Maanantai 17.6.2019

”Tämän lopputuloksen kanssa pystyn elämään” – Anne Berner perustelee radikaaleja esityksiään Talouselämälle

Luotu: 
17.5.2019 07:52
  • Kuva: Petteri Paalasmaa
    Kuva
    Anne Berner.
|

Anne Berner (kesk) käy Talouselämän haastattelussa läpi kauttaan liikenne- ja viestintäministerinä Juha Sipilän (kesk) hallituksessa. Berner sanoo olevansa tyytyväinen toteuttamiinsa muutoksiin ja sanoo, ettei lähtenyt ministeriksi hakemaan suosiota.

”Minulle tärkeintä on lopputulos. Tämän lopputuloksen kanssa pystyn elämään”, Berner sanoo.

”Ne lait, mitkä on katsottu yhdelle kaudelle tarpeellisiksi on säädetty, kuten tieliikennelaki, vesiliikennelaki, etäluotsaus ja lakeja ilmailun osalta”, Berner sanoo.

Haastattelussa Berner perustelee myös toimintatapaansa, jossa hän on tuonut radikaalejakin esityksiä julkisuuteen, tyrmäyksen uhalla.

”Se on kestävä tapa toimia. Ilman ehdotuksia ei olisi syntynyt keskustelua. Ei olisi aihioita, joista sidosryhmät ja seuraava hallitus voisivat käydä keskustelua. Ei minua olisi tosin haukuttukaan eikä manattu jonnekin alimpaan”, Berner sanoo.

Berner siirtyy politiikasta ruotsalaisen SEB-pankin hallitukseen. Sipilän hallitus toimii toimitusministeristönä siihen asti, kunnes uusi hallitus nimitetään. Sdp:n Antti Rinteen vetämät hallitusneuvottelut ovat parhaillaan käynnissä.

LUE MYÖS:

Taksiliitolta täyslyttäys: Ministeri Anne Bernerin ”syytä tunnustaa virheensä”

Näin Sipilä perusteli Anne Bernerin jatkoa – Nyt Sipilän ero jäädyttää jättihankkeen

Näkökulma: Juha Sipilän ja Anne Bernerin puheet eivät täsmää

 

Henkilöt: 
Muut asiasanat: 
Jaa artikkeli:

Kommentit

Jani Pulkki

Siihenkin ääri libertaari ministeriön johto vastaa että ainahan sitä on ajettu pimeenä. Itse 2008-2019 taksiautoilijana toimineena, Kiitos Berner siitäkin että lopetin, en voi käsittää miten ne virkamiehet sen pimeenä ajon aikasemman lain aikana olisivat järjestäneet.

Kun on mittari jolla ajetaan ja jonka perusteella veroilmoitukset tehdään niin pimeenä ajaminen olisi vaatinut ajoa ilman mittaria. Miten ajetaan, merkittäviä määriä, ilman mittaria kun suurin asiakas on yhteiskunta joka maksaa laskut kuittia vastaan, alunnusprosenteilla höystettynä. Yritysasiakkaat maksavat kortilla ja enpä ole koskaan törmännyt tilanteeseen jossa taksikuski ehdottaisi että heitä käteistä niin mennään mittarilla tai että kuittia ei matkan jälkeen saisi.
Nykyisin on salliutta käyttää erilaisten "alustojen" kuten Uberin, Lyftin, jne palveluja. Niitä ei ajeta mittariin eikä ilmoiteta tuloja sen enempää alv:n osalta, eiväthän nämä edes erittele sitä, kuin minkään muunkaan tulon osalta. "Perinteiset taksit" tai se osa niistä ainakin Uudellamaalla jotka ovat tähän alle kustannusten hinnoiteltuun kela kyytien ajamiseen lähteneet ajavat mittarilla, halvalla ja siitä vielä luokkaa -20% Menevälle. Muiden kyytien osalta on sama, pakko ajaa mittarilla kun asiakkaat maksaa kortilla.
Käytännössä Rva Berner ja hänen ultra libertaari kansliapäällikkönsä loivat lähinnä maahanmuuttajista koostuvan verorälssin, joka tietenkin virallisesti tulottomana on myös oikeuteuttu kaikkiin yteiskunnan tukiin. Samalla lopettivat haja-asutusaluiden taksipalvelut, joko kokonaan tai sitten virka-ajan ulkopuolella entisen 24/7 sijaan.
Perinteisen taksitoiminnan hintataso suurilla välitysyhtiöillä on noussut, villit laskuttavat kluka mitäkin mutta kuiteissa on näkynyt alv 0,01% jos niitä on ollut "teknisten" ongelmien takia edes saatavilla. Maksupäätteet eivät ole yhteydessä mittariin heillä joten eipä siitäkään tietoa minnekään mene jos ei nyt sitten verotttajalla ole aikaa seurailla kaikkien ihmisten kaikkia tilisiirtoja.
Bernerin ja Sipilän ajama libertanismi ja Laissez faire kapitalismi ovat kauhistuttavia ja toimimattomia ideologioita.
Pahoin kyllä pelkään rttä seuraava hallitus menee kostonhimossaan toiseen ääripäähän ja iskee kaikkiin perheyrityksiin lähinnä näiden sankareiden koheltamisen vuoksi.
Taksiliikennettä pitäisi korjata rajulla kädellä, ei niitä annettuja lupia enää oikein poiskaan voi kerätä, niin mitäs oli mammalla mielessä ongelmanratkaisuksi vai oliko mitään? Taitaa olla Pursianenkin kansliapäällikkönä turpa tukossa. Olihan tämä hänen monivuotinen unelmansa "liikenne palveluna" "piilokysytä" "ei ehkä terävin kynä".

