Keskiviikko 24.7.2019

Pettyneet taksiyritykset: Laki toimii päinvastoin kuin piti – ”Suomalaisten pitää nyt miettiä, kenen kyydissä he kulkevat”

Luotu: 
1.7.2019 11:43
Päivitetty: 
1.7.2019 11:47
  • Kuva: Sarita Piipponen / Alma Talent arkisto
    Kuva
|

Taksilain muutos on rapauttanut suomalaisten luottamuksen takseihin, katsovat Lähitaksi-yritys ja alan yrittäjäjärjestö Taksiliitto yhteisessä kannanotossaan.

Vuosi sitten voimaan astuneella taksilain muutoksella haluttiin vaikuttaa tilaamiseen, hinnoitteluun, taksipalvelun käytön lisäämiseen ja digitaalisten taksipalveluiden kasvuun. Valitettavasti lakimuutoksen vaikutukset ovat osin päinvastaiset kuin tavoitteet, Lähitaksi ja Taksiliitto toteavat.

LUE MYÖS: Selvitys paljastaa taksilain hyötyjen jääneen pieniksi – Kansanedustaja: Totaalinen fiasko, jota ei voi perua

Taksiliiton tuoreen tutkimuksen mukaan luottamus takseihin on laskenut. Vain 12 prosenttia vastanneista suhtautuu muutoksiin myönteisesti. Yli viidennes tutkimukseen vastanneista kertoi vähentäneensä taksin käyttöä, ja 34 prosenttia vastaajista kokee taksin saatavuuden heikentyneen.

Taksilaki muuttui tasan vuosi sitten 1.7.2018, jolloin ala avautui kilpailulle. Samalla poistui monta vaatimusta, joihin ala oli nojannut: luovuttiin matkan enimmäishinnasta, määräsääntelystä ja kiintiöistä, taksinkuljettajien koulutusvaatimuksesta, asemapaikka-, liikennöinti- ja päivystysvelvoitteesta sekä vaitiolovelvollisuuden kaltaisista laatuvaatimuksista. Myöskään taksivalo ei uuden lain mukaan ole pakollinen.

”On käynyt, kuten vuosi sitten povasimme: asiakkaiden oma vastuu hintatiedoista ja turvallisuudesta on kasvanut. Suomalaisten taksiasiakkaiden on pitänyt ensi kertaa miettiä, kenen kyydissä he kulkevat, ja tämä näkyy paljon siinä, miten asiakkaamme ovat reagoineet muutoksiin. Lähitaksin tilauspalveluun soittavat asiakkaat ovat epätietoisia taksialan yleisistä hinnoitteluperusteista ja taksien saatavuudesta. Moni on ilmaissut huolensa lakimuutoksen vaikutuksista”, sanoo Lähitaksin toimitusjohtaja Juha Pentikäinen tiedotteessa.

Lähitaksi kertoo pyrkivänsä pitämään taksiammattilaistensa vaatimustasoa korkealla omaehtoisesti.

Taksiliiton mukaan myös liikenneministeriön povaama taksien ”piilokysyntä” on jäänyt piiloon.

”Uutta liikennepalvelulakia valmistelleet ministeri ja virkamiehet luottivat vahvasti siihen, että taksipalvelujen käyttö lisääntyy ns. piilokysynnän myötä. Vuosi uudistuksen jälkeen kuluttajien halu käyttää taksia on päinvastoin vähentynyt luottamuksen heikennyttyä sekavaksi koetun lainuudistuksen myötä”, liitto toteaa pettyneenä.

Liitto kertoo keväällä tehdystä kyselytutkimuksesta, jolla kartoitettiin asiakkaiden suhtautumista taksialan vapautumiseen noin yhdeksän kuukautta lainmuutoksen jälkeen. Vastaava tutkimus tehtiin myös heti lainmuutoksen jälkeen kesällä 2018.

