Lauantai 20.7.2019

Sanna Marin: ”Mitään VR:n pilkkomista ei tule” – Ministeri jäädyttää myös Bernerin hankeyhtiöt

Luotu: 
5.7.2019 10:26
Päivitetty: 
5.7.2019 10:33
  • Kuva: Pekka Karhunen / Alma Talent
    Kuva
    Hallituspuolueissakin on ollut epäselvyyttä VR:n kohtalosta, koska edellinen hallitus päätti yhtiön pilkkomisesta erillisyhtiöiksi. ”Mitään VR:n pilkkomista ei tule”, Sanna Marin selventää.
|

Liikenne- ja viestintäministeri Sanna Marin (sd) panee ­uusiksi loputkin edeltäjänsä Anne Bernerin hankeyhtiökaavailut. Uusi ministeri on aloittanut hallitusohjelman toteutuksen kuin tuulispää.

Ensimmäisenä huutia sai edeltäjä Bernerin (kesk) taksiuudistus. Sitten romukoppaan lensi Bernerin ajama Etelä-Suomen junaliikenteen kilpailutus.

LUE MYÖS: Anne Bernerin junasuunnitelman jyrännyt Sanna Marin käy nyt taksilain kimppuun

”Kilpailutus on keskeytetty. Se tarkoittaa, että mitään VR:n pilkkomista ei tule”, Marin sanoo Kauppalehdelle ja Uudelle Suomelle.

Hallitusohjelmassa jo sanottiin, että kilpailu on mahdollista Open Access -mallilla.

”Tänne voi tulla kilpailemaan, mutta jokaisella toimijalla pitää olla oma kalusto. VR:n kalustoa ei näille toimijoille siirretä, vaan niiden pitää investoida siihen itse”, Marin selittää kirjausta.

Mitään lainsäädäntöä Antti Rinteen hallituksen uusi linjaus ei tarvitse. Kilpailu avautuu ainakin periaatteessa EU:n neljännen rautatiedirektiivin takia. Suomessa on jo sen mahdollistava lainsäädäntö.

Helsingin seudun liikennettä hoitava kuntayhtymä HSL on jo kilpailuttamassa osaa junien lähiliikenteestä, jota ajettaisiin kuntien omistamalla kalustolla. Marin haluaa nähdä, miten se toteutuu.

LUE MYÖS: VR oli jo valmis pilkkomiseen – Uusi hallitus muutti suunnitelmat täysin: ”Markkina on auki”

Edellinen hallitus perusti viime talvena Pohjolan Rautatiet -osakeyhtiön, jonka pääomaksi valtio lahjoitti Nesteen osakkeita. Juuri Pohjolan Rautateiden alle piti tulla VR:stä lohkotut kalusto- ja kiinteistöyhtiöt. Nyt niitä ei siis tule.

Sinne piti perustaa myös omat hankeyhtiöt suurten raideinvestointien toteuttamista varten.

”Haluan keskusteluun realismia. Suurten raidehankkeiden toteuttaminen on paljon monimutkaisempaa, kuin on odotettu.”

Berner kertoi talvella, että hankeyhtiö Suomi-radan ja hankeyhtiö Turun tunnin junan perustamisesta kaupunkien ja Finavian kanssa on jo sovittu. Edellinen hallitus ei kuitenkaan ehtinyt niitä toteuttaa. Nyt Marin sanoo, että näidenkin hankeyhtiöiden perustamista selvitetään uudestaan, eikä hankkeiden toteutuminen ole vielä varmaa.

Marinin mukaan raideinvestoinneissa puhutaan valtavasta kokonaisuudesta, lähes 10 miljardista eurosta. Lue laajempi juttu raidehankkeista Kauppalehdestä.

LUE MYÖS: 

Sanna Marin romutti Anne Bernerin junasuunnitelmat – ”Se oli meille yllätys, että Järvenpään ratkaisu sai niin suuren roolin”

Sanna Marin keskeytti kilpailutuksen – Nyt alkoi VR:ssä 250 miljoonan euron hankinta

Ruotsin valtionyhtiö SJ haastaa VR:n Suomessa – Liikenneministeri Sanna Marinin ratkaisu tuli yllätyksenä

Jaa artikkeli:

Kommentit

Tapani Pakarinen

Oikea päätös, aivan älytön ratkaisu tämä Bernerin privatisointi ! Ei Suomen markkinoilla pysty useampi yhtiö millään toimimaan kannattavasti kaikilla rataosuuksilla ilman valtion subventointi, jos kannattaville pääradoille vaan tulee kilpailijat.

