Tiistai 20.8.2019

Kypsyminen ”taksikaaokseen” leviää – ”Keskustassa herätty kritisoimaan Anne Bernerin uudistusta ja hyvä niin”

Luotu: 
31.7.2019 13:00
Päivitetty: 
31.7.2019 13:07
  • Kuva: Jenni Gästgivar / Alma Media arkisto
    Kuva
    Paavo Arhinmäki.
|

Taksiuudistus hiertää nyt useammankin hallituspuolueen poliitikon mielessä. Uudistuksen ajoi Juha Sipilän (kesk) hallituksen liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk).

Liikenne- ja viestintäministeri Sanna Marinin (sd) mukaan uuden taksilain voimaantulo voi kestää vuoteen 2021. Helsingin Sanomien jutussa puolestaan kuvailtiin hiljattain Helsinki-Vantaan taksikaaosta.

LUE MYÖS: Kuluttajaliitto vetoaa Sanna Mariniin: “Ongelmat korjattava ennen kuin kuluttajien luottamus takseihin romahtaa täysin”

Myös Bernerin omasta puolueesta keskustasta kuuluu kritiikkiä uudistusta kohtaan. Keskustan kansanedustajat Joonas Könttä ja Mikko Kärnä toivovat Ilta-Sanomissa lakiin korjauksia.

”Taksilaki on välttämätöntä uudistaa. Sen säätäminen oli virhe ja tuosta virheestä on otettava opiksi. Vaikutusarvioinnit eivät todellakaan pitäneet paikkaansa ja palvelutaso heikentyi. Tähän on käytävä nyt nopeasti käsiksi”, Kärnä kirjoittaa Facebookissa.

”Nyt keskustassa on herätty kritisoimaan oman ministerin taksiuudistusta, ja hyvä niin”, kirjoittaa vasemmistoliiton eduskuntaryhmän puheenjohtaja Paavo Arhinmäki Facebookissa.

”Kun silloinen liikenneministeri Berner esitteli taksiuudistusta, hän mainosti miten ’jatkossa takseja voi ottaa lennosta niinkuin muuallakin maailmassa’. Tämä kertoi aika paljon siitä, millä tietämyksen tasolla Berner ajoi taksiuudistusta. Nostin silloin esille keskustelussa mm. Tukholman ja Tallinnan esimerkit. Jos vahingossa tai tietämättömyyttään ottaa väärän firman taksin, tulee ’laillisesti ryöstetyksi’”, Arhinmäki kirjoittaa.

Hän sanoo kannattavansa Lontoon-mallia.

”Takseissa, jotka otetaan lennosta tai tolpalta, pitää olla määritelty maksimitaksa ja mittari sekä kuljettajilla jonkinlainen koulutus. Tämän lisäksi voisi olla erikseen tilattavia takseja, joissa hinta sovitaan tilauksen yhteydessä ja samalla tilaaja on tietoinen, ettei taso välttämättä ole sama kuin koulutetuissa takseissa”, Arhinmäki kuvailee.

LUE MYÖS: Pettyneet taksiyritykset: Laki toimii päinvastoin kuin piti – ”Suomalaisten pitää nyt miettiä, kenen kyydissä he kulkevat”

Sdp:n kansanedustaja Erkki Tuomioja toivosi ministeri Marinin arviota pikaisempaa muutosta lakiin.

”Ymmärrän hyvin ettei Sanna Marin liikenneministerinä voi noin vain käynnistää miljardiluokan ratahankkeita vaan hyvä, huolellinen ja perusteellinen valmistelu on tarpeen. Voisiko kuitenkin taksikaaoksen korjaaminen tapahtua vähän nopeammin kuin 2021 aikataululla? Voisiko vaikka kumota sudeksi osoittautuneen lain ja palauttaa hyvin toiminut vanha järjestelmä voimaan, siihen voidaan sitten toki tehdä myöhemmin parannuksia”, Tuomioja kirjoittaa Facebookissa.

Taksilain uudistus on kirjattu hallitusohjelmaan. Selvitykset uudistuksen valuvioista ovat käynnissä ja valmistuvat vuoden loppuun mennessä. LUE LISÄÄ: Sanna Marin väläyttää taksamittarien palauttamista – Taksilaki uusiksi vasta 2021

Muut asiasanat: 
Jaa artikkeli:

Kommentit

Mikko Toivonen

Ei voi sanoa etteikö ongelman muodostuminen olisi ollut jo ennen Kepu Bernerin "uudistusta" täysin tiedossa Tukholmassa toteutetun "uudistukden" jäljiltä.
Kyseessä oli ymmärtääkseni hyvin pahanlaatuinen pienen ryhmän etuideologian pakkaedistäminen kepu ohjelman nimissä.

