Keskiviikko 24.7.2019

Anne Berner vapautettu tehtävästään – tuplaministeriksi Anu Vehviläinen

Luotu: 
29.5.2019 14:25
Päivitetty: 
29.5.2019 14:32
  • Kuva: Tommi Parkkonen / Alma Media
    Kuva
    Anne Berner joutui taannoin selittelemään, missä vaiheessa sai tietää SEB-pestistä ja milloin tiedotti siitä pääministeri Juha Sipilälle. Hän jättää politiikan ja siirtyy hallitustehtäviin.
|

Liikenne- ja viestintäministerinä toimitusministeristössä toiminut Anne Berner on vapautettu tehtävästään. Berner aloittaa kesäkuussa uuden tehtävän ruotsalaispankki SEB:n hallituksen jäsenenä.

Samalla tasavallan presidentti nimitti keskiviikkona kunta- ja uudistusministeri Anu Vehviläisen (kesk) kunta- ja liikenneministeriksi. Valtioneuvoston yleisistunnossa 29. toukokuuta päätettiin ministereiden työnjaosta ja ministereiden sijaisuuksista. Kunta- ja liikenneministeri Vehviläinen määrättiin EU-ministerivaliokunnan jäseneksi. Toimitusministeristön taival on tulossa loppuun uuden hallituksen alkaessa muodostua.

Bernerin SEB-pesti aiheutti kevättalvella suuren kohun, jossa pohdittiin, voiko hän jatkaa ministerin tehtäviään. SEB on nimityksen jälkeen ilmoittanut, että sitä kiinnostaa rahoittajana liikennehankkeet, joita Berner on ollut ministerinä käynnistämässä.

Lue lisää aiheesta:

Näkökulma: Juha Sipilän ja Anne Bernerin puheet eivät täsmää

KL: Anne Berner nimitetty – SEB: Suomen ratahankkeet kiinnostavat

Näkökulma: Juha Sipilän ja Anne Bernerin puheet eivät täsmää

Uusi tieto oikeuskanslerilta: Anne Berner tiesi SEB-esityksestä jo 14.2.2019

Näkökulma: Minne katosi Anne Bernerin päivämäärä 29.4.2019?

Professori: Anne Bernerin pitäisi erota – ”Päivämäärät selittelyä”

Näin Sipilä perusteli Anne Bernerin jatkoa – Nyt Sipilän ero jäädyttää jättihankkeen

Jaa artikkeli:

Kommentit

Veikko Hintsanen

Mielestäni SEB on nähnyt asian aivan väärin. Anne Berner on ollut "isojen poikien " ketjussa viestinviejänä.
Nyt seuraavaa liikennepoliittista ohjelmaa on kokoamassa edellinen viestinviejä Merja Kyllönen .
Ja Kaiken tämän nykylinjan ns Suomi on Saari liikennemallin neljän liikennemuodon avulla kehittäväksi viestitti alkuun Anu Vehviläinen , LVM hallinto muutoksilla, joilla poistettiin mm Merenkulku hallitus ja aloitettiin EU liikennestrategian vastainen kehittäminen , jolle annettiin viestikapula nyt Bernerin jälkeen takaisin . Lisää yksityiskohtia löytyy http://bionavigaattori.puheenvuoro.uusisuomi.fi/276692-liikenne-alan-pel...

Mikko Toivonen

Olisi kyllä paikallaan, että vesiliikenneinfraamme ihan sen takuukannattavuuden ja yleisen maailmantavan ja edun vuoksi panostettaisiin.
Asioista on kiitettävät perututkimukset ja arviot olemassa, mitä Veikkokin muistaa postitella ja suurella asiantuntemuksella.
Taitaa kuitenkin olla niin, että hallituksilla on aina liian lyhyt nenä ja huolehditaan kuluista eikä tuloista. En kylläkään ymmärrä mistä he ovat sellaisen kansantalousopin saaneet, kun asia näyttää pysyvän saman hallituksen värikirjosta riippumatta.
Kannattaisiko kokeille erillislaille monen vuoden asiantuntijahallitusta laittamaan energia, ilmasto, metsä ja liikenne asiat ja infrat kuntoon sellaisilla varauksilla, että hallitus voi olla alotushankkeissa mukana x osuudella ja yksityiset investoijat esimerkiksi maksullisissa vesiliikenne infra hankkeissa kuten kanavien, vesiväylien ja sisämaasatamien rakentamisessa. Laivat kyllä heti rakentavat jopa suomalaiset pienvarustajat jos vaan väylät saataisiin auki vaikka Ruotsin, Venäjän ja KeskiEuroopan lailla. Puolassa Elblagin kanavassa on jopa laivahissi, kiskovetohissi vedestä toiseen,