Lauantai 20.7.2019

IL: Uusi eduskunta vinguttanut taksikortteja jo 46 000 €:lla – ”Olen tullut Helsinkiin tekemään töitä enkä kävelemään”

Luotu: 
16.6.2019 11:06
  • Kuva: Kimmo Haapala / Alma Talent arkisto
    Kuva
|

Iltalehden selvityksen mukaan kuusi kansanedustajaa teki yli 1 000 euron taksilaskun ennen kuin hallitusta oli edes muodostettu. Lyhyin matka oli 200 metriä ja se kesti vain minuutin.

Selvityksen mukaan kansanedustajat käyttivät eduskunnan uutta taksikorttia yhteensä 46 000 eurolla ensimmäisten viikkojen aikana 18.4.–31.5.

Säätytalolla käydyt hallitusneuvottelut päättyivät virallisesti 2. kesäkuuta, joten selvityksessä mukana olevat taksimatkat on tehty ennen sitä. Antti Rinteen (sd) hallitus nimitettiin 6. kesäkuuta.

Euromääräisesti eniten uutta taksikorttia käyttivät keskustan ensimmäisen kauden kansanedustajat Joonas Könttä ja Pekka Aittakumpu sekä sdp:n neljännen kauden kansanedustaja Johanna Ojala-Niemelä.

Köntän taksilasku huhti-toukokuulta oli 1 317,80 euroa, Aittakummun 1 290,70 euroa ja Ojala-Niemelän 1 246,40 euroa. Ojala-Niemelä käytti taksia 59 kertaa, Könttä 43 kertaa ja Aittakumpu 22 kertaa.

Paljon taksia käyttäneiden kansanedustajien matkat ovat silmiinpistävän lyhyitä. Alle kilometrin pituisia matkoja tehtiin huhti-toukokuussa yhteensä 36. Alle kahden kilometrin pituisia matkoja tehtiin jo useampi sata.

Alle kilometrin taksimatkoja tekivät eniten keskustan Esko Kiviranta (7) ja Mikko Kärnä (7).

Kivirannan lyhyin taksimatka oli 700 metriä ja kesti neljä minuuttia; Kärnän lyhyin taksimatka oli 300 metriä ja kesti kaksi minuuttia. Sen lisäksi Kärnä teki yhden 400 metrin, yhden 500 metrin ja kaksi 600 metrin taksimatkaa huhti-toukokuussa. Matkat kestivät kahdesta viiteen minuuttia.

”En tunnista kyllä aivan noin lyhyitä matkoja, mutta kyllä, kansanedustajan työ on kiireistä ja vedän minuuttiaikataululla. Olen tullut Helsinkiin tekemään töitä enkä kävelemään”, Kärnä kommentoi Iltalehdelle.

Lue myös:

Nyt puhuu Jani Toivola: Yli 1000 matkaa taksilla – ”Taksin avulla voin sanoa ein sijaan kyllä”

PS-edustaja vingutti eduskunnan taksikorttia – nyt kommentoi Halla-aho: ”Ehkä turhin tapa kerätä huonoa julkisuutta”

 

Jaa artikkeli:

Kommentit

Arvo Tammela

Käyhkö, muistathan puolueet, jotka olivat viikkoja hallitusneuvotteluissa. Kokoomus siellä ei ollut ja näin ollen taksimatkoja ei tarvittu.
Ihmettelen kuitenkin, miksi kansanedustajat käyttävät taksia paikasta toiseen matkusteluun Helsingissä. Julkinen liikenne toimii lähes yötä päivää ja kävely " raittiissa" ulkoilmassa tekisi näille sisätyöläisille todella hyvää.
Toiseksi, unohtuiko näiltä taksimatkailijoilta tärkein hallitusohjelmaan kirjattu asia, ilmastonmuutos ja sen torjunta vai koskeeko se vain meitä kehäkolmosen ulkopuolella asuvia !!!

Timo Virtanen

Se koskee ylipäätään vaan rahvasta. Ei kansanedustajia, valtiosihteereitä, ministereitä yms poliittista eliittiä. Hallitusneuvottelut kyllä käytiin Helsingissä, jossa julkisten kulkuneuvojen käyttö on mahdollista. Neuvottelujen aikakin oli 10-18... Ei yöllä,

Pasi Käyhkö

Itse käytän taksia liikkumiseeni n. muutaman kerran kuukaudessa. Maksan menoni kylläkin itse. Tuli vain mieleeni, että 200m:n taksikyydissä lähtömaksu on suurempi kuin itse matkan hinta. Joten sekin kertoo kyseisen teon hölmöydestä.

Mark Andersson

Varmaan silkkaa väärinkäytöstäkin esiintyy, mutta maksaako kansa mieluummin taksimatkoista ja työllistää kuskeja, kuin hukkaan heitetystä ajasta?

Ei tule halvaksi tuhlata työaikaa hitaisiin siirtymisiin – eikä koske pelkästään asianomaista itseään vaan myös vaikkapa palaverin muita osanottajia, joiden työaikaa kuluu odotteluun.

