Keskiviikko 17.7.2019

Anne Bernerin junasuunnitelman jyrännyt Sanna Marin käy nyt Bernerin taksilain kimppuun

Luotu: 
1.7.2019 15:10
Päivitetty: 
1.7.2019 16:08
  • Kuva: Jenni Gästgivar / Alma Media
    Kuva
    Liikenneministeri Sanna Marin (sd) on sanonut aiemmin, että edellisen hallituksen läpi ajama taksilain uudistus on saanut aiheellista kritiikkiä.
|

Uuden hallituksen liikenne- ja viestintäministeri Sanna Marin (sd) kertoo käynnistäneensä työn ”taksisääntelyn ongelmien korjaamiseksi ja lainsäädännön uudistamiseksi”. Vuoden vanha uusi taksilaki tuli voimaan edellisen hallituksen kaudella, ja se on saanut kovaa kritiikkiä sekä taksialalta että asiakkailta.

Taksiuudistuksen uudelleenarvioinnilla Marin jatkaa toimiaan, jotka kohdistuvat edellisen hallituksen liikenneministerin Anne Bernerin (kesk) käynnistämiin tai läpi ajamiin uudistuksiin. Uusi Suomi ja Kauppalehti kertoivat viikonloppuna ministeri Marinin päätöksestä keskeyttää Etelä-Suomen taajamajunaliikenteen kilpailutuksen valmistelu. Päätös käytännössä päättää Bernerin suuren junaliikenteen kilpailutussuunnitelman etenemisen, joskin raideliikenteen kilpailuttamiseen jollain tasolla velvoittaa myös EU:n lainsäädäntö.

LUE MYÖS: Sanna Marin romutti Anne Bernerin junasuunnitelmat – ”Se oli meille yllätys, että Järvenpään ratkaisu sai niin suuren roolin”

Taksiuudistus puolestaan sai alalta kritiikkiä viimeksi tänään maanantaina. Taksiyritysten teettämän kyselyn mukaan uudistus on laskenut kansalaisten luottamusta takseihin ja aiheuttanut laajaa epävarmuutta taksien käytön pelisäännöistä.

Marin muistuttaa tiedotteessaan, että korjaustarpeisiin viitataan jo Rinteen hallitusohjelmassa, jossa korostetaan muun muassa taksiliikenteen turvallisuuteen, harmaan talouden torjuntaan ja alueelliseen saavutettavuuteen liittyviä näkökohtia. Lisäksi ohjelmassa todetaan, että Kela-taksien kilpailutuskäytännöt vaativat uudelleenarviointia.

”Hallituksen tavoitteena on varmistaa, että taksipalvelut ovat laadukkaat, turvalliset ja vastaavat käyttäjien tarpeisiin. Havaittuihin ongelmiin tullaan puuttumaan. Lainsäädännön uudistamiseksi tarvitaan kattava ja perusteellinen arviointi nykylain ongelmista. Haluamme toimia tiedon pohjalta sekä kansalaisia ja taksialaa kuullen”, ministeri sanoo tiedotteessa.

LUE MYÖS: Pettyneet taksiyritykset: Laki toimii päinvastoin kuin piti – ”Suomalaisten pitää nyt miettiä, kenen kyydissä he kulkevat”

Tiedotteen mukaan liikenne- ja viestintäministeriö selvittää vuoden 2019 aikana yhteistyössä eri viranomaisten kanssa viime kesänä uudistuneen taksisääntelyn vaikutuksia. Selvitysten pohjalta käynnistetään lainsäädäntöhanke epäkohtiin puuttumiseksi.

Taksiliikenteen uudistukset olivat osa laajempaa kokonaisuutta, liikennepalvelulakia, joka tuli pääosin voimaan 1.7.2018. Kattava liikennepalvelulain vaikutusten arviointi tehdään vuoden 2019 aikana.

Alan näkemien haittapuolien lisäksi verohallinto epäilee, että uudistus on lisännyt harmaata taloutta taksialalla.

”Verohallinto arvioi taksisääntelyn muutosten vaikutuksia harmaan talouden näkökulmasta. Liikenne- ja viestintävirasto Traficom tekee säännöllistä hintaseurantaa ja suunnittelee Verohallinnolta saatujen tietojen pohjalta kohdennettuja taksiliikennelupien valvontatoimia”, Marinin tiedotteessa todetaan.

LUE LISÄÄ:

”Tämä on hyvin hämmentävää” – Taksialan rahaliikenteessä tapahtuu outoja

Taksialan verot näyttävät oudoilta – Cabonline-pomo huolestui: ”Taksista pitäisi lähteä tieto suoraan verottajalle”

Selvitys paljastaa taksilain hyötyjen jääneen pieniksi – Kansanedustaja: Totaalinen fiasko, jota ei voi perua

Jaa artikkeli:

Kommentit

Markus Vuorivirta

Ainoa ongelma johon taitavat oikeasti puuttua, on tuo verotulojen roima laskeminen. Mittaria ja tötteröä tulee autoon lisää, että valtio saa sen ainoan itseään koskevan ongelman edes jotenkin korjattua. Valtiota kun ei kiinnosta kuin ne verot.

Kaikki muut ongelmat taitaa kauniista korulauseista huolimatta jäädä korjaamatta.

Katsotaan kuulkaas!

Pasi Käyhkö

Miksi suomalaiset käyttävät mittarittomia takseja? Taitaakin se hinnan halpuus olla ainoa kriteeri. Nyt sitten valitetaan.
Itse käytän liikkuessani autoni lisäksi muutaman kerran kuukaudessa taksia. Käytän esim. lähitaksia, jossa on autossa tarvittavat mittarit, hinnasto ja kuljettajan tiedot. Ei ole ollut ongelmia.

Mikko Toivonen

Tukholman kokemustieto oli olemassa Bernerin tehdessä taksiuudistusta. Myös kaikki sen negatiiviset vaikutukset.
Siitä huolimatta uudistus ajettiin läpi vaikka kyllä siitä täälläkin silloin keskusteltiin ja tulevat ongelmat tuotiin selkeästi esille.
Vanha systeemi oli viallinen ijan epäilemättä, mutta ei sitä olisi kuitenkaan pitänyt korvata vieläkin viallisemmalla.