Lauantai 20.7.2019

”Piru on yksityiskohdissa - Nostavat monen kuluja jopa 1500 € vuodessa” – Raju ryöpytys ruuhkamaksuille

Luotu: 
23.6.2019 18:59
  • Kuva: Lasse Lehtinen / Uusi Suomi
    Kuva
    Hallitusohjelman mukaan Suomeen säädetään laki, joka mahdollistaa ruuhkamaksujen käyttöönoton.
|

Faktakulma

Rinteen hallituksen ohjelma liikenteen verotuksesta:

"Liikenteeltä vaadittavat päästövähennykset ovat merkittävät, samoin tähän liittyvä liikenteen käyttövoimien nopea muutos, käynnissä oleva automatisaatioon liittyvä teknologinen murros ja liikkumispalveluiden yleistyminen. Näihin muutoksiin liittyen käynnistetään työ, joka tähtää tätä hallituskautta pidemmällä aikajaksolla liikenteen verotuksen fiskaalisen pohjan turvaamiseen. Työssä otetaan huomioon sosiaalinen oikeudenmukaisuus ja alueellinen tasa-arvo samalla, kun päästövähennykset tiukentuvat.

Uudistetaan autoilun työsuhde-etua siten, että etu suosii huomattavasti vähäpäästöisen auton valintaa. Vapautetaan sähköauton latausetu verosta. Uudistetaan samalla muiden työsuhde-etujen verotusta niin, että sillä tuetaan tasapuolisemmin myös kevyen ja julkisen liikenteen sekä liikkumispalvelujen (MaaS) käyttöä. Säädetään laki, joka mahdollistaa kaupunkiseutujen liikenteen hallintaan tähtäävien ruuhkamaksujen käyttöönoton."

Oppositiopuolue kokoomuksen kansanedustajat arvostelevat suorin sanoin Antti Rinteen (sd) hallituksen ohjelmakirjausta, jonka mukaan Suomeen säädetään laki, joka mahdollistaa ruuhkamaksujen käyttöönoton.

Asian nosti ensimmäisenä esiin kokoomuksen kansanedustaja Timo Heinonen.

”Juhannuksena moni suomalainen joutuu turvautumaan omaan autoon. Ensi vuonna sekin on kalliimpaa, kun sdp:n ja keskustan johdolla hallitus kiristää merkittävästi bensa- ja dieselveroja. Myös ruuhkamaksut nostavat monen autoilijan kuluja jopa 1500 euroa vuodessa”, hän tviittasi juhannuksena. 

Toinen kokoomuksen kansanedustaja Mia Laiho vetoaa hallitukseen, jottei lakia ruuhkamaksuista säädetä.

”Miksi ruuhkamaksut pitää ylipäätänsä lakiin kirjoittaa, jos kukaan ei niitä tunnu haluavan. Mutta hallitus haluaa kuitenkin. Siellä istuu keskusta, sdp, vasemmisto, rkp, vihreät. Kaupunkiseudulla paljon työmatkaliikennettä myös kauempaa. Kaikki häviää.”

(Juttu jatkuu tviittien alla.)

Rkp:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Ander Adlercreutz vastaa, ettei ruuhkamaksuja tule pääkaupunkiseudulle, jollei pk-seudun valtapuolue kokoomus niitä halua.

”Vai haluaako, Timo Heinonen?”, hän kysyy.

Heinonen vakuuttaa, ettei kokoomus halua ruuhkamaksuja. 

”Näyttää siltä, että keskusta ja demarit ruuhkamaksut / tiemaksut Suomeen haluavat. Eihän niitä muuten lakiin kirjattaisi. Myös polttoaineveron korotukset iskevät kovalla tavalla maaseudun ja seutukaupunkien ihmisiin. En ymmärrä, mikä keskustan sekoitti”, hän jatkaa. 

Lue myös: Kansanedustaja laski: Ruuhkamaksusta jopa 130 €/kk -lisälasku töissä käyvälle – ”Aikooko hallitus todella sallia?”

Kokoomuksen kansanedustaja Juhana Vartiainen arvioi, että ruuhkamaksujen ide on muuttaa tehoton kustannus eli autojono tehokkaaksi transaktioksi.

”Piru on yksityiskohdissa. Ruuhkamaksun idea ei ole fiskaalinen. Sen pitäisi hyödyttää keskivertoautoilijaa (joka olisi valmis maksamaan jotakin, jotta liikenne olisi sujuvampaa)”, hän sanoo.

