Tiistai 23.7.2019

Sanna Marin KL:lle: ”Liikkumisen tarvetta pitää vähentää”

Luotu: 
23.6.2019 11:37
  • Kuva: Petteri Paalasmaa / Alma Talent
    Kuva
    Sanna Marin.
|

Liikenne- ja viestintäministeri Sanna Marin (sd) vakuuttaa Kauppalehden haastattelussa, ettei hallitus aio kieltää yksityisautoilua. Hän korostaa samalla, että   ilmastotavoitteisiin pääsemiseksi liikenteen ratkaisuilla on iso merkitys.

”Liikkumisen tarvetta pitää vähentää. Asuminen, palvelut ja työpaikat pitää kaupunkien yhdyskuntasuunnittelussa kytkeä joukkoliikenteeseen.”

Marin näkee, että henkilöautoilun päästöjen vähentämiseksi teknologia jo kehittyy, myös irrallaan poliittisesta päätöksenteosta.

”Poliittisin päätöksin pitää ennakoida ja hallita tätä muutosta niin, että auton omistavilla on esimerkiksi konversiotuen avulla varaa muuttaa autojaan biokaasulle.”

Marin kertoo ymmärtävänsä, että moni Suomessa asuu pitkien etäisyyksien päässä ja sanoo:

”Yksikään puolue ei ole esittänyt, että yksityisautoilu kiellettäisiin.”

Lue koko juttu Kauppalehdestä.

Lue myös:

Kansanedustaja laski: Ruuhkamaksusta jopa 130 €/kk -lisälasku – ”Aikooko hallitus todella sallia?”

Ihmetys Tunnin junasta heräsi hallituspuolueissa: ”Matka-aika oikeasti 1 h 27 min”

Henkilöt: 
Jaa artikkeli:

Kommentit

Pertti Kostiainen

Mulla on yksi idea Sanna Marille: Laittakaa sen verran jokaisen pankkitille rahaa ettei tarvii ajella ja sotkea luontoa ja pilata teitä joka päivä töihin mennessä.
Valtio voi myös järkätä ruoan jakelut joka kämppään että ihmiset pysyy pois näkyvistä.

Jukka Nieminen

Kehärata toimii vielä… busseja en edes harkitse kun reitit on niin pitkiä nykyään.. Ehdottaisin katsomaan bussi aikatauluja läpi ennen kuin autoilua kuritetaan liikaa..

Ne on mielenkiintoisia miten harvoin viikolla kulkee bussit 40km päässä kasvukeskuksesta ja miten ei ollenkaan viikonloppuisin.. 40km+++ päässä kasvukeskuksista taitaa tilanne olla pahempi.. Ei voi helsingin/vantaan/espoon yms mallien mukaan johtaa koko suomea. Ihan maalaisjärkeä saa käyttää kun miettii niitä jotka asuu ilman autoa maaseudulla.

Mika Tamminen

Samalla ollaan rajoittamassa liikkumisen vapautta. Esim iäkkäitä vanhempia katsomaan ja muuta sosiaalista elämää.
Näin ajattelee vain umpityhmä kommunisti. Keskittyisi vaikka saasteettomiin ei fossiilisten polttoaineiden kehityshankkeisiin siten luoden töitä maahan samalla. Jaa mutta sitähän Saksassa koitettiin jo 30 luvulla ja kuinkas heille kävikään...

Sakari Putkonen

Lomamatkalla Floridassa tuntuvat nämä Suomen touhut olevan kokonaan irti tästä maailmasta. Täällä kukaan ei kävele lyhyttäkään matkaa. Isoja lava-autoja joka toisella ja tiet parhaimillaan kahdeksan kaistaisia suuntaansa. Lämmintä on, joten ilmastointi välttämätön pienimissäkin teltoissa ja tämä tietysti ympäri vuoden. Meillä sentään kesällä lämmityskulut vähän vähemmän. Tuntuu vain mahdottomalta ajatella, että meidän toimilla minkäänlaista vaikutusta tulisi olemaan, mutta poliitikoilla ei tunnu enää muuta agendaa olevankaan median säestäessä täysillä mukana.

Markku Lehto

Turkuun ja Tampereelle on suora moottoritielinja, jota pitkin myös bussitkin voivat satasta ajaa. Silti näiden moottoriteiden rinnalle halutaa vielä "tunnin raiteet". Samaan aikaan kaksoisrata Hesasta pohjoiseen loppuu kuin seinään 120 km ennen Oulua 15 000 asukkaan Ylivieskaan. Näinkö edesautetaan työn perässä liikkumista ?

Arto Heikkilä

Voi Pyhä Jeesus sentään kun kaikenlaisia "Havukkaahon ajattelijoita" sinne hallitukseen onkin nimitetty!! Tuo Suomen liikennemäärän vaikutus ja vähentäminen tekosyynä ilmastonmuutokseen on vähän sama juttu kun kaikille suomalaisille miehille jaettaisiin kondomit ajatuksella että voisimme täällä vaikuttaa maailman syntyvyyden pienentämiseen toden teolla!!!

