Keskiviikko 24.7.2019

Sanna Marin väläyttää taksamittarien palauttamista – Taksilaki uusiksi vasta 2021

Luotu: 
5.7.2019 09:33
Päivitetty: 
5.7.2019 09:36
  • Kuva: Pekka Karhunen / Alma Talent
    Kuva
    ”Elämme nyt sen todellisuuden kanssa, jonka edeltäjäni on Suomeen luonut”, uusi liikenneministeri Sanna Marin (sd) viittaa Anne Bernerin (kesk) läpi ajamaan uudistukseen.
|

Liikenne- ja viestintäministeri Sanna Marin (sd) aloitti moititun taksiuudistuksen remontin heti ensimmäisinä ministeripäivinään. Korjaamisesta sovittiin jo hallitusohjelmassa.

Taksilaki menee uusiksi, mutta kovin nopeasti taksien saatavuus ja asiakkaiden turvallisuuden tunne eivät korjaannu. Marinin mukaan korjattu laki on mahdollista saada voimaan vasta vuoden 2021 alkupuolella.

LUE MYÖS: Anne Bernerin junasuunnitelman jyrännyt Sanna Marin käy nyt taksilain kimppuun

Selvitykset uudistuksen valuvioista ovat käynnissä ja valmistuvat vuoden loppuun mennessä. Muun muassa Verohallinto selvittää harmaan talouden osuutta taksiliikenteessä ja arvonlisäverotuottojen mahdollisia menetyksiä.

Lainsäädännön valmistelu käynnistyy selvitysten valmistuttua ensi vuoden alussa. Eduskuntaan lakiesitys etenisi myöhemmin ensi vuoden aikana.

Aikaa kuluu kiusallisen pitkään, ennen kuin korjausta ilmiselviin ongelmiin tulee. Marin puolustautuu sillä, että lainmuutos vaatii huolellisen valmistelun ja asianmukaisen lausuntokierroksen.

”Elämme nyt sen todellisuuden kanssa, jonka edeltäjäni on Suomeen luonut”

”Hallitus on sitoutunut siihen, että lainvalmistelun tasoa pitää parantaa. Pidän kiinni siitä, että tämäkin valmistelu on perusteellista ja läpinäkyvää”, Marin sanoo.

”Elämme nyt sen todellisuuden kanssa, jonka edeltäjäni on Suomeen luonut”, Marin viittaa Anne Bernerin läpi ajamaan uudistukseen.

Taksiala on toivonut pakollisen taksamittarin palauttamista takseihin. Se toisi takseihin myös samanlaiset värilliset rekisterikilvet kuin Ruotsissa.

Marin pitää ainakin taksamittareiden palauttamista yhtenä mahdollisuutena. Kela-kyytien saatavuuteen saattaa tulla parannusta jo aiemmin. Se asia kuuluu sosiaali- ja terveysministeriölle.

Taksiuudistus tuli voimaan heinäkuun alussa 2018. Sen jälkeen uusia taksilupia on myönnetty yli 4 000, mutta kaikki eivät ole verottajan rekisterissä.

Asiakkaiden mielestä taksien saatavuus on heikentynyt. Hinnoittelua pidetään sekavana eikä taksikyytien turvallisuuskaan ole ­kuluttajien mielestä enää taattu.

LUE MYÖS:

Pettyneet taksiyritykset: Laki toimii päinvastoin kuin piti – ”Suomalaisten pitää nyt miettiä, kenen kyydissä he kulkevat”

Sanna Marin keskeytti kilpailutuksen – Nyt alkoi VR:ssä 250 miljoonan euron hankinta

Jaa artikkeli:

Kommentit

Topi Rantakivi

Hyvä, että käy kiinni siihen ja kelakyyteihin tolkkua. Liian paljon olen saanut lukea kauhukertomuksia vammaisten kokemista tapauksia. Pitää palauttaa se aiemmin hyvin toiminut valtakunnallinen järjestelmä. Vanha sanonta sanoo: "Kun jokin ei ole rikki, ei sitä kannata yrittää korjata uudestaan."

Teemu Virta

Mittariin pakottamisen ja taksivalon sijaan tulisi hienosäätää aiempaa lakia, koska jos nuo pakotetaan käyttöön evätään mahdollisuudet Uberin ja Boltin kaltaisten uudenaallon palveluiden käyttöön. Maailmalla matkustaessa tulee käytettyä yksinomaan globaaleja appi pohjaisia taksipalveluita.
Omasta mielestä Marinin liikkeet niin VR:n kuin taksien muutosten johdosta on suoraan näiden liittojen käsikirjoituksesta SDPlle.

Teemu Virta

Taksamittarien pakkopalautus on iso askel taaksepäin. Sehän poistaa globaalit alustapalvelupohjaiset vaihtoehdot käytöstä (Uber/Bolt). Näitä yleisiä ”defacto” sovelluksia tulee käytettyä yksinomaan maailmalla, niin miksi ne ei sovi tänne?

Kristiina Takala

Olen julkisesti kritisoinut taksiuudistusta. En esimerkiksi tiennyt Helsingissä miten toimia kun piti saada aamulennolle taksi lentokentälle. Asiallinen kritiikkini johti siihen, että sain messengerin kautta Pohjois-Suomessa toimivalta taksarilta selkeän uhkauksen, jossa hän vaati kritiikin lopettamista ja kielsi arvostelemasta uudistusta. En uskaltaisi Pohjois-Suomessa mennä taksin kyytiin tämän uhkauksen jälkeen. Miksi maailman luotettavin taksisysteemi kaadettiin ja asiakkaat jätetään mm. uhkauksiin syyllistyneiden armoille?

Kristiina Takala

Olen julkisesti kritisoinut taksiuudistusta. En esimerkiksi tiennyt Helsingissä miten toimia kun piti saada aamulennolle taksi lentokentälle. Asiallinen kritiikkini johti siihen, että sain messengerin kautta Pohjois-Suomessa toimivalta taksarilta selkeän uhkauksen, jossa hän vaati kritiikin lopettamista ja kielsi arvostelemasta uudistusta. En uskaltaisi Pohjois-Suomessa mennä taksin kyytiin tämän uhkauksen jälkeen. Miksi maailman luotettavin taksisysteemi kaadettiin ja asiakkaat jätetään mm. uhkauksiin syyllistyneiden armoille?