Lauantai 20.7.2019

Kuluttajaliitto vetoaa Sanna Mariniin: “Ongelmat korjattava ennen kuin kuluttajien luottamus takseihin romahtaa täysin”

Luotu: 
11.7.2019 12:14
Päivitetty: 
11.7.2019 12:21
  • Kuva: Sarita Piipponen / Alma Talent arkisto
    Kuva
|

Kuluttajaliiton mukaan taksilain uudistus toi alalle kuluttajan kannalta kestämättömiä ongelmia, jotka on korjattava pikaisesti. Liitto vetoaa liikenneministeri Sanna Mariniin (sd), jotta edellisen hallituksen uudistuksen viat korjattaisiin nopeasti.

”Ongelmat tulee korjata ripeästi, ennen kuin kuluttajien luottamus taksialan toimintaan romahtaa täysin”, Kuluttajaliiton pääsihteeri Juha Beurling-Pomoell sanoo tiedotteessa.

LUE MYÖS: Sanna Marin väläyttää taksamittarien palauttamista – Taksilaki uusiksi vasta 2021

Kuluttajaliiton mukaan ongelmien keskiössä kuluttajan näkökulmasta on taksin palvelusta maksettu hinta. Uudistus poisti taksamittarien pakollisuuden ja sitä kautta kuluttajalta yksinkertaisen tavan saada varmuus hinnasta.

”Pakollinen ja hyväksytty taksamittari antaisi asiakkaalle oikean tiedon kustannuksesta, sekä viranomaisille tiedon matkan pituudesta, kuljettajasta sekä käytetystä ajoneuvosta. Mittarin kautta toimitettu tieto auttaisi harmaan talouden kitkennässä. Myös sovelluksen kautta ennalta tilatuissa kuljetuksista tulisi saada kuitti taksamittarin kautta”, Kuluttajaliitto toteaa.

Sen sijaan Kuluttajaliitto ei ensisijaisesti kannata enimmäishintojen käyttöönottoa, ”jolloin usein käy niin, että enimmäishinnasta tulee helposti vähimmäishinta”.

Lisäksi avoimessa kilpailussa kuluttajalla tulisi olla aito mahdollisuus kilpailuttaa palveluita, liitto katsoo. Nyt näin ei ole.

”Jotta kuluttajat voisivat tosiasiallisesti kilpailuttaa taksikyytiensä hintoja, tulisi tarjolla olla hintatietoja tarjoavia verkko- tai sovelluspohjaisia palvelualustoja”, tiedotteessa todetaan.

 ”Näiden kautta kuluttajan olisi mahdollista lähettää tarjouspyyntö lähellä oleville vapaille taksiautoille, jotka voivat antaa tarjouksen palvelun kiinteästä hinnasta ja kuluttaja voi tehdä valinnan tiedon perusteella”, Beurling-Pomoell sanoo.

Ministeri Marin on väläyttänyt taksamittareiden palauttamista ja muita korjauksia lakiin. Laki saadaan hänen mukaansa kuitenkin korjattua vasta vuoteen 2021 mennessä, koska ensin selvitellään uuden lain vaikutuksia ja ongelmakohtia.

”Liitto vetoaakin liikenne- ja viestintäministeri Sanna Mariniin, jotta aikataulu olisi pikainen ja asiaa priorisoitaisiin”, Kuluttajaliitto toteaa.

LUE LISÄÄ:

Pettyneet taksiyritykset: Laki toimii päinvastoin kuin piti – ”Suomalaisten pitää nyt miettiä, kenen kyydissä he kulkevat”

Anne Bernerin junasuunnitelman jyrännyt Sanna Marin käy nyt taksilain kimppuun

Poliisi: Taksikuskien jonoriita äityi tappeluksi Helsingissä

Henkilöt: 
Jaa artikkeli:

Kommentit

Erkki Malinen

Tässä se nyt nähtiin mitä hosumalla tulee, kuspäitä lapsii. Kokoomus vaatii uudelta hallitukselta pikaisia päätöksiä asiaan kun asiaan. Ite söhlivät yli 20 vuotta nyt ne pitäis paikata muutamassa viikossa. Ilmeisesti se keltanen neste on täyttäny koko pään.