Hannu Kallonen

Matti Kaarnattu kirjoitti: "Kommentoijilta nähtävästi päässyt unohtumaan öljyvarojen rajallisuus."

Alkaa se rajallisuus vähitellen unohtua. Jo 70-luvun alussa oli iso kohu siitä, että öljy loppuu maapallolta ennen vuotta 2000. Nyt ovat tunnetut öljyvarat suuremmat kuin koskaan aiemmin. Ja lisää löytyy koko ajan.

Vähän samanlaiselta meiningiltä haiskahtaa tuo nykyinen hysteria ilmaston lämpenemisestä.

Maapallon magneettinen pohjoisnapa on siirtymässä Siperiaa kohti. Onko Vihreän liiton puolueohjelmassa jo toimenpiteet sitä vastaan? Alkaa kohta tulla kiire. Vai annetaanko Putinin omia koko napa?

Matti Karnaattu

Se vuosi 2000 ei ollut öljyn loppuminen vaan öljyhuippu, eli siinä kohtaa kun tuotanto kääntyy laskuun mutta kysyntä kun kasvaa kaiken aikaa niin hinnat pomppaa kattoon. Tuo ongelma ei ole poistunut mihinkään, vaan on saatu lisää aikaa kun löydetty niitä öljyvaroja.

Mutta ne öljyvarat tosiaankin ovat rajalliset, yksi niistä löydetyistä varoista joilla aikaa saatiin lisää oli esimerkiksi Brent öljykenttä mutta se alkanut ehtyä ja sitä ajetaan alas.

Eikä sitä öljyä löydy kokoaika lisää. Ymmärtääkseni edellinen merkittävä löytö tehtiin 13v sitten. Nykyisellä tahdilla öljyhuippu saavutetaan kaiketi 2037-2047, mutta öljy itsessään riittää muutama sata vuotta, joskin on sitten niissä hinnoissa että öljyhuipun jälkeen sitä ei tavalliset pulliaiset polttele missään vaan se on sotakoneissa ja jossain muovin valmistuksessa.

Malkus Lindroos

Liikumistarvetta on yritetty vähentää vaikka kuinka pitkään, mutta siinä piilee optimointihaaste. Sijoittelemalla palvelut enemmän hajalleen ja "lähemmäs", pidennetään esimerkiksi jakeluautoilla ajettavia matkoja. Samalla myös hävikki kasvaa, koska monessa pienessä kaupassa syntyy väistämättä enemmän hävikkiä kuin yhdessä suuressa. Tämä näkyy myös hinnoissa, minkä vuoksi automarketit myyvät suurimman osan ruoasta. Hiilidioksidipäästöt tuskin vähenevät sillä, jos autoliikenteenä päästöjen vähentämiseksi moninkertaistetaan jakeluketjun ja häivikin tuottamat päästöt.

Joukkoliikenteellä voidaan toki hoitaa osa kuljetuksista, mutta kyllä se kauppakassien raahaaminen isompaan perheeseen bussilla vaan on melkoisen haastavaa, ja kylmäketju ehtii tehokkaasti katkeamaan moneen kertaan.

Onneksi teknologinen kehitys hoitaa osansa, ja sähköautoilu alkaa olla todellisuutta jo koko Suomessa. Akkujen rajallisen saatavuuden vuoksi lienee tosin järkevämpää laittaa kaikkin autoihin pieni akku polttomoottorin lisäksi ja hoitaa akuilla arkiajot, ja sitten satunnaista pidemmän matkan tarvetta varten käyttää polttomoottoria vaikkapa sitten biopolttoaineella.

Matti Karnaattu

Itse taas tuumaillut, että sähkömoottori on niin ylivoimainen autossa polttomoottoriin nähden, että tuottaa sitä sähköä ennemmin stirlingillä. Olisi parempi hyötysuhde niin.

Tuohon optimointihaasteeseen pitäisi hakea teknisiä ratkaisua siitä, että saataisiin kotitalouksia omavaraisemmiksi. Pitäisi olla vähemmän tarvetta roudata tavaraa, energiaa ja ihmisiä. Ja palvelut ja työt saada enemmän toimimana tietoverkon kautta.

Ilkka Manner

Hybridi on käyttökelpoinen ratkaisu sähköautoiluun. Lyhyet matkat sähköllä ja pidemmät bio-polttoaineella. Stirlingin hyötysuhde on ongelma. Polttoaineesta - sähköksi vain n. 25-30% (pienissä moottoreissa). Perinteisen polttomoottori-generaattorin hyötysuhde on parempi.

Tapani Vieri

Miten näille Marinin kaltaisille vihervassareille saisi taottua hieman järkeä haihattelevaan päähän? Ja apua kaksinaamaisuuteen. Kehtaakin näyttää instassa Välimeren lomakuviaan ja vaatia samaan aikaan fossiiliperustaisen liikenteen vähentämistä. "Älkää tehkö niinkuin minä teen vaan niinkuin minä sanon". Mistä näitä marineja oikein sikiää?