Faktakulma

Rinteen hallituksen ohjelma liikenteen verotuksesta:

"Liikenteeltä vaadittavat päästövähennykset ovat merkittävät, samoin tähän liittyvä liikenteen käyttövoimien nopea muutos, käynnissä oleva automatisaatioon liittyvä teknologinen murros ja liikkumispalveluiden yleistyminen. Näihin muutoksiin liittyen käynnistetään työ, joka tähtää tätä hallituskautta pidemmällä aikajaksolla liikenteen verotuksen fiskaalisen pohjan turvaamiseen. Työssä otetaan huomioon sosiaalinen oikeudenmukaisuus ja alueellinen tasa-arvo samalla, kun päästövähennykset tiukentuvat.

Uudistetaan autoilun työsuhde-etua siten, että etu suosii huomattavasti vähäpäästöisen auton valintaa. Vapautetaan sähköauton latausetu verosta. Uudistetaan samalla muiden työsuhde-etujen verotusta niin, että sillä tuetaan tasapuolisemmin myös kevyen ja julkisen liikenteen sekä liikkumispalvelujen (MaaS) käyttöä. Säädetään laki, joka mahdollistaa kaupunkiseutujen liikenteen hallintaan tähtäävien ruuhkamaksujen käyttöönoton."

Jaa artikkeli:

Kommentit

Jaakko Hakala
Vastaus kommenttiin #9

Onko sulla tietoa mihin Heinosen laskelma perustuu?? Olen aikaisemmin puhunut Tukholman kaltaisesta ruuhka maksusta, joka vaihtelee ajankohdasta riippuen. Tulin eilen Nynäshamnista päin Tukholmaan klo.11.00 ja ruuhkamaksu oli 11kr. paljon pitää Heinosen ajaa mikäli saa 1500€ vuodessa kokoon. Tietullit pystyyn vaa .

Jaakko Hakala
Vastaus kommenttiin #9

Onko sulla tietoa mihin Heinosen laskelma perustuu?? Olen aikaisemmin puhunut Tukholman kaltaisesta ruuhka maksusta, joka vaihtelee ajankohdasta riippuen. Tulin eilen Nynäshamnista päin Tukholmaan klo.11.00 ja ruuhkamaksu oli 11kr. paljon pitää Heinosen ajaa mikäli saa 1500€ vuodessa kokoon. Tietullit pystyyn vaa .

Kyuu Eturautti

Voi miten tehokkaasti unohdetaan opit muualta - vaikkapa Ruotsista - jossa ruuhkamaksujen keräämistä hoitava järjestelmä tuli maksamaan enemmän kuin mitä ruuhkamaksut tuottivat.

Huomoiden että Suomen julkinen tietotekniikka on vielä Ruotsiakin pahemmassa jamassa, täällä tilanteesta tulisi vielä monin verroin surkeampi.

Liikenne vähenisi, se on totta, mutta veronmaksaja maksaisi tähtitieteellisesti.

Taisto Pihlajamaa

Ruuhkamaksu on malliesimerkki keinotyön ja keinotyöläisten määrän kasvattamiseksi.

Saammeko seuraavaksi järjestelmän, jossa yksityisauton käyttäjät velvoitetaan tilaamaan kuskiksi auktorisoitu keinotyöllistetty kuljettaja jokaista matkaa varten erikseen.

Mikael Nygård

Onko liikaa vaatia, että kohdeverojen tuottoja kohdistetaan verotettavaan kohteeseen? Ei pitäis olla. Mutta mikä onkaan tilanne kohdeverojen osalta tänä päivänä? Käsitykseni mukaan suurin osa kerätystä rahasta menee muuhun tarkoitukseen - enkä millään usko että tilanne muuttuisi tämän osalta.

Demarit haluavat vain etelä-suomalaisten kukkaroille hinnalla millä hyvänsä.

Timo Virtanen

Ne ruuhkamaksuthan voi välttää kaiketi, jos on kortistossa ja nostaa vaan korvauksia ? Ainahan voi kertoa, ettei ota vastaan ruuhkaa aiheuttavia töitä ja on siten vihreitten arvojen vastainen. Siis tukea Suomen hallituksen tavoitteiden saavuttamista Suomessa ja olla hyvänä esimerkkinä myös Suomen ajamalle linjalle EU:ssa.

Tapani Tuominen

Ruuhkamaksu - hieno kiertoilmaus uudelle verolle. Jos mitään maksuja tulee, niin ne kerätköön ainoa kaupunki, jossa lyhyt kestoisia seisokkeja voi olla, ja käyttäköön Helsinki ne myös itse.

Valtion budjettiin ei saa valua euroakaan.