”Tuloksia vertailtaessa nähdään, että kuluttajien suhtautuminen taksialan vapauttamiseen on muuttunut selvästi negatiivisemmaksi. Uudistuksen alkumetreillä erittäin tai jossain määrin myönteisesti vapauttamiseen suhtautuneita oli 24 % vastanneista. Nyt vastaava luku oli enää 12 %. Samaan aikaa kielteisesti nykyiseen järjestelmään suhtautuvien osuus on kasvanut 36:sta 53 %:iin”, Taksiliitto suree.

LUE MYÖS:

”Tämä on hyvin hämmentävää” – Taksialan rahaliikenteessä tapahtuu outoja

Taksilain piti laskea hintoja – Ministeriö kertoo miksi kävikin toisin

Keskustelua aiheesta Uuden Suomen blogeissa: 
Yritykset: 
Jaa artikkeli:

Kommentit

Veijo Murtomäki

Berner oli yksi elinkeinoelämän Troijan hevonen ja kutsumaton vieras ministerinä: kaikki mihin hän koski, muuttui surkeaksi. Finnavia, posti, taksiuudistus – onneksi VR:n pilkkomisen ja kilpailuttamisen saa peruttua. Syy on myös Sipilän, joka teki tällaisen bisnesvalinnan demokraattisen prosessin sijaan. Molemmat saavat hävetä loppuikänsä, ja heidän nimensä ovat jo kirosanoja kansalaisten suussa.

Seppo Simonen

Päinvastoin Anne Berneriä oli visiot mutta eikä siinä ollut sosialismin häivääkään.
Kuten presidentti Sauli Niinistö sanoi koko hallitus vastasin kaikista toimista. On apsurdia syytellä Anne Berneriä joka sentään valitti yhden suurimman ruotsalaisen pankin hallitukseen.

Seppo Simonen

Ensiksi huudetaan kurkku suorana että isäntien taksimonopoli pitää saadaa loppumaan. No sitten tulee taksivapautus no ei hyvä nyt takaisin sosialismiin voi voi tätä hulabaa.
Kokoomus ei kanna vastuuta mistään ja on oikeastaan turhake-puolue sillä oikeistossa jyllää nyttemmin Perussuomaiset.
On totta että taksilaki vaatii päivitystä mutta Anne Bernerillä oli tosi hyvät visiot ja taitaapi olla niin että taksi vapautus ei sovi kaikilta osin sosialisti Suomeen.

Pasi Käyhkö
Vastaus kommenttiin #12

Hei nimimerkillä Seppo Simonen, minä olisin auringonlaskunpuolueen Keskustan, 13%, kannattajana ihan hiljaa vastuun kannosta
Nyt siellä hengaillaan punavihervasemmistoon sulautuneena. Jotenkin puolue on kuin peura ajovaloissa.
Kyllähän tuo Berner kryssi taksitoimialan oikein kunnolla. Tynkähallitus Sipilän valvonnassa.

Seppo Simonen
Vastaus kommenttiin #13

Pasi Käyhköksi itsensä mittäneellä korpitaivalta riittää takana neljä vuotta ja edessä neljä vuotta eikö se jo maistu puulle.
Nyt on edessä perusturvallinen punamultahallitus luotsaamassa hyvinvointi Suomea sosiaalisenpaan tasa-arvoon pois Kokoomuksen linjoilta.

Umppa Lumppa

Jos homma menee siihen että yhdellä manssikkakiska asioinnilla tarvii kirjoitella kaksi rikosilmoitusta niin voidaan mun puolesta sosialisoida.

Eräs suomen ja englannin taidoton kuski koiti huijata laskuttamalla 10km extraa ja kun tein asiasta poliisijutun niin rupesi vielä uhkailemaan. -> Petos & laitoinuhkaus.

