepu etu ajaa aina ohi kaupungin ja maan edun.
Malmia lentokenttänä ovat myös puolustamassa rahamiehet joille inisteri Tiilikaisen korva on hyvin avoin.
Kansalaisen on kuitenkin aina muistettava ikuinen kepu totuus eli kepu pettää aina

Seppo Simonen

Kun ympäristöministeri katsoo koko maan edun kannalta asioita ja taasen kun ympäristöministeriössä halutaan että tämä case kästellään monelta kantilta jottei siltarumpupolitikointi pääse yllättämään.
Punavihervapaavuorelaisuus ei ole hyväksi yhteiskuntamme kehitykselle.

Mikko Toivosella on tunnettuja antipatioita Keskustalaista kansanliikettä kohtaan.
Nyt kaikki Pro Malmin lentokentän säilyttämisen puolesta äänestämään Kimmo Tiilikaista eduskuntaan.

Risto Salonen

Komppaan Seppo Simosta. Pk-seudun ulkopuolella asuu lähes 80% suomalaisista, toivottavasti 10 vuoden kuluttuakin. Helsinki voisi rajoittaa asukkaiden tuloa, ei kaikkien pidä muuttaa Uudellemaalle, muuallakin on toivottavasti tulevaisuudessakin elämää. Hillitkää vauhtia.
Tunnin juna Tampereelle ja Kouvolaan, puolen Tallinnaan. Miksi? Vasta rakennettiin oikorata Lahden kautta. Eivätkö ne kymmenet tuhannet virkamiehet osaa suunnitella kymmentä vuotta pidemmälle. Unelmoidaan 30 miljardin infrahankkeista, mutta ei saada kasaan muutamaa miljardia nykyisen infran ylläpitoon. Milläs ne tulevat ylläpidot rahoitetaan?
Ei se Kepu pääse synnittä tässäkään. Ministeri Bernerillä oli 4 vuotta aikaa järjestää rahaa kunnossapitoon, mutta ei, piti yrittää sähköpyörää, -autoa, satelliittirahastusta. En sano, että olisi SEB ollut jo mielessä, kun utopiaa mietti. Tulee kyllä vahvasti mieleen.

Taisto Leinonen

Kun laskukausi on tulossa, on aika ryhtyä ideoimaan uutta rakennustuotantoa. Työnnetään Finlandia-talo traktorilla Töölönlahteen, vuorataan ympäristö Malmin lentokentän mullalla, ja tälle tyhjälle tontille pari Cirrus-taloa hotelleiksi.
Ei paljasjalkaisille ja kansainvälisen koulun käyneille, ns. helsinkiläisille, joille Alvar Aalto on kaikkien jumalien yläpuolella, stadin historia on pelkkää muovailuvahaa..
Kuka tarvitsee 20 vuoden päästä Malmin lentokenttää, kun fillareilla viedään 100 kg Ikea-paketit pitkin bulevardeja puolimetrisessä lumessa?