Mikko Toivonen

No eipä voi moittia Marinia tai hallitusta Bernerin suunnitelmien hautaamisesta pikaisesti. Kyllä ne järjestään olivat selkeästi haitallisia suurimmalle osaa kansakuntaa.
Mutta samaan kasaan on tietysti heitettävä toteamus, että hyvin haitallinen oli myös kokoomuksen ja kepun mulle sulle maakuntahallinto-pörssiterveysrahastus suunnitelma.
Haitallinen on mielestäni myös tämänkin hallitusohjelman 18 sotekunta eli maakunta suunnitelma. Siteä ei tarvita. Kunnat hoitavat yhtyminä tai kuntaliitoksin, ja jos tarvitaan niin 5 yliopistosairaalapiiriä.

Pasi Käyhkö

Mikko, asia on juurikin näin. Mutta onhan meillä nyt 15 valtiosihteeriä. Virkoihin valittiin eduskunnasta pudonneet tyrijät. Rinteen sullemulle- peliä tämäkin.
Eduskunta-avustajiakin on nyt 70 . SDP:n ja Keskustan malli työllistää.

Jaakko Hakala

Ehkä hallitus otti vaarin Sipilän hallituksen lainvalmistelutyöstä. Yli 80% hallituksen lainvalmistelusta palautettiin takaisin hallitukseen korjattavaksi. Oikeuskansleri totesi ettei näin huonoa lainvalmistelua ole eduskunnan historiassa nähty. Eiköhän nyt nähdä kunnollista lainvalmistelua.

Seppo Simonen

Typeryys huipussaan kun Anne Bernerin ideoimat veronmaksajaa helpottavat infrastruktuuriset liikenteen uudistukset haudataan sosialismin suohon.

Oudointa on se että täällä Kokoomusta liputtavat ovat sutena haukkumassa sentään ei sosialistista ideologia kannattavaa Anne Berneriä ojasta allikkoon.

Voimme olla varmoja ettei Sanna Marinia kutsuta ruotsalais pankin hallitukseen kuten Anne Berneri kutsuttiin.

Seppo Simonen

Ääliömäistä idealismia Sanna Marinilta aivan kuin maantieverkostossa saisi toimia vain valtion ajoneuvot.
Siis nyt päätieverkosto on valtion ja kunnossapito kilpailutetaan ja tien käyttö on yksityisillä yrittäjillä ja kansalaisilla.
Siis rataverkosto VR toiminto on muutoksen edessä oliko se jo EU vaade että 2023 pitää olla kilpailutettua raideliikennettä.

Pasi Käyhkö
Vastaus kommenttiin #18

Minun tietojeni mukaan Berner /Keskusta oli rukkailemassa näitä VR:n asioita. Siitähän tämäkin kommenttini johtuu. Siis onko Keskusta kääntänyt kelkkansa?
Eipä minulla mitään suurempaa ongelmaa ole Kepun suhteen. Puoluehan pienenee kuin pyy maailmanlopun edellä.

Pasi Käyhkö
Vastaus kommenttiin #29

Aivan Niinkuin tämän hallituksen, eli Rinteen hallituksen, arvostellaan pitkälti Rinteen ja demarien tekemisten mukaan.
Pääministerin valta on jakamaton. Hän vastaa hallituksensa puuhasteluista. Hän voi vaikka kaataa yhdellä lauseella hallituksensa . Sipilähän käytti kyseistä valtasnsa

Jaakko Hakala
Vastaus kommenttiin #32

Pasi Käyhkö kommenttiesi mukaan kokoomus ei ole osallistunut Sipilän hallituksessa, rautateitten pilkkomiseen, taxi uudistukseen, aktiivimallin hyväksymiseen, työttöysturvan leikkaamiseen, eläkeläisten-ja sotaveteraanien eläkkeitten leikkaukseen, irtisanomissuojan heikentämiseen, tässä vain muutama esimerkki mitkä ovat vain yksinomaan kepun aikaansaannoksia. Joten sinun kirjoituksiesi perusteella kokoomus on ollut kumileimasin hallituksessa.

Jaakko Hakala
Vastaus kommenttiin #40

Et ole osallistunut aktiivimallin käytävään keskusteluun. Väität ettei kokoomus ole kääntänyt takkiaan. Ensinmäisenä päivänä hallituksen eron jälkeen kokoomus ilmoitti etrei se kannatakkaan 18 maakuntaa. Kirjoitit ettei kokoomus ole ottanut kantaa Marinin toimiin, ei tietenkään kun kansa on pitänyt niitä huonoina. Vaikka Sipilä teki mitä teki hän kuitenkin seisoi tekojensa takana loppuun saakka, sensijaan kokoomus ja Orpo on kuin kameleontti joka vaihtaa väriä tarvittaessa, tämä koskee kaikkia kokkareita.