Asia vielä auki. Kuskin lakimies ehdotti että sovitaanko rahasta, sanoin että joo kyllä se käy heti kun saan 10k€ rahaa. Ei kuulema kelvannut, ottakoot sitten pari tuomiota prkl. :D

Markus Vuorivirta

Vai, että 10ke. Kuskin olisi pitäny mäiskiä sulta rautaputkella naama muodottomaksi, jotta tuollasia korvauksia voisit saada. Aika heikoilla on nyt tuo sun juttus. 10km ylitys on vain lievä petos maksimissaan, josta selviää pikkusakoilla. Jos kuskilla on jo lakimies. Sinuna kakkaisin jo housuuni. Voi käydä niin, että sinä häviät jutun ja maksat tuon 10ke vastapuolen lakimiehen kuluja. 10 kilsaa kun voi olla selitettävissäkin. Ylitys on niin pieni. Kuski on esim tiennyt tietyömaan, joka esti lyhimmän reitin käytön. Jotain se kuski tietää mitä sä et tiedä, jos on rohjennut lakimiehenkin palkata.

Sitten on tietty vaihtoehto, että noin pieni asia yksinkertaisesti vanhenee. Hautautuu poliisin pöydälle. Tai syyttäjä ajattelee, ettei pikkuasia ole oikeudenkäynnin värtti ja tekee syyttämättäjättämispäätöksen.

Aika hutera juttu siis. Jos on edes totta. Olisit ottanu ne vähätkin rahat mitä tarjottiin ;)

Kale Bogdanoff

Taksi ala oli monopoli ja kartelli asemassa ennen, nyt asiakkailla on valinnan vapaus.
Turhaa vanhat taksiautoilijat itkee, vaihtakoot alaa jos ei kiinnosta hommat.
Uberit ja Yanteksit toimii hemmetin hyvin esim. Pietarissa. Miksei täälläkin.

Wille Neoff

Suomi ei ole Pietari, eikö edes Helsinki ole Pietari.
Pietarissa asuu saman verran väkeä kuin koko Suomessa.
Suomessa taksin saanti heikentyi oleellisesti isoja kasvukeskuksia lukuunottamatta joka paikassa ja käytännössä hinnat kallistuivat ja huijareiden määrä alalle myös lisääntyi.
Sama koskee kela kyytejä. Todella epävarmasti saa sairas kyydin ja varsinkin akuutimmissa tilanteissa hankalaa.
Elämää on muuallakin kuin Helsingissä.
Onneksi raksia ei kovin usein tarvitse käyttää..

Leena Lauren

Kyllä tuonkin taksihourun voisi perua, kuten nyt ollaan perumassa TT toimiston kyykytystäkin. Ei luulisi olevan edes vaikeata jos tahtotilaa löytyy.
Jokainen voi tietty valita mieleisensä taksin, mutta joskus voi käydä huono tuuri, jos ei ole tarkkana. Siitäkin saimme lukea lehdestä että millaisia "halpoja kyytejä" ihmisille on annettu. Susi kun susus jo syntyessään ja Sipilän hallitus on vastuussa siitä.

Risto Salonen

Täällä maaseudulla tyhjästä on paha valita. Kalliossa, jossa on paras joukkoliikenne Suomessa, takseista on ylitarjontaa samoin kuin sähköpotkulaudoista. Tosin kaikki kohteet ovat kävelymatkan päässä. Mutta eihän hipsteri voi kävellä, osaakohan edes.

Timo-Pekka Mustakallio

En ole ex-ministeri Bernerin fani, mutten liioin halua osallistua Berner-bashingiin. Hän on "fall gal" (vrt. "fall guy", sijaiskärsijä), kun Taksilaki tunaroitiin virkamiestasolla. Ei uskottu kokemuksia vastaavista "vapauttamisista" muualla, ei ollut kokemusta alalta, vaan päät paitsi oppimisresistenttejä myös täynnä yltiöidealistisia houreita... ja kas, pieleenhän juttu sitten meni. Herää kysymys miksi ylläpidämme tuollaisia hallintohimmeleitä, mitkä eivät tunnu osaavan työasioitansa enää ollenkaan?! "Bussimatka Turkuun", siis jonkin tutkintotehtaan papru, ei ole minkään pätevyyden mitta: kohtahan diplomeja saa kai jo muropaketin mukana "Kinder-yllätyksenä"?! :)