Seppo Simonen

Jälleen kerran tulkoon sanotuksi että vanha taksilaki haluttiin uudistaa koska sitä hallitsi taksi-isäntien monopoli taksiliitoineen joka oli valtion sääntelyn alaista toimintaa. Siis huomatkaa että kansa halusi uudistusta todella.
Viime hallituskaudella se uudustettiin asiakas lähtöiseksi jossa taksifirmat kilpailee asiakkaista hinnoilla ja muilla eduilla.
Jo on yhtä hel#ettiäkun nyt siitä syytetään Anne Berneriä kun laki on käynyt kaikki tarvittavat lausunnot ja valiokunnat. Laki on äänestetty suuressa salissa läpi. Kaikki Kummallisinta on se että taksiyittjät jotka nyt joutuu kilpailemaan normaalin yrityksen tavoin asiakkaista moittii yhtenänsä ja outoa oli taksiliiton mielipide,
On selvää että taksilaki vaatii päivitystä mutta normi taksin käyttäjä voi valikoida itselleen sopivan taksifirma palvelun helposti siis mikä mättää.

Juhani Iivari

En ole kyllä tietoinen, että taksiuudistustarpeesta olisi etukäteen tehty joku luotettava selvitys kansan parissa. Ja vaikka selvitys olisi tehtykin, olosuhteet Suomen eri osissa poikkeavat niin paljon, että toiveet uudistukselta olisivat poikenneet maan eri alueilla. Kukapa olisi syrjäseuduilla halunnut, että taksipalvelua katoavat sieltä kokonaan.

Kyllähän monet uudistuksen varjopuolet olivat ennakoitavissa mm. Ruotsin kokemusten perusteella. Uudistus mahdollisti huijaritoiminnan, jossa taksi voi yrittää huijata asiakkaalta niin paljon kuin kykenee ja ilkenee. Ja samoin toimia pimeästi verojen kiertämiseksi.

Tällaisen huijaritoiminnan riskiä olisi voitu pienentää vaatimalla takseihin taksimittarit ja säätelemällä edelleen maksimikorvaukset. Se ei olisi sulkenut pois hintakilpailua, mutta olisi eliminoinut kohtuuttomuudet.

Vapaa markkinatalous on Kokoomuksen keskeinen ideologia. Mitä vapaampi eli mitä rajoittamattomampi se on, sitä suurempi on huijaritoiminnan mahdollisuus. Anne Berner oli ideologialtaan kokoomuslainen ja Juha Sipilä tuki häntä kritiikittä. Jostakin käsittämättömästä syystä kepulaiset ovat äärimmäisen lojaaleja johdolleen (heiltä puuttuu itsenäisen talonpojan henki kokonaan). Näin hallitus, ryhmäkuria käyttäen, onnistui ajamaan taksiuudistuksen läpi.

Kaikkinensa taksiuudistus osoittaa, että kuinka sattumanvaraista poliittinen päätöksenteko voi pahimmillaan olla.

Irma Asikainen

Jospa ne taksit ovat kaikki kansanedustajien ja näiden apureiden käytössä? Eikö tässä taannoin uutisoitu, että jopa 200 m ajetaan taksilla.
Käväisin tässä jokin aika sitten Päijät-Hämeen keskussairaalalla ja pois lähtiessäni olin vähän ihmeissäni, kun taksijono oli reilun parinkymmenen auton mittainen ja vähintään yhtä montä ihmistä seisoi jonossa odottamassa KELA-taksia. Onnekseni, mulla oli bussikortti, eikä mitään vakavaa, joten pääsin jonottelematta kotiin. Olen vaan monestis miettinyt, että jos tuo taksisotku toimii KELAn kanssa yhtä juohevasti kuin KELAn muutkin touhut, niin kyllä siinä monelle tulee nälkä taksia jonotellessa. Onneksi vielä jalt toimivat ja kun lakkaavat toimimasta, niin siihen mennessä meillä on ollut vähän, meinasin sanoa älykkäämpi, mutta vedin takaisin, sillä eihän Berner tyhmä ollut, kun puhuttiin rahamiesten hyväksi tetävästä työstä, mutta ei hän tavallisen kansan asioista mitään ymmärtänyt ja tuloset ministeripestin jäljiltä ovat kyllä sen mukaiset.
Jotenkin on kyllä pakko sanoa, että Berner oli Sipilän täsmävalinta suorittamaan hänen kaavailemiaan muutoksia, niitä paskahommia, sillä ei Berner olisi muuten kepulien leipiin tullut.

Seppo Simonen

Ompa aikamoista solvausta ja maalittamista sekä demonisointia joka kohdistuu Anne Berneriä kohtaan. Ylempänä kirjoittamani asiat pitää paikkansa
Minä olen ihmeissäni mikä idea on harrastaa tuollaista ilkeitä vihjailua muka rahamiesten eduksi tehtävästä työstä kun kyseessä oli taksiasiakkaalle annettu valinnanvapaus valita taksiyrittäjä.

Pasi Käyhkö

Itse käytän liikkuessani autoni lisäksi myös taksia. Yhdenkään taksiyrittäjän,, jolla on autossaan taksamittarit ja muut tarvittavat tiedot, en ole kuullut kehuvan uudistusta. Päinvastoin. Käytän vain yritystä, jolla on kyseiset varusteet.
Mistähän syystä taksien ilmoittamat verotettavat tulot verottajallebovat laskenet noin 20%?