Seppo Simonen

On apsurdia syytellä Anne Berneriä uudesta taksilaista. Ensiksi huudetaan ja mesotaan että taksielinkeino tulee vapauttaa taksi-isäntien monopolista ja taksin niukkuudesta.
Ei Anne Berneri ole tarkoittanut harmaita taksimarkkinoita ja veronkiertoa mutta onko tilaisuus antanut tähän mahdollisuuden.

Näyttää kuitenkin siltä että verottaja ja asiakasturvallisuutta varten pitää ottaa taksimittarit jälleen käytön ja joka takoo max hinnan mutta halvemmallakin saa kyytiä antaa.

Jani Pulkki

Niin, tosin Suomella oli koko maan kattava järjestelmä kun luvan sai syrjäkylille jos vaan halusi ja suosituimille paikoille joutui odottamaan..paitsi jos oli valmis ottamaan inva-auton/paariauton tms jolloin luvan sai helposti jokapaikkaan ja samalla turvattiin erikoiskaluston riittävyys. Mikä niidenkään hankkimiseen enää kannustaisi?
Maksimihinta oli ollut aina, halvemmalla sai ajaa eikä sitä kukaan vahtinut tai mieltänsä pahoittanut jos joku alennusta antoi, ihmiset eivät vain viittineet kilpailuttaa.
Automäärä Suomessa oli käsittääkseni kokonaisuudessaan aivan samaa luokkaa kuin verrokkimaissakin, oli ne sitten vapautettu kokonaan tai ei, ja hintataso oli pohjoismaista edullisin säännellyllä hinnalla.
Mikäli mennään takaisin hintasäännöstelyyn niin pitäisi kyllä sitten säännellä tarjontaakin tai eihän kukaan aja mistään vähäänkään syrjemmästä enää senkään vertaa kuin nyt, kun palvelua ei voisi enää edes rahalla ostaa.. Kerran tuhottua on vaikea enää korjata. Mittari pitäisi todellakin olla pakollinen ja lähettää kaikki data suoraan ulos koneelta, mutta mitäs teet jos laskutus tapahtuu jonkun mobiilialusta kautta jossa laskutuksen voi hoitaa vaikka ulkomaisilla tileillä..
Ainoa konsti on määrätä lupa autokohtaiseksi ja että tiedetään mitkä autot edes ovat takseja, niihin sinetöidyt mittarit ja jolloin kilometrilaskutuksesta voidaan päätellä ainakin hurjimmat ylilyönnit, tietysti jos vaatisi että mittarin pitää olla jossain ajotilassa aina kun asiakas on kyydissä, niin ettei pelkkä loppusummankaan mittariin laittaminen pelkästään riittäisi, voitaisiin myös valvoa vapaa/laskutus ajojen suhdetta.. Niin tai näin niin silti se jättää helposti sellaisen 20% rahoista puhtaana käteen mahdollisuuden joka olisi varmaankin verottajan hyvin vaikea toteen näyttää.. Selkeintä olisi tietysti jos vaadittaisiin Suomessa toimivilta tilauksia välittäviltä yhtiöiltä kuten Uberilta toimilupaa ja täydellistä selvitystä siitä keille ovat maksuja suorittaneet ja samalla vaadittaisiin niitä noudattamaan tilaajavastuulakia ts pitämään huoli että heidän kuljettajillaan on vakuutukset, alv-rek, kaupparekisteri, eläkemaksut jne hoidossa.
Paluuta vanhaan ei enää ole. Taksikeskusten pitää saada myöskin päättää keitä huolivat ja miten kuinka monta sopimusautoilijoikseen kuten myös brändin alla ajettaessa hintakaton pitää olla keskuksen määräysvallassa jotta asiakas tietää ainakin esim Taksi Helsinkiin/Lähitaksiin etc astuessaan mikä hinta ja laatutaso on, tai ainakin pitäisi olla, ja mihin reklamoida jos ei ole sitä mitä luvataan..
KKV ja liikenneministeriö eivät ääri libertarismissaan välttämättä tähän ole valmiita vaan pitävät sitäkin jonkin sortin markkinahäiriköintinä, vaikka kyse on asiakkaan edun turvaamisesta jos kohta kuljettajallekin mielekkäämän työympäristön luomisesta, kuka haluaa joka asiakkaan kanssa taistella hinnasta kun ei taksin mikään basaari, luultavasti, tulisi olla.

