Perjantai 24.5.2019

Antti Rinne junahankkeista: ”Uskon että uusi hallitus laittaa montakin käyntiin” – Li Andersson: Osa Turun tunnin junasta voidaan käynnistää nopeasti

Luotu: 
16.5.2019 11:28
  • Kuva: Petteri Paalasmaa
    Kuva
    Hallitusneuvottelujen vetäjä, sdp:n puheenjohtaja Antti Rinne.
|

Hallitusneuvottelujen vetäjä, sdp:n puheenjohtaja Antti Rinne kertoo, että uusi hallitus voi käynnistää useampiakin raidehankkeita. Vihreiden Pekka Haaviston mukaan ratahankkeisiin halutaan ”maksimaalinen osuus” EU-rahaa.

”Uskon, että aika montakin hanketta tullaan laittamaan käyntiin”, Rinne sanoo aamulla saapuessaan Säätytalon hallitusneuvotteluihin.

Helsingin Sanomat kertoi torstaiaamuna, että hallitusneuvotteluissa on keskusteltu kaikkiaan kolmen uuden ja nopean ratahankkeen edistämisestä sekä Kouvola–Kotka-radan kunnossapidosta sekä Hanko–Hyvinkää-radan sähköistämisestä. Kolme uutta nopeaa ratahanketta olisivat Turun tunnin juna, Helsingin ja Tampereen välinen Suomi-rata sekä itärata Porvoon ja Kouvolan kautta.

Lisäksi hallitusneuvotteluissa on keskusteltu tiettävästi Helsingin ratapihan kapasiteettia vapauttavasta pisararatahankkeesta.

HS:n mukaan raideväylien suunnitteluun on alustavasti varattu pari sataa miljoonaa euroa.

”En vielä rupea paljastamaan, millaisia asioita on sovittu. Me nyt katsomme kokonaisuuden rauhassa”, Rinne sanoo.

 

Vasemmistoliiton puheenjohtaja Li Andersson katsoo, että yhden hankkeen konkreettinen käynnistäminen seuraavan hallituskauden aikana ”on varmaan realismia”.

”Mutta tietysti kaikki on kiinni siitä, mitä kaikkea saadaan mahdutettua näihin talouden raameihin.”

Jos julkisuudessa on puhuttu suunnittelurahoista, niin Andersson huomauttaa, että Turun tunnin junan suunnittelu on jo tällä hetkellä kaikkein pisimmällä.

”Esimerkiksi Espoon kaupunkirataosa siitä kokonaisuudesta olisi käsittääkseni käynnistettävissä hyvin nopeallakin aikataululla”, Andersson toteaa.

”Minä kannatan henkilökohtaisesti – ja olen kannattanut pitkään – Turun rataa. Mutta tämä on kokonaisuus, jota pitää tarkastella yhdessä.”

 

Vihreiden puheenjohtaja Pekka Haavisto ei suostu nimeämään, mikä kolmesta hankkeista tulisi käynnistää ensin. Hän korostaa, että Turun tunnin junalla, Suomi-radalla ja itäradalla olisi ”suuri merkitys” niin Suomen ilmastotavoitteiden kuin aluekehityksenkin kannalta.

Pitäisikö yhden hankkeen osalta saada jo lapiota maahan tämän hallituskauden aikana?

”Täytyy katsoa, missä tilanteessa nämä hankkeet ovat”, Haavisto vastaa.

”Tavoitteemme on myös, että saisimme EU-rahaa näihin hankkeisiin. Täytyy katsoa, miten valmistelu etenisi niin, että saisimme maksimaalisen osuuden Euroopan unionin rahoitusta tällaisille suurhankkeille.”

Rahoituksen osalta Haavisto vihjaa myös, että kaupungit ratahankkeiden hyötyjinä voisivat osallistua kustannuksiin. Haaviston mukaan etenkin pääkaupunkiseudulla raideinvestoinnit yhdistyvät maankäyttöön ja kaavoitukseen, maan arvon nousuun sekä vielä valtion maillakin olevien kiinteistöjen nousuun.

”Nämä ovat kaikki sellaisia asioita, joita pitää tässä tarkastella. Ne eivät välttämättä hallitusneuvottelupöydässä ratkea, mutta sitten täältä voidaan antaa jatkovalmisteluohjeita.”

Jaa artikkeli:

Kommentit

Anssi Laakso

Tunnin junalle Turkuun saadaan varmimmin EU-rahaa, koska EU on jo hyväksynyt sen osaksi kansainvälistä liikenneväylää Oslo-Tukholma-Turku-Helsinki-Pietari. Rata on myös pääosin jo suunniteltu eli odottaa vain rakentamispäätöstä hallitukselta ja hakemusta EU:lle.

Lasse Kaitasalo

Onpa erikoista, että Turkulainen Andersson kannattaa juuri Turun rataa. Tämä porukka suunnittelee upottavansa miljarditolkulla rahaa yhtiöitettävään rataverkkoon, joka sitten muutaman vuoden kuluttua myydään ulkomaiselle sijoittajalle.

Veikko Hintsanen

Haavisto toteaa: " Täytyy katsoa, miten valmistelu etenisi niin, että saisimme maksimaalisen osuuden Euroopan unionin rahoitusta tällaisille suurhankkeille.”
Miksiköhän Haavisto ja Vihreät(kuten myös SDP; Vasemmistoliitto, Keskusta ja Ruotsalaiset ) ovat jättäneet nyt kymmenen vuotta valmistelematta EU liikennestrategian toista liikennemuodon kestävän kehityksen mukaista infraa(sisävesiliikenne)jolle maantieliikennettä tulísi siirtää ja jolle on olemassa oma EU tukijärjestelmänsä noin yli sadan vaihtoehtoisen tukimääräraha valikossaan. Ja meillä on EU alueen kolmanneksi tihein sisävesiväylästö, jota emme ole saattaneet kokonaisuudessaan TEN_T verkostoon kuuluvaksi -poliittisin päätöksin. Vaikka mm EU tilintarkastustuomioistuin on sisävesiliikenne verkkojen pullonkauloista huomauttanut , niin meillä ei tahdota edes ajatella mitä etuja erillisten maakuntien väylien yhdistäminen liikenneverkoksi ja niiden meriyhteyteen saattaminen merkitsee.....

Kimmo Koskinen

Eikös Sitra juuri ehdottanut, että kaikkien pitäisi muuttaa lähelle työpaikkaa asumaan ja polkea töihin? Ei siinä mitään nopeutuksia kiskoille tarvita kun ei kukaan niillä kulje muualle kuin vapaa-ajan piknikeille ja Pride-tilaisuuksiin.

Nopeasti kulkeva juna kuluttaa Newtonin vastuslain mukaisesti enemmän energiaakin, joten tämähän on aivan taantumuksellista siltarumpupolitiikkaa Turun suunnalta.