Topi Rantakivi

Siinä jälleen nähtiin, että jos jokin tarvitsee korjausta, niin kuluu vuosi ennen kuin saadaan epäkelpo laki poistettua.

Mikä siinä mättää, että ei voida toimia paljon nopeammin lainsäädännöissä esim. 1 viikossa? Liikaa byrokraatteja? Kiitos vaan Sipilän hallitus ja Berner.

Mark Andersson

Siinä mättää se, ettei haluta lisää hutiloiden tehtyjä lakeja. Tosin nuo esteet ovat tarpeellisia vain edellisen hallituksen kaltaisille juostenkustu-hallituksille, mutta näkyi se esteiden yli kiipeäminenkin näiltä annebernereiltä ja juhasipilöiltä onnistuvan.

Topi Rantakivi

@12. Olet varmaan oikeassa. Siksi Rinteen hallitus lähtee siltä matkalta, että korjataan ne kaikki edellisen Sipilän hallituksen möhläykset kuntoon ja jatketaan sitten siltä pohjalta rakentamaan jotain uutta.

Paljon on Sipilän hallitus tehnyt tunarointeja ja nyt ne kaikki pitää korjata. Olen jo aikoja sitten varoittanut perussuomalaisten hajoamisen jälkeen ja sinisten hypättyä takakontista sinne hallitukseen tukemaan, että kukaan ei ole tilannut tuollaisia päätöksiä ja millä mandaatilla sinisillä oli oikeus tunkea päätöksiin.

Itsestäni on tuntunut siltä, että Suomella ei ollut hallitusta vuodelta 2015 vuoteen 2018 saakka.

Markus Vuorivirta

Mä tiedän kikan, miten alkaa tapahtua ja sassiin. Voitaisiin laittaa nämä uuden ajan ”mittarittomat vaihtoehtotaksit” sekä kuskit, jotka mäiskii toisiaan ja käyttäytyy uhkaavasti, eikä osaa sanaakaan suomea, eikä tunne kaupunkia kuskaamaan ministereitä!

Otetaan ne hyvät suomalaistaksit ja kiillotetut mersut sieltä arkadianmäen päivystystolpalta pois ja vaihdetaan ne näihin nykyisiin kansantakseihin.

Menisikö viikkoakaan kun lakimuutokset olisi presidentin pöydällä pika-alkekirjoitettavana.

Pekka Tammisto

Olem ymmärtänyt, että Sanna Marin aloitti jo 2 viikkoa sitten lain korjaustoimet kuulemalla taksiliittoa yms asianosaisia. Mikään laki ei etene sormia napsauttamalla, se vaatii aina lakiasiantuntijoiden lausunnot ja lopulta perustuslakivaliokunnan käsittelyn ennen eduskuntaan tuomista. Veikkaan, että tässä tehdään nyt kovasti töitä, että saadaan nopeasti ongelmat korjattua. Pari kuukautta ja voisi jopa olla kunnossa.

Pekka Tammisto

Olen ymmärtänyt, että Sanna Marin aloitti jo 2 viikkoa sitten lain korjaustoimet kuulemalla taksiliittoa yms asianosaisia. Mikään laki ei etene sormia napsauttamalla, se vaatii aina lakiasiantuntijoiden lausunnot ja lopulta perustuslakivaliokunnan käsittelyn ennen eduskuntaan tuomista. Veikkaan, että tässä tehdään nyt kovasti töitä, että saadaan nopeasti ongelmat korjattua. Pari kuukautta ja voisi jopa olla kunnossa.

Jussi Keinonen

Taksamittari on taantumuksellinen, mekaaninen laite. Se johtaa lisäkustannuksiin, jotka maksatetaan asiakkailla. Ja tekee turhan kynnyksen kuskiyrittäjille.