Helena Siira

Ei näytä Berner todellakaan olleen tehtäviensä tasalla. Tuo Bernerin asenne ja lähestymistapa - herättää keskustelua ja tehdä yhteiskuntaa repiviä ehdotuksia ja päätöksiä - sopisi paremminnkin ns. keltaisen lehdistön tai Seiskan toimittajalle, ei ministerille, joka valmistelee ja tekee koko kansakuntaa koskevia päätöksiä, jotia on myös vaikea perua/purkaa ja jotka aiheuttavat pelkkää sekasortoa ja tulee yhteiskunnalle ja veronmaksajille todella kalliiksi ja aiheuttaa lisäksi suuria inhimillisiä kärsimyksiä.

Jarkko Palmgren

Se isoin Bernerin " aivopieru" jää alvariinsa näissä muisteloissa mainitsematta.
" yhtiöitetään Suomen tieverkosto ja myydään ulkomaille. Lisäksi kytätään ihmisiä GPS.llä"

-Ennen Keskustan ilmoitusta hallitusneuvotteluihin lähdöstä , siellä oli tehty analyysiä, että pitäisi tehdä vasemistolaisempaa köyhän asialla olevaa ja alkiolaista politiikka jatkossa.

1. Bernerin ääriliberalistisen toiminnan takia moni jätti äänestämättä.
- Syy ei oli liika liberalismi- eli kontrollin puute! Berner olisi pitänyt vaihtaa jo alussa.

2. Rajoilla oli Sipilän toimesta myös liikaa liberalismia- > Oli jo vasemmistolaista poltiikkaa. Koko vasemisto huusi rajoja auki vielä enempi. Ääniä olisi tullut ,jos kontrollia olisi ollut. Eli ääniä saa oikeistolaisemmalla ja kontrollia lisäävällä politiikalla. Niinhän Perussuomalaisetkin saivat!

3. Keskustan virhepäätelmä alkioilaisuuden lisäämisen tarpeesta on katteetonta huttua. Silloin kun Santeri Alkio eli, ei ollut tuollaista ääriliberalismia! Eikä Suomen voitu silloin ajatella olevan globaali sosiaalitoimisto.

4. Sipilä olisi pitänyt vaihtaa 1 v ennen vaaleja Sotkamon puoluekokouksessa. -Nyt vielä menee tekemään ja siunaamaan SAK:n veropolitiikkaa kostoksi koko Suomelle. -Omista mokailuistaan.

Jarkko Palmgren

Jälkimuistelo 2. :

Mitenkähän se Alkio pyörisi haudassaan , kun kuulisi että Keskustapuolue oli siunaamassa nelosoluen ja lonkeron vapauttamisen kauppaan !

Siinäkin oli liikaliberalismia. Ihan tuo III-olut riittää. Vahvemmat Alkosta saa helposti. ( sattumaltako lähes jokaisen Citymarketin kansa samassa rakennuksessa?)

-Myös kaupan keskittyminen on maaseudun kin edun vastaista. -Siinä on ollut liikaa liberalismia myös.

