Lauantai 20.7.2019

Poliisi: Ensimmäinen uusi tutkakamera on nyt käytössä – Tältä näyttää peltipoliisi 2.0

Luotu: 
11.7.2019 10:19
Päivitetty: 
11.7.2019 10:22
  • Kuva: Sensys Gatso Group AB
    Kuva
    Tänään otettiin käyttöön ensimmäinen uuden sukupolven peltipoliisi eli tutkajärjestelmällä varustettu nopeusvalvontakamera.
|

Ensimmäinen nykyaikaisella tutkatekniikalla varustettu liikenneturvallisuuskamera otettiin torstaina käyttöön valtatie 6:lla Kouvolassa, poliisi tiedottaa.

Kun ensimmäisen uuden sukupolven liikenneturvallisuuskameran toimivuus saadaan varmistettua, valvontaa voidaan laajentaa myös nelostielle, kertoo poliisitarkastaja Heikki Ihalainen Poliisihallituksesta.

Uudella tekniikalla varustetuilla kameroilla valvonta on mahdollista ulottaa kaupunkien keskustoihin liikennevalo-ohjattujen risteyksien liikennevalovalvontaan, poliisi kertoo. Aiemmin asennuksen ovat estäneet kaupunkien alueella olevat maan alaiset kaapelit.

”Tämän kameratyypin etuna on asennuksen helpottuminen, koska maahan ei tarvitse asentaa erillisiä ilmaisimia”, Ihalainen selittää.

Automaattinen liikennevalvonta kattaa tällä hetkellä noin 3300 kilometriä, ja uusien kameroiden kilpailutus mahdollistaa noin 500 kilometrin laajennuksen. Kuutostiellä on valmiina 16 käyttökuntoista valvontapistettä ja nelostiellä 23 käyttökuntoista valvontapistettä.

Automaattisen liikennevalvonnan tarkoitus on vähentää ylinopeuksia ja ajamista vasten punaista liikennevaloa. Tällä tavoin voidaan vaikuttaa liikenneonnettomuuksien määrään.

Poliisi on luonnehtinut uusien peltipoliisien ottamia kuvia jäätävän tarkoiksi, mutta korostanut, että ”superkamerasta” ei silti ole kyse.

LUE MYÖS: Uudet peltipoliisit narauttavat myös jarruttelijat – Nopeusmittaus mullistuu

Jaa artikkeli:

Kommentit

Kaija-Liisa Nissinen

Asettakaapas' niitä ihkauusia peltipoliiseja myös pyöräteille, niin kaikki pääsevät toteamaan kuinka liikenne sujuu pyöräteillämme. Olisi hauska tietää totuus eli kulkevatko pyöräilijät, potkulautailijat ja skeittanrit tosiaankin sääntöjen mukaisesti - siis pyöräteillä tai vaihtoehtoisesti ajoteillä, mutta ei jalankulkuteillä (= Hesassa jalkakäytävillä)? Ja huomioikaa myös ajonopeudet!

Itse kokemuksesta vaistoan, että vauhti on hurja. Ja kun silmä välttää, heti ajetaan jalkakäytävillä. Olisiko viisasta vaatia kaikilta pyöräteillä liikkuvilta ajokortti täällä Suomessakin?

Henkilökohtaisesti vaatisin ¨seniorikaistaa¨ meille senioreille, jos menot tästä vielä vilkastuvat! Turvallisuus ennenkaikkea.