Asian voisi ratkaista joku koodaajanikkari, joka tekisi sovelluksen Androidiin ja IPhoneen. Sillä sekä kuski että matkustaja näkisivät samat asiat, jonka mekaaninen, taantumuksellinen taksamittari tekee.

Eikä kuittien tarvitse olla paperilla, digitaalinen versio riittää.

Heikki Paananen

Taksimittari ei ole mekaaninen laite.

Siirtäminen mobiiiliterminaalien alle ei tuo hyötyjä, mutta vain haittoja lisäntyneen monimutkaisuuden takia.

Toki mobiilialustoja voisi hyödyntää lisäpalveluiden tuottamiseen. Mm. sesonkiaikaan voisi kyytiä tarvitsevat asiakkaat laittaa johonkin portaaliin tarjouksen, minkä hinnan on valmis maksamaan kyydistä paikasta A paikkaan B. Opportunistiset kuskit voisivat sieltä kuitata seuraavan kyydin.

Jussi Keinonen

Ok, tarkoitin lähinnä ideologisessa mielessä mekaanista laitetta.

Fyysinen, erillinen turhake ainakin.

Ja totta, olen jo vuoden ihmetellyt etteikö kukaan saa aikaiseksi avointa portaalia, taksikeskusta jossa kuskit ja matkustajat sopivat kyydeistä. Olen melko varma, että taksilain uudistajat pitivät itsestään selvänä, että sellaisia tulee markkinoille ja homma alkaisi sujua.

Heikki Paananen
Vastaus kommenttiin #11

Juu, käyttökieleen on juurtunut epätarkka määritelmä: Mekaniikalla tarkoitetaan liikkuvaa mekaniikkaa. Tuo fyysinen -termi sisältää myös kiinteät mekaniikat, joten lähtökohtaisesti parempi.

Taksamittari on siitä hyvä härpäke, että se tasa-arvoistaa asiakaskunnan. Ei tarvita applikaatioita tai muita preferenssejä taksin käytölle. Turistit, vanhukset, Symbian/Windows-puhelimien käyttäjät, kognitiivisesti rajoitteiset, kännykänhukkaajat, tyhjäakkuiset jne. kuuluvat niihin, joille taksin käyttö hankaloituu, jos siihen liittyy virtualisoituja elementtejä. Enenmmistön ehdoilla ei tässä ole syytä edetä, vaan kaikkien ehdoilla.

Taksisysteemien rajapintojen avaaminen varmasti lisäisi liiketoimintaa ja liikkumisen mahdollisuuksia. Toivottavasti ministeri Marin saa asiat kuntoon nopeaan tahtiin. Itse yritän välttää taksin käyttöä, jos vain suinkin mahdollista. Niin varmasti moni muukin.

Hannu Rautomäki

Taksilaki on sinne päin hutaisu, kuin pikavippilaki.
Siinäkin päädyttiin 300-400 % koronkiskontaan, ja lakia myöhemmin muutettiin moneen kertaan, mutta viimeisimmässäkin muutoksessa suurimmat pikavipit jätettiin villin koronkiskonnan kohteiksi.
Kenenköhän etua eduskunta ajaa?

Seppo Simonen

Typerää mesoamista pääkaupunkiseudulla on eri taksi firmoilla kiinteät hinnat joilla ne kilpailee toistensa kansa. Taksi on helppo tilata vaikka taksipalvelu Kovanen sieltä se tulee kuin nakutettuna.
Halutaanko takaisin taksi-isäntien säännelt:hyn monopolin siis hinnasta määrätään yhteiskunnan toimesta max hintaindeksi ei helve#issä sosialismiin takaisin. Taksi uudistus tehtiin että saadaadaan kilpailua alalle.
Siis pientä lakipäivitystä voi tehdä kuskit kurssille teksikorttia hankkimaan ja mittari autoihin kunkin taksifirman hinnoilla.