-Tietty määrä kontrollointia näemmä pitää olla. Se ei tarkoita automaattisesti, että pitää tehdä äkisti vasemmistolaisempaa poltiiikkaa.

- Oli tietysti pätetty sanoa niin , jotta hallitukseen meno saa siunauksen ja kantaäänestäjät saadaan uskomaan ja nielemään tuo heitto perustelematta ja ilman ulkopuolista äänestys- vaihtuvuus analyysiä tuo koukussa oleva mato.

Vaalien suurin häviäjä siunaa nyt SAK:n vero-ohjelman!

Mikko Toivonen

Eipä kyllä Berneristä hyvää muistoa jää muuten kuin lastensairaalan osalta. Kaikki muut poliittistaloudelliset suunnitelmansa ja toteutuksensa joko menivät pieleen ja aiheuttivat harmia tai tulisivat aiheuttamaan suuetakin harmia jos niitä Ollilan ja Sipilän kanssa yhdessä tehtailtuja hankkeita joku veisi eteenpäin

Seppo Simonen

Vaatii hieman syvempää kokonaisuuden ymmärrystä ja nähdä Anne Bernerin tavoin kauemmaksi mitä mikin asia merkitsee tulevaisuudessa.
Jos heittäytyy somemedian sopulipopulismin vietäväksi ja ajatusvirta on vain hetkessä niin silloin näkee Anne Bernerin itselleen vihollisesna.
Nyt kaavaillaan kilometripohjaista autoveroa ettei tarvitsisi maksaa naapurin ajokilometreistä voi mikä huuto oli kun Anne Berneri tätä visioi.

Jani Pulkki

Stasivaltiotako sä haluat? Kilometri ja päästöpohjainen vero on ollut aina ja sen nimi on polttoainevero. Suoraan sanottuna joku ihmisten matkojen kyttääminen veronkeruun nimissä on Isästä Perkeleestä tai muuten vaan ihmismielen pimeimmistä sopukoista.
Mun on todella vaikeata hahmottaa mihin syvään kokonaisuuteen viittaat. Berner on klassinen esimerki libertarismista, se kokonaisuus onkin kyllä syvältä, ei siinä mitään.

Jani Pulkki

Liikenne maksaa vuosittain yli 8mrd veroja joista palautetaan joku 1,5mrd liikenneinvestointihin. Aika monen naapurin julkisilla tehtävät työmatkat maksaa jokainen autoilija. Julkinen ei pyörisi ilman yhteiskunnan tukea ja esim noita suunniteltuja ratahankkeita ei voi edes pitää investointeina koska ne eivät ikinä tulee maksamaan itseään takaisin. Toisin kuin teihin sijoittu raha joka maksaa itsensä hyvinkin lyhyellä aikavälillä takaisin.
Tiet on maksettu kaikkien yhteisillä verorahoilla ja tulee pitää kaikkien yhteisessä käytössä vai meinasitko Bernerin tavoin myydä nekin ja antaa firmojen rahastaa siitä? Niinkuin Caruna jo osoittaa.. terveyspalvelut yksityiseksi kuten jenkeissä joka käyttää kaksinkertaisen rahan bkt:hen suhteutettuna eikä taatusti saa sen parempaa palvelua aikaiseksi mutta monta miljonääriä kylläkin.

Veikko Hintsanen

Minun näkövinkkelistä katsottuna Anne Berner liikenneministerinä asettuu selkeästi samaan ministeri joukkoon jota on vedätetty tämän joukon toimesta jo ainakin vuodesta 2007 alkaen

Anu Vehviläinen
Merja Kyllönen
Henna Virkkunen
ja
Paula Risikko

Toiminta ja peruslinja "Suomi on Saari " neljän liikennemuodon liikennemalli viiden EU:ssa sovitun sijaan . Jolle on tehty niin hallinto kuin tutkimustieto jota on selkeästi ohjattu eduskunnan ja hallituksen ulkopuolelelta.

Suurimmat liikenneverkko infran ja sitä kautta liikennelogistiikan ja sen mahdollisuuksien tuottajat ja ohjaajat löytyvät tuosta alla olevasta kommentista.

http://bionavigaattori.puheenvuoro.uusisuomi.fi/276088-hallitusneuvottel...

ja tapa miten vedätystä on tehty viimeiset vuodet ,itse blogista.

http://bionavigaattori.puheenvuoro.uusisuomi.fi/276088-hallitusneuvottel...