Todellisuudessa taksipalveluja paljon käyttävät asiakkaat ovat kokeilujensa jälkeen taas palaamassa perinne-taksiyhtiöihin - ainakaan itse en koskaan ole harkinnutkaan muuta kuin Lähitaksia tai Taksi Helsinkiä - aivan kuten Tukholmassa palattiin mm. "Stockholms Taxi":iin, sillä harva uusi taksiyrittäjä on vielä työnsä kautta pätevöitynyt. Varmaan moni uusi yrittäjä on oikein ookoo - palveluala vaatii tietynlaisen persoonan - ja sujahtaa alan konsolidoituessa johonkin alan suurista taksiyhteisöistä... eli sekasortoisen alkuvaiheen jälkeen ala keskittyy jälleen. On myös synnytetty "kurjalisto", joka ei pysty kattamaan taksinsa tai elämisensä kuluja: tosiasiasiassa näin synnytettiin riskiryhmä, jolla ei ole pitkäaikaisia edellytyksiä jatkaa alalla, mutta jonka häiriköinti (ehkä taloudellisen pakon edessä) muuttaa taksialan basaarihommaksi. Tämänkin olisi voinut jättää tekemättä.

Sen sijaan kyydin hinta EI laske - kuten ei laskenut Tukholmassakaan, vaan päinvastoin on noussut elinkustannusindeksiä nopeammin. Tähän on myös ilmiselvä syynsä, sillä taksi on pitkän "ravintoketjun" päässä, minkä joka välikäsi leikkaa oman silavasiivunsa välistä. Vaikkapa ammattivälineen huolto, tai laadukkaat kulutusosat ovat välttämättömiä, ja niin ovat erilaiset tietotekniset apuvälineet ja luvatkin. Nyt mennään kohti lentoliikenteen kehitystä, eli halpaa kyytiä saa (jos uskaltaa) minimaalisin puittein - äärimmillään ehkä USA:n syöttölentoliikenteen tavoin huonosti huolletuilla koneilla, loppuun poltetulla henkilökunnalla, ja turvallisuusmääräyksiä kiertämällä - joskin entistä laatua toki saa vielä... mutta aivan eri hintaan kuin vanhan "bulkkilaadun" aikakaudella.

Tällainen laajakaista-tunarointi ei voi olla yhden henkilön (Berner-paran) syytä.

Jone Virtanen

Eipä se kaiketi yhden ihmisen vika ole, että ko uudistus meni pipariksi. Sen sijaan se kertoo kyllä sekä hallinnon (virkamiehet) että päättäjien (hallitus) kyvykkyydestä jotakin. Hyvä ministeri ei päästä läpi moista lakia ja hyvä virkamies (vai pitääkö nyt sitten sanoa virkahenkilö) ei moista luonnosta laista laadi.

Suomalaisesta demokratiasta taas kerto jotakin se, että Kepu on hallituksessa huolimatta historiansa suurimmasta tappiosta. Ja voi sitä takinkääntöjen määrää!!! Minä olen yksi tavallinen maan matonen, mutta viitsinkö enää äänestää. Tuskin. Sillä kun ei ole mitään merkitystä. Turhaa touhua.

Mitä tulee taksitoimialaan, oli selvää, että sen vanhan systeemin oli aika mennä. Mutta ei sen tilalle olisi tätäkään lakia tarvinnut sorvata.

Olen käyttänyt taksia uuden lain aikana kaksi kertaa. Pienen tinkaamisen jälkeen sain kyytini samaan hintaa kuin aiemmin. Palvelu oli ok, mutta valitsin kummallakin kerralla suomalaisen, vanhan kaartin punaniskakuskin.

Mitä tilalle? Sitä voivat minua viisaammat virkahenkilöt miettiä.