Seppo Simonen
Vastaus kommenttiin #20

Kokoomuksen liputtajat mesoavat tyhjistä tynnyreistä, olivat vinkuen menossa hallitukseen mutta tuli seinä vastaan.
Nyt kun oikealla laidalla on kaksi oikeistopuoluetta toinen on tyhjän kansa se sisempi meinaan.
Keskustalla on nyt hyvät edellytykset olla rakentamassa punamulta yhteistyötä mutta ei kuitenkaan hinnalla millä hyvänsä.
Sanna Marinille neuvoksi ettei tuhoa ideologisen syiden perusteella VR liiketaloudellista kehitystä.

Martti Issakainen

Täydet pisteet Marinille. Valtion rautatiet on siksi tärkeä kansalaisia palveleva laitos, että se pitää säilyttää poissa yltiökilpailuttamiselta, joka lopulta voisi johtaa koko rauatie verkoston myymiseen ulkomaisille pörssifirmoille.
Jatka Sanna samaan tahtiin myös muiden berneröintien peruuttamisesta.

Arttu Manninen

Ei ole olemassa laitosta nimeltään "Valtion rautatiet". On Väylävirasto joka omistaa rataverkon ja sitten on täysin erillinen VR-yhtymä, de facto -monopoli, joka liikennöi niitä rataosuuksia joita suvaitsee liikennöidä. Kaluston poolittaminen olisi tehostanut rataverkon käyttöä, siirtänyt tavara- ja matkustajavirtoja pois maanteiltä ja kaventanut VR:n johdon optiosiivuja. Nyt homma ottaa takapakkia. Varotaanpa niitä tukkirekkoja siellä maanteillä!

Martti Muukkonen

Epätoivoista trumpismia. Vaikka tuolla kokemuksesta ei näissä asioissa asiantuntemusta ole.
Aikoinaan demarit pisti prismankassa huovisen torppaamaan kemijärven radan sähköistyksen. Mutta karvalakkilähetystö hoiti homman. Eikä huovisen näkynyt valmistumisjuhlissa.

Martti Muukkonen

Epätoivoista trumpismia. Vaikka tuolla kokemuksesta ei näissä asioissa asiantuntemusta ole.
Aikoinaan demarit pisti prismankassa huovisen torppaamaan kemijärven radan sähköistyksen. Mutta karvalakkilähetystö hoiti homman. Eikä huovisen näkynyt valmistumisjuhlissa.

Jaakko Hakala

Meillähän toimii jo nyt kolmatta vuotta yksityinen yhtiö, joka kuljettaa puutavaraa Kemijärveltä Kotkaan ja Venäjältä puuta Imatralle. Pasilan ratapiha asettaa suuria ongelmia, sillä 94% liikenteestä on 300km säteellä Helsingistä. Haluaisimpa nähdä sen ymrityksen, joka ottaisi ne kannattamattomat rata-osuudet joita nyt VR ajaa joista tappiota tulee 20 milj. vuodessa.

Veikko Hintsanen

En oikein ymmärrä näitä kommentteja .

Berner toteutti ainoastaan hallituspuolueensa ohjelmaa neljän liikennemuodon liikenneverkkojen maksimaalista kehittämistä, minkä aikoinaan Vanhanen laittoi alulle 2007. Ja minkä johdosta valtion suorittama puutteellinen liikenne järjestelmien tutkimus(vv,2011-2017) aiheutti koko hallitukselle ja eduskunnalle virheellisen kuvan niin EU liikennestrategiasta ja siinä sovitusta viiden liikennemuodon tuottamista mahdollisuuksista erityisesti suomen viennille ja sen Suomen tavaraliikennelogistiikalle.

Nyt Rinne on tämän tajunnut ja ilmoitti jo ennen vaaleja että muutos tulee. https://www.aamulehti.fi/a/f3d7aea7-4828-46ac-a231-6c7d0d1a7c34
ja Rinne valitsi tämän muutoksen ,mikä hallitusohjelma vertausten avulla selviää helposti ,toteuttajaksi Sanna Marinin, aivan kuten edellisen hallituksen pääministeri puutteellisen ohjelman avulla toteutettavaa liikenneverkkokehittämistä Anne Bernerin. http://bionavigaattori.puheenvuoro.uusisuomi.fi/277176-raideliikenne-ja-...