Tiistai 23.7.2019

Yllättävä lausunto Yrittäjiltä: Rinteen ”duunarihallituksella” jopa parempi mahdollisuus onnistua – ”Voisi synnyttää 15000 työpaikkaa”

3.6.2019 07:47
Päivitetty:
3.6.2019 07:49
    Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen arvioi, että Antti Rinteen johtamalla hallituksella voi olla jopa parempi mahdollisuus onnistua paikallisen sopimisen edistämisessä kuin Sipilän hallituksella.

Suomen Yrittäjät haluaisi neuvotella paikallisesti jopa sunnuntailisästä.

Hallitusneuvottelujen vetäjän Antti Rinteen sdp vaati ennen vaaleja yrittäjävähennyksen poistoa ja osinkoverotuksen kiristämistä. Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen arvioi kuitenkin, että pahimmat hullutukset on siivottu pois lopullisesta, tänään julkistettavasta ohjelmasta.

Suomen Yrittäjät on vaatinut ensimmäisen sairauslomapäivän muuttamista palkattomaksi sekä luopumista lakisääteisestä sunnuntaikorvauksesta.

Mikael Pentikäinen, eikö sdp:n johtamissa hallitusneuvotteluissa tällaiset esitykset ensimmäisenä heitetä romukoppaan?

"Se voi olla, että nämä ovat romukopassa, eivätkä sisälly hallitusohjelmaan. Mutta näyttää siltä, että hallitus tulee pyytämään, että työmarkkinajärjestöt – yrittäjät mukaan lukien – etsivät keinoja työllisyysasteen nostamisen varmistamiseksi. Tässä pohdinnassa varmasti kaikkia eri keinoja pitää vakavassa mielessä käsitellä."

"Esimerkiksi sunnuntaikorvauksen osalta olisi hyvä päästä sellaiseen tilanteeseen, että siitä voitaisiin nykyistä enemmän paikallisesti sopia."

Helatorstaina kerrottiin uuden hallituksen tavoittelevan 60 000 uuden työpaikan synnyttämistä. Tästä tavoitteesta 30 000 työpaikan syntyminen olisi järjestöjen vastuulla.

Millä keinoilla uudet työpaikat syntyisivät?

"Yksi sellainen toimenpide, jolla olisi vahva vaikuttavuus, olisi se, että poistaisimme näitä sopimisen kieltoja järjestäytymättömiltä yrityksiltä. Se tarkoittaisi, että se paikallisen sopimisen liikkumatila, joka tällä hetkellä on järjestäytyneissä yrityksissä, tulisi mahdolliseksi myös järjestäytymättömässä yleissitovassa kentässä. Tällä hetkellä meillä on noin 50 lakeihin kirjattua sopimisen kieltoa estämässä yleissitovan kentän paikallista sopimista."

"Olemme arvioineet, että jos näistä sopimisen kielloista päästäisiin eroon, se voisi synnyttää jopa 15 000 uutta työpaikkaa."

Videolla Pentikäinen arvioi, että Antti Rinteen johtamalla hallituksella voi olla jopa parempi mahdollisuus onnistua kuin Juha Sipilän (kesk) hallituksella.

LUE MYÖS:

Nyt tuli Antti Rinteen ilmoitus: ”Hallitusohjelma on valmis ja ministerijako on tehty”

Yksi asia huolestuttaa talouden asiantuntijoita vuodetussa hallitusohjelmassa: ”Tämän takia olen ollut vähän huolissani”

Professoreilta terveiset Antti Rinteelle: ”Joukko asiantuntijoita on esittänyt hyvät perustelut miksi tämä on järjetön idea”

Näin kotitalousvähennystä leikataan – Tutkimusjohtaja: ”Ei kannata repiä peliverkkareita”