Useimmiten taksimatka tulee yhteiskunnalle paljon halvemmaksi kuin työajan käyttäminen odotteluun tai hitaaseen siirtyilyyn paikasta toiseen.

Siispä tämä(kin) juttu on pääsääntöisesti populistista höttöä.

Vesa Kiljunen

Eli kun työaikasi/ajankäyttö on "tärkeää",niin maapallosta ei tarvitse välittää paskaakaan?
Duunari pääsee omalla autolla töihin 20 minuutissa,mutta julkisilla 1,5 h,niin jos käyttää aikansa tehokkaasti,niin on ekoterroristi,joka pitää verottaa kuoliaaksi.
Hienosti mennään kaksilla rattailla,vai mitä Mark?

Mark Andersson
Vastaus kommenttiin #20

Mikäs tämä "viherkommari" sitten on?

Mitä ihmettelemistä siinä on, jos kertoo miten asiat oikeasti ovat ohi populistisen (=pahennusta herättävän, mutta perusteettoman) uutisoinnin?

Ainakaan minä en näe mitään yhteyttä vihreisiin enkä kommunismiin.

Markku Lehto

Olen tullut Helsinkiin tekemään töitä enkä kävelemään”, Kärnä kommentoi Iltalehdelle.

Olisiko joskus hyvä, että kävelisi välillä päivän mittaan muutaman kilometrin, ottaisi siinä samalla vähän happea ja saisi elvytettyä hieman verenkiertoa. Samalla voisi ajatuksetkin välillä kirkastua, kun se hapellinen veri kiertäisi aivojenkin kautta. Sen jälkeen olisi valmiimpi kirkkain ajatuksin seuraavaan palaveriin.

Pieni tuumaustauko kävellen saattaisi johtaa parempiin tuloksiin, kuin paniikin omainen ryntääminen kokouksesta toiseen.

RUK:ssa Sissikomppaniassa 70 -luvulla ( kusrssi 151 ) kouluttajamme korosti kuinka tärkeää on hektisen menemisen lomassa aina välillä pysähtyä tuumaamaan hetken aikaa ja sitten taas lähteä täydellä vauhdilla jotokselle. Suin päin ei mihinkään pitänyt rynnätä, vaan ottaa rauhallisesti selvää mitä edessä, sivuilla ja takan on.

Timo Virtanen

Minusta tällainen julkinen seuranta on hyvä kontrollitoimi. Muutenhan niitten käyttö karkaa täysin käsistä. Selvää on, että jotkut tarvitsevat taksia enemmän kuin toiset. Mutta harva tarvitsee taksia viranhoitoon yöllä kahden aikaan. Ne nyt kyllä pitäisi msksaa omasta kukkarosta, koska jokainen ymmärtää, että kysymys on huvittelusta. Pitäisikö ottaa käyttöön " virallinen valvoja" systeemi niinkuin lotissakin on.

Markku Lehto

Yksi selitys lyhylle taksikyydeille voi myös olla se, että jos ei tiedä missä seuraavan palaverin osoite on, niin sillon varmin tapa päästä oikeaan osoitteeseen on ottaa taksi....

Jos sekään enää nykyjään on niin varmaa, kun kaikki taksikuskitkaan eivät tunnut osoitteita löytävän.

virve lundgren

200 m kävelee kyllä yhtä nopeasti kuin mitä menee taksilla menemiseen. Pitäisikö näyttää esimerkkiä kansalaisille? Ymmärrä kyllä että uudet edustajat ei ehkä tunne Helsinkiä vielä - voisko heille opettaa kartta appin käytön, joka kertoo matkan ja kauanko siihen menee?

Markku Palonen

Kun siirryttiin insinööritoimistoissa thussilla piirtämisestä ja partakoneen terällä raaputtamisesta muoville ja otettiin käyttöön 3-d mallinnus.Nopeutui suunnittelu noin 100 %:a.Väki puolittui 50% pienemmäksi ja suunnittelu siirtyi myös osaksi ulkomaillle,josta sitten päivitettiin suunnitelun tietokone avusteiset tiedot kotimaahan kuten suomeen.
Saman aikaisesti kansanedustajat saivat läppärit ja kansanedustajien avustajat.Ensin 200 kpl ja sitten toiset 200 kpl.
Kaikki muut kuten pankit,vakuutuslaitokset toimisto ym ovat vähentäneet työntekijöitö paitsi valtion ja kunnan viranhaltijat .Näitä isopalkkaisia valtion herroja tuntunee vain lisääntyvän , eivätkä he pysty hallinoimaan muualta kuin eduskunnasta tätä 6 miljoonaista kansaa joka iso-osa tekee työtään ulkomailta käsin käyttäen vain
tavallisia tietoyhteyksiä.
Best Regards Brandheim

Pentti Westerholm

Niin se maailma muuttuu.Nykyiset kansanedustaja eivät pysty ajattelemaan kävellessä.Liian hidasta.Siksi tarvitaan taksi jotta saadaan ajatukseen vauhtia.Saattaa siinä olla ripaus sitäkin ,että ajetaan herroiksi kun eduskuntaan on päästy.